Connect with us

Marknadsnyheter

DELÅRSRAPPORT MICROPOS MEDICAL AB (PUBL) – JANUARI – JUNI 2022

Published

on

APRIL – JUNI  2022

  • Bolagets nettoomsättning under perioden uppgick till 222 Tkr (369 Tkr).
  • Resultat efter finansiella poster -5 236 Tkr (-4 174 Tkr).
  • Resultatet per aktie blev -0,04 kr (-0,04 kr)
  • Raypilot får stor uppmärksamhet vid ESTRO-kongressen i maj
  • USA-lanseringen i mars följs av tät dialog med flera kliniker om installation av Raypilot
  • Deltagande i DEGRO-mötet i maj och ISRS mötet i juni, som båda tillför många nya intressenter

JANUARI – JUNI 2022

  • Bolagets nettoomsättning under perioden uppgick till 602 Tkr (1 381 Tkr).
  • Resultat efter finansiella poster -9 559 Tkr (-7 394 Tkr).
  • Summa eget kapital uppgick till 15 770 (6 726) vid periodens slut.
  • Soliditeten uppgick till 69% (49%)
  • Antal utestående aktier var 124 401 026 vid periodisen slut
  • Resultatet per aktie blev -0,08 kr (-0,06 kr)

Händelser under perioden

Inom hela Life Science industrin kännetecknas andra kvartalet av ett aktivt kongressdeltagande. Våren innebär alltid ett flertal vetenskapliga nationella och internationella kongresser. Det är ett hektiskt program där flera möten avlöser varandra. För en aktör som önskar finnas på en internationell arena gäller det att vara på plats för att knyta viktiga kontakter.

Första veckan i maj deltog vi i den årliga europeiska kongressen för radioterapi, ESTRO (European Society Radiation Oncology), denna gång i Köpenhamn. Just ESTRO är det möte i Europa som lockar flest deltagare då det vetenskapliga programmet är mycket omfattande. I år var det första gången efter pandemin som mötet genomfördes i full skala. Det noterades ett högt deltagande då många åter tog chansen att träffa kollegor och lyssna till det senaste inom forskning och utveckling avseende cancerbehandling. Vi hade ett stort antal besökande till vår monter där vi kunde presentera att drygt 100 patienter nu strålbehandlats för prostatacancer med användning av Raypilot för att säkerställa att all strålning hamnar på avsett ställe. Behandlingarna summeras med ”att under kortast möjliga tid leverera optimal stråldos på rätt plats till minsta biverkan och skada på frisk intilliggande vävnad, med största komfort för patient och vårdpersonal och som på ett enkelt sätt passar in i arbetsflödet och som samtidigt bibehåller behandlingskapaciteten”.

Raypilot systemet är ett hjälpmedel som aktivt och i realtid övervakar all rörelse av prostatan, säkerställer repetitiv fyllnadsgrad av urinblåsan och tydligt visar var urinröret befinner sig under planeringsfasen. Utan Raypilot eller motsvarande är det sannolikt inte möjligt att strålbehandla prostatacancer med säker effekt med minimal biverkan och under kort tid.

Det generella budskapet i den vetenskapliga miljön är att hypofraktionering, det branschen också kallar SBRT (Stereotactic Body Radiation Therapy), är framtiden för strålbehandling av prostatacancer. Flera ledande forskare och läkare vi har dialog med menar att hypofraktionering från fem ned till två stråltillfällen kommer att vara ”Standard of Care” inom 2-4 år.

Forskning pågår även för att behandla prostatacancer vid endast ett behandlingstillfälle. Bland annat bedriver teamet vid San Gerardo sjukhuset i Monza sådan forskning med användning av Raypilot. Oavsett om det är fem eller ett behandlingstillfälle som ges till patienten är alla vi träffar överens om att realtidsövervakning är ett måste vid hypofraktionering.

Vi har förutom det viktiga ESTRO-mötet också deltagit vid nationella möten i både Nederländerna, Tyskland och England. Vi deltog även i det internationella mötet för SBRT, ISRS (International Stereotactic Radiosurgery Society) som ägde rum i Milano. Våra samarbetspartners Prof. S. Arcangeli och Dr. D. Panizza från Monza presenterade sina vetenskapliga arbeten. Vi knöt även här viktiga kontakter för fortsatt försäljningsarbete.

Det viktiga arbetet med att följa upp och ge support till vår installerade bas av utrustningar pågår kontinuerligt. Här har vi bland annat startat användningen av Ray Pilot på två kliniker i Spanien då coronapandemin omöjliggjorde start under 2021. I Madrid har vi också installerat ett system för klinisk utvärdering på ytterligare ett privatsjukhus. Kunden köper våra förbrukningsartiklar, Hypocath och Viewcath för ett bestämt antal patienter och vi tillhandahåller hårdvaran under denna period. Avsikten är att denna typ av ”try-and-buy” skall leda till köp av kompletta system. Vi får allt flera förfrågningar om detta koncept och det är ett sätt för oss att rimligt snabbt nå ut till intressenter då den tid som krävs för att få anslag för köp för de flesta kliniker och sjukhus ligger på ca 12-18 månader.

Under perioden har vi fortsatt bearbeta den amerikanska marknaden då den för oss utgör den största potentialen. Mer än 260 000 män I USA får diagnosen prostatacancer årligen och behandling med strålterapi är vanlig. Vid vår lansering i USA tidigare i år och vårt deltagande på det amerikanska mötet RSS (Radio Surgery Society meeting) träffade vi ett flertal kliniker och universitetssjukhus som är intresserade av Raypilot systemet. Vi för nu dialog med två stora och välrenommerade universitetssjukhus om att installera Raypilot för utprovning under kommande kvartal.

Ny teknik på en ny marknad tar tid och det är vi väl medvetna om och vi arbetar metodiskt tillsammans med erfarna partners som känner marknaden väl. Det är viktigt att vi fortsätter med vår höga utbildningsinsats och fysiska närvaro när vi startar upp nya användare av Raypilot systemet. Det är ett delvis nytt och avancerat system vi erbjuder och det är väsentligt att det används på ett korrekt sätt.

I Europa fortsätter vi att genomföra kliniska referensbesök med nya potentiella kunder. Vi har haft kunder från Spanien, Italien, Sverige och USA på plats på klinikerna i Monza och La Chaux-des-Fonds. Dessa besök är otroligt värdefulla och mycket uppskattade av kunder.

Händelser efter periodens slut

USA-lanseringen fortsätter och vi deltog under första veckan i juli i AAPM (American Assosciation of Physicists in Medicine) -kongressen i Washington.

I juli månad har vi kunnat slutföra rekrytering av två nya medarbetare. Den ena inom service och installation och den andre inom det allt viktigare och tidskrävande kvalitets- och regulatoriska arbetet. De kommer att påbörja sina tjänster under tredje kvartalet. En närmare presentation av våra nyanställda kommer efter sommaren på vår hemsida och LinkedIn.

VD-ord

Sällan har det känts mer rätt. Jag kan bara summera mina intryck; Vi är på rätt plats vid rätt tillfälle. Signalerna är tydliga från våra användare. Fler och fler kliniker är intresserade att lära mer om hypofraktionering och då speciellt med införande av ett realtidssystem för rörelseövervakning, d.v.s. strålning tre till fem dagar i rad i stället för 20 till som i Tyskland upp till 40 gånger varannan dag. Vårt Raypilotsystem är ett kostnadseffektivt och användarvänligt alternativ för att klara uppgiften.

Vi har aldrig varit bättre positionerade än nu. Intresset generellt för prostatacancer är stort globalt. Det är världens vanligaste cancerform för män. I Sverige och flera andra länder hörs röster om allmänt screeningprogram för att upptäcka cancern i tidigt stadium och därmed kunna erbjuda tidig behandling, allt för att undvika cancerspridning utanför prostatan. Intresset för strålbehandling ökar globalt då det är en mycket kostnadseffektiv behandlingsform. Det saknas dock strålbehandlingsutrustning för att idag kunna möta efterfrågan. Situationen ser mycket olika ut i olika delar av världen men generellt kommer det behövas nyinvesteringar och/eller effektivare behandlingsmetoder för att kunna möta efterfrågan.

Ett resultat av detta är att intresset för hypofraktionering (SBRT) ökar starkt. Widmark et.al beskrev i sin studie från 2019 att hypofraktionering även utan kontroll av prostatas rörelse i realtid ger samma resultat som standardfraktionering upp till 40 gånger. Redan här borde bevisen vara nog för att hypofraktionering skulle kunna införas som standard. Tyvärr fungerar inte sjukvårdssystemen så, varken i Sverige eller globalt. Det finns både goda och mindre goda skäl för att det finns en betydande tröghet att införa nya tekniker och nya metoder.

