Connect with us

Marknadsnyheter

La Girafe växlar upp med två nya systerkrogar

Published

on

Pontus Frithiofs och Thomas Dahlstedts kvarterskrog La Girafe på Kungsholmen har öppnat igen. Det mångkulturella franska bistrokonceptet har genomgått en enklare renovering, där restaurangen fått ett nytt skickligt team och en ny meny. Dessutom expanderar La Girafe med två systerkrogar under 2023.

La Girafe Bistro

Pontus Frithiof, tillsammans med Thomas Dahlstedt och Nordrest, öppnar återigen sin populära kvarterskrog La Girafe på Fleminggatan 39, Kungsholmen. La Girafe, som öppnade under pandemin 2020, blev snabbt populär bland Kungsholmsborna, arbetande i området, samt besökare som i all enkelhet slank in för en kaffe eller ett glas vin, en lunch eller för att avnjuta olika smakkombinationer från menyn.

De som har besökt La Girafe tidigare kommer känna igen sig, men överraskas av nya inslag sett till belysning, tyger och dekorationer som gör atmosfären mer ombonad. Det förfinade konceptet tas vidare till två systerkrogar som öppnar under 2023, en på Arlanda Terminal 5 food market och den andra på en ny ort, vilken offentliggörs inom kort. 

Vi är glada över att få öppna vår kvarterskrog på nytt. Den har blivit ännu mysigare och har fått en helt uppdaterad meny, fylld av god mat och dryck. Detta i kombination med ett nytt grymt erfaret team som kommer ta väl hand om våra gäster. Vi alla delar ambitionen om att göra La Girafe mer tillgängligt och till det naturliga valet för alla som önskar det lilla extra, snabb och bra service till rimliga priser, säger Pontus Frithiof, ägare och grundare Pontus Group.

Teamet på Kungsholmen har fått tillskott av flera skickliga medarbetare. Erik Gustafsson är ny köksmästare, som återvänt till Stockholm från restaurang ’Cat Fish’ i Singapore. Michelle Broman-Ek är ny restaurangchef, tidigare på Jacquline’s i samma roll. På plats är också Cathrine Almqvist, Pontus-gruppens mångåriga sommelier som tog silverplatsen i årets upplaga av ’Lily Bollinger 2022’. Det som förenar dessa tre är att de alla har arbetat i Singapore, något som säkert kommer ge influencer i såväl service som meny lite längre fram.

Den nya menyn har, utöver kökets franska klassiker och signaturrätter som La Girafes vietnamesiska nems, kryddats med många mindre rätter så som charkuterier, burrata caprese, råbiff ”Two bites”, pasta med höstsvamp, burgare, vegetariska rätter och delikata desserter. I cafédelen serveras frukost med bland annat nybakade croissanter och ett fräscht lunchutbud med både kalla och varma rätter, även för takeaway.

Cathrine Almqvist har utökat vinlistan och tillsammans med Mario E. Moroni, chefsommelier Pontus Group, utvecklat drinklistan för livligt barhäng och afterwork på bubbelonsdagar, månadens vintorsdag och fredagsfirande.

Det är väldigt roligt att vår giraff-familj växer. Därför har vi tagit tillfället i akt att utveckla konceptet ytterligare på moder-giraffen på Kungsholmen. Vi är mycket glada och förväntansfulla över att få lansera våra systerkrogar, säger Thomas Dahlstedt, ägare och grundare Nordrest.

La Girafe café öppettider:
måndag – lördag klockan 09.00-17.00

La Girafe bistro & bar öppettider:
tisdag – torsdag klockan 17.00-22.00
fredag – lördag klockan 17.00-23.00

Eric Gustafsson Pontus Frithiof Cathrine Almqvist Michelle BromanEk

Heléne Airijoki
Presskontakt
073 385 03 19
helene.airijoki@spoilconcept.se

Pontus Group grundades 1999 av Pontus Frithiof och består idag av 21 verksamheter. De helägda verksamheterna under Pontus in the Air på är belägna på Stockholm-Arlanda Terminal 5 samt den nya power dining-restaurangen La Tour i DN-huset. Sedan våren 2015 driver Pontus Group flertalet restauranger tillsammans med restauratören Thomas Dahlstedt och hans koncern Nordrest och de populära Pocket by Pontus-restaurangerna i Stockholm, på Lidingö och i Göteborg, Tidningshuset by Pontus, Pic Poc på AC Marriott Hotel Stockholm, La Girafe på Kungsholmen och Mondo, Pontus! i Sälen och en lodgebar på SkiStar Lodge Hundfjället. Pontus Frithiof är kock, krögare och entreprenör. Han blev känd 1999 för Pontus in the Green House, som utsågs till Sveriges bästa restaurang. Han har under åren mottagit utmärkelser som årets krögare, årets affärskrog samt tilldelats Gastronomiska Akademins Guldmedalj. Pontus har gett ut två kokböcker.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.