Connect with us

Marknadsnyheter

Rättelse Medimi AB Delårsrapport kvartal 2, 1 januari – 30 juni 2022

Published

on

Delårsrapporten är korrigerad på följande punkter:

  • Förtydligat att kassaflödet i inledande summering avser den löpande verksamheten
  • Kassaflödet för perioden januari – juni 2021 uppdaterat
  • Kassaflödesanalysen uppdaterad med emissionsnetto för 2022

April – juni

  • Nettoomsättningen uppgick till 0,57 MSEK (0,27 MSEK), en ökning med 110%
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -4,25 MSEK (-4,56 MSEK)
  • Resultat per aktie* efter utspädning uppgick till -0,01 SEK (-0,01 SEK)
  • Kassaflöde från löpande verksamhet: -4,17 MSEK (-4,55 MSEK)
  • Soliditeten per sista juni uppgick till 85% (92%)
  • Likvida medel vid periodens slut uppgick till 8,86 MSEK (20,62 MSEK)

Januari – juni

  • Nettoomsättningen uppgick till 0,98 MSEK (0,5 MSEK), en ökning med 97%
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -8,1 MSEK (-8,3 MSEK)
  • Resultat per aktie* efter utspädning uppgick till -0,03 SEK (-0,03 SEK)
  • Kassaflöde från löpande verksamhet: -7,78 MSEK (-8,67 MSEK)

*Beräknat utifrån antal aktier: 317 384 229

Vd har ordet

Fördubblad försäljning och ökat antal aktiva Medimi®Smart under andra kvartalet

Efter en stark inledning på året fortsätter den positiva försäljningsutvecklingen under det andra kvartalet med fler installerade enheter än någonsin tidigare. Danmark förstärker sin position som vår nyckelmarknad och vi har under det gångna kvartalet träffat fler och fler danska kommuner, vilka samtliga vittnar om vikten av välfärdsteknologi och ett ökat tryck på vård- och omsorgspersonal. Mot den bakgrunden är vi väl positionerade för att expandera vår lösning i Danmark, göra de anpassningar som krävs för att vinna mark i övriga nordiska länder och därmed bidra till en mer hållbar och trygg läkemedelsdispensering.

Medimi har fortsatt stort fokus på kostnader och kassaflödet för perioden uppgick till -4,17 miljoner kronor vilket var i linje med förväntan. Aktiv kostnadskontroll är fortsatt i fokus för oss. Tillväxten säkerställer att våra marginaler förbättras successivt.

Utvecklingen i Danmark
Som nämnt är det i Danmark merparten av vår tillväxt har skett under andra kvartalet. I Danmark är det primärt tre saker jag vill lyfta fram:
 

  • Slutförandet av testperioden i Midtjylland för medicinprojektet ”Medicin til tiden” ger oss möjlighet att vidga våra kontaktytor till samtliga 19 kommuner och vi är därmed inte begränsade till dialog med de fyra pilotkommunerna
  • En ökning av antalet installerade enheter i Danmark med 47% jämfört med första kvartalet i år
  • Uppstart av ny säljplattform i form av SKI (Statligt Kommun och Inköp) i samarbete med vår partner ATEA

Vi ser ett fortsatt mycket starkt intresse för vår lösning i Danmark, och vi arbetar med vår partner ATEA för att få det första SKI-avtalet på plats. Den höga aktivitetsgraden har även bidragit till att kommunen Ringsted har valt att avsluta sin Proof of Concept (PoC) tidigare än planerat, för att kunna implementera sitt nya elektroniska journalsystem (så kallat EOJ system). Ett fungerande EOJ system är en förutsättning för att kunna växla upp antalet enheter och koppla på fler användare. Ringsteds kommun är oerhört nöjda med Medimis helhetslösning och accelererar därmed implementationen av journalsystemet, för att i nästa skede kunna starta upp ett SKI-avtal med vår partner ATEA.

Aalborg kommun fortsätter att vara den klarast lysande stjärnan bland TIM kommunerna och de två resurserna som kommunen använder som säljstöd har deltagit i flertalet tv-inslag på nationell tv, som del av den miljardsatsning danska staten gör på välfärdstekniska lösningar. Noterbart och glädjande är att även övriga TIM-kommuner ökar antalet installerade enheter, med i snitt 50% i förhållande till kvartal ett.

