Connect with us

Marknadsnyheter

Lindex rapporterar resultat- och försäljningsrekord

Published

on

Lindex presenterar idag sin delårsrapport för första halvåret samt andra kvartalet 2022 och rapporterar både resultat- och försäljningsrekord.

Lindex rörelseresultat* för första halvåret 2022 ökade med 264 MSEK och uppgick till 426 MSEK, vilket är en ökning med 163 procent jämfört med motsvarande period föregående år och sex gånger högre jämfört med 2019 (162 MSEK 2021, 65 MSEK 2019). Rörelseresultatet* för andra kvartalet ökade med 82 MSEK och uppgick till 390 MSEK, vilket är en ökning med 27 procent jämfört med samma period föregående år och 98 procent jämfört med 2019 (308 MSEK 2021, 197 MSEK 2019). 

Vi når nya rekordnivåer och redovisar ett kraftigt förbättrat resultat och en starkt ökad försäljning för både första halvåret och andra kvartalet. För de senaste tolv månaderna uppgår vårt rörelseresultat till rekordhöga 954 MSEK och vår försäljning till 6,9 MDSEK. Vi fortsätter vår fina försäljningstillväxt i våra fysiska butiker samtidigt som vi behåller vår digitala försäljning på en stark nivå. Det är ett fint styrkebevis och kvitto på att våra kunder uppskattar vårt erbjudande och att vi finns tillgängliga där de vill möta oss”, säger VD Susanne Ehnbåge

Lindex försäljning under första halvåret ökade med 25,2 procent i lokala valutor och med 27,9 i SEK. Försäljningen under andra kvartalet ökade med 18,2 procent i lokala valutor och med 20,0 procent i SEK. Jämfört med motsvarande period 2019, innan pandemin, ökade försäljningen under andra kvartalet med 21,9 procent i lokala valutor och Lindex visar en bättre försäljningstillväxt än marknaden för alla nordiska försäljningsländer. 

Lindex försäljning i fysisk butik ökade under första halvåret med 31,8 procent och med 23,1 procent under kvartalet jämfört med motsvarande period föregående år. Modeföretagets digitala försäljning ökade under första halvåret med 2,3 procent och minskade med 3,0 procent under kvartalet. Totalt utgjorde den digitala försäljningen under andra kvartalet 15,9 procent av Lindex totala försäljning. 

”Med vårt fantastiskt fina sortiment, starka varumärkeserbjudande samt våra medarbetares stora kundfokus har vårt lojalitetsprogram More at Lindex haft en stark tillväxt och utveckling, vilket vi ser som en fin möjlighet att fortsätta bygga långsiktiga relationer med våra kunder”, säger Susanne Ehnbåge. 

Under kvartalet har Lindex fortsatt att ta viktiga kliv både i sin satsning inom femtech samt sin transformation till en mer hållbar och cirkulär affär. Som en del i att utforska nya cirkulära affärsmodeller och förlänga livslängden på kläder har modeföretaget öppnat en pop-up butik med secondhand babyplagg. Ett annat viktigt steg i Lindex omställning till att skala upp återanvändningen av material och minska användningen av jungfrulig råvara är modeföretagets satsning på en ny fiber som är baserad på en innovativ process för storskalig återvinning av textil. 

”Vår satsning på en ny fiber med råmaterial från återvunnen textil är ett av flera viktiga steg i vår omställning till ett mer hållbart och cirkulärt sortiment. I dagsläget är 78 procent av våra plagg gjorda av material från återvunna eller mer hållbara källor och där vårt mål är att nå 100 procent till 2025. Vi är i en transformation där Lindex-gruppen växer på nya sätt och där övergången till cirkulära affärsmodeller, digitalisering och vår satsning på femtech är viktiga delar i vår tillväxtstrategi. Att skapa hållbar tillväxt och fortsätta att utveckla våra kunderbjudanden med nya tjänster är en nyckel på vår väg framåt. 

Det är en utmanande tid med allt som händer i vår omvärld och det är viktigare än någonsin att vi är lyhörda för våra kunders behov och att vi fortsätter att vara flexibla, snabbfotade och öppna för förändringar. Men med utmaningar kommer också möjligheter och jag är övertygad om att vi, med alla Lindex medarbetares fantastiska engagemang och insatser, kommer att fortsätta stå starka och väl positionerade för framtiden”, säger Susanne Ehnbåge.

