Connect with us

Marknadsnyheter

Viaplay Group bekräftar mål, tecknar Pickbox NOW-avtal och utser nya ledande befattningshavare

Published

on

  • Långsiktiga strategiska mål och helårsmål för 2022 bekräftade
  • Helårsmål för 2023 presenteras
  • Viaplay Select-avtal tecknat med Pickbox NOW i sju europeiska länder
  • Förändringar sker i den operationella modellen och koncernledningen

Viaplay Group håller idag sin kapitalmarknadsdag 2022 i Stockholm från 14:00 CET – vänligen registrera här för att medverka fysiskt eller virtuellt. Bolaget bekräftar sina långsiktiga strategiska mål och helårsmål för 2022, och presenterar nu målen för 2023. Förändringar sker i den operationella modellen samt koncernledningen för att återspegla koncernens expansion, och för att möjliggöra ännu mer fokus på att växa kundbasen i varje etablerad lokal marknad. Viaplay har också signerat ett avtal med Pickbox NOW för att göra sitt innehåll tillgängligt på ytterligare sju europeiska marknader genom det brandade innehållskonceptet Viaplay Select.

Viaplay Groups bekräftade långsiktiga strategiska mål och helårsmål för 2022 uppdaterades nyligen i samband med Kv3-rapporten. Målsättning för abonnenttillväxt, försäljningstillväxt, lönsamhet och skuldsättning hittas här, vilka reflekterar kortsiktiga förändringar i bolagets prestation och operationella miljö, liksom mindre förändringar av 2025 outlook.

Koncernens internationella verksamheter presterar bättre än plan, medan kortsiktiga utmaningar adresseras i de nordiska marknaderna. Koncernens mål för 2023 är att koncernens försäljning växer med 24-26 % på organisk basis, och att den nordiska försäljningen växer med 12-15 % på organisk basis. Antalet betalande Viaplay-abonnenter förväntas växa med 23 % från cirka 7,3 miljoner vid slutet av 2022 till cirka 9 miljoner vid slutet av 2023, varav 5 miljoner abonnenter förväntas i Norden, och 4 miljoner abonnenter på koncernens internationella marknader.

Viaplay är idag tillgänglig direkt-till-konsument i 11 europeiska länder och lanserar i USA och Kanada i februari respektive mars. Inga fler direkt-till-konsument-marknader förväntas att lanseras under 2023.

Under 2023 förväntas Viaplay Group leverera ett rörelseresultat (EBIT) på cirka 1,2-1,35 Mdkr för sin nordiska verksamhet; en förlust på cirka 1,0-1,1 Mdkr för sina internationella verksamheter; och ett resultat från intressebolag på cirka 300-350 Mkr från sitt 50 % innehav i Allente.

Viaplay Group förväntar sig en negativ förändring på cirka 2 Mdkr i rörelsekapital under 2023, vilket reflekterar de pågående investeringarna i innehåll och teknologi, såväl som valutaeffekter. Liksom tidigare kommer koncernen från tid till annan att överstiga sitt mål om 2,5 gånger nettoskuld i förhållande till rullande 12 månaders EBITDA och är fullt finansierad för expansionen, med visibilitet över sina väsentliga kostnader. Koncernen har initierat ett större program med kostnadsbesparingar och fördröjda investeringar för att möta nuvarande utmaningar.

Ett avtal har tecknats med den europeiska streamingoperatören Pickbox NOW för att göra Viaplay Select tillgängligt i Bosnien och Hercegovina, Bulgarien, Kroatien, Montenegro, Nordmakedonien, Serbien och Slovenien. Viaplay Select är ett kurerat erbjudande av Viaplay Originals och tredjepartsinnehåll som tillgängliggörs för distributionspartners för en fast avgift. Som en följd blir Viaplay Select nu tillgängligt på 18 marknader i Europa, Asien, Australien och Latinamerika.

