Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport kvartal 1 2022 Medimi AB (publ)  1 januari – 31 mars 2022

Published

on

Sammanfattning kvartal 1 2022

2022-01-01 – 2022-­03-­31

  • Nettoomsättningen ökade med 82 % och uppgick till 0,4 MSEK (0,22 MSEK).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -3,85 MSEK ( -3,78 MSEK)
  • Resultatet per aktie* efter utspädning uppgick till -0,01 SEK (– 0,01 SEK
  • Kassaflöde: -4,29 MSEK (19,35 MSEK)
  • Soliditeten per den 220331 uppgick till 86 % (92 %)

* Beräknat utifrån antal aktier: 290 198 093

Fortsatt positiv utveckling och återgång till normalt marknadsläge

Den goda trenden som startade i slutet av 2021 fortsatte under första kvartalet 2022. Trots att vi såg fortsatt påverkan av omikron i början av året uppgick vår försäljning under kvartalet till 0,4 (0,22) miljoner kronor vilket är en ökning med 82 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Även om försäljningen fortfarande är på en låg nivå är det glädjande att vi redan nu har sålt för nästan lika mycket som under hela första halvåret ifjol.

Mycket positivt är också att vi kan konstatera att våra marknader sakta men säkert börjar återgå till det normala. Tack vare gradvis ökade aktiviteter på marknaden från oss och våra kommersiella partners växer vår kundbas kontinuerligt och vi har nu fler användare av MedimiSmart ute i kommunerna. Dessutom har vi en betydligt större pipeline med intresserade kunder som befinner sig i olika stadier av ”säljtratten”.

Hög aktivitet på marknaden i Danmark och ny affärsmodell sjösatt

Den danska marknaden fortsatte att utvecklas positivt. Aalborg installerade kontinuerligt nya enheter, likaså Mittjylland och Ringsted, vilka dessutom utvärderar vidare expansion av lösningen. Aktiviteterna i resten av Danmark ökar också och vi är idag i dialog med betydligt fler kunder jämfört med ifjol. Förfrågningar från nya kommuner kommer också in via ATEA som kan utnyttja SKI-avtal (Statligt Kommun och Inköp) på den danska marknaden, vilket innebär att kommunen köper direkt från ATEA utan att genomföra en upphandling. Detta innebär att ATEA köper hårdvaran av Medimi. Denna affärsmodell kommer vi att introducera och använda oss av på samtliga marknader i nära samarbete med våra partners. Affärsmodellen har en positiv påverkan på vårt kassaflöde då intäkterna för hårdvaran kommer direkt. Affärsmodellen ger dessutom en kontinuerlig intäkt under hela avtalstiden för ”support och underhåll”.

Norska kommuner igång

Påverkan av omikron på den norska marknaden minskade under den senare delen av kvartalet och vi startade upp tre av fyra kommuner, den fjärde installeras inom kort. Vi förväntar oss nu återgång till en mer normal marknadssituation och en aktivitetsnivå lik den vi hade under mitten på 2021. Även i Norge är intresset stort för vår lösning vilket visar sig bland annat genom fler möten mellan vår partner Hepro och kommunerna.

Ökad räckvidd i Sverige genom Letter Of Intent (LOI) med Tunstall

Vi fortsätter att bearbeta den svenska marknaden. Även här minskade påverkan av omikron under första kvartalet och vi såg en mer normal marknadssituation med ökad kundinteraktion som följd. Vi hade mycket kundkontakt för att säkerställa att vi är specificerade i kommande upphandlingar. Vi har bland annat deltagit i en så kallad Request For Information (RFI) inom Region Gotland. Vårt LOI med Tunstall, som vi har signerat, ger oss goda förutsättningar för att få ett avtal på plats och blir en viktig pusselbit för bolaget på den svenska marknaden. Det kommer att öka vår kommersiella styrka betydligt och ger oss möjlighet att kapitalisera på det starka intresse som finns i Sverige för att förbättra medicinhanteringen.

