Connect with us

Marknadsnyheter

Farväl Falsterbo – en ljudvandring på framtidens Falsterbonäs

Published

on

Året är 2072 och den värsta stormen på tvåhundra år drar in över Skåne. I Skanör-Falsterbo firar en familj jul när stormlarmet ljuder. Vågorna drar närmare huset och familjen springer mot den närliggande kyrkan. Vad som händer härnäst är resultatet av många decennier av beslut: samarbetade vi eller fastnade vi i eviga konflikter? Det får du som lyssnare bestämma.

I ljudvandringen Farväl Falsterbo möter vi tonåringen Robin som år 2100 ska göra ett skolprojekt om Stormens År, 2072. Hon vet ingenting om stormen eftersom man inte pratar om den i hennes familj: hennes morfar och hans syster bråkar fortfarande om vem som bär skuld till vad. Men genom intervjuer med släktingar och besök i Skanör får vi som lyssnare följa med Robin när hon tar reda på vad som egentligen hände den där natten, och hur det är att vara mitt i en storm, isolerad på en halvö. På vägen lär vi oss om olika sätt att anpassa samhället för att minska klimatförändringarnas skador.

Varför har ni skapat Farväl Falsterbo?

– Klimatförändringarna kräver att vi som samhälle gör många svåra val, och genom berättelsen kan vi ställa saker på sin spets, säger Johannes Stripple, statsvetare som forskar om olika metoder för att berätta om klimatframtider  Vad är värt att skydda, och till vilket pris? Hur minskar vi död och lidande i klimatkrisen? Vilka konsekvenser får våra beslut på människor och miljö? Både minskningen av utsläpp och anpassningen till klimatförändringarna går för långsamt, och vi är övertygade om att berättelser som Farväl Falsterbo kan engagera, utbilda och uppmana till diskussion. 

Vad är det för framtid lyssnaren möter?

– Det finns oändligt många möjliga framtider, och varje beslut vi tar idag påverkar vilken framtid vi får. I Farväl Falsterbo kan lyssnaren uppleva två möjliga framtidsvärldar. Den ena kännetecknas av samarbetsvillighet, kompromisser och högt värdesättande av natur- och människoliv. I den andra har dagens konfliktlinjer fördjupats, med otillräcklig klimatpolitik som resultat. Båda berättelserna har samma huvudkaraktärer, men dramatiskt olika slut. Farväl Falsterbo är ingen prognos, utan en engagerande berättelse där effekterna av klimatförändringen blir upplevd—lyssnaren får sen ta ställning till huruvida metoderna, lösningarna och hastigheten är önskvärd.

Hur fungerar ljudvandringen?

– Farväl Falsterbo kommer i flera versioner. Den finns på svenska och engelska, och kan antingen upplevas på plats i Skanör eller på en valfri strand. Bäst upplevelse får man nämligen om man tar del av berättelsen vid havet, men det går förstås också att lyssna hemifrån. För att uppleva verket använder du din egen mobil och egna hörlurar. Du hittar verket i appen Climaginaries. Appen är gratis och finns till både Android och iPhone. Se till att telefonen är fulladdad, sätt på dig bekväma skor och ta dig sedan till Skanörs Hamn (eller valfri startplats på en strand) där berättelsen börjar.  

När kan man besöka den?

– Farväl Falsterbo lanseras i Skanör 17 juni men går att besöka närsomhelst även efter det. Under lanseringen, som sker mellan 12-19 kommer forskare från Lunds universitet stå vid vandringens början och slut för att svara på de frågor som vandringen väcker. Vi rekommenderar varmt att du tar med dig en vän och går varsitt scenario för att ha någon att jämföra med efteråt.

Om ljudvandringen Farväl Falsterbo
Ljudvandringen är ett samarbete mellan Johannes Stripple, Ludwig Bengtsson Sonesson, Ruben Ritzén och Emma Hansen på Statsvetenskapliga institutionen vid Lund universitet och Fredrik Pålsson på Umami produktion/Hi-story och är finansierad av myndigheten Formas, ett statligt forskningsråd för hållbar utveckling samt LU Futura vid Lunds universitet.  I huvudrollerna hör vi Elle Kari Bergenrud, Tom Ahlsell, Li Brådhe och Susanne Karlsson. Astrid Mohlin står för röstregin. Ljuddesign och musik görs av Sofia Chanfreau.

Ljudvandringen släpps den 17 juni kl 12 och kan då laddas ner här:

https://www.climatefutures.lu.se/futurewalks/farval-falsterbo

Kontaktperson:
Johannes Stripple
johannes.stripple@svet.lu.se
0708197129

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.