Connect with us

Marknadsnyheter

HUBSO Group Delårsrapport 3 – 2022

Published

on

HUBSO redovisar en tillväxt om 16 procent under det tredje kvartalet (Q3) 2022 och en tillväxt YTD januari-september om 10 procent.

Väsentliga händelser under Q3

  • Caroline Hansson, medgrundare från NA-KD, tillträdde tjänsten som Chief Product Officer den 1 augusti.
  • I samband med att Caroline tillträdde blev ledningsgruppen fulltalig och ledningsgruppsarbetet i HUBSO har därmed intensifierats under tredje kvartalet.
  • Varumärket VIQ Beauty med lansering i maj 2022 sålde slut sitt lager i tredje kvartalets sista månad.
  • Le Capsole firade 1 år den 29 september och säljer främst i Tyskland och USA. Kreatören
    och entreprenören Emelie Lindmark gästade podcasten framtidens E-handel, lyssna på avsnittet här.
  • HUBSO:s första bolagisering, av varumärket Sanne Alexandra Stockholm AB, har gett effekt och bidragit med försäljningstillväxt och marginalförbättringar under kvartalet.

Väsentliga händelser efter perioden

  • Sanne Alexandra Stockholm lanserar hos Amazon, för att bredda målgruppen och öka räckvidden. Entreprenören och kreatören Sanne Josefsson blir samtidigt som första nordisk kreatör  ansiktet utåt för Amazon Sverige.
  • Johanna Linnros tillträder som VD per 1 januari 2023. Johanna Linnros kommer närmast från en roll som medgrundare och VD i Foodtech-bolaget Oatlaws, ett av Foodtech-investmentbolaget Nicoyas portföljbolag. Under sin tid på Oatlaws var hon även finalist i 2021 års upplaga av Carnegies och SvDs tävling ”Framtidens Entreprenör”. Dessförinnan har hon innehaft diverse ledande kommersiella roller inom FMCG-bolag såsom Unilever, L’Oréal och Atria.

Fortsatt tillväxt i en osäker omvärld med förbättrade marginaler i tredje kvartalet 2022.

Q3 2022 – Kvartalet i korthet

  • HUBSO* redovisar nettoomsättning om SEK 8 939 352 i det tredje kvartalet (7 714 912).
  • Koncernen redovisar en försäljningstillväxt om 16 procent i Q3 2022.
  • Försäljningstillväxten för dotterbolagen* uppgick till 18 procent i perioden.
  • Varumärket Sanne Alexandra Stockholm redovisar en försäljningstillväxt om 80 procent i Q3 2022.
  • Koncernens bruttovinst i perioden uppgick till SEK 3 668 656 (2 661 535).
  • Förbättrad bruttovinstmarginal om 41 procent (34), där Sanne Alexandra Stockholm AB redovisar en stark förbättrad marginal om 56 procent (30).
  • EBITDA för perioden uppgick till SEK -936 010 (202 663).

Jan-sep 2022 – Första nio månaderna i korthet

  • Nettoomsättningen i HUBSO per september uppgick till SEK 27 687 448 (25 224 039), vilket motsvarar en tillväxt om 10 procent.
  • Försäljningstillväxten för dotterbolagen uppgick till 12 procent i jan-sep, jämfört med motsvarande period föregående år.
  • I andra kvartalets sista månad sålde HUBSO varumärket Rebecca Stella Beauty:s lager till LYKO, vid justering för denna försäljning uppgår tillväxten till 2 procen för koncernen och 4 procen för dotterbolagen.
  • Varumärket Sanne Alexandra Stockholm redovisar en försäljningstillväxt om 16 procent för de första nio månaderna 2022.
  • Koncernens bruttovinst uppgick till SEK 9 487 692 (8 490 282).
  • HUBSOs bruttovinstmarginal redovisas om 34 procent (34).

*Förtydligande
Vid omnämnande av HUBSO syftas till koncernen HUBSO bestående av moderbolaget HUBSO Group AB, det helägda dotterbolaget HUBSO AB samt dotterbolagen Sanne Alexandra Stockholm AB och PER LEI Sweden AB. Vid omnämnande av dotterbolagen syftas till HUBSO AB, Sanne Alexandra Stockholm AB samt Per Lei Sweden AB i vilka koncernens varumärken ligger och därmed kärnverksamheten bedrivs. Räkenskaperna från HUBSO AB är inräknade per förvärvsdatumet 2020-04-15 och räkenskaperna från dotterbolaget PER LEI är inräknade från förvärvsdatumet 2021-11-08.

