Connect with us

Marknadsnyheter

Konsumenter alltmer intresserade av ”virtual living”

Published

on

Företag blir allt bättre på att bygga interaktiva virtuella världar, och intresset från konsumenter växer, visar ny undersökning från Accenture.

Stockholm; 1 juli, 2022 – Detaljhandeln, dagligvaruhandeln och resebranschen kommer att investera mer i kundupplevelser som blandar digitala och fysiska miljöer, tack vare nya teknologier som förstärkt och virtuell verklighet. De företag som begränsar sina teknikinvesteringar ser dessutom ut att hamna på efterkälken. Det visar en ny global undersökning från Accenture.

I undersökningen deltog drygt 11 000 konsumenter från 16 länder. Den visade att nästan två tredjedelar (64%) redan hade köpt en ”virtuell vara” eller tagit del av en virtuell upplevelse eller tjänst det senaste året. Denna siffra kommer sannolikt att stiga, eftersom 83 procent av konsumenterna visade intresse för att köpa varor eller upplevelser i metaversum. Dessutom uppgav 42 procent att de besökt en virtuell värld för att få rådgivning, göra en betalning eller söka efter produkter, och 56 procent sade att de planerar att göra detta det kommande året. Bland millennials var dessa siffror ännu högre, 51 respektive 61 procent.

Enligt den tidigare studien Accenture Technology Vision 2022 uppgav fler än hälften (55%) av konsumenterna att deras liv alltmer förflyttas till digitala miljöer. Dessutom svarade majoriteten (90%) av cheferna inom detaljhandeln att de väntar sig att ledande företag kommer att satsa på utveckling av virtuella världar, för att göra dem ännu mer verkliga och enklare att använda. Vidare uppgav 72 procent av cheferna att de tror att metaversum kommer att ha en positiv inverkan på deras organisation, och 42 procent tror att det helt eller delvis kommer att förändra branschen. 

“Metaversums tid har bara börjat, och för konsumentinriktade företag är det inte en fråga om de bör använda tekniken, utan snarare hur.”, säger Josefine Olsson, Europe Lead for Future Tech på Accenture. ”Detalj- och dagligvaruhandeln behöver undersöka vad interaktiva virtuella upplevelser kan innebära för deras kunder. Förutom att det kan gynna försäljningen, kan metaversum även bygga kundlojalitet genom unika upplevelser och tjänster som går bortom själva produkten. Som exempel kan detaljhandeln erbjuda events med live-stream-shopping där konsumenter kan kliva in i virtuella provhytter, lägga varor i sin kundvagn, och sedan betala och checka ut.”

Undersökningen visade även att hälften (50%) av konsumenterna köper, eller skulle vara intresserade av att köpa, en virtuell reseupplevelse. Denna siffra var ännu högre (55%) bland millennials. Dessutom svarade 55 procent att de köper, eller är intresserade av att köpa, biljetter till en konsert, ett uppträdande eller sportevenemang som tar plats i en virtuell värld.

”Det är viktigt att förstå att metaversum inte gör anspråk på att ersätta fysiskt resande eller fysiska upplevelser. Snarare kan det utgöra ett komplement till en bredare konsumentupplevelse, och på sikt bli en naturlig del av hur konsumenter väljer sina resmål. Tänk dig exempelvis att du kan sitta i en virtuell flygstol i första klass eller besöka ett hotellområde från soffan innan du bestämmer dig för att boka. Denna typ av upplevelser kan även hjälpa konsumenter att uppleva kända landmärken som är svåra att besöka fysiskt, vilket kan ge ett mervärde till själva upplevelsen runt resan, säger Josefine Olsson.

Förutom att virtuella produkter och upplevelser kan skapa nya sätt att handla på, så ger de också nya möjligheter till ökad tillväxt och försäljning.

”I en värld där det digitala har blivit lika självklart som det fysiska behöver konsumentinriktade företag skapa, anpassa och marknadsföra upplevelser som är relevanta både i fysiska och digitala miljöer. Det krävs att företag anammar de kompetenser och teknologier som behövs för att åstadkomma detta. Även om kommersiella tjänster inom metaversum fortfarande är i sin linda, kommer de behöva utvecklas snabbt eftersom konsumenter väntar sig att de ska finnas. Företagen behöver samarbeta med sina konsumenter för att tillsammans bygga erbjudanden som möter köparens behov.”, säger Josefine Olsson.

