Connect with us

Marknadsnyheter

Slovenska livförsäkringsbolaget Vita väljer Lumera som strategisk partner för AI och automation

Published

on

Vita, ett ledande livförsäkringsbolag i Slovenien utökar nu samarbetet med Lumera och moderniserar sina verksamhetssystem med hjälp av AI-baserad teknologi. Målet är att automatisera hela värdekedjan inom liv-, olycksfalls- och sjukvårdsförsäkring. 

Stockholm, 19 september 2022 – Lumera, ett ledande insurtechbolag som utvecklar affärssystem och digitala lösningar för den europeiska liv- och pensionsbranschen, har träffat överenskommelse med Vita om att leverera en AI-baserad automationslösning till stöd för en betydande del av Vitas skadehantering. 

Vita, Sloveniens största aktör inom bankdistribuerad försäkring, har där varit banbrytande inom flera större marknadsområden, inklusive traditionell och unit-linked livförsäkring, olycksfalls- och sjukförsäkring. Det övergripande syftet med Vitas stora satsning på att modernisera sina verksamhetssystem är att stärka bolagets konkurrenskraft. 

– Kraften från AI och automation kommer att förstärka vår kärnverksamhet och hjälpa oss uppnå de mål vi satt för framtiden, liksom att förbättra kundservicen. Lumeras gedigna försäkringskompetens, tillsammans med deras innovation som flyttar gränserna för teknologins möjligheter gör dem till en idealisk partner för denna strategiska satsning, säger Tine Pust, CFA och medlem av ledningsgruppen på Vita. 

Med stöd av AI och automation i sina system kan Vita utveckla sin digitala kunddialog och göra det operativa arbetet effektivare. Samtidigt möjliggör det kostnadsbesparingar och hjälper till att minska riskerna i verksamheten. 

– Vi är stolta över förtroendet från Vita att få stödja deras arbete för automation och ser fram emot ett fortsatt tätt samarbete för att stärka deras verksamhet, säger Andrew Hubbard, CBDO, Lumera UK&I. 

Under flera år har Vita framgångsrikt använt Lumera för sin försäkringsadministration. Detta har lagt grunden för det utökade samarbetet som innebär att AI och automation sömlöst integreras med befintliga system. 

– Eftersom det handlar om en av de största investeringarna Vita har gjort i avancerad teknologi ger samarbetet med en erfaren leverantör som Lumera oss extra tillförsikt när vi ger oss ut på denna resa tillsammans, säger Nikolaj Oder, CIO på Vita. 

Efter en gemensam förstudie har Vita och Lumera påbörjat ett valideringsprojekt där flera affärsenheter, bland annat för skadehantering och bankdistribuerad försäkring, kommer att utvärdera Lumeras AI-teknik och dess potential för att möjliggöra ytterligare automatisering. 

För mer information, kontakta: 

Lumera 
Andrew Hubbard, CBDO, Lumera UK&I: +44 7824 389505, andrew.hubbard@lumera.com 
Mats Lillienberg, CEO, Lumera Group: +46 70 848 81 87, mats.lillienberg@lumera.com 
Christine Blinke, CMO, Lumera: +46 73 668 60 08, christine.blinke@lumera.com  

Om Vita 
Vita Life insurance company, d.d. är specialister på bankdistribuerad försäkring inom risk-liv, sjukvårds- och unit-link livförsäkring. Våra produkter erbjuds exklusivt via NLB, Sloveniens största och mest välrenommerade bank. Med omkring 600 miljoner Euro under förvaltning är Vita ett av de största livbolagen på den slovenska marknaden och har framgångsrikt byggt sin affärsmodell på bankdistribuerad försäkring. 

Utöver NLB:s distributionsnätverk erbjuder vi även våra försäkringsprodukter genom en digital försäljningskanal. 

www.zav-vita.si 

 
Om Lumera 
Lumera är ett svenskt insurtechbolag som driver digital transformation för liv- och pensionsbranschen i Europa. Vårt uppdrag – the Prudent Revolution – handlar om att förena teknologi med partnerskap för att erbjuda liv- och pensionsbolag den snabbaste och tryggaste resan genom komplex förändring.  

Lumera kombinerar vår moderna molnbaserade plattform för försäkringsadministration med gedigen branschkompetens och erfarenhet från omfattande migreringsprojekt som alltid genomförts felfritt. 

www.lumera.com 

Följ Lumera på sociala medier: LinkedIn, Facebook och Twitter.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Slottsviken publicerar årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen får härmed avge årsredovisning avseende räkenskapsåret 2023

Årsredovisningen finns tillgänglig på Bolagets webbplats www.slottsviken.se

För mer information kontakta:

Jakob Österberg, VD

Slottsviken Fastighetsaktiebolag (publ)

Telefon 018-19 49 50

E-post jakob.osterberg@slottsviken.se

 
Om Slottsviken Fastighetsaktiebolag:

Slottsviken är ett fastighetsbolag som förvärvar, förvaltar och utvecklar attraktiva fastigheter i stadsnära områden. Bolaget grundades 1983 och har sitt huvudkontor i Göteborg. Slottsviken är noterat på Spotlight Stock Market sedan 1997 och handlas via banker och fondkommissionärer.

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.