Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport Freja eID Group AB (publ) 1 juli – 30 september 2022

Published

on

Perioden i sammandrag

Tredje kvartalet 1 juli – 30 september 2022

  • ARR (Annual Recurring Revenue / Årligt återkommande intäkt) för segmentet Freja eID uppgick den 30 september 2022 till 6,3 MSEK, en tillväxt om 99% jämfört med samma period föregående år.
  • Antalet användare i tjänsten Freja eID uppgick den 30 september 2022 till 737 000st, motsvarande en ökning om 122% jämfört med samma period föregående år.
  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 6,6 (3,6) MSEK
  • Segmentet Freja eIDs nettoomsättning uppgick till 1,8 (0,9) MSEK, vilket var en ökning med 105%
  • Segmentet Fulfilments nettoomsättning uppgick till 4,8 (2,8) MSEK, vilket var en ökning med 72%
  • Koncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -7,2 (-10,4) MSEK
  • Koncernens rörelseresultat (EBIT) uppgick till -10,7 (-13,5) MSEK
  • Periodens resultat uppgick till -10,8 (-15,7) MSEK
  • Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -6,5 (-13,4) MSEK
  • Periodens resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,57 (-0,83) SEK

Nio första månaderna 1 januari – 30 september 2022

  • ARR (Annual Recurring Revenue / Årligt återkommande intäkt) för segmentet Freja eID uppgick den 30 september 2022 till 6,3 MSEK, en tillväxt om 99% jämfört med samma period föregående år.
  • Antalet användare i tjänsten Freja eID uppgick den 30 september 2022 till 737 000st, motsvarande en ökning om 122% jämfört med samma period föregående år.
  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 19,3 (14,8) MSEK
  • Segmentet Freja eIDs nettoomsättning uppgick till 4,9 (2,2) MSEK, vilket var en ökning med 117%
  • Segmentet Fulfilments nettoomsättning uppgick till 14,5 (12,5) MSEK, vilket var en ökning med 15%
  • Koncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -22,0 (-25,9) MSEK
  • Koncernens rörelseresultat (EBIT) uppgick till -32,3 (-35,0) MSEK
  • Periodens resultat uppgick till -32,9 (-37,8) MSEK
  • Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -21,6 (-31,1) MSEK
  • Periodens resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -1,74 (-2,16) SEK

ARR (Annual Recurring Revenue / Årligt återkommande intäkt) avser totalt värde av återkommande kontraktsbaserade abonnemangsintäkter under periodens sista månad multiplicerat med 12 (månader) samt förutsatt inga uppsagda abonnemang (“churn”) eller framtida tillkommande nya abonnemang.

Väsentliga händelser under tredje kvartalet

JULI: Sportkedjan Stadium tecknade avtal så att kunder kan legitimera sig med Frejas fysiska ID i mobilen för att få poäng i Stadiums kundklubb vid köp i butik.

JULI: Koncernen informerade om att tillväxten under andra kvartalet fortsatte på de nyckeltal som bedöms vara de viktigaste indikatorerna för tjänsten Freja eID:s utveckling: ARR (Annual Recurring Revenue), intäkter, avtal, användare och interaktioner.

AUGUSTI: Koncernen firade fem år sedan Freja-tjänsten lanserades och utmanade det som hade utvecklats till en monopolliknande situation på marknaden för e-legitimationer i Sverige.

AUGUSTI: Koncernen meddelade att antalet registrerade användare per den 16 augusti 2022 uppgick till 700 000.

AUGUSTI: Hemelektronikskedjan Kjell & Company avtalade om legitimering med Frejas fysiska ID i mobilen för kundklubbspoäng vid köp i butik.

AUGUSTI: Avtal slöts med SSF Stöldskyddsföreningen om ett samarbete kring tjänsten Säkerhetskollen.se som ger Frejas användare direkt tillgång i appen till aktuella bedrägerivarningar, säkerhetsguider och rådgivning.

AUGUSTI: Koncernen inledde ett innovationssamarbete med AI-bolaget IntuiCell för att utveckla röstigenkänning som en del av en elektronisk identifiering.

SEPTEMBER: Sveriges a-kassor avtalade om att erbjuda 3,9 miljoner medlemmar i landets a-kassor säker elektronisk identifiering med Freja vid inloggning på medlemssidorna i den a-kassa man är medlem.

SEPTEMBER: Avtal slöts med den digitala brevlådan Billo för såväl elektronisk identifiering till tjänsten som integrerade funktioner där Billo-användare kan registrera sig eller kolla sin digitala brevlåda direkt f rån Freja-appen.

SEPTEMBER: Svea Bank tecknade avtal om identifiering med Freja vid inloggning till bankens onlinetjänster för både företags- och privatkunder.

