Connect with us

Marknadsnyheter

Framtidens jurist 2022: medarbetarflykt bland jurister och advokater

Published

on

Idag, den 8 september, släpper Norstedts Juridik branschrapporten Framtidens jurist 2022. Rapporten, den största av sitt slag, innehåller data från över 3 000 heltidsarbetande jurister i Sverige, Norge och Danmark och är framtagen i samarbete med Kantar Sifo.

Framtidens jurist 2022 sätter inte bara siffror på hur många av Skandinaviens jurister och advokater som övervägt att säga upp sig och varför, rapporten ger även insikter i hur långt juristerna är villiga att gå för att få den work-life balance de eftersträvar, vilka möjligheter de ser med ny teknik och legal tech och hur viktigt det är för arbetsgivare att ta ett krafttag på hållbarhetsfrågan för att vara en attraktiv arbetsgivare.

Rapportens tre teman:

  1. Branschens krav på bättre work-life balance
  2. Möjligheterna med ny teknik och legal tech
  3. Vikten av att välja hållbarhet

Läs hela rapporten på www.nj.se/framtidensjurist

Medarbetarflykt bland jurister och advokater
Rapportens data talar sitt tydliga språk. 45% av Skandinaviens jurister har under de senaste sex månaderna övervägt att säga upp sig! Andelen ökar exponentiellt med stressnivå – av de som redan har varit sjuka på grund av stress har hela 74% övervägt att lämna sitt nuvarande arbete.

En önskan om en bättre balans mellan arbete och privatliv är den primära orsaken till att man överväger att säga upp sig. Juristerna i undersökningen är beredda att gå långt för att få önskad balans: 61% är villiga att tacka nej till en befordran, 48% är villiga att lämna sin nuvarande roll, 36% är villiga att acceptera en lägre position och 33% är villiga att acceptera en lönesänkning.

  • Framtidens jurist 2022 bekräftar att vår bransch kräver flexibilitet och sätter siffror på hur långt jurister faktiskt är beredda att gå för att få den balans mellan arbete och privatliv de önskar. Högre lön och befordran smäller inte lika högt som tidigare. Vill man attrahera och hålla kvar nyckeltalanger i framtiden bör man som arbetsgivare fundera på hur man kan skapa arbetsramar som möjliggör en bättre balans, säger Alexandra Åquist, Vd, Norstedts Juridik.

Teknik driver utvecklingen i branschen
60% av respondenterna anser att ny teknik är en av drivkrafterna bakom utvecklingen av juristbranschen. De viktigaste teknikområdena är: teknik för automatisering, teknik för effektivisering av arbetsflöden och teknik som helt eller delvis ersätter jurister vid enklare juridiska uppdrag.

Juristerna anser att de två främsta skälen till att investera i teknik är högre produktivitet (68%) och mindre rutinarbete (62%). Det är dock mycket få jurister som anser att ny teknik är en integrerad del av deras verksamhet och framför allt de inom offentlig sektor anser att de knappt kommit i gång (35%) jämfört med 28% på advokatbyråer och 15% på företag.

  • Det är tydligt att det finns utmaningar när det gäller att implementera ny teknik. En viktig fråga är hur vi kan se till att tekniken upplevs som användarvänlig, något som tar bort rutinarbete och ökar effektivitet, snarare än adderar ytterligare ett lager som upplevs som mer administration, säger Alexandra Åquist, Vd, Norstedts Juridik.

Hållbarhetsfrågor viktiga för att locka till sig framtidens jurister
Hållbarhet är viktigt för dagens jurister och kommer att bli än mer viktigt i framtiden, både för arbetsgivarens varumärke och förmåga att behålla och attrahera rätt medarbetare. 49% av respondenterna anser att det är viktigt att deras företag har en hålbarhetspolicy och hela 60% vill att deras framtida arbetsgivare ska ha det. 45% svarar att deras företag har en hållbarhetspolicy idag men endast 10% anser att den är integrerad i det dagliga arbetet.

  • Hållbarhetsresan inom juristbranschen har bara börjat och vi måste alla göra en insats om hållbarhetsstrategier ska kunna blomstra. Hållbarhetsarbete skattas högt av Skandinaviens jurister men endast 26% anser att deras företag följer sin hållbarhetspolicy. Att tydligt kunna visa sin ställning i hållbarhetsfrågan och vad man aktivt gör kommer vara en utmaning men också en del av receptet för att kunna locka till sig morgondagens främsta jurister, säger Alexandra Åquist, Vd, Norstedts Juridik.

Siffrorna bakom de viktigaste slutsatserna i Framtidens jurist 2022

  • 45% av Skandinaviens jurister har övervägt att lämna sitt arbete under de senaste sex månaderna.
  • 59% av juristerna anser att det ökade kravet på balans mellan arbete och privatliv är en av de tre saker som kommer att driva utvecklingen i juristbranschen mest i framtiden.
  • Om juristerna inte upplever att de har en bra balans mellan arbete och privatliv är de beredda att gå långt för att få det. 61% är villiga att tacka nej till befordran, 48% är villiga att lämna sin nuvarande roll, 36% är villiga att acceptera en lägre position och 33% är villiga att acceptera en lönesänkning för att få bättre balans mellan arbete och privatliv.
  • 60% anser att tekniken är en av drivkrafterna bakom utvecklingen av branschen. De viktigaste teknikområdena är: teknik för automatisering, teknik för effektivisering av arbetsflöden och teknik som helt eller delvis ersätter jurister vid enklare juridiska uppdrag.
  • 68% betonar högre produktivitet och 62% betonar minskning av rutinarbete som de viktigaste skälen till att företag investerar i ny teknik.
  • 85% anser att ny teknik måste finnas med på ledningens dagordning.
  • Endast en liten andel av juristerna anser att ny teknik redan är integrerad. Framför allt jurister som arbetar i offentlig sektor anser att de knappt har påbörjat arbetet (35%).
  • 45% av juristerna anser att deras företag har en hållbarhetspolicy men mindre än 10% anser att de redan har integrerat företagets hållbarhetspolicy i sitt dagliga arbete.
  • 60% anser att det viktigaste skälet till att företag implementerar en hållbarhetsplan är att miljöhänsyn är viktigt – följt av 54% som anser att det är viktigt för att stärka företagets rykte.
  • 60% anser att det är viktigt att deras framtida arbetsgivare har en hållbarhetspolicy.

Läs hela rapporten på www.nj.se/framtidensjurist

För mer information, vänligen kontakta:
Caroline Wiroth, PR och Kommunikationsansvarig

Telefon: +46 72 271 60 09  E-post: caroline.wiroth@nj.se

Alexandra Åquist, VD
Telefon: +46 70 278 05 04  E-post: alexandra.aquist@nj.se

Informationen lämnades för offentliggörande den 8 september 2022, kl.08.00 (CEST).

Norstedts Juridik är en marknadsledande utgivare och leverantör av juridiska verktyg och tjänster med rötter 150 år tillbaka i tiden. Företaget är utgivare av Sveriges Rikes Lag, lagkommentarer i det Gula respektive Blå Biblioteket, litteratur i den rödvita serien samt över 100 andra juridiska titlar årligen. Norstedts Juridiks digitala informationstjänst används av Sveriges största advokatbyråer, domstolar, myndigheter och kommuner. Norstedts Juridik är en del av Karnov Group. För mer information, besök www.nj.se.

Karnov Group är en ledande leverantör av affärskritisk information inom juridik, skatt och revision, samt miljö och hälsoskydd i Danmark och Sverige. Genom varumärken som Karnov, Karnov, Norstedts Juridik, Notisum, Legal Cross Border, Forlaget Andersen, Ante, Bella Intelligence, LEXNordics, DIBkunnskap och Echoline, ger Karnov Group kunskap och insikter som gör det möjligt för mer än 80 000 användare att ta bättre beslut snabbare – varje dag. Med kontor i Köpenhamn, Stockholm, Oslo, Paris och Malmö har Karnov Group idag cirka 290 anställda. Nettoomsättningen under 2021 uppgick till 878 MSEK. Karnov-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap under kortnamnet ”KAR”. För mer information, besök www.karnovgroup.com.                

Continue Reading

Marknadsnyheter

RISE investerar och köper utrustning och teknik från EmbeddedArt

Published

on

By

EmbeddedArt, i samarbete med Research Institutes of Sweden (RISE), presenterar idag ett innovativt forskningsprojekt. Arbetet syftar till att förbättra djurens välbefinnande och effektivisera jordbruksdriften genom avancerad teknik. 

​​​​​​Projektet, som startar i juni, sträcker sig över tre år och kombinerar expertis inom satellitteknologi och avancerad dataanalys. RISE investerar och köper utrustning från EmbeddedArt för 250 000 SEK i samband med projektstarten i juni 2024.

I detta arbete kommer RISE att utforska hur satellitbilddata kan användas för att mäta förändringar inom biologisk mångfald. Tekniken kommer att testas för att utröna om den kan detektera miljöförändringar på samma sätt som man idag kan mäta exempelvis övergödning. I förlängningen kan projektet ge ökad förståelse och kapacitet för att skapa mer hållbara jordbruksmiljöer.

EmbeddedArts helägda dotterbolag Spåra kommer att bidra med GPS-trackers utrustade med bland annat accelerometrar och teknologi som möjliggör för lantbrukare att ersätta fysiska stängsel med virtuella alternativ, vilket avsevärt reducerar både tid och kostnad för underhåll.