Viaplay Groups justerade operationella modell adderar fyra regioner till bolagets nuvarande funktionella setup. I och med detta har Kim Poder utsetts till EVP & Chief Commercial Officer för koncernens nordiska verksamheter; Alexander Bastin till EVP & Chief Commercial Officer för koncernens baltiska, polska och nederländska verksamheter; Matthew Hooper till EVP & Chief Commercial Officer för de brittiska verksamheterna; och Vanda Rapti till EVP & Chief Commercial Officer för Nordamerika och Viaplay Select.

Anders Jensen, VD och koncernchef, Viaplay Group: “Vi bekräftar idag våra mål för 2022 och 2025, vilket visar de betydande framstegen vi redan gjort, samt koncernens stora potential. Vi har kommit långt sedan vi 2020 lanserade vår femårsstrategi och våra mål. Efter endast två år är vi redan mer än halvvägs mot vårt mål på 12 miljoner Viaplay-abonnenter. Vår internationella expansion ligger före plan och vi förväntar oss att nå lönsamhet för de internationella verksamheterna sammanslaget under 2024 – ett år före plan. Vi har precis lanserat i Storbritannien och lanserar i USA och Kanada under de kommande månaderna. Det är tre mogna marknader där vi har skräddarsydda innehållserbjudanden och behöver relativt små marknadsandelar för att generera vinst.

“Tillägget av sju nya europeiska marknader för Viaplay Select visar att vi kan tjäna på vårt innehåll och bygga vårt varumärke på marknader där vi just nu inte planerar att erbjuda Viaplay direkt-till-konsument. Samtidigt implementerar vi ett program med kostnadsbesparingar och fördröjda investeringar för att möta det utmanande valutaläget på grund av inflation i våra inköpskostnader för innehåll i amerikanska dollar, samt påverkan av ett svagare makroekonomiskt läge. Vi är fortsatt fullt finansierade för vår expansion, justerar vår operationella modell och har tillsatt ledande kommersiella befattningshavare för våra marknader så att vi fullföljer våra regionala utvecklingsplaner och kommer ännu närmare våra kunder, medan vi säkerställer de operationella fördelarna av en plattformsbaserad verksamhet. Allt som allt växer populariteten och attraktionen av Viaplay. Vi har attraktiva priser och skräddarsydda erbjudanden som innebär att vi är välpositionerade för att leverera på våra strategiska mål och bygga en hållbar leverantör av underhållning.”

****

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

Viaplay Group AB (publ) är den internationella underhållningsleverantören. Vår streamingtjänst Viaplay finns på direkt-till-konsument-basis i alla nordiska och baltiska länder, Polen, Nederländerna och Storbritannien, och vi expanderar snabbt med lansering i USA och Kanada under 2023. Varje dag underhåller vi miljoner av kunder med vårt unika innehållserbjudande, vilket inkluderar hyllade Viaplay Originals och en unik uppsättning av premium direktsänd sport. Dessutom blir Viaplays berättande tillgängligt till partners runt om i världen genom det innovativa brandade innehållskoncept Viaplay Select. Från streaming till TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag, är vårt syfte att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Viaplay Group är noterat på Nasdaq Stockholm (‘VPLAY B’).

Kontakta oss:
press@viaplaygroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 1700)
investors@viaplaygroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

Följ oss:
viaplaygroup.com / LinkedIn / Twitter / Instagram / Facebook

Dataskydd:
För att läsa mer om Viaplay Group och dataskydd, klicka här

Continue Reading

Marknadsnyheter

Slottsviken publicerar årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen får härmed avge årsredovisning avseende räkenskapsåret 2023

Årsredovisningen finns tillgänglig på Bolagets webbplats www.slottsviken.se

För mer information kontakta:

Jakob Österberg, VD

Slottsviken Fastighetsaktiebolag (publ)

Telefon 018-19 49 50

E-post jakob.osterberg@slottsviken.se

 
Om Slottsviken Fastighetsaktiebolag:

Slottsviken är ett fastighetsbolag som förvärvar, förvaltar och utvecklar attraktiva fastigheter i stadsnära områden. Bolaget grundades 1983 och har sitt huvudkontor i Göteborg. Slottsviken är noterat på Spotlight Stock Market sedan 1997 och handlas via banker och fondkommissionärer.

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.