Marknadsnyheter
Aura Light utrustar 125 av Hornbachs anläggningar med LED-belysning
Tillsammans med den svenska belysningstillverkaren konverterar Hornbach Baumarkt AG majoriteten av sina bygg- och trädgårdsmarknader i Europa till miljövänlig LED-teknik. HORNBACH Baumarkt AG, som är en del av Hornbach-gruppen, driver för närvarande 169 gör-det-själv-butiker med trädgårdscenter och två specialbutiker i nio europeiska länder, inklusive 98 platser i Tyskland. 125 av dessa har nu byggts om och utrustats med LED-belysning i ett omfattande projekt.
Målet var att uppnå bättre ljuskvalitet med samma antal ljuspunkter och samtidigt minska energiförbrukningen. De befintliga armaturerna ersattes därför av Certos LED, en armatur anpassad för höga takhöjder. För att belysa de olika gångarna och hyllorna optimalt användes en 120-wattversion med olika ljusspridningar. På så sätt uppnåddes ett jämnt ljusflöde utan mörka zoner.
Förutom utmärkt ljuskvalitet har Certos en låg bländningseffekt tack vare LED-linstekniken, så att både köpupplevelsen för kunderna och arbetet för de anställda blir trevligare. Förutom att förbättra belysningen innebär övergången till LED-teknik avsevärda energi- och kostnadsbesparingar. Effektiviteten ökade ytterligare i belysningslösningen genom att integrera ett befintligt ljusstyrningssystem med dagsljuskompenserande styrning.
Den långa livslängden på Certos med 100 000 timmar sparar också underhåll under flera år:
”LED-armaturerna har längre livslängd och sparar också mycket energi”, förklarar Erich Harsch, VD för Hornbach Baumarkt AG. Han uppskattar de årliga elkostnadsbesparingarna till mer än fyra miljoner euro.
”Omräknat innebär detta steg också en betydande minskning av vårt CO2-avtryck med flera tusen ton CO2 per år”, avslutar Harsch.
Läs mer www.auralight.se/press
Aura Light International AB
För mer information
Caroline Holmgren, Marknadsdirektör Aura Light International AB,
E-post: caroline.holmgren@auralight.com
Telefon: 070-266 26 14
Aura Light erbjuder företag belysningslösningar som är hållbara, ekonomiska, av hög kvalité och har en lång livslängd. Företaget har cirka 200 anställda med huvudkontor i Stockholm och en produktionsanläggning i Vimmerby. Tillsammans med dotterbolag i Sverige, Finland, Norge och Tyskland omsätter koncernen cirka 500 miljoner kronor årligen.
Marknadsnyheter
Företag får ny grafisk profil efter 35 år
Efter 35 år får Trollhättans Truck ett nytt ansikte. Med en uppdaterad grafisk profil hoppas företaget fortsätta sin tillväxtresa med en identitet anpassad för framtiden.
Trollhättans Truck är en av Västsveriges ledande aktörer inom utbildning, uthyrning och försäljning av truckar och liftar. Med maskindepåer i såväl Trollhättan som Göteborg kan de nu presentera en ny grafisk identitet för att stärka sin varumärkesposition i en allt mer konkurrensutsatt marknad.
— Vi startade som ett litet företag och har sedan dess genomgått en betydande tillväxt. Vår nuvarande grafiska profil har emellertid inte helt hållit jämna steg med utvecklingen av vårt tjänste- och produktutbud. Därför behövde vi anpassa vår grafiska profil för att bättre återspegla vår portfölj, säger Jonny Johansson, VD, Trollhättans Truck
Moderniserad grafisk profil
En del i Trollhättans Trucks nya grafiska identitet har även varit att anpassa sig till den nya digitala världen. Att förnya är en meningsfull förändring för att kunna rusta inför framtiden, optimera identiteten och att säkerställa att den är flexibel.
— Vi har behållit kärnan och färgerna från vår gamla profil, men moderniserat den för att bättre passa dagens behov. Nu får vi en varumärkesidentitet som smidigt anpassar sig till dagens digitala plattformar, samtidigt som den behåller sin relevans i traditionella medier. Något som fortfarande utgör en väsentlig del av vår kommunikationsstrategi, säger Jonny Johansson.
Trollhättans Truck ser fram emot att dela denna resa tillsammans med sina kunder och medarbetare. Byrån som ligger bakom den nya grafiska profilen är den Uppsalabaserade performancebyrån Inspot och det nya varumärket kommer att lanseras i maj.
Kontaktinformation
Jonny Johansson, VD, Trollhättans Truck
0520-470347
jonny@trollhattanstruck.se
Webbplats: https://www.trollhattanstruck.se/
Företagsinformation
Marknadsnyheter
Nu helt fossilfri kemi i produktionen av OrganoWood Nowa
Idag tillkännager OrganoWood en betydande milstolpe i vår strävan att minska vår miljöpåverkan genom att vi nu övergår till en helt fossilfri kemi i vår produktion av OrganoWood Nowa. Som en del av detta initiativ har vi genomfört en framgångsrik omställning från en icke biobaserad komponent till en helt biobaserad komponent.
Denna övergång markerar en betydande förändring i vår strategi för hållbarhet och är ett steg framåt mot att minska vårt koldioxidavtryck. Den biobaserade komponenten som nu används i vår produktion är ett resultat av vårt engagemang för att utforska och använda innovativa lösningar.
”Vi är stolta över denna viktiga milstolpe i vår strävan att främja hållbarhet inom vår verksamhet,” säger Jens Hamlin, VD på OrganoWood. ”Att övergå till en fossilfri kemi är en del av vårt långsiktiga åtagande att minska vår påverkan på miljön och främja användningen av förnybara resurser.”
För mer information, kontakta
Jens Hamlin
VD
OrganoWood AB Linjalvägen 9 SE-187 66 Täby Sweden.
08-684 001 14
http://www.organowood.com
jens.hamlin@organowood.com
OrganoWood grundades 2010 av OrganoClick AB (publ) och Kvigos AB och är baserat på vetenskapliga genombrott inom metoder för modifiering av biofibrer. OrganoWoods produkter produceras i OrganoClicks produktionsanläggning i Täby och av bolagets industriella samarbetspartners Bergs Timber Bitus i Nybro som utför modifieringen av virket. OrganoClick är listat på Nasdaq First North och utsågs av Världsnaturfonden – WWF till en ”Climate Solver” (www.climatesolver.org) 2010, till ett av Sveriges 20 mest innovativa bolag 2011 av Svenska Institutet och har varit med på NyTekniks och Affärsvärldens ”33-lista” över Sveriges hetaste teknikbolag 2012 och 2013.
Taggar:
Marknadsnyheter
Årsredovisning för 2023
Årsredovisning för 2023 finns här bifogat som pdf-fil för nedladdning. Årsredovisningen finns även för nedladdning på på bolagets hemsida www.eatgood.se under fliken ”Invest”.
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients