Connect with us

Marknadsnyheter

Book Salon lanseras i Sverige – hjälper skönhets- och wellnessföretagare att spara tid och utöka sina verksamheter

Published

on

Över 1 500 salonger använder Book Salons betalnings- och bokningstjänster. Det sparar entreprenörerna minst 100 timmar per år – och minskar deras stress.

STOCKHOLM (12 maj 2022) Book Salon är en finsk leverantör av betalnings- och bokningstjänster specialiserad på hår-, skönhets- och wellnessföretag. I maj 2022 lanserar de sin verksamhet i Sverige. Startupen ger entreprenörer en helhetslösning med digitala verktyg för att driva ett framgångsrikt företag och i tjänsten ingår en integrerad betalterminal och betaltjänster – utöver hemsidebyggare, online-bokningssystem samt kassa- och redovisningsrapporter.

Med stöd av internationella investerare utökar nu företaget sin verksamhet i Europa, med början i Sverige, Norge och Danmark. Till skillnad från sina konkurrenter, som Bokadirekt, är Book Salon inte bara en bokningstjänst, de tar ett helhetsgrepp med sina integrerade betaltjänster.

”Vi är glada över vår nordiska expansion. Uppskattningar visar att 65 procent av europeiska salonger inte använder några digitala verktyg för att hantera sin verksamhet. Även om vi i Norden ligger före när det gäller digitalisering, finns det fortfarande tusentals salonger som inte använder digitala verktyg för att förbättra sitt arbetsflöde och minska arbetsbelastningen”, säger Harri Myllylä, vd för Book Salon.

Utan digitala verktyg kan företag få stå ut med inkomstbortfall och svårigheter att fördela inkomsten rätt mellan olika entreprenörer inom salongen – samt tvingas lägga mer tid på administrationsarbete istället för själva kundarbetet. Dessutom visar Book Salons data från över 1 000 salonger att 52 procent av bokningarna sker mellan 17.00 och 09.00. Det betyder att salonger som inte använder bokningsappar eller bokningssystem online kan förlora hundratusentals kronor per år, för bokningstider som förblir obokade.

”Skönhetsindustrin led inte lika mycket i Sverige som i de andra nordiska länderna under pandemin eftersom de inte råkade ut för lika stränga restriktioner. Många av salongerna skulle ha potential för tillväxt, men de lägger tid på administratörsuppgifter som innebär förlorad tid och inkomst. Vi vill hjälpa de svenska salongerna att växa från enmansshower till flermansteam och utmärkta salonger”, fortsätter Myllylä.

Book Salons popularitet syns i de över 1 500 kunder som genererade mer än 7,8 miljoner kronor i MRR (månatlig återkommande intäkt) i mars 2022, en siffra som växt över 20 procent från månad till månad under året. Deras NPS-poäng (Net Promoter Score) är enastående 79, och mindre än 1 procent av deras kunder säger upp sig.

Plattformen är även populär i kundundersökningarna. Enligt feedback sparar Book Salon entreprenörerna över 100 arbetstimmar per år. Dessutom har tiden som entreprenörerna spenderade i telefon minskat med över 70 procent – till mindre än 10 minuter per dag.

”Jag brukade tillbringa jullovet och till och med morsdag med att arbeta igenom misstag i betalningsrapporterna. Det är som att vara privatdetektiv, att försöka lista ut vad som hänt när ingen kan komma ihåg var misstaget gjordes. Jag och mina anställda slösade bort dyrbar tid varje vecka. Med Book Salons system på plats händer inget av detta längre. Deras plattform passar exakt för mina behov”, säger Salla Priuska, entreprenör på Royal Beauty Spa.

”Vår affärsmodell bygger på att hjälpa våra kundsalonger att utöka sina verksamheter”, konstaterar Book Salons CMO Seppo Noso. ”Det faktum att vårt team är en blandning av före detta skönhetssalongs-proffs och framgångsrika entreprenörer gör att vi kan göra just det.”

###

För mer information:

Mediakit med bilder

Harri Myllylä,vd
Book Salon
harri@booksalon.com
+358 40 063 6471

Reetta Ilo
 email | reetta@sanfrancisco.fi

Book Salon är en finsk leverantör av betalnings- och bokningstjänster som specialiserat sig på hår-, skönhets- och wellnessföretag. Book Salon erbjuder sina kunder, förutom betalningshantering – digitala och helt integrerade lösningar för bokning, kundhantering och redovisning. Book Salon grundades 2016 och har fått in totalt 5 miljoner euro i finansiering och har över 1 500 kunder inom skönhets- och hälsobranschen. För mer information besök: https://pro.booksalon.se/

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.