Väsentliga händelser efter tredje kvartalets utgång

OKTOBER: Nordiska IT-företaget Knowit slöt återförsäljaravtal och blev därmed del av det nätverk av integratörer som Freja arbetar med.

OKTOBER: Koncernen informerade om att utvecklingen för de nyckeltal som bedöms vara de viktigaste indikatorerna för tjänsten Freja eID:s utveckling under det tredje kvartalet i huvudsak fortsatte enligt tidigare mönster.

OKTOBER: Koncernen informerade om att man tecknar finansieringsavtal med låneram om 20 MSEK.

Kommentar från VD

STARK ANVÄNDARTILLVÄXT TROTS SEMESTERTIDER

Sommarens värme och lugn är ett minne blott när jag skriver dessa rader. Hösten har dragit igång med en rivstart och med en stark pipeline inför sista kvartalet ser jag framför mig att flera intressanta avtal signeras. Eftersom vi nu i princip uteslutande tecknar fastprisavtal med återkommande månadsintäkter tar vi stadiga steg mot lönsamhet.

Säsongsvariationer börjar märkas
Sommarkvartalet (Q3) har präglats starkt av semestermånaderna. Såväl semestrar för vår egen personal som hos våra kunder har inneburit en lägre takt i nya avtal och därmed också avseende intäkter för kvartalet. Att interaktionerna minskar något under semestertider, när en stor del av användningen är kopplad till e-tjänstelegitimering, är också fullt logiskt. Vad som däremot inte följer denna säsongsvariation är användartillväxten.

Användartillväxt med minskade kostnader
Användartillströmningen trotsade inte bara sommarvärmen, den var också oberörd av att vi minskat våra marknadsaktiviteter kraftigt. Under Q3 2021 lade vi cirka 1,3 miljoner kronor på olika kampanjer. Under Q3 i år hade vi dragit ner detta till cirka 0,2 miljoner kronor. Självklart flackar kurvan något när man drar ner marknadsbudgeten med mer än 80% men styrkebeskedet jag kan ge är att det inte alls var proportionerligt. Den organiska tillväxten av användare har kommit igång vilket visar att Freja börjat uppnå en egen gravitation som attraherar användare i en hög takt.

Större än de största medierna tillsammans
Vid tredje kvartalets utgång hade vi 737 000 användare. Det är en respektabel siffra. För att sätta det i perspektiv är detta fler än antalet digitala prenumeranter som Dagens Nyheter, Aftonbladet, Expressen och Svenska Dagbladet har tillsammans. Under kvartalet tillkom 69 000 användare, varav de flesta alltså upptäckte Freja genom helt andra kanaler än betalda marknadskampanjer. För att sätta också detta i perspektiv är det som att ett helt Karlstad har blivit Freja-användare.

Fler användare attraherar fler tjänster
Flera användare gör att vi attraherar fler tjänster som i sin tur leder till ökad användbarhet och fler fastprisavtal med återkommande månadsintäkter. Vår nya produkt Engage – som hjälper företag nå nya användare – ökar i värde för varje ny individ som börjar använda Freja.

Fler tjänster attraherar fler användare
Med ett ökat antal användare sprids också kunskapen om Freja snabbt bortom de kanaler som vi traditionellt kunnat annonsera i. Varje vecka får jag höra om samtal kring frukostbordet, fikabordet på jobbet, eller i twitterdiskussioner där Freja lyfts fram som nödvändigt, men också för alla de funktioner vi tillför utöver den klassiska e-legitimationen. Engagemanget hos våra användare skall heller inte underskattas. Genom att höra av sig till tjänster och begära stöd för Freja underlättas vårt säljarbete enormt. Inför fjärde kvartalet ser vi en stark pipeline och flertalet intressanta projekt som kommer att kunna bidra till att Freja börjar användas av nya användargrupper. Inte minst ser vi att affärerna inom Business to Business (B2B) ökar kraftigt, där ju e-tjänstelegitimationen är en otroligt stark produkt med få konkurrenter i Sverige.

Johan Henrikson, VD

Freja eID Group AB

Stockholm 9 november 2022

För rapporten i sin helhet, vänligen klicka på denna länk.

För samtliga finansiella rapporter, vänligen klicka på denna länk.

Denna information är sådan information som Freja eID Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 november 2022 kl. 07.30 CET.

För mer information, vänligen kontakta:
Johan Henrikson, vd Freja eID Group AB
Mobil: 08-5272 7982
E-post: johan.henrikson@frejaeid.se

Om Freja eID Group

Om Freja eID Group Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Sverige och Serbien. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank. För ytterligare information: www.frejaeid.com  – https://frejaeid.com/finansiell-info/

Continue Reading

Marknadsnyheter

AFRY samarbetspartner för FoodTech-bolaget cReals satsning på hållbara livsmedel

Published

on

By

AFRY har vunnit uppdraget som samarbetspartner till cReal, som ska bygga en första fabrik för framtidens mat. cReal är ett svenskt livsmedelsbolag som har patenterat sin process och innovativa lösning för framställning av funktionella, havrebaserade pulveringredienser.

cReal ska inom kort bygga sin första fabrik för storskalig produktion i Bjuv, Sverige. AFRY har utsetts till samarbetspartner för leverans av all produktionsprocess, installation och idrifttagning. Det är resultatet av ett tätt samarbete, där AFRY varit delaktig från detaljprojektering till implementering.

Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket kom nyligen med förslag på nationella mål för en hälsosam och hållbar livsmedelskonsumtion. Bland annat föreslås att konsumtionen av fullkorn bör öka med 100 procent fram till år 2035 jämfört med år 2010.

─ Framtidens mat måste leverera god smak och näring som möjliggörs av hållbara och lokala råvaror, noggrant framtagna och varsamt bearbetade för att främja en hållbar framtid för en växande befolkning. cReal bygger nu den första innovativa fabriken som kan utnyttja det goda i hela havrekärnan utan avfall, och leverera ett enkelt, välsmakande och mångsidigt pulverformat som kan användas som en byggsten i olika livsmedelskategorier, säger Christian Hjortholm Steffensen, VD på cReal.

─ Vi är stolta över att ha blivit utvalda som cReals partner i detta projekt och tillsammans utveckla deras produkter för framtidens mat. Det här går helt i linje med våra ambitioner om att accelerera omställningen mot ett mer hållbart samhälle, säger Martin Öman, divisionschef för Industrial & Digital Solutions Division på AFRY.

Projektet har påbörjats och den nya anläggningen förväntas vara i drift första kvartalet 2025.

För mer information, välkommen att kontakta

Josephine Sirander, Head of Communications Industrial & Digital Solutions, AFRY
josephine.sirander@afry.com, +46 10 505 33 33

AFRY erbjuder tjänster inom teknik, design, digitalisering och rådgivning för att accelerera omställningen till ett mer hållbart samhälle. Vi är 19 000 hängivna experter inom industri, energi- och infrastruktur, som skapar värde för kommande generationer. AFRY har en global räckvidd med djupa rötter i Norden, en nettoomsättning på 27 miljarder och är noterade på Nasdaq Stockholm.

Making Future

Continue Reading

Marknadsnyheter

SpectrumLeaf bryter ny mark med kokosnötssnus

Published

on

By

Snusindustrin växer allt snabbare och utvecklas ständigt genom nya innovationer. Ett av de företag som ligger i frontlinjen är svenska SpectrumLeaf som nyligen lanserade en helt ny produkt – ett snus tillverkat av kokosnöt.

Felix Sundström, som var med och startade snusföretaget SpectrumLeaf, har inte alltid varit en snusexpert. Som 25-åring hade han siktet inställt på en karriär inom PR när finanskrisens vindar ledde honom till snusbranschen och företaget Skruf. Sedan dess har allt fokus legat på snuset.

– Jag kände att snuspåsen hade otroligt mycket utvecklingspotential, delvis som njutningsmedel, men också som en funktionell produkt att leverera olika aktiva substanser vilket resulterade i lanseringen av Cannadips i Europa år 2018. Samtidigt fanns det outforskad mark kring hur substanserna från snuset tas upp i munnen, vilket ledde till att vi tillsammans med ett team specialister startade forskningsföretaget Voon Innovation år 2022. Den sista pusselbiten föll på plats ett år senare då vår produktionsanläggning stod färdig nere i Helsingborg, säger Felix Sundström, vd på SpectrumLeaf.

Stort fokus på innovativa produkter

Genom ett nära samarbete med Voon Innovations har SpectrumLeaf kunnat bredda portföljen genom att lansera nya, annorlunda och unika snusprodukter. Nu lanseras ytterligare en ny innovation, skapad av det i sammananhanget något udda materialet kokos.

–  Vi ville bryta ny mark. Nästan alla snusprodukter på marknaden idag smakar och ser likadana ut. Därför tog vi fram kokosnötssuset COCO som är ett tobaksfritt nikotinsnus gjort av skalet på kokosnötter, vilket är ett material som frigör både smak och nikotin under en längre tid, säger Felix.

Men det är inte ett snus som smakar kokos som man kanske kan tro. Nikotinpåsarna kommer nämligen i flera olika smaker, bland annat mango, mint och piña colada.

– Många har noterat att vårt kokosnötssnus inte har den vanliga vita färgen utan i stället är brunt, det beror på att vi använder det naturliga bruna skalet från kokosnöten. Det är den bleka cellulosan som används i de flesta vita snusprodukterna som ger den vita färgen, därför blir det vitt medan vårt snus får en brun färg, men det missfärgar givetvis inte tänderna, säger Felix.

