Connect with us

Marknadsnyheter

Invigning på Skeppsholmen – öppet hus och ny programsatsning

Published

on

Statens konstråd flyttar in i nya lokaler i en gammal båtsmanskasern på Skeppsholmen i Stockholm. Samtidigt som Statens konstråd fortsätter att möta människor med konst och program i hela landet kommer från och med invigningen den 17 september verksamheten att utökas med en serie publika program på Skeppsholmen. I de två serierna Möt konsten och Möt konstnären samt i diskussioner och samtal sätter vi fokus på konsten i våra gemensamma rum.

Om nysatsningen

Vi kommer att regelbundet öppna upp huset för publika program. Samtidigt som konstrådet bedriver verksamhet och gör program i hela landet kommer allmänheten nu att kunna möta konsten och konstnärerna i den nya programverksamheten som kommer att fylla den gamla båtsmanskasernen. Med start vid invigningen den 17 september kommer vi i Studion, Ateljén och i Verkstan att bjuda in till möten med konstverk och samtal med konstnärer om konstnärliga processer. Det blir samtal om våra gemensamma rum. I verkstan kommer vi att visa ett urval av konstverk från Coronasamlingen, de verk som köptes in i regeringsuppdraget förra året för att stötta konstvärlden under pandemin.  

Om lokalerna

Den gamla båtsmanskasernen på Skeppsholmen som Statens konstråd flyttar in i användes som flottans logement fram till 1950-talet. Den varsamma renoveringen av byggnaden har tagit fram 1800-talsfärgerna och bevarar många av husets ursprungliga kvaliteter. I taken sitter fortfarande krokarna som en gång använts för flottans kojer. På flera ställen har underliggande lager av färg bevarats och i hörsalen finns en muralmålning från 1950-talet och tiden då byggnaden användes som ateljéer för Kungliga konsthögskolan. Högst upp i byggnaden finns en ateljé med dubbel takhöjd och vackert ljusinsläpp. De nya lokalerna skapar möjligheter för en publik verksamhet för en bred allmänhet.

Om Statens konstråd i relation till de andra institutionerna på Skeppsholmen (Moderna, ArkDes)

Samtidigt som det finns beröringspunkter med både Moderna museet och med ArkDes är vi den enda institutionen som fokuserar på konsten i våra gemensamma rum. Vi kommer därför att på ett fint sätt komplettera museerna på Skeppsholmen. Tillsammans kan vi arbeta för att stimulera till ett ännu större engagemang för konsten och gestaltningen av de offentliga rummen.  

Om samlingen

Statens konstråds konstsamling finns över hela landet och möter människor i vardagen – på väg till jobbet, i skolan, på arbetsplatser och platser där medborgare besöker olika myndigheter. På det viset skapas möjligheter för många människor att möta konsten utan att behöva gå över den ibland höga tröskeln till en konsthall eller ett museum.  

Omfattning (verk och offentliga rum)

Statens konstråd har sedan det grundades 1937 tillsammans med konstnärer producerat mer än 2000 permanenta konstverk runt om i landet. Utöver detta har strax över 200 svenska myndigheter, spridda över hela landet och i utlandet, konstverk från Statens konstråds samling av drygt 100 000 verk i sina lokaler. Varje år produceras nya verk och ny konst köps in till samlingen.

Om konstnärerna

Sedan starten 1937 har Statens konstråds uppdrag varit att skapa ökade arbetstillfällen och gynnsammare arbetsvillkor för konstnärer yrkesverksamma i Sverige. Detta innebär att vi också gör inköp från konstnärer som är medborgare i andra länder men har yrkesverksamhet i Sverige. Flera av konstrådets permanenta och tillfälliga projekt har gjorts med internationella konstnärer. Just nu arbetar vi bland annat med den dansk-vietnamesiske konstnären Danh Vo, den tyska konstnären Katarina Grosse, tysk-koreanska konstnären Anne Duk Hee Jordan, den litauiska konstnärsgruppen Urbonas Studio, den slovenska konstnären Marjetica Potrč och de Rotterdam-baserade arkitekterna OOZE Architects. 

Om intresse finns boka in en tid för intervju med Patrick Amsellem den 17 september i förväg. För att boka en tid kontakta Jessica Diviani.

Kontakt:

08-121 500 90

jdiviani@statenskonstrad.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny kompetensutveckling ska bygga på vetenskapligt belagda undervisningsmetoder

Published

on

By

Det är viktigt att lärare och förskollärare får tillgång till relevant fortbildning och kompetensutveckling. Nu ger regeringen Skolverket i uppdrag att förbereda för en ny form av fortbildning för förskollärare och lärare som ska ge kunskaper om vetenskapligt belagda undervisningsmetoder för språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling. Skolverket ska också ta fram en ny modell för kompetensutveckling för ämnesdidaktisk fördjupning som ska ge deltagarna möjlighet att utveckla sin kompetens på egen hand. 