Finns det då inga nackdelar med hypofraktionering? Vid hypofraktionering ges högre stråldos vid färre tillfällen och ju färre tillfällen man strålar desto mer uppenbart blir det att man samtidigt behöver säkerställa att dosen levereras på rätt plats. Detta för att få optimal behandlingseffekt men också för att skydda omkringliggande frisk vävnad. Strålskador på urinrör och ändtarm kan ge obehagliga biverkningar. Nu kan man med hjälp av Raypilot uppnå god rörelsekontroll. Med millimeterprecision tillses att strålningen hamnar på avsedd plats. Urinröret skyddas därigenom på ett avgörande sätt från strålningen. I och med detta kan man gå över till strålning flera dagar i rad i stället för varannan, vilket i sin tur ger en effektivare strålning.  Då strålningen per dag ges i högre dos kan antalet strålningar dras ner till fem eller färre. Allt detta sammantaget visar sig ge försumbara biverkningar avseende urinrör och ändtarm. Allt tyder på att behandlingsresultatet blir likvärdigt eller bättre. Och man får en gigantisk produktivitetsökning. Ett stort steg framåt för sjukhusekonomin och inte minst patienten.

Bland annat har våra användare i Monza, Ospedale San Gerardo, i två artiklar visat på vinsten vid införandet av hypofraktionering och samtidig användning av Raypilot vid prostatabehandling. Resultaten är entydiga. Att använda Raypilot ger betydligt färre biverkningar till samma behandlingsresultat, till ökad patientkomfort och med likvärdiga resurser per strålningstillfälle. Det stora delar av strålbehandlingsvärlden väntar på är resultaten från PACE B i Storbritannien. (UK studie som pågått under fem år och tittar på både biverkangrad och behandlingseffekt av hypofraktionering vid prostatacancer.) De flesta jag kommer i kontakt med är övertygade om att resultaten för behandlingseffekten är goda och att hypofraktionering kommer att bli ”Standard of Care”. När detta inträffar kommer många sjukhus i Storbritannien att införa metoden och då behövs system som hjälper användaren att leverera rätt dos på rätt ställe. Raypilot-systemet hjälper effektivt till att lösa uppgiften. Det är en av anledningarna till att jag är övertygad om att vi är på rätt plats vid rätt tillfälle.

Orderläget? Jag får då och då mejl från finansmarknaden om frågor angående orderläget. ”Går det verkligen inte att snabba upp försäljningen av vårt system”?  ”Har ni rätt koncept och finns det inga svenska kunder som är intresserade?” Vi är tålmodiga. Jag har all respekt för investerare som trott på och stöttat företaget under lång tid. Stort tack till er alla. Efter att ha lanserat Raypilot med Hypocath har vi nu en produkt som verkligen fungerar i vårdens arbetsflöde när hypofraktionering syns vara på väg att ta över en del av marknaden. Tidigare version av Raypilot systemet visade på att tekniken fungerar och att den behövs. Dock innebar den första versionen av Raypilot vissa svårigheter att implementera.

Sedan mars 2020 har vi ett CE godkännande för Raypilot med Hypocath. Tyvärr bröt coronapandemin ut i samma månad med reserestriktioner och framför allt besöksförbud på sjukhus som följd. Det innebar nästan helt stopp för vår sälj-och marknadsaktivitet. Först i början av det här året har vi kunnat resa och träffa kunder.

Det tar tid att införa ny teknik. Vi följer samma mönster som andra produkter och företag i denna bransch. Återkopplingen från marknaden och framför allt de användare vi har är tydliga. Raypilot fungerar och metoden behövs för att klara av införandet av hypofraktionering. Vi är på rätt väg. I dagsläget för vi dialog med flera kliniker både i Europa och i USA om att installera Raypilot. Vi har ett antal offerter ute, inklusive till svenska sjukhus som också är intresserade av vårt koncept.

Risker och osäkerhetsfaktorer

Som vi tidigare informerat om räknade vi med ett normalläge under första halvåret 2022. Restriktionerna, som funnits under 2021 och även i början av 2022 har haft signifikant negativ påverkan på bolagets förutsättningar att marknadsföra och sälja sina produkter. Likviditeten är dock fortsatt god och bolaget har god kontroll på sina kostnader. Som vi berättat om tidigare har vi noterat att potentiella kunder är intresserade av att få testa Raypilotsystemet. Samtidigt kan det vara en betydande fördröjning vad gäller tilldelning av anslag för att få att köpa utrustningen. I ett sådant läge är en kortsiktig leasingmodell aktuell, vilket dock påverkar Bolagets likviditet.  Med hänsyn till detta och den osäkerhet som finns vad gäller återgång till normalläget efter pandemin kan detta innebära att frågan om ett eventuellt kapitaltillskott kan aktualiseras under första halvan av 2023.

SIFFROR I SAMMANDRAG

RESULTATRÄKNING (TSEK) Apr-Jun 2022 Apr-Jun 2021 Ack 2022 Ack 2021 Helår 2021
Intäkter
Nettoomsättning 222 369 602 1 381 3 267
Förändring av varulager 174 547 182 654 518
Aktiverat arbete för egen räkning  0 0  0 101 101
Övriga intäkter 62 7 155 66 84
457 924 938 2 202 3 969
Kostnader
Direkta kostnader -109 -744 -201 -1 319 -1 822
Övriga externa kostnader -2 485 -1 478 -4 459 -2 733 -6 195
Personalkostnader -2 600 -2 381 -4 793 -4 569 -8 419
Avskrivningar -493 -477 -986 -959 -1 945
-5 686 -5 080 -10 439 -9 580 -18 381
Rörelseresultat -5 229 -4 157 -9 502 -7 377 -14 411
Finansnetto -7 -18 -57 -17 -11
Periodens resultat -5 236 -4 174 -9 559 -7 394 -14 422
Resultat per aktie (SEK) -0,04 -0,04 -0,08 -0,06 -0,12
BALANSRÄKNING (TSEK) 2022-06-30 2021-06-30 2021-12-31
Tillgångar
Immateriella anläggningstillgångar 5 431 7 368 6 400
Materiella anläggningstillgångar 118 152 135
Varulager 2 760 2 295 2 562
Kortfristiga fordringar 1 102 895 2 391
Kassa och bank 13 470 2 966 18 981
22 880 13 677 30 468
Skulder
Eget kapital 15 770 6 726 24 221
Avsättningar 400 350 400
Långfristiga skulder 447 530 530
Kortfristiga skulder 6 263 6 071 5 317
22 880 13 677 30 468
KASSAFLÖDESANALYS Jan-Jun 2022 Jan-Jun 2021 Helår 2021
Kassaflöde från löpande verksamhet
Rörelseresultat -9 502 -7 377 -14 411
Avskrivningar 986 959 1 945
Resultat från finansiella poster -57 -17 -11
-8 573 -6 435 -12 478
Kassaflöde från förändringar i rörelsekapital
Förändring av varulager -198 -772 -1 039
Förändring av kortfristiga fordringar 1 289 1 292 -204
Förändring av kortfristiga skulder 946 779 25
2 037 1 299 -1 217
Kassaflöde från investeringsverksamhet
Investeringar i immateriella anläggningstillgångar  0 -101 -101
Investeringar i materiella anläggningstillgångar  0 -47 -47
 0 -148 -148
Kassaflöde från finansieringsverksamhet
Förändring långfristiga skulder -83 0 50
Nyemission och teckningsoptioner 1 108 953 25 475
1 025 953 25 525
Periodens kassaflöde -5 511 -4 332 11 682
Ingående kassa och bank 18 981 7 298 7 298
Utgående kassa och bank 13 470 2 967 18 981
FÖRÄNDRING EGET KAPITAL Aktiekapital Bundna fonder Fritt EK Totalt EK
Ingående balans 2021-01-01 5 676 13 461 -5 969 13 168
Periodens resultat -14 422 -14 422
Nyemission 518 23 940 24 458
Inlösta optionspremier 26 991 1 018
Fond för utveckling -1 784 1 784
Utgående balans 2021-12-31 6 220 11 677 6 323 24 221
Ingående balans 2022-01-01 6 220 11 677 6 323 24 221
Periodens resultat -9 559 -9 559
Inlösta optionspremier * 25 914 939
Teckningsoptioner 169 169
Fond för utveckling -968 968
Utgående balans 2022-06-30 6 245 10 709 -1 184 15 770
* Registreras 2022-07-07
NYCKELTAL Jan-Jun 2022 Jan-Jun 2021 Helår 2021
Avkastning på eget kapital -60,6% -109,9% -59,5%
Avkastning på totalt kapital -41,8% -54,1% -47,3%
Soliditet 68,9% 49,2% 79,5%
Kassalikviditet 232,6% 63,6% 401,9%
Aktiverade tillgångar i förhållande till eget kapital 34% 110% 26%
Resultat per aktie -0,08 -0,06 -0,12
Avkastning på eget kapital Resultat efter finansnetto / Justerat eget kapital
Avkastning på totalt kapital Resultat efter finansnetto / Balansomslutning
Soliditet Eget kapital / Balansomslutning
Kassalikviditet Omsättningstillgångar / kortfristiga skulder

KOMMENTARER TILL RESULTAT OCH BALANSRÄKNING JANUARI – JUNI 2022

Resultat och ställning

Nettoomsättning för perioden uppgick till 602 Tkr (1 381 Tkr). Rörelseresultatet uppgick till -9 502 Tkr (-7 377 Tkr). Det negativa resultatet är till stor del hänförligt till kostnader för produktutveckling och inkluderar bland annat personal- och administrationskostnader samt kostnader för marknads- och affärsutvecklingsinsatser. Av personalkostnaderna har 0 Tkr (101 Tkr) aktiverats såsom arbete för egen räkning. Resultat per aktie uppgick till -0,08 kr (-0,06 kr). Medelantalet anställda uppgår till 6 (6) personer.

