Connect with us

Marknadsnyheter

#InvestTalks: Bioservo Technologies står inför storskaligt marknadsgenombrott i USA och Europa

Published

on

Bioservo Technologies är ett världsledande företag inom bärbara, muskelförstärkande exoskelett för människor som behöver extra styrka och uthållighet. Bolaget befinner sig i en mycket expansiv fas som inkluderar en intensifierad bearbetning av USA-marknaden, nya kliniska data samt lanseringen av Carbonhand 2.0 gentemot Life Science sektorn.  Det berättar Petter Bäckgren, vd på Bioservo Technologies.

Bioservo är ett bolag med en unik global position inom mjuka, aktiva exoskelett för handen. Berätta om ert ursprung och er affärsidé.

–Bioservo är ett Stockholmsbaserat bolag som grundades 2006. Vi utvecklar bärbara, muskelförstärkande system för människor som behöver extra styrka och uthållighet. Våra innovativa produkter och system är designade för att hålla människor starka, friska och effektiva. Vi är verksamma i två segment: Life Science och industri. Vår produkt Carbonhand lanserades redan 2013 under namnet SEM-Glove och har varit tillgänglig för personer med nedsatt handfunktion sedan dess. När vi nu står inför att presentera nya kliniska data som förväntas styrka klinisk evidens och samtidigt introducerar en helt ny produkt gör vi en kraftig satsning inom Life Science.

Ni intensifierar nu er lansering av Ironhand gentemot industrin i USA. Berätta mer om den satsningen.

–Sedan början av 2022 har vi börjat få fler förfrågningar från amerikanska företag inom olika branschsegment där det förekommer handintensiva arbetsuppgifter. För att fånga upp det ökade intresset för Ironhand på den amerikanska marknaden ökar vi under våren vår närvaro och intensifierar de lokala aktiviteterna tillsammans med våra partners. För att fullt ut kunna ta vara på affärspotentialen har vi även tillsatt en regional försäljningschef för Nordamerika. Många företag i USA står inför utmaningar på grund av krävande arbetsmiljöer. Dessa utmaningar består inte bara i handrelaterad utmattning och förslitningsskador, utan också att kunna rekrytera arbetare och få dem att vilja stanna kvar på jobbet när arbetsmiljön är så krävande. Genom att använda Ironhand förbättrar vi arbetsmiljön och gör arbetsuppgifterna mindre krävande.

Den 9 juni presenterar ni nya kliniska data som förväntas påvisa positiva effekter av att använda Carbonhand. Samtidigt lanseras en helt ny version av Carbonhand med utökad funktionalitet och förbättrad användarupplevelse. Vilka satsningar planerar ni framöver i Life Science segmentet?

–9 juni blir en viktig milstolpe för oss då data från iHand-studien, en randomiserad multicenterstudie genomförd av Roessingh Research and Development i Nederländerna, presenteras. Preliminära data visar på lovande resultat vad gäller de primära effektmåtten, förbättrad handfunktion och ökad greppstyrka. Slutresultatet kommer att presenteras på ett antal vetenskapliga konferenser under året, vilket potentiellt kan bana väg för ett brett kommersiellt genombrott för Carbonhand på den europeiska och senare även den amerikanska Life Science marknaden. Vi har dessutom nyligen tillsatt en nordisk försäljningschef för Life Science. Vår satsning inom Life Science sker mot bakgrund av att vi ser en stor marknadspotential både i Europa och USA, där vi med vår unika teknologi har möjlighet att hjälpa ännu fler patienter att få en ökad livskvalitet.

I höst lanserar ni Carbonhand 2.0 på den europeiska och på sikt även den amerikanska Life Science marknaden. Hur ser marknaden ut?

Carbonhand 2.0 har ett brett användningsområde och är speciellt lämpad för patienter som drabbats av stroke, eller andra neurologiska skador, ryggmärgsskadade patienter eller patienter som drabbats av en olycka. Vår produkt kan ha stor inverkan på livskvaliteten för alla patienter med nedsatt greppförmåga. Vi uppskattar att vi under de kommande åren kan nå ut med Carbonhand 2.0 till drygt 30 000 patienter, bara i USA, vilket motsvarar ett marknadsvärde på 250 miljoner dollar.

Vilka faktorer gör Bioservo till ett intressant bolag att investera i?

–Vår unika särställning på marknaden med världsledande och patenterade kraftförstärkande exoskelett för handen är självklart en av våra främsta konkurrensfördelar. Vi är det enda bolaget som har utvecklat exoskelettprodukter med fokus på kraftförstärkning i greppet gentemot såväl industrin som Life Science sektorn. Vi står nu inför en kraftsamling med nya forskningsdata och en ny produktlansering gentemot Life Science sektorn. Samtidigt skalar vi upp vår bearbetning av industribolag i USA, där intresset för Ironhand hittills varit mycket stort.

Hur ser du på Bioservos framtida tillväxtpotential?

Med tanke på de utmaningar många företag med greppintensiva arbetsuppgifter står inför bedömer jag våra framtidsutsikter som mycket goda. I somliga av dessa branscher står handrelaterade skador för uppemot 50 procent av de arbetsrelaterade skadorna. Genom att erbjuda medarbetare Ironhand underlättas företagens arbete med att rekrytera och behålla medarbetare. Sammanfattningsvis bedömer jag vår tillväxtpotential som mycket hög.

Fakta: Bioservo Technologies är ett världsledande företag inom bärbara, muskelförstärkande system för människor som behöver extra styrka och uthållighet. Bolaget grundades 2006 genom ett samarbete mellan forskare på Kungliga Tekniska Högskolan och läkare på Karolinska Sjukhuset i Stockholm. Samtliga produkter och system är baserade på Bioservos prisbelönta och patenterade SEM-teknik. Bioservo Technologies är noterat på Nasdaq First North Growth Market, kortnamn BIOS.

Läs mer på: https://www.bioservo.com

Skribent: Annika Wihlborg ⎮ #InvestTalks

#InvestTalks är en oberoende plattform för börsbolag, intressenter & aktieägare. Vi bevakar noterade och onoterade företag i syfte att stärka bolagens relationer till investerare & intressenter.

Friskrivning från ansvar:

#InvestTalks är inte finansiella rådgivare, står inte under finansinspektionens tillsyn och ger inga råd till investerare.
Vi tar inget ansvar för fullständighet i sponsrat innehåll, innehållet ska tolkas som marknadsföring och inte ses som en köprekommendation från oss. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. Med reservation för ev. produktions-, tryck- & färgfel.

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.