Fortbildningen ska ge goda kunskaper om vetenskapligt belagda undervisningsmetoder, så att lärare blir ännu bättre rustade för att lära eleverna att läsa, skriva och räkna. Det handlar bland annat om hur lärare kan lära de yngsta eleverna att läsa genom att stärka deras förmåga att avkoda text och om undervisningsmetoder för grundläggande matematikutveckling. Inom ramen för uppdraget ska Skolverket även presentera det vetenskapliga stöd som ligger till grund för insatserna.

– Många lärare vittnar i dag om att lärarutbildningen inte har gett nödvändig kunskap om hur man lär eleverna läsa, skriva och räkna. Därför måste vi, parallellt med att vi förbättrar lärarutbildningen, också se till att dagens lärare får relevant fortbildning som vilar på vetenskaplig grund i just detta, säger skolminister Lotta Edholm. 

Tidigare har den kompetensutveckling Skolverket erbjudit i stor utsträckning byggt på kollegialt lärande. Både Läslyftet och Matematiklyftet är exempel på detta. Det finns dock flera utmaningar med att få det kollegiala lärandet att fungera på ett bra sätt. Kollegor kan exempelvis inte alltid vara det stöd som en lärare eller förskollärare behöver i sin fortbildning och det kan också finnas organisatoriska svårigheter, som att schemalägga mötestid för de personer som ska delta. Utgångspunkten för den nya kompetensutvecklingsmodellen ska därför vara att förskollärare och lärare ska kunna delta enskilt men det ska också byggas in möjligheter till gemensamma planerings- och reflektionstillfällen.

Skolverket ska redovisa uppdraget om en kompetensutvecklingsmodell senast den 14 november 2024. Uppdraget om att förbereda för fortbildning i form av uppdragsutbildning ska redovisas senast den 28 februari 2025.
 

Kontakt

Ellen Kult, pressekreterare hos Lotta Edholm, 076-140 15 28, ellen.kult@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Är ditt företag försäkringsbart?

Published

on

By

Kraven höjs på företag som vill teckna cyberförsäkring. Ett nytt verktyg för riskbedömning hjälper till att kartlägga förutsättningarna och ta fram rätt underlag till försäkringsbolaget.

Arctic Wolf, ledande inom operativ cybersäkerhet, släpper ett nytt verktyg för riskbedömning som stöd till företag och organisationer i deras arbete med att förstärka sin cyberresiliens och ta fram underlag för cyberförsäkring. Med verktyget Arctic Wolf Cyber Resilience Assessment kan man effektivt kartlägga sin beredskap och se hur den egna organisationen svarar upp mot gängse standarder och ramverk för riskhantering.

Enligt analysföretaget IDC medför den växande hotbilden att nära hälften av alla företag i dag ställs inför krav på en formell riskbedömning som förutsättning för att få teckna cyberförsäkring. Att genomföra en kvantitativ kartläggning av IT-relaterade risker enligt standardiserade kriterier blir därför en angelägen utmaning för ledningen när försäkringsbolag och andra intressenter ställer krav på en objektiv bedömning av företagets risker.

Cyber Resilience Assessment är en del av Arctic Wolf Security Journey – ett nytt skräddarsytt program med verktyg och granskningar som hjälper företag att bättre bedöma och minska sin riskexponering.

Med det nya verktyget kan företaget också skapa bättre förståelse för hur den löpande verksamhetsstyrningen förhåller sig till andra cyberrisker, följa hur IT-beredskapen utvecklas över tid samt att dela med sig av resultatet från sådana bedömningar till icke-tekniska intressenter. Det gäller bland annat försäkringsbolag som erbjuder cyberförsäkring som kan få del av anpassade resultat från Arctic Wolf Insurability Rating. Bedömningen av beredskapen sker med ett poängsystem som hjälper företaget att mer effektivt utvärdera sina säkerhetsrutiner och förutsättningar för att försäkra sig, med en transparent syn på luckor och förbättringsområden.

– Att lägga över en del av affärsrisken till en cyberförsäkring är en nödvändig del i kampen för att sätta stopp för cyberriskerna. Både för ett företag som just bestämt sig för att skaffa en cyberförsäkring, eller som står inför en årlig förnyelse av sin försäkring, är det viktigt att utvärdera och kommunicera sin beredskap på ett övertygande sätt, säger Scott Holewinski, chef för Security Journey på Arctic Wolf.