– Vi valde EmbeddedArt som partner eftersom de har lång erfarenhet att jobba med forskning och institutioner. De skräddarsyr en sensorplattform som möter våra specifika behov, säger Per Peez Nielsen, seniorforskare på RISE inom Etologi och Djurskydd och Sveriges ledande expert inom Virtuella Stängsel.”

– Beställningen från RISE och det kommande partnerskapet är en del av vårt åtagande att integrera högteknologiska lösningar inom jordbruket. Dels att förbättra djurens välbefinnande och men också att bidra till ett mer hållbart jordbruk, säger Jörgen Eberstein VD på Spåra. Det här beställningen från RISE är mycket glädjande och ger oss en stor möjlighet växa vidare i den här marknaden och samtidigt vara med att skapa en mer miljövänlig jordbrukssektor.

Lars Tegborg, Koncernchef
Telefon: +4670 982 29 41
E-post: lars.tegborg@embeddedart.se

EmbeddedArt är ett försvarsindustriföretag med verksamhet även inom Internet of Things (IoT) och elektroniksektorn. Kärnverksamheten omfattar utveckling och försäljning av avancerade produkter och system samt konsultverksamhet inom systemdesign, mekanik, elektronik och mjukvara. Bolaget engagerar sig i hela livscykeln för dessa system och produkter samt bedriver även konsultverksamhet inom systemdesign, mekanik, elektronik och mjukvara till tidsmässigt. Kunderna återfinns främst inom försvarsområdet men också inom elektronikindustrin i stort.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mattias Nordenberg tillträder som VD för VO2s dotterbolag Leeads AB

Published

on

By

Mattias Nordenberg tillträder som VD för VO2s dotterbolag Leeads efter en framgångsrik interimistisk period som tillförordnad VD för bolaget. Mattias Nordenbergs främsta uppgift är att fortsätta leda Leeads framgångar inom online samt öka tillväxttakten för bolagets strategiskt viktiga affärsområde DOOH.

Publiceringsdatum: Stockholm, 2 maj, 2024 – VO2 Cap Holding AB (publ)

Mattias Nordenberg, med 13 års erfarenhet inom Leeads, har en gedigen erfarenhet med många framgångsrika prestationer. Mattias har spelat en central roll i utvecklingen av Leeads, med fokus på försäljning inom digitala medier, DOOH och programmatisk handel. Mattias stora engagemang och kunskap, har varit av avgörande betydelse för bolagets framgångar och dess position som en ledande aktör inom branschen.

“Vi är inne i en spännande tid med stora möjligheter, inte minst inom DOOH, där vi växer och tar marknadsandelar och jag ser fram emot att ta Leeads till nästa nivå utifrån möjligheten att verka som bolagets VD. Jag är djupt engagerad i arbetet med våra kunder och ser fram emot att tillsammans med vårt fantastiska team fortsätta att driva tillväxt med fina resultat”, säger Mattias Nordenberg.

“Mattias har visat en enastående ledarskapsförmåga med en stark vision för företagets framtid. Jag är övertygad om att hans affärsmannaskap och entreprenörsdriv, med en djup kundförståelse, kommer att ta Leeads till fortsatta framgångar och tillväxt. Mattias var vårt förstahandsval i rekryteringen av ny VD och det är med glädje jag ser fram emot att Mattias verkställer Leeads offensiva tillväxtplan”, säger Bodil Ericsson Torp, VD VO2 och styrelseordförande Leeads AB.

Mattias Nordenberg, VD Leeads AB

För mer information:

Bodil Ericsson Torp, VD VO2 Cap Holding AB (publ)

Tel: +46 (0)76 610 20 10

E-mail: bodil.ericsson.torp@vo2cap.se

Mattias Nordenberg, VD Leeads AB

Tel: +46 (0)73 506 78 94

E-mail: mattias.nordenberg@leeads.com

Om Leeads AB

Leeads AB är en ledande aktör inom den digitala marknaden och erbjuder innovativa lösningar inom områden som digitala medier, utomhusreklam och programmatisk handel. Bolaget fokuserar på att leverera effektiva reklamlösningar till sina kunder och partners och strävar efter att vara en drivande kraft för innovation och utveckling inom branschen.

Mer information se: www.leeads.com

Om VO2                

VO2 Cap Holding AB (publ) är en kvalitetsförvärvare som förädlar och expanderar entreprenörsbolag inom media, marknadsföring och tech med tydlig värdepotential. För mer information se vo2cap.se. I koncernen ingår de helägda dotterföretagen Netric Sales AB netricsales.com, Leeads AB och Locads AB leeads.com, AdProfit AB adprofit.se, Livewrapped AB livewrapped.com, Borg Owilli AB borgowilli.se och Madington AB madington.com.

