Connect with us

Marknadsnyheter

Uppdatering gällande förfrågningar från media och investerare

Published

on

Enligt tidigare pressmeddelande från 28 september har Truecaller nu noggrant gått igenom den rapport som åsyftades i pressmeddelandet och genomfört en utförlig analys. Truecaller kan konstatera att anklagelserna om oegentligheter saknar grund och är osanna. Åsikterna i rapporten återspeglar inte Truecaller, dess verksamhet eller vad bolaget står för. Truecaller drivs av ett tydligt syfte och en tilltro till sina värderingar.

Truecaller noterades på Nasdaq Stockholm under 2021 och genomgick i samband med noteringen en rigorös process där ett prospekt som tillhandahöll en transparent bild av Truecallers verksamhet publicerades. Prospektet granskades av flera juridiska och finansiella rådgivare, Nasdaq Stockholms bolagskommitté och Finansinspektionen.

Truecaller vill härmed förtydliga information inom tre områden: beskattning, samtycke från användare och medgivande från minderåriga samt regelefterlevnad av integritetsskydd – där bolaget tror att marknaden och aktieägarna gynnas av djupare och tydligare information kring bolagets verksamhet.

Beskattning

        Truecaller är inte föremål för någon utredning avseende skattebrott i Indien.

        Truecaller har haft Ernst & Young (E&Y) som koncernrevisorer sedan 2011. S.R. Batliboi & Associates LLP är revisorer för Truecaller International LLP, Truecallers dotterbolag i Indien. Batliboi är registrerat hos Institute of Chartered Accountants of India (ICAI) och är ett anslutet medlemsföretag till E&Y Global. Truecallers revisorer har alltid avgivit rena revisionsberättelser. Truecaller har alltid betalat alla upplupna skatter.

        Truecallers internprissättningspolicy för koncerninterna transaktioner överensstämmer med den internationellt accepterade standarden för sådana policies och bolaget har tillämpat denna för transaktioner mellan Sverige och Indien. Syftet är att säkerställa att Truecaller betalar skatt på ett sätt som är korrekt ur både svenska och indiska skattemyndigheters perspektiv. Policyn granskas regelbundet av oberoende rådgivare för att säkerställa att den uppfyller skattelagstiftningens krav i båda länderna.

        Under det indiska räkenskapsåret som slutade 31 mars 2021, och det svenska räkenskapsåret som slutade 31 december 2020, betalade Truecaller ingen bolagsskatt i vare sig Indien eller Sverige eftersom Truecaller redovisade en förlust de räkenskapsåren.

Under det indiska räkenskapsåret som slutade 31 mars 2022, och det svenska räkenskapsåret som slutade 31 december 2021, betalade Truecaller skatt i både Indien och Sverige som en följd av positivt resultat före skatt, även efter att resultatet justerats för uppskjutna skattefordringar från tidigare år. Som tidigare nämnts förväntas skatter som betalas i Indien att öka i framtiden eftersom intäkterna i Indien förväntas att öka.

        Intäkter som kanaliseras till den indiska enheten via plattformar som Apple och Google är inte föremål för indisk moms (GST) eftersom de uppfyller villkoren för exporttjänster i Indien enligt avsnitt 2(6) i den indiska momslagen.

Samtycke från användare

        Truecaller har alltid varit en användarcentrerad tjänst och grundades utifrån principen att alla har rätt att veta vem som ringer dem, och är betrodd av fler än 320 miljoner användare över hela världen. Det är uppmuntrande att denna princip i högre grad antas i regleringar vilket framgår av det senaste förslaget till den nya telekomlagstiftningen i Indien.

        En stor majoritet av inkommande samtal som Truecaller identifierar är: samtal från andra Truecaller-användare, företag, samtal från säljare, marknadsföringssamtal eller potentiella bedragare och samtal av trakasserande karaktär. Detta innebär att data som presenteras är data med samtycke eller data som det finns berättigade skäl att visa vilket bevisar vår starka nätverkseffekt i marknader som Indien.

        Truecaller har rutiner på plats för att begränsa möjlighet för minderåriga att ansluta sig till tjänsten, vilka också samspelar med åtgärder från app stores. 

