Connect with us

Marknadsnyheter

Full fart framåt! Den nya E-Flexerfärjan Stena Estelle sätts i trafik 4 september

Published

on

Större kapacitet och bättre effektivitet på rutten mellan Karlskrona och Gdynia när de två största E-Flexerfärjorna hittills sätts in under 2022

Stena Lines senaste tillskott till företagets fartygsflotta – Stena Estelle – har redan seglat runt halva jordklotet. Efter att i juni ha lämnat det varv i östra Kina där den byggdes, har färjan passerat Singapore, Indien, Mellanöstern och Gibraltar, innan den satte kurs mot Östersjön. För närvarande ligger Stena Estelle vid Remontowa-varvet i Gdansk i Polen. Där ska slutjusteringarna ske, så att färjan sedan kan sättas i trafik mellan Karlskrona och Gdynia. Den första avgången planeras till den 4 september från Gdynia, och det går redan att boka resor med fartyget på Stena Lines hemsida.

“Vi är väldigt glada över att kunna presentera vår nya färja Stena Estelle, som kommer att göra det möjligt för oss att förbättra vårt erbjudande till både våra fraktkunder och passagerare. Fartyget är splitter nytt och det mest moderna i hela vår flotta, vilket innebär ett enormt lyft både för kapaciteten, effektiviteten och serviceupplägget. Med Stena Estelle and hennes tvillingfartyg Stena Ebba, som anländer till Polen i november i år, skapar vi inte bara möjligheter att utveckla vårt eget företag och rutten Karlskrona-Gdynia, utan dessutom främjar vi våra kunders möjligheter att växa i den här delen av Europa”, säger Marek Kiersnowski, Trade Director Baltic Sea South, Stena Line.

Stena Estelle och hennes systerfartyg Stena Ebba är de två största E-Flexerfärjor som någonsin byggts och kommer att innebära ett uppsving för rutten Karlskrona-Gdynia. De 240 meter långa fartygen har 263 hytter, gott om plats för 1 200 passagerare och en fraktkapacitet om 3 600 lastmeter, vilket innebär att de kan ta 15 procent mer gods än de hittillsvarande E-Flexerfärjorna. Förstärkningen av kopplingen mellan Sverige och Polen är ett exempel på hur Stena Line möter den ökande efterfrågan från kunder i södra och östra Östersjöområdet. Företaget har redan tidigare gjort stora investeringar i en modern flotta, och öppnat en helt ny rutt mellan Nynäshamn och Hangö i Finland.

Snabbfakta om Stena Estelle:

  • Sätts in på rutten Karlskrona-Gdynia i september 2022
  • Längd: 240 meter
  • Djupgående: 6,4 meter
  • Bredd: 28 meter
  • Kapacitet: 3 600 lastmeter, 1 200 passagerare, 263 hytter.

För mer information, kontaka Stena Lines Group Press Office

+46 (0)31 85 85 83, press@stenaline.com 

Om Stena Line

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 38 fartyg och 18 linjer i norra Europa som årligen gör 25 000 seglingar. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line har 5 000 anställda och omsätter årligen 14 miljarder. Mer information finns på www.stenaline.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Förvaltningstext Årsredovisning för 2023

Published

on

By

Sammanfattning

PharmaLundensis har framgångsrikt utvecklat Phal-501, som kan bli en ny, effektiv och mild behandling för att binda upp och utsöndra tungmetaller såsom kvicksilver från kroppen. Detta förväntas återställa hälsan vid KOL, kronisk bronkit och flera andra sjukdomar. Bolaget har erhållit positiv granskningsrapport från Europeiska Patentverket. Kliniska studier planeras att inledas under 2025.

Förberedelserna inför PharmaLundensis första kliniska studie med Phal-501 pågår för fullt. Receptet för att tillverka stora mängder substans blir snart färdigt. Att utveckla denna syntes har varit ett stort arbete som krävt hög kemisk expertkompetens. Europeiska patentverket EPO har meddelat att substanser i vår patentansökan går att patentskydda.