Exempel på funktioner i Cyber Resilience Assessment:

  • Arctic Wolf Insurability Rating: Utvärderingen av cyberresiliens omfattar bland annat en mätning till stöd för försäkringsbarhet. Kunden kan utnyttja detta som dokumentation i samband med förnyelse av försäkringar och i kontakter med försäkringsmäklare.
  • Dynamisk riskrankning och prioritering: Olika riskområden granskas och rangordnas för prioritering, vilket möjliggör bättre beslut om resursallokering och budget.

Cyber Resilience Assessment finns omgående tillgängligt för alla Arctic Wolf-kunder via en kundportal.

Mer information

Fredrik PallinPresskontaktfredrik@digitalpr.dk

Om Arctic Wolf

Arctic Wolf är en global ledare inom operativ IT-säkerhet som hjälper företag och organisationer att minska riskerna med cyberattacker genom sin molnbaserade säkerhetsplattform. Arctic Wolf Security Operations Cloud tar varje vecka in och analyserar mer än 5,2 biljoner säkerhetshändelser vilket ger kunder i alla storlekar inom olika branscher en bättre digital beredskap och uthållig motståndskraft mot attacker.
www.arcticwolf.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Justering av lämnad uppgift: Inission AB delårsrapport 1 januari – 31 mars 2024

Published

on

By

(An English version of the press release can be found below)

Vid publiceringen av Inissions delårsrapport för perioden 1 januari – 31 mars 2024, den 8 maj kl. 07:00 CET, angavs kassaflödet för den löpande verksamheten felaktigt till 32,0 MSEK, respektive -10,3 MSEK för jämförelseåret.

Justering av lämnad uppgift: kassaflödet för den löpande verksamheten är -19,5 MSEK, respektive 14,7 MSEK för jämförelseåret.

Rapporten i sin helhet, med justerad uppgift, finns som bifogad pdf.

För mer information kontakta:
Fredrik Berghel, VD Inission AB
fredrik.berghel@inission.com
+46 732 02 22 10

Denna information är sådan information som Inission AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 maj 2024 kl. 08:45 CET.

Om Inission
Inission är en totalleverantör av skräddarsydda tillverkningstjänster och produkter inom avancerad industriell elektronik och mekanik. Våra tjänster täcker hela produktens livscykel, från utveckling och design till industrialisering, volymproduktion och eftermarknadstjänster. Inission har verksamheter i Sverige, Norge, Finland, Estland, Italien, USA och Tunisien. Inission har en stark värdedriven företagskultur av entreprenörskap och passion vilket 2023 har resulterat i en omsättning på cirka 2,2 miljarder kronor med i snitt 1 100 anställda. Inission är noterat på Nasdaq First North Growth Market med Nordic Certified Adviser AB som certifierad rådgivare. Inissions erbjudande är uppdelat i två affärsområden; Kontraktstillverkning av elektroniska och mekaniska produkter under varumärket Inission och Kraftelektronik och system under varumärket Enedo. Rapporter arkiveras på https://www.inission.com/investor/.

Inission AB, Lantvärnsgatan 4, 652 21 Karlstad
Org.nr. 556747–1890

—————————————————————————-
English version of the press release:

Adjustment of submitted information: Inission AB interim report 1 January – 31 March 2024

At the publication of Inission’s interim report for the period 1 January – 31 March 2024, on 8 May at 07:00 CET, the cash flow for current operations was incorrectly stated as MSEK 32.0, respectively MSEK -10.3 for the comparison year.

Adjustment of information provided: cash flow for current operations is MSEK -19.5, respectively MSEK 14.7 for the comparison year.

For more information:
Fredrik Berghel, CEO Inission AB
fredrik.berghel@inission.com
+46 732 02 22 10

This information is information that Inission AB is obliged to make public pursuant to the EU Market Abuse Regulation. The information was submitted, through the care of the above contact person, for publication at 08:45 CET on May 8, 2024.

About Inission
Inission is a total supplier of customized manufacturing services and products in advanced industrial electronics and mechanics. Our services cover the entire product life cycle, from development and design to industrialization, volume production and aftermarket services. Inission has operations in Sweden, Norway, Finland, Estonia, Italy, the USA, and Tunisia. Inission has a strong value-driven corporate culture of entrepreneurship and passion, which has 2023 resulted in a turnover of approx. SEK 2,2 billion with approx. 1 100 employees. Inission is listed on Nasdaq First North Growth Market. Inission’s offer is divided into two business areas; Contract manufacturing of electronic and mechanical products under the brand Inission and Power electronics and systems under the brand Enedo. Reports are archived at www.inission.com/en.

Inission AB, Lantvärnsgatan 4, 652 21 Karlstad
company registration number 556747–1890

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.