Medimi har fortsatt stort fokus på kostnaderna och kassaflödet för perioden uppgick till -4,29 miljoner kronor vilket var något högre än fjärde kvartalet 2021 men i linje med förväntan. Aktiv kostnadskontroll är fortsatt i fokus för oss. Resultatet påverkades något relaterat till investeringar samt kostnader i samband med vd skiftet inom bolaget. Tillväxten säkerställer att våra marginaler förbättras successivt.

Den tragiska situationen i Ukraina påverkar oss alla, och skapar en generell osäkerhet bland kunder och brukare. Vi ser dock en väsentligt högre kommersiell aktivitetsnivå, vilket innebär att Medimi har goda förutsättningar för en fortsatt gynnsam utveckling under 2022. Vi ser vidare att vår strategi att bearbeta starka, lokalt välförankrade, partners ger frukt och öppnar dörrar. Det ger oss ökad tyngd och bekräftar därmed vår affärsmodell. Medimis nya vd Alexander Johansson tillträder den 17 juni 2022. Tack vare övergångsperioden där han har kunnat arbeta parallellt såväl med tidigare vd som tf vd Theodor Sandström kommer han att vara mycket väl förberedd för sitt uppdrag redan från start

Styrelsen,

Medimi AB

Viktiga händelser under första kvartalet 2022

  • Den 16 februari meddelar bolaget att Alexander Johansson tillträder som VD i Medimi den 17 juni 2022
  • Den 9 mars meddelar bolaget att Medimi och Tunstall AB signerar Letter of Intent för samarbete
  • Den 10 mars meddelar bolaget att de första patienterna i Norge startar upp med Medimi®Smart
  • Den 22 mars meddelar bolaget att Inderöy är den andra kommunen i Norge som startar upp med Medimi®Smart
  • Den 23 mars publicerar bolaget Kommuniké från årsstämman 2022. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet
  • Den 30 mars meddelar bolaget att den tredje kommunen startar upp med Medimi®Smart i Norge

Tidpunkter för ekonomisk information

  • Delårsrapport kvartal 2 2022: 8 augusti 2022
  • Delårsrapport kvartal 3 2022: 10 november 2022

Medimi AB

Medimi Aktiebolag (publ)

Medimi Aktiebolag (publ) (”Medimi”) är ett svenskt företag med en helsvensk och patenterad teknisk innovation för digitaliserad medicindispensering som möter behov från såväl patienter som personal inom omsorg och sjukvård. Medimi är sedan den 11 december 2006 listat på Spotlight Stockmarket, som är ett värdepappersbolag under Finansinspektionens tillsyn och driver en handelsplattform som benämns MTF (Multilateral Trading Facility). I dagsläget har Medimi cirka 4 000 ägare. Medimi AB har sitt huvudkontor i Lund.

Medimi AB (publ), tf VD Theodor Sandström, Scheelevägen 17, 223 63, Lund, Sverige, mobil 0705-169601

Om Medimi

Medimi AB utvecklar lösningar som ger vårdtagare och personal trygg och effektiv läkemedelshantering. Våra lösningar omfattar hela kedjan, från läkare till dispensering i hemmet. Produkterna ligger i teknisk framkant och är utvecklade för integrering i IT-miljöer. Bolaget är noterat på Spotlight Stockmarket och har sitt säte i Lund

https://www.medimiab.com/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Stöd till regionerna om strategisk planering i deras regionala utvecklingsarbete

Published

on

By

Regeringen ger Tillväxtverket, Boverket, Trafikverket och länsstyrelserna i uppdrag att under perioden 2024–2027 erbjuda regionerna stöd om strategisk planering i deras regionala utvecklingsarbete.

– Det är alltmer viktigt med strategisk planering och samverkan mellan kommuner, regioner och statliga myndigheter för att främja regional utveckling. Detta är särskilt relevant för landsbygdernas utveckling, och regeringen har därför gett en specifik del av sitt uppdrag fokus på detta, säger landsbygdsminister Peter Kullgren. 

Uppdraget innebär att regionerna, som har det regionala utvecklingsansvaret i respektive län, ska erbjudas kunskaps- och metodstöd från Tillväxtverket, efter samverkan med Boverket och Trafikverket. Tillväxtverket ska även, tillsammans med länsstyrelserna, främja samverkan mellan relevanta statliga myndigheter, regioner och andra berörda aktörer.

