Connect with us

Marknadsnyheter

ABB lanserar nästa generations styrsystem för gruvspel baserat på 130 års expertis

Published

on

  • Det globala teknikföretaget ABB introducerar ett nytt standardiserat styrsystem för gruvspel för gruvföretag världen över
  • Nya ABB Ability™ NGX Hoist Control kan anpassas för alla spel och ersätta äldre system och system från tredje part och därmed erbjuda ännu större flexibilitet
  • Lanseringen sker 130 år efter att ABB:s första elmotor för gruvspel togs i drift i Sverige 1891

ABB presenterar lanseringen av ABB Ability™ NGX Hoist Control, ett globalt styrsystem som gör det möjligt för gruvföretag att uppnå maximal prestanda och säkerhet för driften av gruvspel. Styrsystemet, som baseras på ABB:s tidigare pålitliga och beprövade generationer av styrsystem för gruvspel, är tillförlitligare, flexiblare och enkelt att använda för mindre företag till nya projekt och uppgraderingar. Det kan även hjälpa större företag att minska kostnaderna och öka effektiviteten genom standardisering av styrsystem.

ABB Ability NGX Hoist Control kommer att presenteras på Euro Mine Expo 2022 i Sverige nästa månad och kan anpassas till alla typer av gruvspel samt kan användas för uppgradering av projekt genom att ersätta styrsystem från andra tillverkare. NGX Hoist Operation Station har utformats i enlighet med de senaste tekniska riktlinjerna gällande ergonomi och mänskliga faktorer och baseras på de senaste rönen från människa-maskingränssnitt (human machine interface) för att erbjuda det mest moderna och intuitiva användargränssnittet.

Lösningen kan enkelt integreras med andra marknadsledande ABB-tekniker, däribland ABB Ability™ Safety Plus for hoists – den första fullständigt SIL 3-certifierade lösningen för gruvspel som säkerställer allra högsta säkerhetsnivå – som togs i drift första gången 2019 på världens största gruvspel av friktionstyp. Den är även kompatibel med den avancerade digitala tjänsten för övervakning ABB Ability™ Performance Optimization for hoists som kontinuerligt spårar statusen för ett gruvspel och förbättrar drifttid, tillgänglighet, prestanda och produktivitet genom att tillhandahålla information för beslut samt nyckeltal och erbjuder ständig fjärråtkomst för ABB-experter.

”Denna nya spännande lansering följer den senaste introduktionen av ABB Ability Safety Plus och är ytterligare en milstolpe för högre nivåer av tillförlitlighet, optimering och säkerhet av gruvspel”, säger Oswald Deuchar, Global Product Line Manager för Hoisting på ABB. ”Med ABB Ability™ NGX Hoist Control kan gruvoperatörer dra nytta av ökad flexibilitet och förbättrad användarupplevelse, däribland support dygnet runt och förmågan att styra gruvspel för förbättrad optimering. Genom att implementera samma styrsystem över flera anläggningar kan OPEX förbättras ytterligare.”

”Hälsa och säkerhet hos människor som arbetar i gruvor, både vår egen och kundernas personal, är av största vikt för ABB”, säger Max Luedtke, Head of Global Product Group, Mining Aluminium Cement och Vice President på ABB. ”ABB Ability NGX Hoist Control är det senaste exemplet på detta och följer utvecklingen av ABB Ability Safety Plus för gruvspel och autonoma lösningar, däribland behovsbaserad ventilation och digitala tjänster. Tillsammans förbättrar dessa kvaliteten på arbetsmiljön och möjliggör fjärrövervakning och autonom drift så att operatörerna kan flyttas från farliga områden.”

ABB ställer ut i monter 188 i Zinkhallen på Euro Mine Expo 2022. Industrimässan och konferensen hålls i Skellefteå Kraft Arena i Skellefteå från tisdagen den 14 juni till torsdagen den 16 juni.

ABB har mer än 130 års erfarenhet av gruvindustrin och är en pionjär inom integration av elektrifiering, automation och digitalisering av gruvdrift. ABB är den enda leverantören av kompletta system för gruvspel. ABB:s lösningar för gruvspel ger låg livscykelkostnad, hög tillförlitlighet och systemtillgänglighet, kort exekveringstid och erbjuder leverans av kompletta system via en leverantör, inkluderat service och reservdelar.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

Process Automation: ABB:s affärsområde Process Automation är ledande inom automation, elektrifiering och digitalisering för process- och hybridindustrin. Vi tjänar våra kunder med en bred portfölj av produkter, system och end-to-end-lösningar, inklusive vårt # 1 distribuerade styrsystem, programvara och livscykeltjänster, branschspecifika produkter samt erbjudanden inom mätning- och analys, marin och turboladdning. Som den globala # 2 på marknaden bygger vi på vår djupa domänexpertis, vårt mångsidiga team och globala fotavtryck och är dedikerade till att hjälpa våra kunder att öka konkurrenskraften, förbättra deras avkastning på investeringarna och köra säkra, smarta och hållbara verksamheter. go.abb/processautomation

