Connect with us

Marknadsnyheter

Lönsam tillväxt på en turbulent marknad: Delårsrapport, januari – juni 2022

Published

on

Andra kvartalet 

  • Nettoomsättningen uppgick till 123,9 Mkr (103,0) vilket innebär en nettoomsättningstillväxt om 20% (21%)
  • Repetitiva intäkter uppgick till 73,5 Mkr (60,9)
  • Kvartalet belastades av jämförelsestörande poster om 0,0 Mkr (-1,1) (förvärvsrelaterat)
  • EBITA uppgick till 31,7 Mkr (26,5) vilket innebär en EBITA marginal om 26% (26%)
  • Justerad EBITA marginal uppgick till 26% (27%)
  • Resultat efter skatt uppgick till 17,9 Mkr (14,4)
  • Resultat per aktie, före utspädning, uppgick till 1,35 kr (1,08) och efter utspädning till 1,34 kr (1,08)
     

Första halvåret

  • Nettoomsättningen uppgick till 242,6 Mkr (197,3) vilket innebär en nettoomsättningstillväxt om 23% (16%)
  • Repetitiva intäkter uppgick till 145,4 Mkr (113,2)
  • Kvartalet belastades av jämförelsestörande poster om 0,0 Mkr (-1,1) (förvärvsrelaterat)
  • EBITA uppgick till 62,1 Mkr (52,8) vilket innebär en EBITA marginal om 26% (27%)
  • Justerad EBITA marginal uppgick till 26% (27%)
  • Resultat efter skatt uppgick till 34,0 Mkr (31,1)
  • Resultat per aktie, före utspädning, uppgick till 2,56 kr (2,34) och efter utspädning till 2,55 kr (2,34)

 

Vd har ordet 

Vi lämnar det andra kvartalet med en fortsatt stark tillväxt på 20 %, varav 17 % organisk och en god lönsamhet som uppgår till 26 %. Under kvartalet har vi fortsatt med ett högt rekryteringstempo och kan därför välkomna över sextio nya medarbetare i augusti – ett nytt rekord på Lime. Vårt mål har alltid varit långsiktig lönsam tillväxt. På en turbulent marknad, där många bolag börjar dra i handbromsen, ger det oss möjligheter att fortsätta gasa och bygga ett ännu starkare Lime.

Fortsatt högt tempo även i tuffare tider – historien visar att vi kan
Ser vi tillbaka på det finansiella fotavtryck vi har lämnat efter oss som bolag, kan vi stolt konstatera att vi levererat stark tillväxt och god lönsamhet i över tjugo år. Det gäller även under marknadskriser som IT-kraschen 2000, finanskrisen 2008 och nu senast pandemin 2020. Att vi återigen står inför tuffare tider med krig i Ukraina, höjda räntor och hög inflation, skapar en generell marknadsoro och en mer osäker framtidstro bland många företag. I sådana tider vet vi att smart affärshantering och riktigt proffsig kundvård blir viktigare än någonsin. Med våra produkterbjudanden och kundtillvända medarbetare hjälper vi andra företag att skapa, behålla och fördjupa samarbetet med sina kunder. På så vis gör vi inte bara våra kunder mer framgångsrika utan också livet som slutkund betydligt enklare.

Med bra kostnadskontroll, hög andel repetitiva intäkter och låg kundkoncentration inom flera olika vertikaler står vi fortsatt starka. När många andra tillväxtbolag tvingas bromsa, ger lönsamhet och en framåtlutad kultur oss möjlighet att fortsätta gasa.

Stabilt affärsläge med stark organisk tillväxt
Under andra kvartalet har vi, precis som många andra bolag, märkt av längre säljprocesser men trots detta fortsätter vi att stänga många fina affärer på alla marknader och inom våra vertikaler. Vi välkomnar tyska kunden Thalhofer Holzzentren GmbH & Co inom partihandel, Norska Idrottsförbundet, fastighetsbolaget Corem Property Group AB samt energibolaget Karlskoga Energi & Miljö AB, för att nämna några. Vi har också stärkt organisationen inom vår konsultverksamhet, Expert Services, vilket är en av de bidragande orsakerna till en stark organisk tillväxt, som under kvartalet uppgår till 17 %.