Accenture tillkännagav nyligen att de bildat en ny enhet för vad de kallar ”Metaverse Continuum”. Syftet är att integrera resurser med kompetens inom metaversum i andra affärsområden, för att hjälpa företag i olika branscher att utveckla och implementera specifika erbjudanden för metaversum.

Om undersökningen
Från inledningen av pandemin (mars 2020) har Accentures undersökning “Consumer Pulse” kartlagt konsumenters förväntningar, beteenden och inställning kring olika trender, teknologier och samhällsutveckling. Årets undersökning är relevant för alla branscher men fokuserar på detaljhandeln, dagligvaruhandeln och resebranschen. I undersökningen deltog ett representativt urval av 11 311 konsumenter i 16 länder: Brasilien, Chile, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Indien, Indonesien, Italien, Kanada, Kina, Singapore, Spanien, Sverige, Storbritannien, Tyskland, USA och Vietnam. Undersökningen genomfördes online och inkluderade konsumenter som gjort köp till deras hushåll de senaste sex månaderna. Respondenterna var jämnt fördelade mellan kön och åldersgrupper, och undersökningen genomfördes mellan den 7 och 15 februari 2022.

För studien ”Accenture Technology Vision” genomförde Accenture Research en global undersökning med 24 000 konsumenter för att samla insikter om deras användning av, interaktion med, och inställning till olika teknologier i deras vardag. Dessutom genomfördes en undersökning med 4 650 chefer och direktörer på C-nivå i 35 länder och 23 branscher, för att förstå deras användning av nya teknologier inom organisationen. Dessa undersökningar genomfördes från december 2021 till januari 2022.

Om Accenture
Accenture är ett globalt konsultföretag inriktat på digitalisering, molntjänster och cybersäkerhet. Med specialistkunskap och branscherfarenhet erbjuder vi tjänster inom strategi, rådgivning, IT och verksamhetsoptimering, samt marknadsföring, innovation och design genom Accenture Song. Till vår hjälp har vi världens största nätverk av tekniskt avancerade intelligent operations center. Vi är 699 000 medarbetare i mer än 120 länder som varje dag levererar på löftet om teknisk och mänsklig uppfinningsförmåga. Genom att anamma kraften i förändring skapar vi värde och gemensamma framgångar för kunder, medarbetare, aktieägare och samhället i stort. Besök oss gärna på accenture.se.

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Markelius
Accenture
+46730513452

anna.markelius@accenture.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tivola Games avyttrar mobilspelsportföljen för ca 8,2 miljoner kr

Published

on

By

Jumpgates portföljbolag Tivola Games har ingått ett avtal med Trophy Games om att avyttra mobilspelsportföljen för ca 8,2 miljoner kronor (700 tusen EUR). Portföljen innehåller bolagets speltitlar som bygger på en ”free-to-play” modell. Försäljningspriset överstiger det bokförda värdet av portföljen.

”Tivola Games har, i linje med Jumpgate i övrigt, genomgått en stor förändring under senare tid till följd av det strategiska fokuset på premiumspel främst för PC och konsol. Vi har inte längre den organisation som krävs för att stötta den free-to-play baserade portföljen med live ops och player engagement. Därför bedömer vi att portföljen får ett bättre hem hos Trophy Games. Försäljningen får inte någon påverkan på de premiumversioner av spelen för andra plattformar än mobil, som vi har utvecklat i samarbete med NACON. Genom affären frigör vi kapital som kan användas i huvudsak för att nedbetala lån och stärka balansräkningen i Jumpgate”, säger Florian Bohn, VD Tivola Games och CFO/COO Jumpgate.

