Connect with us

Marknadsnyheter

Färsk undersökning visar: ökad trygghet och trivsel i miljonprogramsområden

Published

on

Den upplevda tryggheten under kvällar och nätter ökade med i genomsnitt 8 procent, samtidigt som boende i de undersökta områdena uppgav både förbättrad trivsel och större benägenhet att rekommendera sitt bostadsområde till andra. Det visar den årliga hyresgästundersökning som bostadsbolaget Victoriahem gjort i samarbete med undersökningsföretaget AktivBo.

Undersökningen, som genomförts i 31 kommuner runt om i landet, har besvarats av drygt 10 000 av Victoriahems hyresgäster. Majoriteten är boende i miljonprogramsområden byggda under 1960- och 1970-talen. I undersökningen ställs bland annat frågor kring hur boende i områdena upplever service, trivsel och trygghet i sin stadsdel.

Jämfört med förra årets mätning har den upplevda trivseln ökat med i snitt 3 procent, till 77 procent, och 73 procent uppger att de skulle rekommendera andra att flytta till bostadsområdet. Det motsvarar en ökning med 6 procent jämfört med året innan.

Peter Ullmark, COO på Victoriahem, kommenterar resultaten:

– Resultaten från undersökningen visar vad vi ofta möter i vår dagliga förvaltning, nämligen hyresgäster som älskar sin stadsdel. En klar majoritet av dem som bor i det som ofta klassas som utanförskapsområden trivs och vill bo kvar. Det är glädjande att den andelen dessutom ökar. Detta sker dessutom efter en period av turbulens i många områden. Undersökningen visar även en ökad nöjdhet med oss som hyresvärd, vilket naturligtvis också är positivt.

69 procent känner sig trygga i sitt område under kvällar och helger, en ökning med 8 procent. Frågorna kopplade till trygghet innefattar förutom upplevd trygghet under kvällar och nätter också bland annat upplevd trygghet på vindar, källare och i trapphus. I snitt ökade den upplevda tryggheten i områdena med sammanlagt 3 procent i årets mätning, till 72 procent.

Trygghetsproblematiken i många gamla miljonprogramsområden är en het fråga som är på tapeten nästan dagligen. Det är därför extra kul att se ett trendbrott där faktiskt en ökad andel av dem som bor i områdena upplever förbättringar när det kommer till just trygghet. Det går från relativt sett låga nivåer, men trenden är väldigt tydlig. Jag är övertygad om att detta är resultatet av flera saker där två viktiga faktorer är förbättrad förvaltning av husen samt även den goda samverkan vi ser i många områden mellan fastighetsägare, kommun och civilsamhälle, säger Peter Ullmark.

Undersökningen genomfördes i form av en enkät som distribuerats både digitalt och postalt. Cirka 75 procent av respondenterna besvarade enkäten digitalt, en ökning med 19 procent.  

För ytterligare information, vänligen kontakta
Peter Ullmark, COO Victoriahem, peter.ullmark@victoriahem.se
Jonatan Öhman, kommunikationschef Victoriahem, jonatan.ohman@victoriahem.se

Kort om Victoriahem
I januari 2022 förenades Victoria Park och Hembla under det gemensamma varumärket Victoriahem. Tillsammans tar vi hand om 39 000 familjers hem i 31 kommuner,från Uppsala i norr till Trelleborg i söder. Vårt fokus är att långsiktigt äga, förvalta och rusta upp bostäder i miljonprogramsområden, samtidigt som vi bygger fler bostäder. En tät dialog med de boende och samverkan med andra samhällsaktörer är centralt i vår verksamhet. Läs mer på victoriahem.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Stöd till regionerna om strategisk planering i deras regionala utvecklingsarbete

Published

on

By

Regeringen ger Tillväxtverket, Boverket, Trafikverket och länsstyrelserna i uppdrag att under perioden 2024–2027 erbjuda regionerna stöd om strategisk planering i deras regionala utvecklingsarbete.

– Det är alltmer viktigt med strategisk planering och samverkan mellan kommuner, regioner och statliga myndigheter för att främja regional utveckling. Detta är särskilt relevant för landsbygdernas utveckling, och regeringen har därför gett en specifik del av sitt uppdrag fokus på detta, säger landsbygdsminister Peter Kullgren. 