Internationell expansion och rekordmånga rekryteringar för framtida tillväxt
Som jag tidigare varit inne på är kärnan i vår strategi att fortsätta investera och expandera, även i tuffare tider. Under pandemin gick vi in i Nederländerna och Tyskland. Nu breddar vi även vår produktportfölj internationellt, genom att lansera Lime Go på den danska och norska marknaden. Detta som en del av vårt fokus på att skala befintliga marknader.

Även på rekryteringssidan fortsätter vi att hålla ett högt tempo och i augusti drar vi i gång det största introduktionsprogrammet någonsin med över sextio nya medarbetare. Vi har haft som målsättning att skala vår utvecklingsavdelning och även om vi inte riktigt är där vi vill vara, ser vi en förbättrad situation under andra kvartalet med flertalet rekryteringar. Som mjukvarubolag gläds vi åt möjligheten att därmed kunna öka takten för vår produktutveckling.

Hur marknaden kommer att agera efter sommaren är fortfarande osäkert, men oavsett marknadsförutsättningar är vår målsättning tydlig: Vi ska fortsätta driva Lime mot långsiktig lönsam tillväxt och skapa ett ännu bättre bolag.

Jag vill passa på att önska alla kunder, kollegor och aktieägare en riktigt härlig sommar!

/Nils Olsson, VD & koncernchef, Lime Technologies
 

Läs hela rapporten i bifogad PDF
 

Inbjudan till webcast för presentation av Lime Technologies kvartalsrapport för januari – juni 2022

Idag den 15 juli 2022, kl. 09:30, hälsas analytiker, investerare, media och övriga intresserade välkomna att delta i en webcast där Limes vd och koncernchef, Nils Olsson, och CFO, Magnus Hansson, kommenterar den publicerade rapporten och svarar på frågor. Presentationen kommer att hållas på engelska.

Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på Limes hemsida för investerare.

Länk till webcasten finner ni här.

För ytterligare information, kontakta:

Lime Technologies AB (publ)

Nils Olsson, CEO / +46 736-44 48 55 / nils.olsson@lime.tech

Magnus Hansson, CFO & Head of Investor Relations / +46 708-55 55 40 / magnus.hansson@lime.tech

Denna information utgjorde innan offentliggörandet insiderinformation. Informationen är sådan som Lime Technologies AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s förordning om marknadsmissbruk och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 15 juli 2022, kl. 07:50.

Om Lime
Lime hjälper europeiska företag att bli bättre på kundvård. Bolaget utvecklar och säljer digitala produkter för ”Customer Relationship Management” – utveckling och hantering av kundrelationer. Lime grundades 1990 och har närmre 400 anställda på kontoren i Lund, Stockholm, Göteborg, Gävle, Oslo, Köpenhamn, Utrecht, Köln och Helsingfors. Bland kunderna finns allt från små enmansföretag till stora organisationer. www.lime-technologies.se

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Loomis delårsrapport januari – mars 2024

Published

on

By

Fortsatt stark tillväxt med hög marginal i USA

Loomis hade en stark start på året med en organisk tillväxt på 6,3 procent under första kvartalet. Såväl USA som Europa och Latinamerika bidrog till utvecklingen och våra intäkter inom Automated Solutions ökade avsevärt. USA-segmentet hade ett starkt kvartal med stabil tillväxt och ett strukturerat arbete med skalbarhet. Europa och Latinamerika fick en mer utmanande start på året och åtgärder pågår för att återhämta marginalen. Det operativa kassaflödet för kvartalet påverkades av en tillfällig uppbyggnad av lager i utländsk valuta. Det operativa kassaflödet i relation till rörelseresultatet (EBITA) för rullande tolv månader var starkt på 89 procent.