För ytterligare information

Harald Riegler VD, Jumpgate AB Telefon: 0705 – 54 73 33 E-post: harald@jumpgategames.se

Om bolaget

Jumpgate AB är en oberoende grupp av spelutvecklingsbolag som grundades 2011 och omfattar fem spelstudios: Nukklear (Hannover), Tivola Games (Hamburg), gameXcite (Hamburg), Funatics (Düsseldorf) samt Tableflip Entertainment (Visby). Koncernen producerar och förlägger egna spel samt utvecklar spel och andra digitala produkter på uppdrag av externa företag. Gruppens bolag har etablerade samarbeten med starka industripartners och spännande produktportföljer med stor potential. Koncernen verkar på den globala marknaden, distribuerar sina spel världen över och har ett stort internationellt nätverk. För mer information se: www.jumpgategames.se

Denna information är sådan information som Jumpgate AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 maj 2024 klockan 13:30 CEST.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma i KlaraBo Sverige AB den 3 maj 2024

Published

on

By

Årsstämma i KlaraBo Sverige AB ägde rum fredagen den 3 maj 2024. Fullständig information och handlingar kring stämmans beslut finns på bolagets hemsida, www.klarabo.se. Samtliga beslut som årsstämman fattade överensstämmer med de förslag som presenterades i kallelsen.

Fastställande av resultaträkning och balansräkning samt ansvarsfrihet

Årsstämman fastställde resultat- och balansräkningarna för moderbolaget och koncernen för föregående räkenskapsår. Styrelseledamöterna och den verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för samma period.

Disposition av vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen

Årsstämman beslutade att ingen utdelning ska utgå för föregående räkenskapsår och att till årsstämmans förfogande stående vinstmedel balanseras i ny räkning.

Styrelse

Till styrelseledamöter omvaldes Lennart Sten, Anders Pettersson, Lulu Gylleneiden, Mats Johansson, Joacim Sjöberg, Sophia Mattsson-Linnala samt Per Håkan Börjesson. Årsstämman omvalde Lennart Sten till ordförande för styrelsen.

Styrelsearvode

Årsstämman beslutade att styrelsearvode ska utgå med 440 000 kronor till styrelseordföranden och med 220 000 kronor vardera till övriga styrelseledamöter som inte är anställda i bolaget. Årsstämman beslutade vidare att arvode ska utgå med 100 000 kronor till revisionsutskottets ordförande samt 80 000 kronor vardera till revisionsutskottets övriga ledamöter. Till ersättningsutskottets ledamöter ska arvode utgå med 45 000 kronor vardera.

Revisor

Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB omvaldes till revisor för tiden intill slutet av nästkommande årsstämma. Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB har meddelat att Mats Åkerlund kommer att vara huvudansvarig revisor. Revisorns arvode utgår enligt godkänd räkning.

Godkännande av ersättningsrapport

Årsstämman beslutade att godkänna styrelsens ersättningsrapport.

Emissionsbemyndigande

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, fatta beslut om nyemission av stamaktier av serie B, eller teckningsoptioner eller konvertibler avseende sådana aktier, om sammantaget högst 20 procent av aktiekapitalet vid tidpunkten för stämmans beslut om bemyndigande. Styrelsen ska kunna besluta om emission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och/eller med bestämmelse om apport, kvittning eller annars med villkor. Förslaget med övriga villkor framgår i sin helhet i kallelsen till årsstämman.

Bemyndigande för styrelsen att förvärva och överlåta egna aktier

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om bemyndigande för styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen intill nästkommande årsstämma, besluta om förvärv och överlåtelse av bolagets egna aktier. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie som ligger inom det vid var tid registrerade kursintervallet, det vill säga intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs, och får ske av högst så många aktier att bolaget efter varje förvärv innehar högst tio procent av samtliga aktier i bolaget. Överlåtelse ska ske genom handel på Nasdaq Stockholm eller på annat sätt med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och får omfatta samtliga egna aktier som bolaget innehar. Förslaget med övriga villkor framgår i sin helhet i kallelsen till årsstämman.

Incitamentsprogram innefattande riktad nyemission samt överlåtelse av teckningsoptioner

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om ett långsiktigt incitamentsprogram för anställda i bolaget, innefattande en riktad nyemission av högst 2 000 000 teckningsoptioner till bolaget och vidareöverlåtelse av teckningsoptioner till deltagarna i incitamentsprogrammet. Överlåtelsen av teckningsoptionerna till deltagarna i incitamentsprogrammet ska ske till marknadsvärde.

