Connect with us

Marknadsnyheter

GLC, SKF och SCANIA levererar hållbart

Published

on

Västsvenska GLC (Göteborgs Lastbilcentral) satsar vidare på att elektrifiera sin fordonsflotta. Igår levererades ytterligare lastbilar som drivs helt på el. Dessa båda lastbilar ska driftas för kunden SKF.

(Angered 19 maj 2022)

Lastbilarna kommer att trafikera de interna rutterna på SKF-området i Göteborg. Det blir många kilometer på ett år. Genom investeringen i helelektriska lastbilar visar GLC i handling att man menar allvar med sin hållbarhetsresa.

  • Vi satsar löpande på att vara proaktiva för våra kunder. Vi är glada över att vi har kunder som likt SKF vågar satsa i en tid av omställning, säger Luigi Johannesson affärsområdeschef på GLC.

SKF ligger långt fram i sitt hållbarhetsarbete.

  • Detta ligger helt i linje med vår strategi som vi kallar ”Inteligent and Clean Growth”. Det innebär i praktiken att vi ska leverera hållbara och intelligenta lösningar för våra kunder men vi skall också leva som vi lär och då handlar det om att använda ny teknik, digitalisera och elektrifiera samt minska vår klimatpåverkan inom vår egen verksamhet. Idag är vi redan klimatneutrala inom vår tillverkning här i Göteborg och framåt har vi som mål att vara klimatneutrala längs hela vår värdekedja, inklusive leverantörer och transporter. Detta är ett stort steg i rätt riktning och vi är glada över att GLC, som vi haft ett gott och nära samarbete med i drygt 25 år, är med oss i denna strävan, säger Måns Isacsson, Logistik och transportchef på SKF.

Det enda sättet att från utsidan veta att lastbilarna drivs med el är att läsa bildekoren. I övrigt ser dom ut helt som vanligt.

  • Det är fantastiskt att vi kan leverera en produkt med serieprestanda. Fordonen tillverkas på serielinan i Södertälje och många av komponenterna är samma som i våra fossildrivna lastbilar och här är ju hela drivlinan elektrisk. Fordonen har fina köregenskaper för föraren och ett lågt klimatavtryck, kommaterar Olov Petrén hållbarhetsansvarig region väst på Scania.

Kontakt: Luigi Johannesson, 0722-011888, luigi.johannesson@glc.se
AO-chef GLC

Kort om GLC:

GLC är ett av Västsveriges starkaste transportföretag och har ungefär 350 fordon och 400 personer i verksamheten. GLC arbetar främst inom de mer kvalificerade delarna av transportsektorn; thermo & distribution, anläggning & renhållning, tung- & specialtransporter samt flytt- och magasineringstjänster. Genom GLC får man också tillgång till andra tjänster som till exempel ett stort, modernt och väl placerat kyl- och fryslager och 3PL. Självklart är alla fordon godkända för transporter inom miljözoner, i Sverige och utomlands. Omsättning 1 miljard SEK.

Kort beskrivning kring batterielektriska fordon till GLC och SKF:

  • Första bilen levererad 18/5 har en batteristorlek på 165 kWh (motsvarar ca 16 liter diesel) och en elmotor på 230 kW (motsvarar ca 310 hp). Fordonet laddas över natten på området med en laddare på ca 20 kW effekt.
    • Räckvidd ca 10 mil
    • Den extra fordonsvikten för batterier är ca 700 kg
  • Den andra bilen som kommer levereras kommer ha samma motor men ett större batteri med kapacitet på 300 kWh (motsvarar ca 31 liter diesel) som ger nästan dubbla räckvidden
    • Räckvidd ca 20 mil
    • extra fordonsvikt ca 2 ton
  • I båda fallen använder vi oss av våra ordinarie komponenter så som ram, axlar, hytt etc. det som skiljer är att vi tagit bort förbränningsmotorn och i motortunneln installerat ett batteri med tillhörande styrsystem. De övriga fyra batterierna sitter hängda på ramsida på båda sidor samt i samma upphängningsanordning.
  • Elmotor och den två växlade växellådan sitter som en central drivenhet monterad mellan ramen en liten bit bakom hytt.
  • Ljudbilden kring fordonet upplevs som otroligt tyst, ca 65 db så motsvarande en dammsugare i ljudnivå. Vibrationer från drivlinan är också reducerade till minimala vilket ger föraren en starkt förbättrad arbetsmiljö. (De som varit tidiga och testat vår elektriska lastbil beskriver det ofta som att man kommer hem från skiftet men är fortfarande pigg i huvudet.)

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Scandinavian ChemoTech meddelar att QM & RA Direktör Eva Ståhl Wernersson lämnar företaget

Published

on

By

Efter tre år som QA/RA chef i Scandinavian ChemoTechs ledningsgrupp väljer nu Eva Ståhl Wernersson att lämna sitt konsultuppdrag i Bolaget och gå vidare mot nya utmaningar.
 

Eva Ståhl Wernersson har varit en viktig del av ChemoTech, under vilka hon har gjort betydande insatser för företagets följsamhet mot regelverket och kvalitetssäkringsåtgärder. Hon ledde bland annat ansträngningarna för att säkra CE-märkningen för IQwave 3.0 CE systemet, vår flaggskeppsprodukt.