Kassaflöde och finansiell ställning

Periodens kassaflöde uppgick till -5 511 Tkr (-4 332 Tkr). Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 13 470 Tkr (2 967 Tkr) och långfristiga skulder till 447 Tkr (530 Tkr). Soliditeten uppgick till 69% (49%). Inga transaktioner med närstående har skett under perioden.

Förändringar i eget kapital

Det egna kapitalet uppgick vid periodens utgång till 15 770 Tkr (6 726 Tkr). Det egna kapitalet har under perioden, förutom periodens resultat om –9 559 Tkr, påverkats av inlösta optionspremier och teckningsoptioner, vilket har ökat kapitalet med 1 108 Tkr. De inlösta optionspremierna motsvarar 493 950 nya aktier, vilka registreras 2022-07-07 och ökar aktiekapitalet med 25 tkr.

AKTIEN

På balansdagen finns 124 401 026 (113 915 108) registrerade aktier med ett kvotvärde om 0,05 kr. Samtliga aktier utgörs av samma serie och äger samma rätt till röst och vinst i bolaget. Bolaget är sedan den 21 december 2009 listat på Spotlight Stock Market under kortnamnet MPOS.

REDOVISNINGSPRINCIPER

Rapporten har upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och med tillämpning av värderingsprinciperna i Bokföringsnämndens allmänna råd BRNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3). För immateriella tillgångar har aktiveringsmodellen i det allmänna rådet tillämpats. Bolagets tillgångar och skulder har upptagits till anskaffningsvärde respektive nominella belopp om inget annat framgår.  Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Nästa rapporttillfälle Kvartalsredogörelse Q3 avges den 27 oktober 2022

För ytterligare information kontakta:

Thomas Lindström, VD på Micropos Medical AB (publ), 031-760 80 05, info@micropos.se

Om Micropos Medical AB (publ):

Micropos Medical AB (publ) utvecklar och säljer produkter för precisionsbehandling av cancer. Bolagets produkt Raypilot® är framtagen för att säkerställa en förbättrad precision vid strålbehandling av prostatacancer. Med en ökad precision kan man på ett säkert sätt fokusera strålningen på prostata och öka stråldosen vilket därmed kan ge en ökad möjlighet till en botande behandling samtidigt som vanligt förekommande biverkningar kan minska och behandlingstiden kortas. Raypilot® kan liknas vid ett GPS-system och består av tre delar; sändare, mottagarsystem och mjukvara. Raypilot® med förbrukningsvarorna Hypocath®  och Viewcath är CE-märkta och FDA godkända för Europeisk- respektive USA användning.

Bolaget är listat på Spotlight Stock Market under aktiesymbolen MPOS.
Välkommen att följa Bolaget på LinkedIn eller på www.micropos.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kallelse till årsstämma i Besqab AB (publ)

Published

on

By

Aktieägarna i Besqab AB (publ), org.nr 556699-1088, (”Bolaget”) kallas härmed till årsstämma måndagen den 3 juni 2024 kl. 10.00 på Brahegatan 10 (Convendum) i Stockholm. Entrén till stämmolokalen öppnas kl. 9.45.

 Rätt att delta och anmälan till årsstämman

Aktieägare som vill delta vid årsstämman måste:

  1. dels vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken på avstämningsdagen fredagen den 24 maj 2024,

 

  1. dels senast tisdagen den 28 maj 2024 anmäla sig och eventuella biträden (högst två) skriftligen per post till Baker & McKenzie Advokatbyrå, Att: Carl Bohman, Box 180, 101 23 Stockholm (vänligen märk kuvertet ”Årsstämma 2024 Besqab AB (publ)”) eller per e-post till carl.bohman@bakermckenzie.com. I anmälan bör uppges fullständigt namn, person- eller organisationsnummer, aktieinnehav, aktieslag, adress, telefonnummer samt i förekommande fall, uppgift om ställföreträdare, ombud eller biträde. Anmälan bör i förekommande fall åtföljas av fullmakter, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar.

 

Förvaltarregistrerade aktier

Aktieägare som låtit förvaltarregistrera sina aktier måste, för att få utöva sin rösträtt, dels anmäla sig till stämman, dels begära att tillfälligt rösträttsregistrera aktierna i eget namn i aktieboken hos Euroclear. Sådan registrering måste vara genomförd senast onsdagen den 24 maj 2024 och aktieägare måste således underrätta förvaltaren härom i god tid före denna dag. Rösträttsregistrering som av aktieägare har begärts i sådan tid att registreringen har gjorts av förvaltaren senast fredagen den 26 maj 2024 kommer att beaktas vid framställningen av aktieboken.

Ombud m.m.

Aktieägare som företräds genom ombud ska utfärda skriftlig och daterad fullmakt för ombudet. Om fullmakten utfärdats av juridisk person ska bestyrkt kopia av registreringsbevis, eller motsvarande behörighetshandling, utvisande att de personer som har undertecknat fullmakten är behöriga firmatecknare för den juridiska personen, bifogas fullmakten. Fullmakten får inte vara äldre än ett år gammal, dock att fullmakten får vara äldre än ett år om det framgår att den är giltig för en längre period, längst fem år. En kopia av fullmakten samt eventuellt registreringsbevis bör, för att underlätta inpasseringen vid stämman, ha kommit Bolaget tillhanda genom att insändas till Bolaget på adress enligt ovan senast den 28 maj 2024. Fullmakten i original samt registreringsbevis ska även uppvisas på stämman. Fullmaktsformulär kommer finnas tillgängligt via Bolagets hemsida, www.besqabgroup.se, samt skickas utan kostnad till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress.

 

Förslag till dagordning:

  1. Stämmans öppnande
  2. Val av ordförande vid stämman
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd
  4. Val av en eller flera justeringspersoner
  5. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
  6. Godkännande av dagordning
  7. Framläggande av årsredovisningen och revisionsberättelsen samt koncernredovisningen och koncernrevisionsberättelsen
  8. Beslut om
    1. fastställande av resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen,
    2. dispositioner beträffande Bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen samt den fastställda koncernbalansräkningen, och
    3. ansvarsfrihet åt styrelsens ledamöter, verkställande direktören och revisorn
  9. Fastställande av antal styrelseledamöter och revisorer
  10. Fastställande av styrelse- och revisorsarvoden
  11. Val av styrelse och revisorer
  12. Beslut om fastställande av principer för valberedningen
  13. Beslut om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
  14. Beslut om ändring av bolagsordningen
  15. Beslut om emissionsbemyndigande
  16. Beslut avseende införande av incitamentsprogram 2024/2027 för ledande befattningshavare och anställda inom koncernen genom nyemission av teckningsoptioner
    1. Beslut om nyemission av teckningsoptioner
    2. Beslut om godkännande av överlåtelse av teckningsoptioner
  17. Stämmans avslutande

Förslag till beslut:

Punkt 2: Val av ordförande vid stämman

Valberedningen föreslår att advokat Carl Svernlöv vid Baker & McKenzie Advokatbyrå väljs till ordförande och protokollförare vid stämman eller, vid förhinder, den han anvisar.

 

Punkt 8b: Beslut om dispositioner beträffande Bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen samt den fastställda koncernbalansräkningen

Utdelning på preferensaktier

Styrelsen föreslår till årsstämman den 3 juni 2024 att utdelning på preferensaktier B ska lämnas kvartalsvis, med 1,875 kronor per preferensaktie, högst 87 573 240,00 kronor.

 

På grund av tekniska begränsningar hos Euroclear Sweden AB föreslås att kvartalsvis utdelning varannan gång uppgår till 1,87 kronor och varannan gång till 1,88 kronor.

 

Som avstämningsdagar för de kvartalsvisa utdelningarna föreslås, i enlighet med bolagsordningen, den 2 september 2024 (1,88 kronor), 2 december 2024 (1,87 kronor), den 3 mars 2025 (1,88 kronor) och den 2 juni 2025 (1,87 kronor). Utbetalning från Euroclear Sweden AB beräknas ske den 6 september 2024, den 6 december 2024, den 7 mars 2025 och den 5 juni 2025.

 

Styrelsen föreslår vidare att stämman beslutar att de nya preferensaktier som kan komma att emitteras med stöd av bemyndigandet enligt punkt 14 ska ge rätt till utdelning från och med den dag de blivit införda i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken. Vid ett maximalt utnyttjande av bemyndigandet kommer ett belopp för tillkommande preferensaktier om maximalt 84 953 160,00 kronor att kunna delas ut.