Ansvaret för planering i Sverige, till exempel kommunal och regional fysisk planering och transportinfrastrukturplanering, är fördelat på flera aktörer, kommuner, regioner och statliga myndigheter. Uppdraget syftar till att öka regionernas möjligheter att beakta dessa planeringsprocesser när de tar fram den regionala utvecklingsstrategin och samordnar insatser för att genomföra den. För uppdraget, som även omfattar regionala pilotprojekt, beräknas totalt 38 miljoner kronor användas, fördelat på 6 miljoner för 2024, 10 miljoner för 2025 samt 11 miljoner för 2026 respektive 2027.

Presskontakt
Mattias Svensson
Pressekreterare hos landsbygdsminister Peter Kullgren
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-110 51 67
mattias.svensson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Paulig har avslutat sina förändringsförhandlingar

Published

on

By

Paulig har avslutat förändringsförhandlingarna som började den 13 mars 2024. Förhandlingarna gällde företagets kontors- och ledningspersonal globalt.

Förändringsförhandlingar inleddes för att anpassa Pauligs organisationsstruktur till den nya tillväxtstrategin. Den nya strukturen kommer att tillåta Paulig att optimera resursfördelningen, förstärka kritiska förmågor, etablera tydligare ansvarsområden och säkerställa tydlighet och snabbhet i beslutsfattandet i en matrisorganisation, vilket i slutändan gör att företaget kan växa snabbare.

Anledningen till förändringsförhandlingarna var inte att minska antalet anställda på företagsnivå. Dock ledde planerade förändringar till förändringar i roller och upphörande av vissa befattningar.

Vid förhandlingarnas början uppskattades det att de potentiella uppsägningarna skulle vara högst 64 kontors- eller ledningsanställda globalt. Som ett resultat av förhandlingarna är det bekräftade antalet uppsägningar 21 globalt.

Den nya organisationen träder i kraft den 1 juni 2024.

Presskontakt: communications@paulig.com

Om Paulig
Paulig är ett internationellt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur som är bra för både människor och planeten. Företaget erbjuder Tex Mex, snacks, kaffe, World Foods och kryddor under varumärkena Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Paulig producerar också produkter för livsmedelsindustrin och private label-kunder. År 2023 uppgick företagets försäljning till cirka 1,2 miljarder euro. Paulig grundades 1876 och ägs till 100% av Paulig-familjen. Företaget har 2 300 passionerade anställda i 13 olika länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Guideline Geo har beviljats 11 miljoner kronor i EU-medel för forskningsprojektet GeoHEAT

Published

on

By

CINEA (European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency) har beviljat finansiering för forskningsprojektet GeoHEAT, där Guideline Geo är utvald industripartner i ett konsortium bestående av aktörer från industri, akademi och myndigheter inom EU.

Forskningsprojektet är inriktat på att göra geotermisk energi tillgänglig genom att minska kostnaderna för djupprospektering och utveckla ny teknik som lämpar sig för denna typ av markundersökningar.

Guideline Geo bidrar med geofysisk expertis och specifikt med utveckling av en ny generation av markradar för geotermiska undersökningar i djupa borrhål. 

”Det är spännande att se hur geofysik kan bidra till utvecklingen av geotermisk energi som en hållbar energikälla i Europa. Vi har god erfarenhet av forskningssamarbeten med industripartners inom Europa och akademin och ser fram emot ett tvärfunktionellt och paneuropeiskt samarbete inom konsortiet”, säger Anders Abrahamsson, CTO på Guideline Geo.

Forskningsprojektet beräknas påbörjas i juni, pågå i upp till 3 år och det maximala beviljade beloppet för Guideline Geo är cirka 11 miljoner kronor fördelat under perioden.

För ytterligare information kontakta:

Anders Abrahamsson, CTO, Guideline Geo AB (publ.), tel: +46 70 372 60 09 
Malin Siberg, VD, Guideline Geo AB (publ.), tel.
+46 73 044 60 11 
www.guidelinegeo.com

Denna information är sådan information som Guideline Geo AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 maj 2024, klockan 14:15 CEST.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.