  1. Alla Truecaller-användare måste registrera sig med sina mobilnummer. I flera länder, däribland Indien, kan enbart myndiga personer, eller genom samtycke från en vårdnadshavare, erhålla telefonnummer.
  2. App stores som Truecallers app kan laddas ned ifrån använder sig av åldersgränser.
  3. Truecaller har proaktivt satt en åldersgräns för app store-användare för att kunna hitta och installera appen.
  4. Truecaller integritetspolicy specificerar att tjänsten inte vänder sig till minderåriga. Alla användare måste ge medgivande till integritetspolicyn för att få tillgång till tjänsten.

        Truecaller har alltid varit tjänst för att söka upp namnet knutet till ett telefonnummer, där namnet på en användare erhålls om denna redan har tillgång till det specifika telefonnumret. Detta är huvudsyftet med Truecaller. Användare kan dessutom komma överens om att dela kontaktinformation med varandra om de ger samtycke till det.

        Användarna bidrar till att Truecaller förbättras med ”Enhanced Search” som ett sätt för användare utanför EU att valfritt och efter samtycke dela med sig av information. Sedan GDPR trädde i kraft avvisas uppgifter automatiskt från plattformen innan de behandlas om en användare felaktigt bidrar med data från EU. Nyligen gjordes ändringar för att ta bort möjligheten för EU-användare att försöka kringgå de geografiska begränsningarna      på hemsidan genom att manuellt ändra geografisk plats och få tillgång till alternativet ”Enhanced Search ”, något som identifierades av författaren till rapporten. ”Enhanced Search ” fortsätter att vara ett alternativ för användare utanför EU.

Regelefterlevnad av integritetsskydd

Truecaller är en integritetsfokuserad tjänst med användarnas säkerhet och integritet i fokus. Bolaget har strikta processer på plats för att följa regleringar i EU, Indien samt på andra lokala marknader, vilket lyftes fram i prospektet.

EU

        Truecaller har efterlevt GDPR sedan regleringen trädde i kraft. Under 2017, innan GDPR trädde i kraft, mottog Truecaller förfrågan från arbetsgruppen i EU som hanterar artikel 29 gällande bolagets databehandling. Frågan besvarades och Truecaller har sedan dess inte fått några fler frågor. 

        True Software Scandinavia AB, Truecallers operativa enhet i Sverige, är tjänsteleverantör och personuppgiftsansvarig för användare inom EU. Datan hanteras i datacenter i Sverige och regleras av GDPR.

Utanför EU

        GDPR tillämpas inte på Truecallers användare utanför EU vars data lagras utanför EU eftersom:

        Truecaller International LLP, Truecallers operativa enhet i Indien, är tjänsteleverantör och personuppgiftsansvarig för användare utanför EU vars      data behandlas utanför EU. Indiska användares data lagras i Indien och regleras av indisk lagstiftning.

 

För mer information, kontakta gärna:

 

Andreas Frid, Head of IR & Communication

+46 705290800
andreas.frid@truecaller.com

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 320 miljoner aktiva användare, har laddats ned en halv miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 38 miljarder oönskade samtal under 2021. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.

 

 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Klart för byggande av 219 nya hyresrätter till 2026

Published

on

By

I höst tas första spadtagen för sammanlagt 219 nya hyresrätter på Anderstorpgård i centrala Skellefteå. Bostäderna beräknas stå klara för inflyttning under 2026. 
– Det blir ett av de största projekten i Skebos historia och ett efterlängtat tillskott i ett Skellefteå som under 2024 växt snabbast i hela Sverige, säger Harriet Classon, ordförande Skebo.

Kvarteret har ett attraktivt läge utmed Skellefteälven i stadsdelen Anderstorp och närhet till en god service med lekplats, idrottsplats och generösa grönområden. I området finns även skolor och förskolor, hälsocentral och Skellefteås centrala delar finns inom 15 minuters gångavstånd. 

Det kommer att byggas 219 nya lägenheter fördelade på tre punkthus i åtta våningar samt ett lamellhus på sex våningar. Lägenheterna kommer variera från 2 till 4 rum och kök, med storlekar från cirka 35 till 85 kvadratmeter. Husen kommer att förses med solceller som installeras på yttertaken. NCC är vald som entreprenör för projektet. 