Vi har även satt igång förberedelser till stabilitetstester av Phal-501. Det är viktigt att vi kan visa att ämnet är stabilt och inte benäget att brytas ner vid vanlig förvaring. Annars kanske det måste förvaras i -80 graders frys, vilket komplicerar hanteringen avsevärt. Vi planerar även att genomföra ett antal analyser för att visa att ämnet är rent och inte innehåller några lösningsmedelsrester, rester från tillverkningen eller andra föroreningar. Ju renare ämnet är desto lättare blir det för oss att få godkänt substansen som läkemedel. Vidare kommer ett antal djurförsök att krävas för att fastslå att ämnet inte har någon lokal påverkan på mag-tarmkanalens slemhinna. Även GMP-tillverkning av testsubstansen måste göras för att säkerställa dess kvalitet och renhet.

Phal-501 har ursprungligen utvecklats för att binda upp och utsöndra organiska kvicksilverföreningar från kroppen. En intressant fråga som dykt upp nyligen är om Phal-501 även kan binda andra, liknande tungmetaller såsom bly och kadmium. Dessa tungmetaller har stora kemiska likheter med kvicksilver, och kan bindas upp med flera av dagens svaga chelerare (tungmetallbindare) precis som kvicksilver. Vi avser att testa några bly- och kadmiumföreningar för att fastställa effekten av PHAL-501. Vid positiva resultat öppnar sig en ny, gigantisk marknad för PHAL-501! Som exempel kan nämnas att varje år dör det närmare 1 miljon människor av blyförgiftning, främst orsakad av industriell exponering. Vidare har 800 miljoner barn så höga blyhalter i blodet att det riskerar att hämma deras intellektuella och känslomässiga utveckling. En ny, effektiv och mild behandling i form av Phal-501 skulle vara perfekt för dessa grupper!

PharmaLundensis befintliga kapital förväntas räcka fram mot början av nästa år, under förutsättning av låg aktivitet i bolaget. För att kunna driva projekten med full fart behövs det dock ytterligare resurser, vilket skulle kunna erhållas till exempel genom nyemission av aktier eller konvertibler.

Jag tror att Phal-501 kan bli till ett utmärkt läkemedel mot både KOL, kronisk bronkit och flera andra sjukdomar! Jag ser fram emot att dra igång kliniska studier med Phal-501 under 2025!

Continue Reading

Marknadsnyheter

Enorama Pharma AB (publ) offentliggör årsredovisning och revisionsberättelse

Published

on

By

Styrelsen och verkställande direktören för Enorama Pharma AB (publ), org.nr. 556716-5591, offentliggör härmed årsredovisning och revisionsberättelse för räkenskapsåret 2023.

Årsredovisningen och revisionsberättelsen kan laddas ner från bolagets hemsida www.enorama.se (www.enorama.se/finansiell-rapport) eller via pdf-filen i detta pressmeddelande.

KONTAKT

Enorama Pharma AB (publ)

Annette Agerskov, verkställande direktör

info@enorama.se

Södra Förstadsgatan 1, 211 43 Malmö

www.enorama.se

Enorama Pharma AB är noterat på Nasdaq First North Growth Market.

Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ): +46 (0)73 856 42 65, certifiedadviser@carnegie.se.

OM ENORAMA PHARMA

Enorama Pharmas mål är att bli en ledande global leverantör av konsumentvänliga nikotinersättningsprodukter. Affärsidén är att utveckla och sälja såväl medicinska tuggummin som icke-medicinska, tobaksfria nikotinprodukter och erbjuda dessa både som Private Label och under egna varumärken. För mer information, besök www.enorama.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Slottsviken publicerar årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen får härmed avge årsredovisning avseende räkenskapsåret 2023

Årsredovisningen finns tillgänglig på Bolagets webbplats www.slottsviken.se

För mer information kontakta:

Jakob Österberg, VD

Slottsviken Fastighetsaktiebolag (publ)

Telefon 018-19 49 50

E-post jakob.osterberg@slottsviken.se

 
Om Slottsviken Fastighetsaktiebolag:

Slottsviken är ett fastighetsbolag som förvärvar, förvaltar och utvecklar attraktiva fastigheter i stadsnära områden. Bolaget grundades 1983 och har sitt huvudkontor i Göteborg. Slottsviken är noterat på Spotlight Stock Market sedan 1997 och handlas via banker och fondkommissionärer.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.