VD har ordet

Ändrat mindset i organisationen – förbättrat fokus och tillväxt

Vi hanterar effekterna av en osäker omvärld men redovisar ändå en stark tillväxt i tredje kvartalet med en omsättningstillväxt om 18 procent i dotterbolagen, en utveckling som samtliga varumärken i HUBSOs portfölj har varit med och bidragit till.

Vi fortsätter att leverera i enlighet med vår strategi och har redovisat en stark utveckling under de senaste kvartalen. Vi har stärkt vår verksamhet på flera sätt under årets första nio månader, dels genom att fokusera på marginalförbättringar och kostnadskontroll. Och dels genom investeringar i organisationen som har vuxit med 78 procent det senaste året, där nu en fulltalig ledningsgrupp har kommit på plats i augusti 2022. Samtidigt pågår arbetet med att renodla verksamheten och fokusera resurser på ett mer always-on mindset kontra lanserings- och kampanjfokus.

Vi kan gradvis se positiva effekter av de interna satsningar som vi har gjort, där vi har fokuserat på att utveckla våra interna processer samt tydliggöra fokus och ansvar. Det i syfte att förtydliga affärsmodellen för vår framtida expansion. Den positiva drivkraften i verksamheten är ett resultat av teamets engagemang och målkongruens, där vi tillsammans arbetar mot att utveckla och effektivisera arbetet mot vårt mål.

Första bolagiseringen – med rätt utveckling

I april 2022 blev den första bolagiseringen av varumärke verkställd. Tillsammans med kreatören och entreprenören Sanne Josefson bolagiserades varumärket Sanne Alexandra Stockholm AB som tidigare ingick i verksamhetsbolaget HUBSO AB. Det är extra roligt att se att utvecklingen av affärsmodellen har möjliggjort större satsningar på marginalförbättringar som märks i resultatet. Varumärket redovisar en försäljningstillväxt om 80 procent under årets tredje kvartal med en bruttovinstmaginal på 56 procent (30). Dotterbolagets resultat för perioden var SEK 631 305 (245 543) med en förbättrad operating margin om 32 procent (23).

Som ett resultat av satsningar på performance marketing kan vi se att trafiken till Sanne Alexandra Stockholm AB har ökat med 120 procent under tredje kvartalet. Varumärket har en stark återköpsfrekvens om drygt 47 procent, vilket tyder på rätt produkter och lojala kunder. Sverige är fortsatt den primära marknaden men arbete har påbörjats mot den tyska marknaden, där vi kan se att insatserna ger resultat  i form av att följarantal, trafik och konvertering från Tyskland ökar.

Vi välkomnar ny VD för HUBSO från 1 januari 2023

Till fördel för annat engagemang i koncernen, bland annat som ägare och styrelseledamot men främst för att fokusera mer på strategisk affärsutveckling för fortsatt tillväxt och expansion, så kommer jag som tidigare kommunicerats att kliva av min roll som VD för HUBSO. Det är med stor glädje som vi har kunnat tillsätta en ny stark ledare som ska ta över rodret under fortsättningen av vår resa, Johanna Linnros tillträder som ny VD från och med 1 januari 2023.

Med Johannas bakgrund, närmast från en roll som medgrundare och VD i Foodtech-bolaget Oatlaws, som ingår i investmentbolaget Nicoyas portfölj, samt från diverse ledande kommersiella roller i FMCG-bolag som Unilever, L’Oréal och Atria, tar hon med sig enorm kunskap, erfarenhet och driv in i HUBSO.

Genom att successivt ha förstärkt företagsledningen under året har vi lagt en solid grund för genomförandet av HUBSOs strategi. Tillsammans går vi nu in i nästa fas, där jag ser rekryteringen av Johanna som en viktig del i att tillsammans med övriga i ledningsgruppen bestående av COO Sebastian Schardl, Head of Finance Linnea Ripe och CPO Caroline Hansson, accelerera bolagets fortsatta expansion. 