*Lindex rörelseresultat redovisas exklusive IFRS16 leasingavtal.

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager
Telefon: +46 (0)31 739 50 70
E-mail: press@lindex.com

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 440 butiker på 18 marknader och försäljning online världen över genom tredjepartssamarbeten. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode och sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler, franchise och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex högre syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt, och Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Stockmann Oyj Abp. Ytterligare information finns på www.lindex.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma i Front Ventures AB (publ)

Published

on

By

Front Ventures AB (publ), 556935-4946, har idag den 3 maj 2024 avhållit årsstämma.  Följande huvudsakliga beslut fattades.

  • att (i) fastställa resultat- och balansräkningen i framlagd årsredovisning, (ii) att disponera bolagets resultat i enlighet med styrelsens förslag i årsredovisningen och (iii) att bevilja samtliga som under 2023 innehaft uppdrag som styrelseledamot eller verkställande direktör i bolaget ansvarsfrihet för förvaltningen av bolagets angelägenheter.
  • att styrelsearvode ska utgå till icke i bolaget anställda styrelseledamöter med 75 000 kronor (exklusive sociala avgifter) vardera samt att arvode till revisorn ska utgå med skäligt belopp enligt godkänd räkning.
  • att, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, dels välja Tommy Ekholm, Johan Lund och Fredrik Almquist (omval) som ordinarie styrelseledamöter, dels välja Allians Revision & Redovisning AB som revisor (revisionsbolag) med Sofia Gunnarsson som huvudansvarig revisor (omval).
  • att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, fatta beslut om nyemission av aktier, teckningsoptioner eller konvertibler med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och/eller med bestämmelse om apport, kvittning eller eljest med villkor enligt 2 kap 5 § andra stycket 1-3 och 5 aktiebolagslagen. Skälet till att styrelsen ska kunna fatta beslut om emission med avvikelse från aktieägares företrädesrätt och/eller med bestämmelse om apport- och kvittningsemission eller eljest med villkor enligt ovan är att bolaget ska kunna emittera aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler i samband med investeringar i eller förvärv av bolag eller rörelser eller för att kunna genomföra riktade emissioner i syfte att införskaffa kapital till bolaget.
  • att godkänna beslut om ändring av bolagsordning med justering från förslag i kallelsen enligt nedan. Styrelsen bemyndigades att göra redaktionella justeringar av beslutet som kan krävas för registrering hos Bolagsverket.

    Ny lydelse: ”Aktiekapital – Aktiekapitalet ska vara lägst 2 000 000 kronor och högst 8 000 000 kronor.”
     

  • att godkänna beslut om ändring av bolagsordning med justering från förslag i kallelsen enligt nedan. Styrelsen bemyndigades att göra redaktionella justeringar av beslutet som kan krävas för registrering hos Bolagsverket.

    Ny lydelse: ”Antal aktier – Antalet aktier ska vara lägst 40 000 000 och högst 160 000 000. Aktierna ska utges i tre serier, betecknade serie A och serie B och preferensaktier. Antalet aktier av serie A ska utgöra högst 4 000 000 st. Antalet aktier av serie B högst 160 000 000 st och antalet preferensaktier högst 1 425 000 st. Vid röstning på bolagsstämma ska aktier av serie A medföra 10 röster och aktier av serie B samt preferensaktier 1 röst.”

För mer information kontakta:
Johan Lund
Verkställande direktör

Front Ventures AB (publ)
070 – 55 653 54
johan.lund@frontventures.se
www.frontventures.se

Om Front Ventures AB (publ)
Front Ventures är ett nordiskt investmentbolag, specialiserat på att hjälpa innovativa bolag inom fintech att skala upp affären. Front Ventures agerar som finansiär och katalysator i fasen där tillväxtchanserna är störst. Målet är att våra investeringar ska uppnå satta mål inom 36 månader. Front Ventures B-aktie är listad på handelsplatsen NGM Nordic SME.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.