 

Vi vill uttrycka vårt uppriktiga tack till Eva för hennes dedikerade tjänst och många prestationer under sin tid hos oss,” sa Mohan Frick, VD. ”Genom hennes ledning har vi stärkt vårt åtagande för regelverksexcellens och positionerat ChemoTech som ett respektabelt Bolag inom vår bransch. Vi alla önskar Eva lycka till i framtiden.”

 

Rekryteringsprocessen av en ny kvalitet- och regulatoriskchef har redan påbörjats. Evas sista dag på Bolaget är satt till den 30 juli, 2024.

 

För mer information vänligen kontakta:

Mohan Frick, CEO

 

Tele: +46 (0)10-218 93 00

Mail: ir@chemotech.se

 

Scandinavian ChemoTech AB (publ)

ChemoTech är ett svenskt medicinteknikföretag med säte i Lund som utvecklat en patenterad teknologiplattform för att ge cancerpatienter tillgång till ett nytt behandlingsalternativ, Tumörspecifik Elektroporation™ (TSE), som kan användas för behandling av både människor och djur. Det finns ett stort antal cancerpatienter vars tumörer av olika skäl inte kan behandlas med konventionella metoder men där TSE kan vara en lösning. Därför utvärderar bolaget kontinuerligt nya möjligheter och applikationsområden för teknologin. ChemoTechs aktier (CMOTEC B) är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och Redeye AB är bolagets Certified Adviser. Läs mer på: www.chemotech.se.

 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lexium etablerar verksamhet i Finland

Published

on

By

Lexium etablerar verksamhet i Finland och öppnar kontor i Helsingfors. Detta steg tas som en följd av att företaget har säkrat ett nordiskt FM-avtal, som omfattar både Sverige och Finland.


För att driva verksamheten i Finland grundar Lexium dessutom ett finskt dotterbolag, Lexium Service Management Oy, som kommer att vara helägt av Lexium Service Management AB.

Det nya kontoret, beläget i Helsingfors, kommer att vara en central plats för att betjäna både befintliga och nya kunder.

Lexium Service Management är glada att kunna starta sin verksamhet i Finland och ser fram emot att välkomna nya kunder och kollegor till företaget. 

– Vi är fast beslutna att leverera högkvalitativa Facility Management-tjänster och stärka vår närvaro inom den nordiska regionen, säger Niclas Brodin, CEO, Lexium Service Management.

För mer information, kontakta:
Niclas Brodin, CEO, Lexium Service Management
+46 70 615 79 60niclas.brodin@lexium.se

Om Lexium Service Management
Lexium Service Management erbjuder framtidens Integrerade Facility Management-tjänster till kunder i Norden genom premiumtjänster som prioriterar teknik, hållbarhet och kvalitet.

Lexium omsätter ca 120 MSEK, sysselsätter ca 150 personer och är ISO-certifierat enligt 45001, 14001 och 9001.

Lexium erbjuder samtliga tjänsteområden som krävs för att sköta en lokal eller fastighet – de huvudsakliga tjänsterna är Bemanning, Fastighetsservice, Lokalvård, Säkerhet och Tekniska tjänster.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Urinblåsecancer: Titta innan du spolar!

Published

on

By

Blåscancermånaden maj sätter i år fokus på att lära sig om symptomen.

– Urinblåsecancer är den sjunde[i] vanligaste cancersjukdomen i Sverige, och också den sjätte[ii] dödligaste. Urinblåsecancer betraktas ofta som den bortglömda cancern och vad många inte vet är att varje dags väntan för att sätta in behandling är en dålig sak och förvärrar prognosen, säger Carl-Henrik Sundin, ordförande i Blåscancerförbundet.

I Sverige lever 27 000 människor med urinblåsecancer, 3 600 nya fall upptäcks varje år. Avgörande för de allra flesta som får sjukdomen är hur tidigt den upptäcks, överlevnadschansen är minst 90 procent vid diagnos i ett tidigt stadium.

-Tyvärr så ser vi i vittnesmål från medlemmar att många kan gå i flera år med olika symptom utan att bli utredda för en eventuell urinblåsecancer, konstaterar Carl-Henrik Sundin.

Det viktigaste symptomet att hålla särskilt uppsikt på är Blod i urinen. Så titta innan du spolar!

Ett av hindren för snabb diagnos av urinblåsecancer är relaterat till symtomen och hur människor reagerar på dem, särskilt som vissa av symtomen inte kopplas till cancer i urinblåsan. Upptäckten av exempelvis blod i urinen, smärtsam och oregelbunden urinering kan alla förväxlas med andra tillstånd.

Mer information:

Blåscancerförbundet

World bladder Cancer Patient Coalition

[1] https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/statistik/cancer-i-siffror-2023.pdf

[2] https://www.cancerfonden.se/om-cancer/statistik#dodlighet

Frågor:

Carl-Henrik Sundin, ordförande Blåscancerförbundet. 0702 67 91 67, ch.sundin@blascancerforbundet.se

Annika Eliasson, presskontakt Blåscancerförbundet. 0702 35 43 35, annika.eliasson@rmpmedia.se

Blåscancerförbundet är en svensk patientförening för dem som fått cancer i urinblåsan. Cancerföreningen verkar ideellt. Blåscancerförbundets ändamål och uppgift är att verka för att förebygga, bekämpa och mildra effekterna av cancer i urinblåsa och urinvägar samt att verka för en förbättrad vård och livssituation för målgruppens drabbade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.