– Skellefteå är just nu en av Sveriges snabbast växande städer och behovet av nya bostäder är påtagligt. Vi har sedan tidigare genomfört flera lyckade byggprojekt på uppdrag av Skebo. Med de nya hyresrätterna på Anderstorpsgården får NCC fortsätta bidra till att öka bostadsutbudet i staden, säger Niklas Sparw, affärsområdeschef, NCC Building Sverige. 

Skebo bygger även två radhuslängor i två våningar på området. Dessa bostäder är på 5 rum och kök på en yta av ca 100 kvadratmeter. Dessutom kommer cirka 140 parkeringsplatser att erbjudas, varav 80 procent kommer att vara utrustade med motorvärmare som kommer att kunna konverteras till elbilsladdning när det behovet uppstår. 

– Behovet av nybyggda hyresrätter i centrala lägen är fortsatt stort i Skellefteå. Att vi snart kan addera över 200 nya lägenheter i ett centralt läge känns riktigt bra och vi ser fram emot att sätta spaden i marken, säger Helena Markgren.

För mer information, kontakta:

Helena Markgren
Vd Skebo
0910 – 73 65 01

____________________________________________________________________

Skebo är Skellefteås största fastighetsbolag som äger och förvaltar cirka 5 000 lägenheter och ett antal lokaler. Vi har hyreslägenheter i flerfamiljshus, radhus, småhus, studentbostäder samt vård- och omsorgsboenden. Vi arbetar för stadens och kommunens utveckling och ligger i toppen vad gäller kundnöjdhet i landet. Vårt mål är att ge varje hyresgäst som kommer till oss möjligheten att flytta in och från första stund börja trivas i sitt drömhem. ”Längta hem” är vår devis som alltid sätter kunden först. Vi verkar för hyresgästinflytande och delaktighet där trivsel, trygghet och goda relationer är i fokus.

Skeppargatan 8, 931 30 Skellefteå, tel +46 910-73 65 00, info@skebo.comskebo.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Swedavias delårsrapport för Q1 2024: Fler resenärer, stärkt kommersiellt utbud och förbättrat linje- och destinationsutbud ledde till ökad nettoomsättning, förbättrat EBITDA och stärkt kassaflöde

Published

on

By

Nettoomsättningen för perioden ökade med 154 MSEK och uppgick till 1 443 MSEK. Ett ökat antal resenärer och avgiftsjusteringar har bidragit till ökningen. Kassaflödet för perioden var positivt och uppgick till 57 MSEK, en ökning med 76 MSEK jämfört med föregående år. Swedavia redovisar en EBITDA på 175 MSEK för kvartalet vilket är en ökning med 55 MSEK jämfört med föregående år. Rörelseresultatet uppgick till -217 MSEK, vilket är i nivå med föregående års rörelseresultat. Under perioden har förberedelser för ökad dimensionering av den operativa verksamheten skett vilket påverkade rörelseresultatet. Under kvartalet fortsatte satsningarna på det kommersiella utbudet med förbättringar av utbudet på bland annat Göteborg Landvetter Airport och fortsatt utveckling av Marknadsplatsen på Stockholm Arlanda Airport

Under kvartalet reste 6,7 miljoner människor till eller från Swedavias flygplatser, en ökning med en procent jämfört med föregående år. Ökningen drevs av ett fortsatt ökat utrikesresande där antalet resenärer ökade med 4,9 procent medan inrikesresandet för kvartalet minskade.

– Vi summerar ett kvartal med ett förbättrat EBITDA och ett stärkt kassaflöde jämfört med föregående år. Vi har under kvartalet också stärkt linje- och destinationsutbudet och förbättrat tillgängligheten till bland annat Nordamerika från Arlanda. Under sommarsäsongen kommer våra resenärer kunna välja på närmare 30 avgångar i veckan till flera nordamerikanska destinationer från Arlanda, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

Nettoomsättningen uppgick till 1 443 MSEK (1 289) vilket var en ökning med 12 procent jämfört med föregående år. Kassaflödet för den löpande verksamheten för kvartalet var positivt och uppgick till 57 MSEK (-19), en förbättring om 76 MSEK jämfört med föregående år. EBITDA för perioden uppgick till 175 MSEK, en ökning med 55 MSEK. Rörelseresultatet uppgick till -217 MSEK (-215). Som ett led i förberedelserna inför ett ökad resande i sommar ökades dimensioneringen av den operativa verksamheten vilket ökade driftkostnaderna under kvartalet.