 

Utdelning till innehavare av preferensaktier B uppgår till högst 87 573 240,00 kronor baserat på 11 676 432 utestående preferensaktier B. Ingen utdelning föreslås lämnas för stamaktier.

 

Punkt 9: Fastställande av antal styrelseledamöter och revisorer

Valberedningen föreslår att styrelsen ska bestå av åtta ledamöter. Vidare föreslår valberedningen att antalet revisorer ska vara ett registrerat revisionsbolag.

 

Punkt 10: Fastställande av styrelse- och revisorsarvoden

Valberedningen föreslår att arvodet till styrelsens ledamöter och ledamöter av styrelsen inrättade utskott ska utgå med följande belopp:

 

  • 350 000 kronor (300 000 kronor föregående årsstämma) till envar styrelseledamot och 600 000 kronor (500 000 kronor föregående årsstämma) till styrelseordförande,
  • 70 000 kronor (70 000 kronor föregående årsstämma) till envar ledamot av revisionsutskottet och 90 000 kronor (90 000 kronor föregående årsstämma) till ordförande av utskottet, och
  • 30 000 kronor (30 000 kronor föregående årsstämma) till envar ledamot i ersättningsutskottet och 50 000 kronor (50 000 kronor föregående årsstämma) till ordförande av utskottet.

 

Det föreslagna arvodet motsvarar vad som beslutades vid den extra bolagsstämman i Bolaget den 16 april 2024.

 

Valberedningen föreslår vidare att arvode till revisor ska utgå enligt godkänd räkning.

 

Punkt 11: Val av styrelse och revisorer

Valberedningen föreslår att Alexander Alm-Pandeya, Johan A. Gustavsson, Zdravko Markovski, Sara Mindus, Olle Nordström, Andreas Philipson, Per Rutegård och Samir Taha omväljs som styrelseledamöter. Vidare föreslås att Per Rutegård kvarstår som styrelseordförande.

Valberedningen föreslår även omval av registrerade revisionsbolaget Ernst & Young Aktiebolag för tiden intill slutet av årsstämman 2024. Ernst & Young Aktiebolag har anmält auktoriserade revisorn Gabriel Novella som huvudansvarig.

 

Oberoende enligt Svensk kod för bolagsstyrning

Vid en bedömning av de föreslagna styrelseledamöternas oberoende har valberedningen funnit att dess förslag till styrelsesammansättning i Bolaget uppfyller de krav på oberoende som uppställs i Svensk kod för bolagsstyrning. Sex av de föreslagna ledamöterna anses vara oberoende i förhållande till Bolaget och bolagsledningen, av dessa anses tre av ledamöterna även vara oberoende i förhållande till större aktieägare. Resterande två ledamöter anses vara beroende i förhållande till Bolaget och större aktieägare.

 

Valberedningens fullständiga förslag samt motiverade yttrande och mer information om de föreslagna ledamöterna finns på Bolagets hemsida www.besqabgroup.se och information kommer finnas tillgängliga i årsredovisningen för 2023.

 

Punkt 12: Beslut om fastställande av principer för valberedningen

Valberedningen föreslår att följande principer för valberedningen antas att gälla tillsvidare (oförändrade sedan föregående år):

  1.                 Valberedningens uppgift
    1.                Bolaget ska ha en valberedning med uppgift att bereda och lämna förslag till årsstämmans, och i förekommande fall, extra bolagsstämmas beslut i val- och arvodesfrågor samt, i förekommande fall, procedurfrågor för nästkommande valberedning. Valberedning ska föreslå:

 

  • ordförande vid årsstämma;
  • kandidater till posten som ordförande och andra ledamöter av styrelsen;
  • arvode och annan ersättning för styrelseuppdrag till var och en av styrelseledamöterna;
  • arvode till ledamöter av utskott inom styrelsen;
  • val och arvodering av Bolagets revisor; och
  • principer för valberedningen.

 

1.2               Valberedningen ska vid bedömningen av styrelsens utvärdering och i sitt förslag särskilt beakta kravet på mångsidighet och bredd i styrelsen samt kravet på att eftersträva en jämn könsfördelning. Valberedningens ledamöter ska, oavsett hur de utsetts, tillvarata samtliga Bolagets aktieägares intressen.

  1.                 Ledamöter av valberedningen
    1.                Valberedningen, som ska tillsättas för tiden intill dess att ny valberedning utsetts, ska bestå av fem ledamöter, av vilka fyra ska utses av Bolagets röstmässigt största aktieägare och den femte ska vara styrelseordföranden. För det fall att styrelsens ordförande är en av de fyra största aktieägarna ska denne i egenskap av aktieägare ställa sin plats till förfogande och nästkommande aktieägare ska erbjudas rätten att utse en ledamot till valberedningen. Styrelseordföranden ska så snart det rimligen kan ske efter utgången av det tredje kvartalet på lämpligt sätt kontakta de röstmässigt fyra största ägarregistrerade aktieägarna eller ägargrupperingarna i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken vid denna tidpunkt och uppmana dessa att, inom en med hänsyn till omständigheterna rimlig tid som inte får överstiga 30 dagar, skriftligen till valberedningen namnge den person aktieägaren önskar utse till ledamot av valberedningen. Om en av de fyra största aktieägarna inte önskar utnyttja sin rätt att utse en ledamot av valberedningen, ska nästa aktieägare i följd erbjudas rätten att utse en ledamot av valberedningen. För det fall flera aktieägare avstår från sin rätt att utse ledamöter av valberedningen ska styrelsens ordförande inte behöva kontakta fler än åtta aktieägare, såvida det inte är nödvändigt för att få ihop en valberedning bestående av minst tre ledamöter.
    2.                Såvida inte annat har avtalats mellan ledamöterna, ska den ledamot som utsetts av den till röstetalet största aktieägaren utses till valberedningens ordförande. Styrelsens ordförande ska aldrig vara valberedningens ordförande.
    3.                Om en aktieägare som har utsett en ledamot i valberedningen, under året upphör att vara en av Bolagets röstmässigt fyra största aktieägare, ska den ledamoten som valts av en sådan aktieägare avgå från valberedningen. Istället ska en ny aktieägare bland de fyra största aktieägarna ha rätt att självständigt och enligt eget gottfinnande utse en ledamot av valberedningen. Dock ska inga marginella skillnader i aktieinnehav och ändringar i aktieinnehav som uppstår senare än tre månader innan årsstämman leda till några ändringar i sammansättningen av valberedningen, såvida inte särskilda omständigheter föreligger.
    4.                Om en ledamot av valberedningen avgår innan valberedningen har fullföljt sitt uppdrag, på grund av andra skäl än de som anges i punkten 2.3, ska den aktieägare som utsåg en sådan ledamot ha rätt att självständigt och enligt eget gottfinnande utse en ersättningsledamot. Om styrelsens ordförande avgår från styrelsen, ska ersättaren till denne även ersätta styrelsens ordförande i valberedningen.
  2.                 Uppgift om valberedningens ledamöter
    1.                Styrelsens ordförande ska tillse att namnen på ledamöterna av valberedningen, tillsammans med namnen på de aktieägare som de utsett, lämnas på Bolagets hemsida senast sex månader innan årsstämman.
    2.                Om en ledamot lämnar valberedningen under året, eller om en ny ledamot utses, ska valberedningen tillse att sådan information, inklusive motsvarande information om den nya ledamoten, lämnas på hemsidan.
    3.                Ändring i valberedningens sammansättning ska omedelbart offentliggöras.
  3.                 Aktieägares rätt att lämna förslag till valberedningen
    1.                Aktieägare ska ha rätt att lämna förslag på styrelseledamöter för valberedningens övervägande. Valberedningen ska tillhandahålla Bolaget information om hur aktieägare kan lämna förslag till valberedningen. Sådan information ska offentliggöras på Bolagets hemsida.
    2.                Styrelsens ordförande ska, som en del i arbetet i valberedningen, hålla valberedningen underrättad om styrelsens arbete, behovet av särskilda kvalifikationer och kompetenser m.m., vilket kan vara av betydelse för valberedningens arbete.
  4.                 Valberedningens förslag och arbete samt arvode
    1.                Valberedningen ska, när den förbereder sina förslag, beakta att styrelsen ska ha en, med hänsyn till Bolagets verksamhet, utvecklingsskede och förhållanden i övrigt ändamålsenlig sammansättning, präglad av mångsidighet och bredd avseende ledamöternas kompetens, erfarenhet, kön och bakgrund.
    2.                Valberedningen ska tillhandahålla Bolaget förslag på styrelseledamöter i så god tid att Bolaget kan presentera sådana förslag i kallelsen till den bolagsstämma där val ska äga rum.
    3.                I anslutning till att kallelse utfärdas ska valberedningen på Bolagets hemsida lämna ett motiverat yttrande beträffande sina förslag till styrelsens sammansättning. Valberedningen ska särskilt motivera förslaget mot bakgrund av styrelsens ändamålsenliga sammansättning, präglad av mångsidighet och bredd avseende de ledamöternas kompetens, erfarenhet, kön och bakgrund. Yttrandet ska även innehålla en kort redogörelse för hur valberedningens arbete har bedrivits. Om avgående verkställande direktör föreslås som styrelsens ordförande i nära anslutning till sin avgång från uppdraget som verkställande direktör ska detta särskilt motiveras.
    4.                Valberedningen ska tillse att följande information om kandidaterna som är nominerade för val eller omval till styrelsen offentliggörs på Bolagets hemsida senast när kallelsen till bolagsstämma skickas ut:
  • födelseår samt huvudsaklig utbildning och arbetslivserfarenhet;
  • uppdrag i Bolaget och andra väsentliga uppdrag;
  • eget eller närstående fysisk eller juridisk persons innehav av aktier och andra finansiella instrument i Bolaget;
  • om en ledamot enligt valberedningen är att anse som oberoende i förhållande till Bolaget och bolagsledningen respektive större aktieägare i Bolaget. Om en ledamot betecknas som oberoende när omständigheter föreligger som enligt Svensk kod för bolagsstyrning kan innebära att ledamoten ska anses som icke oberoende, ska valberedningen motivera sitt ställningstagande; och
  • vid omval, vilket år ledamoten invaldes i styrelsen.