Felix ser en förändring i den nya generationens köpbeteende och tror att spelplanen för snusbranschen delvis kommer förändras. Att nya och mindre aktörer får lättare att komma in på marknaden.

– Historiskt sett har snusare varit väldigt lojala till sina varumärken. Om ens farfar och pappa använde Ettan var det vanligt att man själv också valde Ettan och höll fast vid samma snus under hela livet. Men den nya generationens snusare har en helt annan inställning. De är öppna för att prova på olika produkter.

Från svampextrakt till viagra-snus

Inför framtiden stänger SpectrumLeaf inga dörrar. Nya produkter kommer fortsätta att skapas och Felix har flera spännande projekt på gång. Men den svenska marknaden är inte lika utvecklad som den amerikanska.

– I USA har snusföretag tagit steget in i framtiden och börjat ta fram allt från snus med svampextrakt, vitaminer, mineraler, smärtstillande snus till viagra-snus. Den svenska marknaden är inte riktigt där än, men i framtiden tror jag utan tvekan att det kommer tas fram snus av olika format som kan användas vid olika tillfällen och för olika ändamål, säger Felix.

Fakta om kokosnötssnuset Coco:

Vad är Coco? Tobaksfritt nikotinsnus gjort av kokosnötskal.

Vilka är fördelarna med kokosnötsnus? Det absorberar och frigör smak och nikotin jämnare under en längre period.

Hur många produkter finns? Idag finns åtta produkter i sju olika smaker och två olika nikotinstyrkor.

På hur många marknader säljs Coco? COCO finns tillgänglig till konsumenter inom hela EU.

För ytterligare information:

Felix Sundström, vd, SpectrumLeaf

Tel: 070 337 34 52

E-post: felix.sundstrom@spectrumleaf.com

Om SpectrumLeaf:

SpectrumLeaf är ett nyskapande snusföretag som grundades 2022 av Felix Sundström som har över 20 års erfarenhet inom snusbranschen. SpectrumLeaf arbetar med forskning och utveckling av högkvalitativa och innovativa snusprodukter. Samt med distribution och försäljning av sina produkter i flera länder.

För närvarande har SpectrumLeaf fyra produkter på marknaden: The Coco Pouch, Cannadip, Voon och Elevar Hemp. Dessa produkter tillverkas med den senaste teknologin och deras senaste produkt Coco Pouch framställs i företagets egen fabrik i Helsingborg.

SpectrumLeaf strävar efter att vra en pionjär inom branschen och fortsätta skapa innovativa produkter som utmärker sig på marknaden.

För mer information om SpectrumLeaf, besök gärna vår hemsida https://www.spectrumleaf.com/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Boliden integrerar validerade klimatmål i hållbarhetslänkat revolverande kreditavtal

Published

on

By

Som ett av de första gruv- och metallföretagen i världen har Boliden integrerat och länkat klimatmål som validerats av Science Based Targets initiativet (SBTi) i ett befintligt revolverande kreditavtal (RCF). RCF:n uppgår till totalt 850 MEUR och inkluderar nu hållbarhetsmål i linje med Bolidens klimatmål, som innebär utsläppsminskningar motsvarande 42 procent (Scope 1 och 2) samt utsläppsminskningar på 30 procent (Scope 3) till 2030, basår 2021.

– Basmetaller behövs för Europas övergång till klimatvänliga samhällen. Som leverantör av dessa metaller är det nödvändigt att förbli konkurrenskraftig, samtidigt som vi driver på hållbarhetsinsatserna i linje med vår strategi. För att främja Bolidens vision att vara den mest klimatvänliga och respekterade metalleverantören i världen, är vi glada att nu fortsätta på denna resa genom att länka vårt arbete för att uppnå våra hållbarhetsmål till räntan på vårt revolverande kreditavtal.” säger Håkan Gabrielsson, Chief Financial Officer, Boliden.

Jämfört med genomsnittet inom världens basmetallproduktion är Bolidens CO2e-avtryck mycket konkurrenskraftigt. Det är dock viktigt att fortsätta reducera de absoluta CO2e-utsläppen samt CO2e-intensiteten i linje med våra mål och vår vision.

Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) agerade som hållbarhetskoordinator för att stödja Boliden i struktureringen av hållbarhetsmålen.

För mer information, vänligen kontakta:

Klas Nilsson
Director Group Communications
070 453 65 88

klas.nilsson@boliden.com

Metaller för kommande generationer

Bolidens vision är att vara den mest klimatvänliga och respekterade metalleverantören i världen. Vi är Europas producent av hållbara metaller och bedriver, med våra värderingar omsorg, mod och ansvar som ledord, verksamheter inom prospektering, gruvor, smältverk och återvinning. Vi är ungefär 6000 medarbetare och omsätter årligen cirka 80 miljarder SEK. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.

www.boliden.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.