I Midtjylland har Medimi®Smart, tillsammans med tre andra lösningar, testats som del av medicinprojektet Medicin til tiden och koordinerande enhet Faelles Service Center (FSC) har nu valt att avsluta testperioden. Det ger oss möjlighet att på djupet bearbeta alla nitton kommuner, medan FSC utvärderar lösningarna. De patienter som i dag använder vår lösning kommer även fortsättningsvis erbjudas möjlighet till att göra det och fler tillkommer kontinuerligt i regionen.

Trycket på vård- och omsorgspersonal har ökat avsevärt i Danmark de senaste åren och fler och fler lämnar branschen. Flykten från sjukvården har satt en signifikant press på kommunerna att köpa in välfärdstekniska lösningar som ska avlasta verksamheten och danska staten har ökat subventionerna på området avsevärt.

Sammantaget ser det lovande ut i Danmark och min förväntan är att den höga aktivitetsgraden fortsätter så att vi kontinuerligt kan öka antalet installerade enheter och knyta nya samarbetsavtal.

Utvecklingen i Norge
Tillsammans med vår norska partner Hepro har vi valt att temporärt pausa utrullningen av såväl den fjärde pilotkommunen som de tre befintliga testkommunerna. En av anledningarna är att implementering av ny teknik kräver att ordinarie personal kommit på plats igen efter sommarsemestrarna.

Vidare har det blivit tydligt för oss att i takt med att vi växer i fler kommuner och länder, ökar mängden önskemål på vad vår lösning ska klara av och vi utvecklar nu produkten för att möta de behoven. Det handlar även om att underlätta skalbarheten av vår produkt och förbereda systemet för större mängder installerade enheter. Här vill jag bland annat lyfta fram möjligheten till att kunna fjärrstyra vissa funktioner, som vi arbetar intensivt på att implementera.

Min bedömning och målsättning är att de uppgraderingar vi nu genomför av vår produkt starkt kommer att bidra till att vi så snart som möjligt återupptar den norska verksamheten. Det finns ett konkret intresse från flera norska kommuner för vår lösning och genom en adekvat genomförd pilot är vi väl rustade för att tillsammans med Hepro A/S koppla på fler kommuner.

Utvecklingen i Sverige
Under andra kvartalet kom Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) rapport gällande råd kring läkemedelsautomater, där lösdispensering omnämns. Det är att beteckna som en milstolpe då det är första gången SKR omnämner lösdispensering, som är den teknologi Medimi är baserad på.

Den svenska medicinhanteringsmarknaden är tämligen svårföränderlig och dospåsar har ett starkt fäste. Tack vare SKR:s skrivelse lyfts frågan om den individuella patientens behov och betydelsen av ökad följsamhet understryks. Det ger oss på Medimi väsentligt bättre möjligheter till konstruktiva diskussioner med kommuner och nyckelpersoner inom välfärdsteknologi.

Det är bland annat mot den bakgrunden vi gavs möjlighet att lämna anbud på upphandlingen till Umeå kommun beträffande Medicingivare. Den uppskattade årsvolymen är 4,5 MSEK icke jämnt fördelad på tre delområden, av vilka Medimis anbud är inriktat på delområdet Färdigförpackade behållare. Med den information vi har i dag förväntar vi oss ett svar på vårt anbud under hösten.

Det är vidare mycket glädjande att vårt initiala samarbete med Tunstall fortskrider enligt plan och att båda parter är fullt dedikerade att starta upp pilotprojekt med en eller flera svenska kommuner så att avsiktsförklaringen kan övergå i ett kommersiellt avtal. Vi noterar ett växande intresse från flera svenska kommuner, och med en stark etablerad partner som Tunstall kan vi på ett strukturerat sätt driva försäljning av vår lösning.

Närmsta framtiden
Under den senaste tiden har vi sett nya pandemirestriktioner, vilket har fått effekter i form av komponentbrist för Medimi®Smart. Under kvartalet har påverkan lett till ökade kostnader och förlängda ledtider. Tack vare god planering och hårt jobb har vi lyckats parera detta och inte drabbats av leveransproblem för vår läkemedelsrobot. För att säkra leveranser och minimera risken för leveransstopp kommer vi att reducera komponenter från Asien och styra inköpen till nordiska leverantörer i stället. Ett projekt som redan har initierats och leds av vår COO.