VO2 Cap Holding AB (publ) (559049-5254) är listat på Nasdaq First North Growth Market. Mer information finns på vo2cap.se. Bolagets Certified Adviser är Amudova AB, Box 5855, 102 40 Stockholm, tel: +46 (0)8-546 017 58, info@amudova.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

AVIAREPS firar 30-årsjubileum

Published

on

By

AVIAREPS som grundades i München 1994 har idag 69 kontor i 65 länder över hela världen och firar 30-årsjubileum denna månad

 

 

AVIAREPS firar 30-årsjubileum

AVIAREPS som grundades i München 1994 har idag 69 kontor i 65 länder över hela världen och firar 30-årsjubileum denna månad

Med ambitionen att hjälpa flygbolag och destinationer att utöka sin verksamhet grundades AVIAREPS av Michael Gaebler i april 1994 i München, Tyskland. 30 år senare har AVIAREPS utökat sitt nätverk till 69 kontor i 65 länder världen över, och med ett brett utbud av varumärken inom flyg-, turism-, hotell-, mat- och dryckes- och livsstilsbranscherna –  har det blivit världens ledande internationella försäljnings-, marknadsförings- och kommunikationsföretag inom dessa affärsområden. I april 2024 firar AVIAREPS 30 år av att skapa framgång och 30 år av att föra världen till människorna i den.

Michael Gaebler, ordförande och grundare av AVIAREPS: ”30 år med AVIAREPS! Vilken fantastisk resa det har varit med exceptionella och underbara kollegor och partners! I början var AVIAREPS en lösning för flygbolag, destinationer och hotell för att de bättre skulle kunna expandera sin verksamhet och nå ut på de globala marknaderna. Idag anförtros AVIAREPS och agerar på uppdrag av ett ökande antal varumärken. Vi har expanderat från varumärken inom flyg, destinationer och hotell till ett brett spektrum av affärsområden, inklusive mobilitet, livsstil, detaljhandel, turistattraktioner, handelsfrämjande samt mat och dryck. I år firar AVIAREPS 30-årsjubileum och jag är stolt över att kunna säga att de stora och pågående framgångarna för våra kunder i deras strävan att nå ut på den globala marknaden och växa, har baserats på att vi har sammanfört dem och låtit dem få hjälp av den bästa produkten i världen – våra medarbetare.”

AVIAREPS inledde officiellt 30-årsfirandet på årets ITB Berlin, världens ledande resemässa, med det årliga signatureventet ”AVIAREPS ITB Executive Dinner” och firade milstolpejubileet med partners från hela världen.

      

Edgar Lacker, VD för AVIAREPS: ”AVIAREPS signaturevent är alltid min personliga ITB-höjdpunkt och ett utmärkt tillfälle att fira våra långvariga partnerskap! Det här året var särskilt spännande, eftersom vi inledde vårt 30-årsjubileum och firade 3 decennier av AVIAREPS med våra partners och våra fantastiska AVIAPEOPLE. Idag är AVIAREPS stolta över att vara den globala ledaren inom representation av flygbolag, turism och besöksnäring och att aktivt påverka, utveckla och forma trender, efterfrågan och utgifter inom turism, flyg och besöksnäring. Som en födelsedagspresent till oss själva har vi lanserat en helt ny, modern och interaktiv webbplats aviareps.com som på ett perfekt sätt representerar det AVIAREPS står för: innovation, tillväxt, excellens och inspiration.”

A planet earth with text overlay Description automatically generated

New AVIAREPS Website www.aviareps.com

Flera milstolpar har banat väg för AVIAREPS framgång under årens lopp. År 1996, bara två år efter grundandet, hade AVIAREPS redan börjat expandera inom Europa – Nordamerika följde kort därefter år 2001. År 2010 hade AVIAREPS utökat sitt globala kontorsnät till sex kontinenter: Afrika, Asien, Europa, Nord- och Sydamerika samt Australien. Idag driver företaget stolt 69 kontor i 65 länder och erbjuder globala 360°-tjänster till mer än 250 kunder. AVIAREPS globala expansion omfattade inte bara tillväxten av kontorsnätverket, utan också diversifieringen till en mängd olika affärsområden, grundandet av dotterbolag, såsom IT-tjänsteleverantören AVIANET, och lanseringen av nya produkter, såsom gruppbokningstjänsten AVIAGROUPS, AVIAREPS eget digitala ekosystem och distributionsplattformen AVIAHUB.

30 år efter starten fortsätter AVIAREPS att följa sitt uppdrag: Att föra människor till världen och världen till människorna!

Besök AVIAREPS nya webbplats: www.aviareps.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.