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 24 maj 2022, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 21 32 32 32
press@se.abb.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Loomis delårsrapport januari – mars 2024

Published

on

By

Fortsatt stark tillväxt med hög marginal i USA

Loomis hade en stark start på året med en organisk tillväxt på 6,3 procent under första kvartalet. Såväl USA som Europa och Latinamerika bidrog till utvecklingen och våra intäkter inom Automated Solutions ökade avsevärt. USA-segmentet hade ett starkt kvartal med stabil tillväxt och ett strukturerat arbete med skalbarhet. Europa och Latinamerika fick en mer utmanande start på året och åtgärder pågår för att återhämta marginalen. Det operativa kassaflödet för kvartalet påverkades av en tillfällig uppbyggnad av lager i utländsk valuta. Det operativa kassaflödet i relation till rörelseresultatet (EBITA) för rullande tolv månader var starkt på 89 procent.

Kommentarer kvartal 1

  • Intäkter för kvartalet uppgick till 7 253 MSEK (6 812). Intäkter ökade med 6,5 procent (21,1) varav organisk tillväxt var 6,3 procent (11,7) och förvärv bidrog med 2,9 procent (0,4). Valutaeffekter bidrog med –2,7 procent (9,0).
  • Rörelseresultat (EBITA)1) för kvartalet uppgick till 754 MSEK (717). Rörelse­marginalen (EBITA) var 10,4 procent (10,5).
  • Rörelseresultat (EBIT) före jämförelsestörande poster för kvartalet uppgick till 710 MSEK (667) och rörelsemarginal (EBIT) före jämförelsestörande poster var 9,8 procent (9,8).
  • Finansnettot uppgick till –188 MSEK (–113) i kvartalet.
  • Resultat före skatt uppgick till 507 MSEK (543) och resultat efter skatt uppgick till 359 MSEK (403).
  • Resultat per aktie var före utspädning 5,06 SEK (5,64) och efter utspädning 5,05 (5,64).
  • Rörelsens kassaflöde2)  för kvartalet uppgick till 402 MSEK (719) vilket motsvarar 53 procent (100) av rörelseresultatet (EBITA). Kassaflödet påverkades delvis av en tillfällig uppbyggnad av lager i utländsk valuta över kvartalsslutet.
  • Loomis AB har återköpt 700 000 egna aktier mellan 5 februari och 5 april, varav 643 592 aktier återköptes under första kvartalet.

 

1)        Resultat före räntor, skatt, avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella anläggningstillgångar, förvärvsrelaterade kostnader och intäkter samt jämförelsestörande poster.

2)        Rörelsens kassaflöde exklusive effekter från IFRS 16.

Detta pressmeddelande finns också tillgängligt på bolagets webbplats, www.loomis.com

6 maj 2024

Jenny Boström
Ansvarig för hållbarhet och investerarrelationer

Mobiltelefon: 079-006 45 92
Epost: jenny.bostrom@loomis.com

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för att hantera betalningar, vilket inkluderar distribution, hantering, förvaring och återanvändning av kontanter och andra värdeföremål. Loomis kunder är banker, detaljhandlare och andra finansiella aktörer. Loomis bedriver verk­samhet via ett internationellt nätverk av cirka 400 operativa lokalkontor i drygt 20 länder. Loomis sysselsätter cirka 25 000 personer och omsatte 2023 mer än 28 miljarder kronor. Loomis är noterat på large cap-listan på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 maj 2024 kl. 15.00.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Familjebostäder lanserar ny webb i samarbete med Knowit Experience

Published

on

By

Familjebostäders nya webbplats är ett samarbetsprojekt där Knowit Experience har varit ansvariga för koncept och genomförande när det kommer till användarupplevelse och teknik.

Knowit Experience påbörjade samarbetet som förvaltnings- och utvecklingspartner till Familjebostäder 2022. Ett av de första stora gemensamma projekten var en ny webbplats, där även e-tjänster i Mina sidor var en del av uppdraget. Nu lanseras webbplatsen för de cirka 44 000 hyresgästerna.

Vårt mål är att förenkla vardagen för våra hyresgäster och efter en gedigen behovsanalys har vi utgått från det som våra hyresgäster har uttryckt är viktigast. Det handlar till stor del om tydligare och bättre information om det som händer i huset och i området och att det ska vara enklare att nå e-tjänster. Det är extra roligt att vi nu kan erbjuda en helt ny och smart tvättbokning, vilket har legat högst på önskelistan. Det har varit möjligt genom ett kreativt samarbete med det starka teamet på Knowit Experience, säger Mia Wester Carlsson, kommunikatör och förvaltningsledare på Familjebostäder.

Både hyresgäster och övriga besökare kommer att mötas av ett anpassat innehåll. Med hjälp av AI-teknik anpassas upplevelsen för respektive besökare av webbplatsen, bland annat genom att analysera beteendemönster och preferenser.