Kriget i Ukraina är en verklig tragedi och mycket oroande, men har inte haft någon betydande påverkan på bolaget då våra inköp och vår försäljning inte är relaterade till Ukraina eller Ryssland.

Vi försöker ständigt förbättra och förfina vårt erbjudande till kunder och har i kvartalet beslutat att paketera vår lösning på ett sätt som minimerar tröskeln för vårdpersonalen att gå över till en automatiserad läkemedelshantering. Här har vi redan vidtagit en rad åtgärder som kommer att göra skillnad, bland annat ett förenklat användargränssnitt på Medimi®Smart, samt möjligheten att fjärrstyra mjukvaruuppdateringar. Det arbetet kommer vi att accelerera under hösten då vi bygger in en rad funktioner som efterfrågas lokalt.

Mitt fulla fokus nu är att träffa kunder, befintliga liksom potentiella, för att bättre förstå hur vi kan möta deras behov och bidra till en avsevärt effektiviserad medicinhantering och att göra det på ett värdeskapande, hållbart och säkert sätt.

Alexander Johansson

Vd

Viktiga händelser under andra kvartalet

  • Den 2 maj inleder Medimi beräkningsperioden för utnyttjandekurs i Teckningsoption av serie TO5
  • Den 5 maj informerar bolaget att SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) har publicerat råd samt information om läkemedelsautomater där Medimis doseringsteknologi omnämns
  • Den 24 maj meddelar bolaget att anbud har lämnats på upphandling i Umeå kommun
  • Den 3 juni meddelar bolaget att styrelsens ordförande lämnar sitt uppdrag och att Anders Haskel tillträder som ny styrelseordförande i Medimi AB
  • Den 7 juni meddelar bolaget att Teckningsoptioner av serie TO5 tecknades till cirka 79% och att Medimi tillförs cirka 4,9 MSEK
  • Den 17 juni meddelar bolaget att Alexander Johansson tillträder som vd i Medimi

Tidpunkter för ekonomisk information

  • Delårsrapport tredje kvartalet: 22 november 2022

Medimi AB (publ), vd Alexander Johansson, Scheelevägen 17, 223 63, Lund, Sverige, mobil 0737-777233

Om Medimi

Medimi AB utvecklar lösningar som ger vårdtagare och personal trygg och effektiv läkemedelshantering. Våra lösningar omfattar hela kedjan, från läkare till dispensering i hemmet. Produkterna ligger i teknisk framkant och är utvecklade för integrering i IT-miljöer. Bolaget är noterat på Spotlight Stock Market och har sitt säte i Lund

https://www.medimiab.com/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Amnode – publicerar årsredovisning för 2023

Published

on

By

Amnode publicerar inför framläggandet på årsstämman den 14 maj 2024 i Gnosjö, årsredovisningen för verksamhetsåret 2023-01-01 – 2023-12-31 med revisionsrapport. Årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 finns tillgänglig som bifogat dokument, på bolagets webbplats (www.amnode.se) samt på bolagets kontor (Sjörydsvägen 12, 335 32 Gnosjö). Årsstämmokommunikén 2024 publiceras den 14 maj 2024.

För mer information eller frågor kontakta styrelsens ordförande

Lars Save
070-590 18 22
info@amnode.se

Amnodes affärsidé är att vara en komplett och innovativ leverantör och samarbetspartner till OEM, Industri- och VVS-kunder inom segmentet bearbetade mässingskomponenter på den europeiska marknaden. Amnode erbjuder produkter från fyra kärnområden; varmsmide, pressgjutning, bearbetning samt automatsvarvning.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Spotlight Group AB säljer verksamheten i dotterbolaget Shark Communication AB

Published

on

By

Spotlight Group AB (”Spotlight Group” eller ”Bolaget”) har tecknat avtal med Honeybadger AB (”Honeybadger”) om försäljning av verksamheten i dotterbolaget Shark Communication AB (”Shark”). Honeybadger övertar verksamheten den 30 april 2024. Försäljningen har begränsad direkt effekt på koncernens finansiella ställning, men är också ett led i att skapa en kostnadsstruktur som ger Spotlight Group bärkraft även i ett svagt marknadsklimat.