 

5.5               Vid val av ny revisor ska valberedningens förslag till bolagsstämman om val av revisor innehålla revisionsutskottets rekommendation (om styrelsen inte inrättat något revisionsutskott, avses styrelsen). Om förslaget skiljer sig från det alternativ som revisionsutskottet förordat ska skälen till att utskottets rekommendation inte följs anges i förslaget. Den eller de revisorer som föreslås av valberedningen måste ha varit med i revisionsutskottets urvalsförfarande, om Bolaget varit tvunget att anordna ett sådant förfarande.

  1.                 Valberedningens redogörelse för sitt arbete
    1.                Vid årsstämman ska minst en ledamot av valberedningen, samt såvitt möjligt samtliga ledamöter, närvara.
    2.                Valberedningen ska vid årsstämman, eller vid andra bolagsstämmor där val ska äga rum, lämna en redogörelse över hur den har utfört sitt arbete och motivera sina ställningstaganden med beaktande av vad som sägs om styrelsens sammansättning.
  2.                 Arvoden och kostnader
    1.                Bolaget ska inte betala arvode till någon ledamot av valberedningen.
    2.                Bolaget ska bära alla skäliga kostnader förknippade med valberedningens arbete. Om nödvändigt får valberedningen anlita externa konsulter för att finna kandidater med relevant erfarenhet och Bolaget ska stå för kostnaderna för sådana konsulter. Bolaget ska även bistå med personal som behövs för att stödja valberedningens arbete.
  3.                 Sekretess
    1.                En ledamot av valberedningen får inte obehörigen röja för någon vad han/hon har erfarit under hans/hennes uppdrag som ledamot av valberedningen. Tystnadsplikten omfattar muntlig såväl som skriftlig information och gäller även efter det att uppdraget har upphört.
    2.                En ledamot av valberedningen ska bevara all hemlig information som denne mottar i sitt uppdrag som ledamot av valberedningen på ett sådant sätt att informationen inte är åtkomlig för tredje part. Efter uppdragets upphörande ska en ledamot av valberedningen till styrelsens ordförande överlämna all hemlig information som ledamoten har mottagit i sin egenskap av ledamot av valberedningen och som fortfarande är i dennes besittning, inklusive kopior av informationen, i den utsträckning som är praktiskt möjlig med beaktande av bland annat tekniska aspekter.
    3.                Valberedningens ordförande får göra offentliga uttalanden avseende valberedningens arbete. Ingen annan ledamot av valberedningen får göra några uttalanden till media eller i övrigt uttala sig offentligt avseende Bolaget och koncernen, såvida inte styrelsens ordförande har lämnat tillstånd därtill.

Punkt 13: Beslut om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Styrelsen för Bolaget har föreslagit att årsstämman ska anta följande riktlinjer för ersättningar till ledande befattningshavare inom Bolaget. Riktlinjerna ska gälla tillsvidare.

Tillämpning

Dessa riktlinjer omfattar dels ersättning till VD och ersättning till styrelseledamöter utöver styrelsearvode, dels ersättning till övriga ledande befattningshavare. Med övriga ledande befattningshavare avses Bolagets koncernledning.

 

Riktlinjerna ska tillämpas på ersättningar som avtalas eller vid förändringar i redan avtalade ersättningar efter att riktlinjerna har antagits. Riktlinjerna omfattar inte några ersättningar som beslutas av bolagsstämman.

 

Riktlinjernas främjande av Bolagets affärsstrategi, långsiktiga intresse och hållbarhet

Riktlinjerna ska bidra till att skapa förutsättningar för Bolaget att behålla och rekrytera kompetenta och engagerade ledande befattningshavare för att framgångsrikt kunna genomföra Bolagets affärsstrategi och tillgodose Bolagets långsiktiga intressen, inklusive hållbarhet. Vidare ska riktlinjerna stimulera ett ökat intresse för verksamheten och resultatutvecklingen i sin helhet samt höja motivationen för de ledande befattningshavarna och öka samhörigheten inom Bolaget. Riktlinjerna syftar dessutom till att uppnå ökad intressegemenskap mellan ledande befattningshavare och Bolagets aktieägare. Vidare ska riktlinjerna bidra till god etik och företagskultur.

För att uppnå bolagets affärsstrategi krävs att det sammantagna förmåns- och ersättningspaketet ska vara konkurrenskraftig på den arbetsmarknad där befattningshavaren är placerad och ta hänsyn till individens kvalifikationer och erfarenheter samt att framstående prestationer ska reflekteras i den totala ersättningen.

Formerna för ersättning

Ersättningen till ledande befattningshavare i Bolaget består av fast grundlön, rörlig ersättning, pension samt andra sedvanliga förmåner. Bolagsstämman kan därutöver besluta om andra typer av ersättningar, t.ex. aktierelaterade ersättningar.

Fast grundlön

Den fasta grundlönen ska baseras på ansvarsområde, kompetens och erfarenhet, arbetsuppgifter och prestation samt rollens komplexitet. Lönen omprövas som huvudregel en gång per år varvid medarbetarens prestation ska beaktas.

Rörlig ersättning

Styrelsen beslutar årligen om kortfristig rörlig ersättning ska erbjudas till ledande befattningshavare.

 

Den kortfristiga rörliga ersättningen ska vara kopplad till förutbestämda och mätbara kriterier, vilka ska fastställas av styrelsen. Kriterierna kan omfatta dels individuellt uppsatta mål och dels utvecklingen av den operativa verksamheten och ska vara utformade för att främja Bolagets strategi och långsiktiga värdeskapande samt stärka kopplingen mellan uppnådda prestationsmål och utfall.

 

För VD ska den kortfristiga rörliga ersättningen uppgå till högst motsvarande nio månadslöner och för övriga ledande befattningshavare till högst motsvarande fyra månadslöner.

 

Pension

Bolaget tillämpar en pensionsplan som motsvarar ITP1 för samtliga ledande befattningshavare.

 

Andra förmåner

För andra förmåner gäller att de ska vara konkurrenskraftiga vid jämförelse med andra motsvarande aktörer. Sådana övriga förmåner kan exempelvis innefatta tjänstebil och företagshälsovård m.m. Sådana förmåner får sammanlagt uppgå till högst 20 procent av den fasta årliga grundlönen.

 

Konsultarvode

För de fall styrelseledamot (inklusive genom helägt bolag) utför arbete för Bolaget utöver styrelsearbetet kan särskilt arvode för detta betalas (konsultarvode). Arvodet ska baseras på gällande marknadspris och sättas i relation till nyttan för bolaget och i vilken utsträckning sådant arbete bidrar till en god finansiell och hållbar utveckling för Bolaget.

 

Anställningens upphörande och avgångsvederlag

VD är berättigad till ett avgångsvederlag motsvarande upp till 12 månadslöner i händelse av att VD:s anställning skulle upphöra. Uppsägningstid för de övriga ledande befattningshavarna uppgår till mellan tre och sex månader eller den längre uppsägningstid som följer av lagen om anställningsskydd.

 

Avvikelser från riktlinjerna

Styrelsen får besluta att tillfälligt frångå riktlinjerna helt eller delvis om det i enskilda fall finns

särskilda skäl för det och ett avsteg är nödvändigt för att tillgodose bolagets långsiktiga intressen och

hållbarhet, eller för att säkerställa bolagets ekonomiska bärkraft.

 

Beslutsprocess

Riktlinjerna

Ersättningsutskottet ska bereda styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare. Styrelsen ska baserat på ersättningsutskottets förslag upprätta förslag till nya riktlinjer åtminstone vart fjärde år och lägga fram förslaget för beslut vid bolagsstämma.