Under kvartalet fortsatte implementeringen av Swedavias kommersiella strategi med fokus på ett brett och varierat utbud av mat, dryck och shopping. På Landvetter invigdes ett nytt utbud av restauranger, kaféer och butiker. Det kommersiella utbudet har även stärkts på Malmö Airport och Luleå Airport. På Arlanda fortsätter den nya Marknadsplatsen att växa och utvecklas. Utbudet har under våren kompletterats med nya restauranger och med ett antal nya butiker och kaféer. Fler öppningar är att vänta under 2024 i takt med att Marknadsplatsen fortsätter växa.  

– De kommersiella intäkterna bidrar till vår förmåga att hålla konkurrenskraftiga flygplatsavgifter och möjliggör fortsatt utveckling av flygplatsernas infrastruktur. Men det är förstås främst glädjande att satsningarna mottas väl av våra kunder, säger Jonas Abrahamsson.
 

Nyckeltal 2024 2023 2023
MSEK, om ej annat anges jan-mar jan-mar jan-dec
Nettoomsättning 1 443 1 289 5 931
Rörelseresultat -217 -215 -318
Periodens resultat -215 -199 -353
Kassaflöde från den löpande verksamheten 57 -19 766
Medelantal anställda 2 703 2 430 2 603
Antal passagerare, miljoner 6,7 6,7 32,1

Den fullständiga delårsrapporten finns tillgänglig på Swedavias webbplats: Om Swedavia – Finansiell information: www.swedavia.se/om-swedavia/finansiell-information/.

Denna information är sådan information som Swedavia AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 april 2024, 13:00 CEST.

För mer information, kontakta Ellen Laurin, tf presschef på Swedavia eller Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

NCC bygger 219 hyreslägenheter i Skellefteå

Published

on

By

Läs original

NCC har tecknat avtal med Skebo om att bygga 219 hyreslägenheter på Anderstorpsgården i Skellefteå. Affären är en totalentreprenad med ett ordervärde på cirka 320 MSEK.

Karta över Anderstorpsgården, Skellefteå

NCC:s uppdrag omfattar nyproduktion av hyreslägenheter i varierande storlekar fördelat på punkt-, lamell- och radhus. Projekteringen för byggprojektet inleds våren 2024 och byggstart sker under hösten 2024. Till årsskiftet 2026/27 ska området vara klart för inflyttning.

– Behovet av nybyggda hyresrätter i centrala lägen är fortsatt stort i Skellefteå. Att vi snart kan addera nya lägenheter i ett centralt läge känns riktigt bra och det blir ett av de största projekten i Skebos historia. Vi ser fram emot att sätta spaden i marken, säger Helena Markgren, vd Skebo.

Det nya bostadsområdet i Skellefteå ska byggas i stadsdelen Anderstorp på Elevhemsgatan, nära det byggminnesförklarade Anderstorps gård och Skellefteälven.

Skellefteå är just nu en av Sveriges snabbast växande stad och behovet av nya bostäder är påtagligt. Vi har sedan tidigare genomfört flera lyckade byggprojekt på uppdrag av Skebo. Med de nya hyresrätterna på Anderstorpsgården får NCC fortsätta bidra till att öka bostadsutbudet i staden, säger Niklas Sparw, affärsområdeschef, NCC Building Sverige.

Affären uppgår till cirka 320 miljoner kronor och orderregistreras i affärsområde NCC Building Sweden i andra kvartalet 2024.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Jarl, projektutvecklare, NCC Building Sverige, 070-611 97 46, johan.jarl@ncc.se
Amelie Winberg, presschef, NCC Building Sverige, 070-221 13 72, amelie.winberg@ncc.se

NCC:s presstjänst: 08-585 519 00, press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar bygg- och infrastrukturprojekt, produktion av asfalt och stenmaterial samt kommersiell fastighetsutveckling. 2023 omsatte NCC ca 57 miljarder SEK och hade 12 200 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.