Varje teckningsoption berättigar under perioden från och med den 1 november 2027 till och med den 31 december 2027 till teckning av en (1) ny aktie av serie B i bolaget till en teckningskurs motsvarande 170 procent av den volymvägda genomsnittliga betalkursen för bolagets aktie av serie B på Nasdaq Stockholm under de fem (5) handelsdagar som föregår den dag då deltagare i teckningsoptionsprogrammet förvärvar teckningsoptioner från Bolaget. Bolagets aktiekapital kan komma att öka med högst 100 000 kronor, vilket motsvarar en utspädningseffekt om högst cirka 1,5 procent baserat på antalet aktier i Bolaget efter utnyttjandet av teckningsoptionerna. Förslaget med övriga villkor framgår i sin helhet i kallelsen till årsstämman.

För mer information:
Andreas Morfiadakis, VD KlaraBo
andreas.morfiadakis@klarabo.se
+46 76 133 16 61

Om KlaraBo

KlaraBo är ett fastighetsbolag som förvärvar, uppför, äger och förvaltar attraktiva bostäder. Företaget grundades 2017 och agerar över hela landet. Strategin är att i regioner med befolkningstillväxt och stark arbetsmarknad förvärva befintliga bostadsfastigheter liksom mark för nyproduktion. Våra nyproducerade bostäder är egenutvecklade och ytsmarta, vilket bidrar till rimliga hyror. Såväl lägenheter som husens gestaltning utformas efter lokala behov i samarbete med kommunen. Nyproduktionen håller hög hållbarhetsstandard, eftersom byggnation sker främst i trä. KlaraBo är en långsiktig fastighetsägare. KlaraBo är noterat på Nasdaq Stockholm och handlas under symbolen KLARA B.

Continue Reading

Marknadsnyheter

World TOURN ASA lanserar Baud samt får investering

Published

on

By

World TOURN ASA lanserar Baud samt får investering

En innovativ audio produkt inom gaming och musik. Pernilla och Niclas Nyrensten grundare av RVRC går in och investerar i bolaget. Produkten lanseras på en global marknad 11e Maj 2024.

Pernilla och Niclas Nyrensten investerar genom bolag 13 478 212 SEK till en post money värdering om 166 639 712 SEK i den nya satsningen Baud.

Detta initiativ har varit under utveckling under en längre tid och kommer nu att lanseras 11e maj 2024. Baud är en innovativ audio produkt designad för användning inom musik, gaming och sport. Produkten är framtagen av ett välrenommerat team av designers och ingenjörer som har vunnit flertalet priser inom ljud världen över. 

Mer information kommer att finnas på Bolaget och produktens hemsida: https://baud.audio

”Det känns väldigt spännande att nu äntligen få lansera och gå in i den kommersiella fasen med vår audio produkt som nu ska nå ut till alla gamers och musikintresserade världen över. Baud är en innovativ produkt som skapats och ska bli mycket spännande att få visa världen. Pernilla och Niclas har varit ett fantastiskt strategiskt stöd och bollplank. Dem tillsammans med andra mycket kompetenta grundare har gjort detta möjligt. Vi är glada att de nu går in som investerare med både kompetens och kapital, vilket gör att vi nu kan accelerera. ” – Robin Stenman 

“Baud är en mycket spännande och innovativt teknikbolag inom gaming, musik och ljud. Vi har jobbat med produkten och bolaget ett tag nu och investeringen sker i samband med lansering och den kommersiella fas vi nu befinner oss i. Baud är framtaget i samarbete med prisbelönta entreprenörer som verkar i tekniksektorn. Vi tror på Bauds användarvänlighet och dess banbrytande teknik och ser fram emot att berätta mer sen 11e maj när lanseringen sker.” – Pernilla Nyrensten 

Ägande
Efter investeringen äger World TOURN ASA cirka 59% av Baud
World TOURN ASA ägs av Pernilla och Niclas Nyrensten genom bolag, Atlantic Swiss och TOURN.

//
Robin Stenman
VD , Tourn International AB (Publ)
ir(at) tourn.com

Certfied advisor
Eminova Fondkommission AB
Biblioteksgatan 3
111 46 Stockholm
+46 (0)8 684 211 00
adviser@eminova.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.