 

Beslutade riktlinjer får ändras genom beslut av annan bolagsstämma än årsstämman. Inom ramen för riktlinjerna och baserat på dessa ska styrelsen, efter beredning av ersättningsutskottet, dels varje år besluta om specifika ändrade ersättningsvillkor för VD och varje enskild ledande befattningshavare, dels fatta andra beslut om ersättning till ledande befattningshavare som kan erfordras.

 

Vid beredningen av styrelsens förslag till riktlinjer har lön och anställningsvillkor för Bolagets anställda beaktats genom att information om de anställdas totala ersättning, ersättningens komponenter samt ersättningens ökning och ökningstakt över tid har utgjort en del av styrelsens beslutsunderlag.

 

Lön och annan ersättning

Frågor om lön och annan ersättning till ledande befattningshavare bereds, inom ramen för av bolagsstämman beslutade riktlinjer, av ersättningsutskottet och beslutas av styrelsen.

Vid ersättningsutskottets och styrelsens behandling av och beslut i ersättningsrelaterade frågor ska inte ledande befattningshavare närvara.

Konsultarvoden

Styrelsen beslutar om eventuellt konsultarvode åt styrelseledamöter utan berörd ledamots närvaro.

Utvärdering

Ersättningsutskottet ska följa och utvärdera pågående och under året avslutade program för rörliga ersättningar för ledande befattningshavare och följa och utvärdera tillämpningen av dessa riktlinjer för ersättningar till ledande befattningshavare samt gällande ersättningsstrukturer och ersättningsnivåer i Bolaget.

Efterlevnaden av riktlinjerna kontrolleras årligen genom följande åtgärder:

 

  • Insamling av dokumenterade årliga mål för kortsiktig rörlig ersättning.
  • Slumpmässiga urval av godkända löneutbetalningar
  • Urval från löneutbetalningssystem i syfte att identifiera ovanliga betalningar

 

Resultatet av kontrollerna summeras och rapporteras till ersättningsutskottet.

 

Information avseende ersättningar

Information om ersättning till ledande befattningshavare, Bolagets incitamentsprogram och tidigare beslutade långsiktiga rörliga ersättningar vilka ännu inte har förfallit till betalning framgår av Bolagets årsredovisningar vilka finns tillgänglig på Bolagets hemsida www.besqabgroup.se.

 

Punkt 14: Beslut om ändring av bolagsordningen

Styrelsen för Bolaget föreslår att årsstämman beslutar om att ändra Bolagets bolagsordning enligt följande.

Det föreslås att bolagsordningens gränser för aktiekapital ändras från lägst 625 000 kronor och högst 2 500 000 kronor till lägst 2 000 000 kronor och högst 8 000 000 kronor. Bolagsordningens § 4 får därmed följande lydelse:

”Aktiekapitalet ska utgöra lägst 2 000 000 kronor och högst 8 000 000 kronor ”

Det föreslås att bolagsordningens gränser för antalet aktier ändras från lägst 31 250 000 och högst 125 000 000 till lägst 100 000 000 och högst 400 000 000. Bolagsordningens § 5 får därmed följande lydelse:

”Antalet aktier ska vara lägst 100 000 000 och högst 400 000 000.”

Styrelsen eller den styrelsen förordnar ska ha rätt att vidtaga de smärre justeringar i beslutet som kan visas erforderliga i samband med registrering av beslutet hos Bolagsverket.

 

Punkt 15: Beslut om emissionsbemyndigande

Styrelsen för Bolaget föreslår att årsstämman beslutar att bemyndiga styrelsen att intill nästa årsstämma vid ett eller flera tillfällen besluta om emission av stamaktier, preferensaktier och/eller konvertibler med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, motsvarande högst 10 procent av Bolagets aktiekapital baserat på antalet aktier vid tidpunkten för årsstämman, att betalas kontant, genom kvittning eller med apportegendom.

 

Att styrelsen ska kunna fatta beslut om emission utan företrädesrätt för aktieägarna enligt ovan är främst i syfte att kunna anskaffa nytt kapital för att öka Bolagets flexibilitet och påskynda utvecklingen av Bolagets verksamhet eller i samband med förvärv av bolag eller fastigheter, alternativt för att finansiera redan genomförda förvärv.

 

Utgivande av nya aktier eller konvertibler med stöd av bemyndigandet ska genomföras på marknadsmässiga villkor under rådande marknadsförhållanden. Om styrelsen finner det lämpligt för att möjliggöra leverans av aktier i samband med en emission enligt ovan kan detta göras till en teckningskurs motsvarande aktiernas kvotvärde.

 

Styrelsen eller den styrelsen utser bemyndigas att vidta de mindre justeringar i detta beslut som kan komma att vara nödvändiga i samband med registrering hos Bolagsverket.

 

Punkt 16: Beslut avseende införande av incitamentsprogram 2024/2027 för ledande befattningshavare och anställda inom koncernen genom nyemission av teckningsoptioner

Enligt ersättningsutskottets rekommendation föreslår styrelsen för Bolaget att årsstämman beslutar om att införa ett incitamentsprogram genom nyemission och överlåtelse av teckningsoptioner till ledande befattningshavare, anställda och övriga nyckelpersoner inom Bolaget och koncernen eller Aros Bostadskapital 23 AB, org.nr 559164-7473, (”Dotterbolaget”) med efterföljande överlåtelse till ledande befattningshavare, anställda och övriga nyckelpersoner inom Bolaget och koncernen (”Incitamentsprogram 2024/2027”) i enlighet med nedanstående.

Bakgrund och motiv

Syftet med förslaget är att skapa förutsättningar för att behålla samt att öka motivationen hos ledande befattningshavare, anställda och övriga nyckelpersoner inom Bolaget och koncernen. Styrelsen finner att det ligger i samtliga aktieägares intresse att ledande befattningshavare, anställda och övriga nyckelpersoner, vilka bedömts vara viktiga för koncernens utveckling, har ett långsiktigt intresse av en god värdeutveckling på aktien i Bolaget. Ett långsiktigt ägarengagemang förväntas stimulera ett ökat intresse för verksamheten och resultatutvecklingen i sin helhet samt höja motivationen för deltagarna och syftar till att uppnå ökad intressegemenskap mellan den deltagande och Bolagets aktieägare.

Beslut enligt punkterna 16a och 16b nedan ska fattas som ett beslut och är således villkorade av varandra. Redogörelse för övriga incitamentsprogram, beredning av förslaget, kostnader för programmet samt effekter på viktiga nyckeltal etc. beskrivs i punkt 16c.

Punkt 16a: Beslut om emission av teckningsoptioner

Styrelsen för Bolaget föreslår att årsstämman beslutar om nyemission av högst 2 525 000 teckningsoptioner, till följd varav Bolagets aktiekapital kan komma att öka med högst 50 500 kronor. Teckningsoptionerna ska medföra rätt till nyteckning av stamaktier i Bolaget.

 

För emissionen ska följande villkor gälla:

 

Rätt att teckna teckningsoptionerna ska tillkomma ledande befattningshavare, anställda och nyckelpersoner i Bolaget och koncernen samt Dotterbolaget med rätt och skyldighet att, vid ett eller flera tillfällen, vidareöverlåta teckningsoptioner till ledande befattningshavare, anställda och nyckelpersoner, som är eller blir anställda i Bolaget eller i koncernen, till ett pris som inte understiger optionens marknadsvärde enligt Black & Scholes värderingsmodell och i övrigt på samma villkor som i emissionen.

 

Teckningsoptionerna ska tecknas från och med den 3 juni 2024 till och med den 31 augusti 2024 på särskild teckningslista, med rätt för styrelsen att förlänga teckningstiden.

 

Dotterbolaget har rätt att teckna teckningsoptionerna vederlagsfritt och ledande befattningshavare, anställda och nyckelpersoner i Bolaget och koncernen har rätt att teckna teckningsoptioner till en premie motsvarande optionens marknadsvärde, vilket ska beräknas enligt Black & Scholes värderingsmodell eller annan vedertagen värderingsmodell utförd av oberoende värderingsinstitut eller revisionsbolag.

 

Ledande befattningshavare, anställda och övriga nyckelpersoner inom Bolaget och koncernen kommer inom ramen för Incitamentsprogram 2024/2027 att erbjudas att teckna teckningsoptioner indelat i tre olika kategorier enligt följande:

 

  1. Verkställande direktör, motsvarande en befattning, erbjuds att teckna högst 150 000 teckningsoptioner, sammanlagt högst 150 000 teckningsoptioner,
  2. Seniora ledande befattningshavare, motsvarande högst två befattningar, erbjuds att teckna vardera högst 70 000 teckningsoptioner, sammanlagt högst 140 000 teckningsoptioner,
  3. Ledande befattningshavare och nyckelpersoner bestående av upp till 32 befattningar inom koncernen erbjuds att teckna vardera högst 30 000 teckningsoptioner, sammanlagt högst 960 000 teckningsoptioner, och
  4. Högst 85 anställda inom koncernen erbjuds att teckna vardera högst 15 000 teckningsoptioner, sammanlagt högst 1 275 000 teckningsoptioner.