”Med försäljningen av Sharks verksamhet har vi genomfört ännu en av de beslutade sparåtgärderna i koncernen och har skapat en ny grupp som består av våra verkliga kärnverksamheter. Det känns tryggt att lämna över Sharks verksamhet, personal och kunder till en aktör som har stor erfarenhet av finansiell kommunikation och vår målsättning är att fortsätta att ha ett gott samarbete med Shark som en del av Honeybadger”, säger Spotlight Groups koncernchef Peter Gönczi.

Honeybadger är en IR-kommunikationsbyrå baserad i Göteborg, som grundats av företagets VD Johan Waldhe. Sharks verksamhet är planerad att fortsätta i Malmö under varumärket Shark Communication, men blir organisatoriskt en del av Honeybadger.

”Sharks erfarna team och kontaktnät kommer att bredda och fördjupa Honeybadgers nuvarande kunderbjudande inom finansiell kommunikation, samtidigt som vi erhåller ett kontor på plats i den attraktiva Malmö-Lund-regionen. Den här affären blir därmed en naturlig utveckling av vår kärnverksamhet, samtidigt som det blir möjligt för mig själv att fokusera mer på de spännande utvecklingsprojekt som vi bedriver inom Honeybadger. Vi ser fram emot att börja arbeta tillsammans med Shark och deras kunder”, säger Johan Waldhe.

För ytterligare information om Spotlight Group, vänligen kontakta:
Peter Gönczi, VD och styrelseledamot
E-post: ir@spotlightgroup.se
Telefon: +46 8 511 680 60
Hemsida: www.spotlightgroup.se

Spotlight Group är en koncern av fristående verksamheter med ett gemensamt syfte – att förenkla för bolag att växa. Bolaget etablerades 1997 och marknadsplatsen Spotlight Stock Market har idag cirka 160 noterade bolag med flera hundratusen aktiva investerare. Sedermera Corporate Finance och MCL, med expertis inom kapitalanskaffning för tillväxtbolag respektive börs- och aktiemarknadsjuridik, är också två viktiga byggstenar i koncernen. Sedan start har även en rad andra nydanande initiativ tagits, vilket skapat ett ekosystem av börsnära tjänster och tekniska lösningar, så som Nordic Issuing och FinReg Solutions (bland annat innehållande eAktiebok, Placing värderingar och Kalqyl), anpassade efter tillväxtbolagens behov i en noterad miljö. Spotlight Group avser att fortsätta vara en pionjär i att utveckla verktyg för noterade tillväxtföretag och därmed skapa förutsättningar för ökad sysselsättning, innovation och konkurrenskraft. Koncernen fyller därmed en viktig samhällsfunktion.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Första spadtaget för framtidens äldreboende i Nordanstig

Published

on

By

Idag, den 29 april, togs första spadtaget för det nya särskilda boendet för äldre i Bergsjö, Nordanstigs kommun. Samfori Fastigheter deltar i projekteringsarbetet på uppdrag som specialistkonsult och Samforis Kristoffer Andersson närvarade tillsammans med bland andra Kommunstyrelsens ordförande Ola Wigg och Ledningsutskottets ordförande Lars Hed.

Det nya äldreboendet utvecklas med utgångspunkt i hälsingearvet och hög kvalitet. Boendet får multifunktionella ytor med färgskalor från naturen och hälsingegårdarna, vinterträdgård för hemtrevnad och en takterrass med utsikt över bygden. För anhöriga finns övernattningslägenhet. Boendet utrustas med den senaste tekniken för en arbetsmiljö i toppklass.

Grattis till Nordanstig och kommunens invånare efter första spadtag för ert framtida fina äldreboende!

Kontakt och mer info om projektet:

Nimrod Badur (epost: nimrod@samfori.se), Kristoffer Andersson (epost: kristoffer@samfori.se)

I bIld: Ledningsutskottets ordförande Lars Hed, Kristoffer Andersson (Samfori), Kommunstyrelsens ordförande Ola Wigg

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.