Kommentarer kvartal 1

  • Intäkter för kvartalet uppgick till 7 253 MSEK (6 812). Intäkter ökade med 6,5 procent (21,1) varav organisk tillväxt var 6,3 procent (11,7) och förvärv bidrog med 2,9 procent (0,4). Valutaeffekter bidrog med –2,7 procent (9,0).
  • Rörelseresultat (EBITA)1) för kvartalet uppgick till 754 MSEK (717). Rörelse­marginalen (EBITA) var 10,4 procent (10,5).
  • Rörelseresultat (EBIT) före jämförelsestörande poster för kvartalet uppgick till 710 MSEK (667) och rörelsemarginal (EBIT) före jämförelsestörande poster var 9,8 procent (9,8).
  • Finansnettot uppgick till –188 MSEK (–113) i kvartalet.
  • Resultat före skatt uppgick till 507 MSEK (543) och resultat efter skatt uppgick till 359 MSEK (403).
  • Resultat per aktie var före utspädning 5,06 SEK (5,64) och efter utspädning 5,05 (5,64).
  • Rörelsens kassaflöde2)  för kvartalet uppgick till 402 MSEK (719) vilket motsvarar 53 procent (100) av rörelseresultatet (EBITA). Kassaflödet påverkades delvis av en tillfällig uppbyggnad av lager i utländsk valuta över kvartalsslutet.
  • Loomis AB har återköpt 700 000 egna aktier mellan 5 februari och 5 april, varav 643 592 aktier återköptes under första kvartalet.

 

1)        Resultat före räntor, skatt, avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella anläggningstillgångar, förvärvsrelaterade kostnader och intäkter samt jämförelsestörande poster.

2)        Rörelsens kassaflöde exklusive effekter från IFRS 16.

Detta pressmeddelande finns också tillgängligt på bolagets webbplats, www.loomis.com

6 maj 2024

Jenny Boström
Ansvarig för hållbarhet och investerarrelationer

Mobiltelefon: 079-006 45 92
Epost: jenny.bostrom@loomis.com

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för att hantera betalningar, vilket inkluderar distribution, hantering, förvaring och återanvändning av kontanter och andra värdeföremål. Loomis kunder är banker, detaljhandlare och andra finansiella aktörer. Loomis bedriver verk­samhet via ett internationellt nätverk av cirka 400 operativa lokalkontor i drygt 20 länder. Loomis sysselsätter cirka 25 000 personer och omsatte 2023 mer än 28 miljarder kronor. Loomis är noterat på large cap-listan på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 maj 2024 kl. 15.00.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Familjebostäder lanserar ny webb i samarbete med Knowit Experience

Published

on

By

Familjebostäders nya webbplats är ett samarbetsprojekt där Knowit Experience har varit ansvariga för koncept och genomförande när det kommer till användarupplevelse och teknik.

Knowit Experience påbörjade samarbetet som förvaltnings- och utvecklingspartner till Familjebostäder 2022. Ett av de första stora gemensamma projekten var en ny webbplats, där även e-tjänster i Mina sidor var en del av uppdraget. Nu lanseras webbplatsen för de cirka 44 000 hyresgästerna.

Vårt mål är att förenkla vardagen för våra hyresgäster och efter en gedigen behovsanalys har vi utgått från det som våra hyresgäster har uttryckt är viktigast. Det handlar till stor del om tydligare och bättre information om det som händer i huset och i området och att det ska vara enklare att nå e-tjänster. Det är extra roligt att vi nu kan erbjuda en helt ny och smart tvättbokning, vilket har legat högst på önskelistan. Det har varit möjligt genom ett kreativt samarbete med det starka teamet på Knowit Experience, säger Mia Wester Carlsson, kommunikatör och förvaltningsledare på Familjebostäder.

Både hyresgäster och övriga besökare kommer att mötas av ett anpassat innehåll. Med hjälp av AI-teknik anpassas upplevelsen för respektive besökare av webbplatsen, bland annat genom att analysera beteendemönster och preferenser.

Vi är stolta över att tillsammans med Familjebostäders kompetenta team lansera en webplats som bygger på den senaste tekniken med ett användarväntligt och attraktivt gränssnitt. Det här projektet har varit ett stimulerande partnerskap där vi utmanats att hitta de bästa lösningar både kopplat till varumärke, design och tillgänglighet. Att bidra till tjänster som förenklar den digitala vardagen för människor är en viktig del i vår vision, säger Pernilla Vinneby, VD för Knowit Experience svenska verksamhet.

Hyresgästernas behov och förväntningar har varit ledstjärnan för samarbetet och den nya plattformen erbjuder ett användarvänligt gränssnitt och praktiska funktioner för att hyresgästerna lätt ska hitta den information de behöver.