 

Dotterbolaget äger rätt att teckna de teckningsoptioner som inte tecknas av kategorierna ovan, som senare ska kunna erbjudas till befintliga (som inte tecknar sin fulla erbjudna andel) och tillkommande ledande befattningshavare, anställda och övriga nyckelpersoner inom koncernen inom ramen för nu föreslagna tilldelningsprinciper, i enlighet med punkt 16b.

 

Betalning för tecknade teckningsoptioner som emitteras mot ersättning ska erläggas kontant senast den 31 augusti 2024, med rätt för styrelsen att förlänga betalningsfristen.

 

Varje teckningsoption berättigar till teckning av en (1) ny stamaktie i Bolaget under perioden från och med den 3 juni 2027 till och med den 31 augusti 2027 eller den tidigare dag som följer av villkoren för teckningsoptionerna. Styrelsen ska äga rätt att förlänga tiden för aktieteckning för det fall att deltagare är förhindrade att teckna aktier i slutet av teckningsperioden på grund av EU:s marknadsmissbruksförordning.

 

Teckningskursen ska fastställas till ett belopp motsvarande 120 procent av den volymviktade genomsnittskursen på Nasdaq First North Growth Market under perioden från och med den 20 maj 2024 till och med den 31 maj 2024. Den framräknade teckningskursen ska avrundas till helt hundradels kronor, varvid 0,005 kronor ska avrundas till 0,01 kronor. Teckningskursen får inte fastställas till under aktiens kvotvärde. Vid teckning av aktier ska den del av teckningskursen som överstiger de tidigare aktiernas kvotvärde tillföras den fria överkursfonden.

 

Ny aktie som tecknats genom utnyttjande av teckningsoption medför rätt till vinstutdelning första gången på den avstämningsdag för utdelning som infaller närmast efter det att de nya aktierna registrerats vid Bolagsverket och aktierna införts i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken.

 

Syftet med emissionen och avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att implementera Incitamentsprogram 2024/2027. Syftet är att skapa förutsättningar för att behålla samt att öka motivationen hos ledande befattningshavare, anställda och övriga nyckelpersoner inom Bolaget och koncernen. Styrelsen finner att det ligger i samtliga aktieägares intresse att ledande befattningshavare, anställda och övriga nyckelpersoner, vilka bedömts vara viktiga för koncernens vidare utveckling, har ett långsiktigt intresse av en god värdeutveckling på aktien i Bolaget. Ett långsiktigt ägarengagemang förväntas stimulera ett ökat intresse för verksamheten och resultatutvecklingen i sin helhet samt höja motivationen för deltagarna och syftar till att uppnå ökad intressegemenskap mellan den deltagande och Bolagets aktieägare.

 

De fullständiga villkoren för teckningsoptionerna finns tillgängliga på Bolagets hemsida senast två

veckor före årsstämman, som bland annat innebär att teckningskursen liksom antalet aktier som en

teckningsoption berättigar till teckning av kan komma att omräknas i vissa fall.

Styrelsen eller den styrelsen förordnar ska ha rätt att vidtaga de smärre justeringar i beslutet som kan visas erforderliga i samband med registrering av beslutet hos Bolagsverket och eventuellt Euroclear Sweden AB.

Punkt 16b: Beslut om godkännande av överlåtelse av teckningsoptioner

Styrelsen för Bolaget föreslår att årsstämman beslutar om att godkänna att Dotterbolaget får överlåta det antal teckningsoptioner i Bolaget av serie 2024/2027, som inte tecknas av nuvarande personer som tillhör uppräknade kategorier i punkt 16a, till tillkommande ledande befattningshavare, anställda och övriga nyckelpersoner inom Bolaget och koncernen, eller på annat sätt förfoga över teckningsoptionerna för att säkerställa åtagandena i anledning av Incitamentsprogram 2024/2027.

 

Dotterbolaget ska äga rätt att behålla teckningsoptioner som senare ska kunna erbjudas till befintliga (som inte tecknar sin fulla erbjudna andel) och tillkommande ledande befattningshavare, anställda och övriga nyckelpersoner inom koncernen inom ramen för nu föreslagna förvärvs- och tilldelningsprinciper.

Tillkommande ledande befattningshavare, anställda och övriga nyckelpersoner inom Bolaget och koncernen kommer inom ramen för Incitamentsprogram 2024/2027 att erbjudas att förvärva teckningsoptioner i enlighet med tilldelningsprinciperna som anges i punkt 16a.

Bolagets styrelseledamöter ska inte omfattas av Incitamentsprogram 2024/2027.

Anmälan om förvärv av teckningsoptioner ska ske under tiden från och med den 3 juni 2024 till och med den 31 juli 2024. Teckningsoptionerna ska överlåtas till deltagarna senast den 31 augusti 2024, under förutsättning att överlåtelse enligt fördelningen i punkt 16a inte överstiger det maximala emitterade antalet teckningsoptioner.

Bolagsstämma i Dotterbolaget ska även godkänna efterföljande överlåtelse av teckningsoptioner enligt ovan.

Punkt 16c: Beredning av incitamentsprogram m.m. (det noteras att detta är inte en beslutspunkt)

Incitamentsprogram 2024/2027 har beretts av styrelsen, ersättningsutskottet och externa rådgivare.

Kostnader för Incitamentsprogram 2024/2027

Teckning och överlåtelse av teckningsoptionerna ska ske till ett pris motsvarande optionens marknadsvärde vilket innebär att det inte ska uppkomma några sociala avgifter för koncernen i samband med teckning och överlåtelse av teckningsoptioner. Teckningsoptionens marknadsvärde är, enligt en preliminär värdering baserat på ett marknadsvärde på den underliggande aktien om 25,95 kronor, 4,34 kronor per option, vid antagande av en lösenkurs om 31,14 kronor per aktie. Black & Scholes värderingsmodell har använts för värderingen med antagande om en riskfri ränta om 2,7 procent och en volatilitet om 30 procent samt med antagande om att ingen förväntad utdelning och övriga värdeöverföringar till aktieägare kommer ske under programmets löptid.

Då teckningsoptionerna tecknas och överlåts till marknadsvärde är det Bolagets bedömning att några sociala kostnader inte kommer att uppstå för Bolaget till följd av teckning och överlåtelserna. Kostnader för implementering och administration av Incitamentsprogram 2024/2027 förväntas bli begränsade.

Övriga utestående aktierelaterade incitamentsprogram

Bolaget har tidigare inrättat ett incitamentsprogram: teckningsoptionsprogram 2023/2026 (”Teckningsoptionsprogram 2023/2026”).

Det finns 374 500 utestående teckningsoptioner under Teckningsoptionsprogram 2023/2026. Varje sådan teckningsoption berättigar till teckning av en ny stamaktie i Bolaget under perioden fr.o.m. 1 juni 2026 t.o.m. den 30 augusti 2026.

För ytterligare information hänvisas till Bolagets årsredovisning för 2023.

Utspädning

Det totala antalet registrerade aktier uppgår vid tidpunkten för detta förslag till 113 270 881, fördelat på 101 594 449 stamaktier motsvarande 101 594 449 röster, och 11 676 432 preferensaktier B motsvarande 11 676 43,2 röster. Den maximala utspädningseffekten av Incitamentsprogram 2024/2027 beräknas uppgå till högst cirka 2,18 procent av det totala antalet aktier och högst cirka 2,40 procent av antalet röster i Bolaget, förutsatt full teckning och utnyttjande av samtliga erbjudna teckningsoptioner. Den maximala utspädningseffekten av Incitamentsprogram 2024/2027 plus övrigt utestående incitamentsprogram i Bolaget beräknas uppgå till högst cirka 2,50 procent av aktierna och 2,74 procent av rösterna i Bolaget förutsatt full teckning och utnyttjande av samtliga erbjudna och utestående teckningsoptioner.

Majoritetskrav

För giltigt beslut enligt punkterna 14 och 15 krävs att detta har biträtts av aktieägare med minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid bolagstämman.

 

För giltigt beslut enligt punkten 16 krävs att detta har biträtts av aktieägare med minst nio tiondelar av såväl de angivna rösterna som de aktier som är företrädda vid bolagsstämman.

 

Antal aktier och röster

Det totala antalet aktier i Bolaget uppgår per dagen för denna kallelse till 113 270 881 aktier och 102 762 092,2 röster, fördelade på 101 594 449 stamaktier medförande lika många röster och 11 676 432 preferensaktier av serie B medförande 1 167 743,2 röster. Bolaget äger inga egna aktier.

Övrig information

Kopior av redovisningshandlingar, revisionsberättelse och fullmaktsformulär samt fullständiga förslag till beslut och övriga handlingar som ska finnas tillgängliga enligt aktiebolagslagen hålls tillgängliga senast tre veckor före stämman. Valberedningens fullständiga förslag finns tillgängligt idag på Bolagets hemsida. Samtliga handlingar enligt ovan hålls tillgängliga hos Bolaget och på Bolagets webbplats www.besqabgroup.se enligt ovan och sänds till de aktieägare som begär det och uppger sin e-mail- eller postadress.