Vi bibehåller fokus på att fördjupa vår specialisering i varje led av vår affärsmodell och vårt mål är att vara den självklara hubben för utvalda kreatörer som drömmer om att bli entreprenörer, med egna varumärken. Tillsammans skapar vi förutsättningarna. 

Bästa hälsningar,
Josefine Abrahamsson
VD/Grundare HUBSO 

November 2022

Omsättning
Nettoomsättningen för HUBSO  i tredje kvartalet  2022 uppgick till SEK 8 939 307 (7 714 912) och försäljningstillväxten var 16 procent i perioden.
Av koncernens totala omsättning under kvartalet hänför sig SEK 8 806 431  (7 435 643) till HUBSOs dotterbolag och kärnverksamhet, som redovisar en försäljningstillväxt om 18 procent jämfört med motsvarande period föregående år.

Finansiell utveckling
Rörelseresultatet, EBIT, under det tredje kvartalet 2022 uppgick till SEK -5 595 840 (-4 461 617). Under Q3 2022 har resultatet huvudsakligen påverkats negativt av de goodwillavskrivningar som uppkommer i relation till förvärvet av HUBSO AB om SEK 4 311 794 samt förvärvet av PER LEI om SEK 97 163. Detta görs enligt K3 med en avskrivningsperiod om 5 år.

För fullständig rapport se bifogad pdf. 

Styrelsen
HUBSO Group AB (publ)
November 2022

För mer information, vänligen kontakta:
Josefine Abrahamsson, VD och grundare HUBSO Group AB (publ)
ir (at) hubsogroup.com

Ulrika Magnusson, styrelseordförande HUBSO Group AB (publ)
ir (at) hubsogroup.com

Om HUBSO Group AB (publ):
HUBSO är verksamt inom e-handel och social commerce, är starkt fokuserad på att vara en unik inkubator för framgångsrika kreatörer som vill ta steget att bli entreprenörer, med HUBSO som partner och därigenom få del av den mångåriga erfarenhet och kompetens som HUBSO har bl.a. inom e-handel, produktutveckling, varumärken och marknadsföring .m.m. Genom partnerskapet med HUBSO kan starka varumärken och bolag med därtill hörande mervärden skapas och utvecklas. HUBSO Groups aktie är noterad vid Spotlight Stock Market. Läs mer om HUBSO på hemsidan www.hubso.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

UMIDA: Joluca lanserar serie av funktionsdrycker och tecknar samarbetsavtal med Arvid Nordquist

Published

on

By

Umida Group AB (publ) (“Umida”, “Bolaget”) har tillsammans med JLC, inom det delägda bolaget Joluca Cocktails AB, utvecklat en serie av funktionsdrycker som nu presenteras för dagligvaruhandelns och servicehandelns inköpare. Produkterna beräknas finnas till försäljning i butik under början av september. Bolaget har i samband med lanseringen ingått ett samarbete med Arvid Nordquist som säljpartner 

Under varumärket Joluca kommer Umida efter sommaren att lansera en ny serie av funktionsdrycker. Joluca ägs gemensamt av Umida och humortrion JLC, som tillsammans utvecklat produkterna.  

Funktionsdrycker med underkategorin energidrycker har genomgått en expansiv tillväxtfas under de senaste 15 åren. Försäljningen inom dagligvaruhandeln och servicehandeln summerades till 5,5 miljarder SEK för 2023. Umida har gjort bedömningen att det huvudsakligen är en kvantitativ marknad med få premiumprodukter och under den premissen tagit fram välsmakande drycker som passar en bred målgrupp.

JLC består av Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman. Trion utsågs nyligen av Maktbarometern till Sveriges mäktigaste inom sociala medier.

Försäljningen till dagligvaruhandeln och servicehandeln kommer att ske av Umidas nya säljpartner Arvid Nordquist HAB. ANH är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. ANH är en kaffeproducent och nordiskt sälj- och marknadsföringsbolag för egna och andras varumärken inom områdena kaffe & te, vin & öl, livsmedel och non food. Några exempel på varumärken som ANH representerar är Pringles, Kelloggs, Duracell, Asahi, Bollinger och Peroni. Årligen omsätter ANH över 4 miljarder SEK.