Behoven och förutsättningarna ser så olika ut i målgruppen. Att anpassa upplevelsen har varit avgörande för att nå målen. Tidigare har det varit tillräckligt att presentera samma innehåll och tjänster för alla besökare, men det kommer inte att räcka på sikt. Vi kommer att förvänta oss skräddarsydda och personaliserade upplevelser mer och mer när tekniken blivit så pass lättillgänlig”, säger Elisabeth Mark, UX Lead i projektet.

Exempel på övriga nyheter och förbättringar på den nya webbplatsen är en förbättrad sökfunktion, anpassade frågor och svar och individuellt anpassad dashboard på Mina sidor. Knowit Experience har även arbetat fram ett nytt visuellt koncept för hela webbplatsen.

Knowit Experience är ett affärsområde inom Knowit med cirka 900 specialister inom teknik, design och kommunikation, med ett kunderbjudande som tar ansvar för hela den digitala kundupplevelsen. Med kompetens inom webb, e-handel, analys, marknadsföring, design och big data, hjälper man företag och organisationer i den digitala transformationen. Affärsområdets kunder finns inom flera olika branscher, där offentlig sektor, telecom, retail och hälsa är väl representerade.

För mer information, kontakta:

Anne Danell, Projektledare Knowit Experience, Stockholm, 070-702 705 887 eller anne.danell@knowit.se

Pernilla Vinneby, VD Knowit Experience, Sverige, 070-379 0417 eller pernilla.vinneby@knowit.se

Christina Johansson, Kommunikationschef Knowit AB, +46 70 542 1734 eller christina.johansson@knowit.se

Om Knowit

Knowit är digitaliseringskonsulter med en vision att skapa ett hållbart och mänskligt samhälle genom digitalisering och innovation. Knowit stöttar sina kunder i den digitala transformationen och skiljer sig från andra konsultbolag genom en decentraliserad organisation och agila arbetssätt i kunduppdrag. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden, Solutions, Experience, Connectivity och Insight, som erbjuder tjänster inom skräddarsydd systemutveckling, digitala kundupplevelser, internet of things, cloud, cybersäkerhet och managementkonsulting. Kompetenser från olika affärsområden kombineras ofta i kunduppdrag.

Knowit grundades 1990 och har idag cirka 4 100 medarbetare, huvudsakligen i Norden, men även i verksamheter i Tyskland och Polen. Knowit AB (publ) börsnoterades 1997, och finns i dag på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information om Knowit, besök gärna knowit.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Luxbright välkomnar ny glasblåsare och tillkännager nya ordrar från L3Harris

Published

on

By

Luxbright är stolta att välkomna Louise Olsson i rollen som glasblåsare. Med en lång erfarenhet av att arbeta med glas tar Louise nu steget att jobba med glas i en industriell skala, en unik möjlighet som gör henne till en ovärderlig resurs för Luxbrights utveckling. I synnerhet är hennes expertis viktig i arbetet med att tillverka kundspecifika röntgenrör för L3Harris.

”Det blir intressant att arbeta med glas för röntgenrör, och jag ser en unik helhet i det som Luxbright har byggt för att möta kunders flexibla krav,” säger Louise Olsson om sin nya roll.

Samtidigt som Luxbright stärker sin organisation med ny kompetens för att möta den växande efterfrågan, har L3Harris lagt ytterligare tre beställningar i maj till ett sammanlagt värde av 1,2 miljoner kronor. Dessa beställningar gäller leverans av nya modeller av deras kundspecifika rör under 2024.

”Nya order och en växande organisation är ett bra kvitto på vårt samarbete med L3Harris. Vi följer vår gemensamma plan för att bygga både kapacitet och kompetens för framtiden,” säger Mats Alm, VD för Luxbright.

Med denna utveckling fortsätter Luxbright att stärka sin ställning som en ledande innovatör inom röntgenteknologi och möta industriella krav med högkvalitativa och kundspecifika lösningar.

För mer information, vänligen kontakta:
Mats Alm, VD
Telefon: +46 (0)70 261 20 11
E-mail: mats.alm@luxbright.com

FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser
 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.