Uppdraget innebär att regionerna, som har det regionala utvecklingsansvaret i respektive län, ska erbjudas kunskaps- och metodstöd från Tillväxtverket, efter samverkan med Boverket och Trafikverket. Tillväxtverket ska även, tillsammans med länsstyrelserna, främja samverkan mellan relevanta statliga myndigheter, regioner och andra berörda aktörer.

Ansvaret för planering i Sverige, till exempel kommunal och regional fysisk planering och transportinfrastrukturplanering, är fördelat på flera aktörer, kommuner, regioner och statliga myndigheter. Uppdraget syftar till att öka regionernas möjligheter att beakta dessa planeringsprocesser när de tar fram den regionala utvecklingsstrategin och samordnar insatser för att genomföra den. För uppdraget, som även omfattar regionala pilotprojekt, beräknas totalt 38 miljoner kronor användas, fördelat på 6 miljoner för 2024, 10 miljoner för 2025 samt 11 miljoner för 2026 respektive 2027.

Presskontakt
Mattias Svensson
Pressekreterare hos landsbygdsminister Peter Kullgren
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-110 51 67
mattias.svensson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Paulig har avslutat sina förändringsförhandlingar

Published

on

By

Paulig har avslutat förändringsförhandlingarna som började den 13 mars 2024. Förhandlingarna gällde företagets kontors- och ledningspersonal globalt.

Förändringsförhandlingar inleddes för att anpassa Pauligs organisationsstruktur till den nya tillväxtstrategin. Den nya strukturen kommer att tillåta Paulig att optimera resursfördelningen, förstärka kritiska förmågor, etablera tydligare ansvarsområden och säkerställa tydlighet och snabbhet i beslutsfattandet i en matrisorganisation, vilket i slutändan gör att företaget kan växa snabbare.

Anledningen till förändringsförhandlingarna var inte att minska antalet anställda på företagsnivå. Dock ledde planerade förändringar till förändringar i roller och upphörande av vissa befattningar.

Vid förhandlingarnas början uppskattades det att de potentiella uppsägningarna skulle vara högst 64 kontors- eller ledningsanställda globalt. Som ett resultat av förhandlingarna är det bekräftade antalet uppsägningar 21 globalt.

Den nya organisationen träder i kraft den 1 juni 2024.

Presskontakt: communications@paulig.com

Om Paulig
Paulig är ett internationellt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur som är bra för både människor och planeten. Företaget erbjuder Tex Mex, snacks, kaffe, World Foods och kryddor under varumärkena Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Paulig producerar också produkter för livsmedelsindustrin och private label-kunder. År 2023 uppgick företagets försäljning till cirka 1,2 miljarder euro. Paulig grundades 1876 och ägs till 100% av Paulig-familjen. Företaget har 2 300 passionerade anställda i 13 olika länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Guideline Geo har beviljats 11 miljoner kronor i EU-medel för forskningsprojektet GeoHEAT

Published

on

By

CINEA (European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency) har beviljat finansiering för forskningsprojektet GeoHEAT, där Guideline Geo är utvald industripartner i ett konsortium bestående av aktörer från industri, akademi och myndigheter inom EU.

Forskningsprojektet är inriktat på att göra geotermisk energi tillgänglig genom att minska kostnaderna för djupprospektering och utveckla ny teknik som lämpar sig för denna typ av markundersökningar.

Guideline Geo bidrar med geofysisk expertis och specifikt med utveckling av en ny generation av markradar för geotermiska undersökningar i djupa borrhål. 

”Det är spännande att se hur geofysik kan bidra till utvecklingen av geotermisk energi som en hållbar energikälla i Europa. Vi har god erfarenhet av forskningssamarbeten med industripartners inom Europa och akademin och ser fram emot ett tvärfunktionellt och paneuropeiskt samarbete inom konsortiet”, säger Anders Abrahamsson, CTO på Guideline Geo.

Forskningsprojektet beräknas påbörjas i juni, pågå i upp till 3 år och det maximala beviljade beloppet för Guideline Geo är cirka 11 miljoner kronor fördelat under perioden.

För ytterligare information kontakta:

Anders Abrahamsson, CTO, Guideline Geo AB (publ.), tel: +46 70 372 60 09 
Malin Siberg, VD, Guideline Geo AB (publ.), tel.
+46 73 044 60 11 
www.guidelinegeo.com

Denna information är sådan information som Guideline Geo AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 maj 2024, klockan 14:15 CEST.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.