Vi är stolta över att tillsammans med Familjebostäders kompetenta team lansera en webplats som bygger på den senaste tekniken med ett användarväntligt och attraktivt gränssnitt. Det här projektet har varit ett stimulerande partnerskap där vi utmanats att hitta de bästa lösningar både kopplat till varumärke, design och tillgänglighet. Att bidra till tjänster som förenklar den digitala vardagen för människor är en viktig del i vår vision, säger Pernilla Vinneby, VD för Knowit Experience svenska verksamhet.

Hyresgästernas behov och förväntningar har varit ledstjärnan för samarbetet och den nya plattformen erbjuder ett användarvänligt gränssnitt och praktiska funktioner för att hyresgästerna lätt ska hitta den information de behöver.

Behoven och förutsättningarna ser så olika ut i målgruppen. Att anpassa upplevelsen har varit avgörande för att nå målen. Tidigare har det varit tillräckligt att presentera samma innehåll och tjänster för alla besökare, men det kommer inte att räcka på sikt. Vi kommer att förvänta oss skräddarsydda och personaliserade upplevelser mer och mer när tekniken blivit så pass lättillgänlig”, säger Elisabeth Mark, UX Lead i projektet.

Exempel på övriga nyheter och förbättringar på den nya webbplatsen är en förbättrad sökfunktion, anpassade frågor och svar och individuellt anpassad dashboard på Mina sidor. Knowit Experience har även arbetat fram ett nytt visuellt koncept för hela webbplatsen.

Knowit Experience är ett affärsområde inom Knowit med cirka 900 specialister inom teknik, design och kommunikation, med ett kunderbjudande som tar ansvar för hela den digitala kundupplevelsen. Med kompetens inom webb, e-handel, analys, marknadsföring, design och big data, hjälper man företag och organisationer i den digitala transformationen. Affärsområdets kunder finns inom flera olika branscher, där offentlig sektor, telecom, retail och hälsa är väl representerade.

För mer information, kontakta:

Anne Danell, Projektledare Knowit Experience, Stockholm, 070-702 705 887 eller anne.danell@knowit.se

Pernilla Vinneby, VD Knowit Experience, Sverige, 070-379 0417 eller pernilla.vinneby@knowit.se

Christina Johansson, Kommunikationschef Knowit AB, +46 70 542 1734 eller christina.johansson@knowit.se

Om Knowit

Knowit är digitaliseringskonsulter med en vision att skapa ett hållbart och mänskligt samhälle genom digitalisering och innovation. Knowit stöttar sina kunder i den digitala transformationen och skiljer sig från andra konsultbolag genom en decentraliserad organisation och agila arbetssätt i kunduppdrag. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden, Solutions, Experience, Connectivity och Insight, som erbjuder tjänster inom skräddarsydd systemutveckling, digitala kundupplevelser, internet of things, cloud, cybersäkerhet och managementkonsulting. Kompetenser från olika affärsområden kombineras ofta i kunduppdrag.

Knowit grundades 1990 och har idag cirka 4 100 medarbetare, huvudsakligen i Norden, men även i verksamheter i Tyskland och Polen. Knowit AB (publ) börsnoterades 1997, och finns i dag på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information om Knowit, besök gärna knowit.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Luxbright välkomnar ny glasblåsare och tillkännager nya ordrar från L3Harris

Published

on

By

Luxbright är stolta att välkomna Louise Olsson i rollen som glasblåsare. Med en lång erfarenhet av att arbeta med glas tar Louise nu steget att jobba med glas i en industriell skala, en unik möjlighet som gör henne till en ovärderlig resurs för Luxbrights utveckling. I synnerhet är hennes expertis viktig i arbetet med att tillverka kundspecifika röntgenrör för L3Harris.

”Det blir intressant att arbeta med glas för röntgenrör, och jag ser en unik helhet i det som Luxbright har byggt för att möta kunders flexibla krav,” säger Louise Olsson om sin nya roll.

Samtidigt som Luxbright stärker sin organisation med ny kompetens för att möta den växande efterfrågan, har L3Harris lagt ytterligare tre beställningar i maj till ett sammanlagt värde av 1,2 miljoner kronor. Dessa beställningar gäller leverans av nya modeller av deras kundspecifika rör under 2024.

”Nya order och en växande organisation är ett bra kvitto på vårt samarbete med L3Harris. Vi följer vår gemensamma plan för att bygga både kapacitet och kompetens för framtiden,” säger Mats Alm, VD för Luxbright.

Med denna utveckling fortsätter Luxbright att stärka sin ställning som en ledande innovatör inom röntgenteknologi och möta industriella krav med högkvalitativa och kundspecifika lösningar.

För mer information, vänligen kontakta:
Mats Alm, VD
Telefon: +46 (0)70 261 20 11
E-mail: mats.alm@luxbright.com

FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser
 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.