 

Aktieägarna erinras om rätten att, vid årsstämman, begära upplysningar från styrelsen och verkställande direktören i enlighet med 7 kap. 32 § aktiebolagslagen.

 

Hantering av personuppgifter

För information om hur dina personuppgifter behandlas hänvisas till den integritetspolicy som finns tillgänglig på Euroclear Sweden AB:s hemsida: https://www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

* * * * *

Stockholm i maj 2024

Besqab AB (publ)

Styrelsen

 

 

 

Certified Adviser för Besqab AB (publ) på Nasdaq First North Growth Market är Carnegie Investment Bank AB (publ).

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Magnus Andersson, VD, e:
magnus.andersson@arosbostad.se, t: +46 73 410 12 43
Anna Åkerlund, Chef IR och kommunikation, e:
anna.akerlund@arosbostad.se, t: +46 70 778 28 97
Certified adviser, e:
certifiedadviser@carnegie.se, t: +46 73 856 42 65

Om Besqab
Besqab AB (publ) utvecklar hållbara bostäder av hög kvalitet i eftertraktade lägen i Storstockholm och Uppsala. Verksamheten omfattar även utveckling av samhällsservice för andras ägande eller egen förvaltning. Bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ). Mer information på www.besqab.se

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kvartalsrapport för perioden 1 januari – 31 mars 2024 i Attana AB

Published

on

By

  • Bolagets nettoomsättning ökade till 2,3 MSEK jämfört med 2,0 MSEK föregående år.

  • Övriga rörelseintäkter var oförändrade 0,0 MSEK

  • Kassaflödet var -0,01MSEK jämfört med +0,7 MSEK föregående år. (Förgående år påverkades av +9MSEK i nyemission)

Väsentliga händelser under rapportperioden

  • I januari 2024 registrerades de av styrelsen i december 2023 beslutade nyemissionerna vilka tillförde bolaget 6,9 MSEK efter emissionskostnader.
  • Återbetalning av kortfristiga lån om 2 MSEK gjordes under januari.
  • Teodor Aastrup återinträdde som VD i mars månad.
  • I mars uppgraderade en amerikanska kund med befintligt supportavtal sitt instrument till ett Attana Cell 250 för ett värde av 1,5 MSEK.

Finansiell översikt (ej reviderat av bolagets revisor)

  • Nettoomsättning 2,3 (2,0) MSEK

  • Aktiverat arbete för egen räkning 0,2 (0,4) MSEK

  • Övriga rörelseintäkter 0,0 (0,0) MSEK

  • Rörelseresultat -0,6 (-3,2) MSEK

  • Resultat efter finansiella poster -1,1 (-3,3) MSEK

  • Resultat efter skatt -1,1 (-3,3) MSEK

  • Resultat per aktie -0,0028 (-0,0128) kronor

VD-kommentar:

Trägen vinner.

Som ett led i vår långsiktiga satsning på repetitiv och ökande försäljning fick vi under kvartalet en uppgraderingsorder från en av våra kunder i USA som är verksam inom cancer och immunologi. Det är resultatet av vår unika teknik och målmedvetna arbete. Vi har vidare ett ökat antal dialoger med såväl befintliga som med nya kunder vilket är mycket glädjande.

Strax innan pandemin bröt ut initierade vi en satsning på att få fem betydande och välrenommerade referenskunder i USA. Vi blev tvungna att pausa detta inititiv under pandemin men under 2022 kom vi i gång igen. Syftet är att skapa en representativ bas av referenskunder i USA för att under 2025 påbörja diskussioner med lämpliga sälj- och samarbetspartners. En förutsättning för att lyckas med detta är at kunna påvisa nöjda referenskunder med repetitiv och ökande användning och inköp av Attanas produkter och tjänster. Under det gångna kvartalet fick vi ännu en uppgraderingsorder från en av dessa referenskunder. Vi har nu tre bra referenskunder i USA och en fjärde på gång. Två av dessa genererar repetitiva och ökande intäkter.

I Europa ser vi också ökad försäljning, dock är dessa kunder mer projektorganiserade jämfört med de USA-baserade. Vi ser således att vi behöver öka fokus på användandet av vår teknik i fler projekt hos respektive kund för at få bätre kontinuitet och höjd orderingång.

Värt att nämna är att artikeln från Karolinska Institutet ”Crimean–Congo haemorrhagic fever virus uses LDLR to bind and enter host cells” som publicerades 28 mars tillhör enligt Web of Science den översta procenten av mest lästa artiklar. Det ger oss en väldigt bra exponering på marknaden.

Avslutningsvis vill jag kommentera att vi operativt var kassaflödespositiva under kvartalet, men att räntorna på de lån vi har är ansträngande. Vi har sänkt kostnaderna på så sätt att vi ändå ska kunna ha operativ styrka att generera tillväxt. Första och högsta prioritet är att säkerställa ett kontinuerligt stabilt kassaflöde och därefter fokusera än mer på tillväxt. Kan vi minska eller bli av med våra lån, kommer vi kunna lägga mer tid och fokus på försäljning, leverans och därmed öka intäkterna. Därför är det viktigt at teckningsoptionerna i juni utnyttjas.

För att summera: Vi har förbätrat kassaflödet och en bra nyttjandegrad av teckningsoptionerna kommer att möjliggöra amorteringar av lån. Vi kan då nå den tillväxt vi eftersträvar genom at fokusera vår tid på våra lönsamma kunder och successivt addera nya kunder.

Teodor Aastrup VD Atana AB

För ytterligare information, kontakta:

Teodor Aastrup

VD Attana AB
ir@attana.com

+46 708862300

Denna information är sådan som Attana AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för publicering genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tid då företagets nyhetsdistributör, Cision, publicerade detta pressmeddelande.

Om Attana

Attana AB grundades 2002 med idén att effektivisera forskning och utveckling av nya läkemedel genom biologisk interaktionskarakterisering i realtid. Baserat på sina patenterade teknologier säljer bolaget uppdragsforskning och egenproducerade analysinstrument samt ett in vitro diagnostiskt (IVD) verktyg, Attana Virus Analytics (AVA), till läkemedelsbolag, bioteknikföretag och akademiska institutioner. Mer information om Attanas forskningstjänster och produkter finns på www.attana.com eller kontakta sales@attana.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Annica Bresky och Henrik Jonsson nya styrelseledamöter i Nordstjernan AB

Published

on

By

Vid dagens årsstämma i Nordstjernan AB omvaldes följande styrelseledamöter: Viveca Ax:son Johnson (ordförande), Axel Mörner (vice ordförande), Johan Blomquist och Peter Leimdörfer. Tomas Nicolin och Christoph Vitzthum har avböjt omval. Som nya ledamöter till Nordstjernans styrelse valdes Annica Bresky och Henrik Jonsson.

Annica Bresky har en civilingenjörsexamen från Uppsala universitet samt en Executive MBA från M-gruppen/Handelshögskolan i Stockholm. Annica har lång erfarenhet från svenska industriföretag och har tidigare bland annat haft roller på Holmen samt på Stora Enso där hon också var VD och koncernchef från 2019 till september 2023. Annica Bresky är idag ledamot av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin (IVA) samt ledamot i styrelserna för vindkraftsbolaget Ørsted och i teknik- och sensorbolaget Vaisala.

Henrik Jonsson har en civilingenjörsexamen från KTH samt har genomgått Diplomutbildning för finansanalytiker (CEFA) vid Handelshögskolan i Stockholm. Henrik Jonsson har en bred erfarenhet från investeringar, kapitalförvaltning och styrelsearbete. Han är sedan 2020 VD för Interogo Holding en tjänst som han lämnar i augusti 2024. Dessförinnan var Henrik Jonsson Chief Investment Officer för Interogo Holding mellan 2018 och 2020, VD för Nalka Invest mellan 2009 och 2018 och innan dess VD för Catella Investments.

“Vi är mycket glada över att ha kunnat locka både Annica och Henrik till vår styrelse. Annicas gedigna erfarenhet från stora industribolag och Henriks mångåriga erfarenhet av internationell investeringsverksamhet är utmärkta tillskott till vår styrelse” säger Viveca Ax:son Johnson, ordförande för Nordstjernan. ”Jag vill också ta tillfället i akt att tacka både Tomas Nicolin och Christoph Vitzthum för sina mångåriga insatser för bolaget”.

 
Frågor besvaras av:
Tor Krusell, mediekontakt Nordstjernan

Mobil: +46 70 543 87 47
E-post: tor.krusell@nordstjernan.se

 

 

Nordstjernan ägs i huvudsak av Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelser. Sedan grundandet år 1890, har Nordstjernan ägt och utvecklat hundratals bolag inom en mängd branscher. Idag har Nordstjernan investeringar i ett drygt tjugotal bolag inom fem fokuserade sektorer. Tillsammans omsätter bolagen 120 miljarder SEK och har över 50 000 medarbetare. Läs mer på www.nordstjernan.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.