”Detta kommer att bli en väldigt spännande lansering och har potential att bli det största som hänt inom Umida. Vi har följt denna kategori under ca 5 år och jag har en stark tilltro till att alla stjärnor nu står rätt för att detta projekt ska bli framgångsrik. Vi har ett av Nordens starkaste säljbolag, Sveriges mäktigaste inom social media samt vår prisbelönta smakkvalitet. Produkterna sticker verkligen ut vid de blindprovningar som vi genomfört med konsumenter och genom att lansera produkter både med och utan koffein når vi hela JLCs följarskara oavsett ålder. Kommande veckor går vi in en spännande fas med presentationer för de stora kedjorna och under juni kommer vi att få listningsbesked. Efter listningsbeskeden kommer vi återkomma med finansiell prognos för dessa nya produkter.” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group AB.

För ytterligare information, kontakta:

Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0)76 942 41 21

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsrapport jan – mar 2024

Published

on

By

Bredband2 redovisar en nettoomsättning på 414,8 (383,1) Mkr för tre månader 2024, vilket ger en tillväxt på 8,3 %. Resultatet EBIT uppgår till 35,0 (25,0) Mkr. EBIT har förbättrats med 40,0 % jämfört med samma period föregående år. Resultatet EBITDA uppgår till 70,5 (60,4) Mkr.

Första kvartalet i sammandrag

  • Nettoomsättningen uppgick till 414,8 (383,1) Mkr
  • Resultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 70,5 (60,4) Mkr
  • Resultatet efter avskrivningar men före förvärvsavskrivningar (EBITA) uppgick till 43,2 (33,6) Mkr
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 35,0 (25,0) Mkr
  • Resultatet före skatt (EBT) uppgick till 32,3 (22,3) Mkr
  • Resultatet efter skatt uppgick till 24,7 (17,8) Mkr
  • Resultatet per aktie var 0,026 (0,019) kr

Viktiga händelser under perioden

  • Årsstämman beslutade om höjd utdelning till 0,09 (0,08) kr per aktie, motsvarande totalt 86,1 (76,6) Mkr och att utdelningen betalas ut med 0,05 kr i mars och 0,04 kr i september.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten är fortsatt starkt. Kassan vid utgången av kvartalet uppgick till 102,8 Mkr. Koncernen har 53 Mkr i räntebärande förvärvslån.
  • Antalet bredbandskunder var ca 500 400 (456 000) vid utgången av kvartalet.
  • Bredband2 har högst betyg på Trustpilot bland de största internetleverantörerna i Sverige.
  • Bredband2 är ett av företagen bakom den uppmärksammade rapporten “Unga kvinnor och tech” och har även instiftat ett stipendium för techutbildning för kvinnor.

Belopp inom parentes avser, om inte annat anges, motsvarande värden för samma period föregående år.

LÄS MER: https://www.bredband2.com/om-bredband2/investor-relations/rapporter/

Denna information är sådan som Bredband2 är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-06 09:30 CET.

För ytterligare information: Daniel Krook, Verkställande Direktör, Bredband2 i Skandinavien AB (publ), +46 (0) 70 699 56 60

 Kort om Bredband2:

”En smidig och trygg digital vardag för alla.”

Bredband2 är en etablerad leverantör av data- och telekommunikation och säkerhetslösningar som vänder sig till både företag och privatpersoner. Som Sveriges tredje största fiberleverantör ser vi till att en halv miljon kunder kan ta del av internets möjligheter på ett tryggt och smidigt sätt. För oss handlar relationen till våra kunder om så mycket mer än att leverera stabila tjänster. Genom att ge tillgång till det som våra kunder behöver mest skapar vi möjligheter för dem att kommunicera, jobba, lära och underhålla sig på ett säkert sätt. Och det är en självklarhet för oss.

Bredband2 i Skandinavien AB (publ) grundades 1989 och har cirka 9 200 aktieägare med notering på Nasdaq First North Growth Market med Redeye AB som Certified Adviser.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nynas – starkt resultat 2023

Published

on

By

År 2023 återgick Nynas till lönsamhet, drivet av den starka utvecklingen av kärnverksamheten.
– Vi har bevisat att Nynas är en hållbar verksamhet, grundad på unika produkter, infrastruktur och marknadsposition, och vi uppnådde ett starkt resultat både kommersiellt och finansiellt 2023, säger Nynas vd Eric Gosse.

Med ett mindre fotavtryck än tidigare redovisade Nynas ett positivt rörelseresultat på 566 miljoner kronor 2023, och ökade väsentligt sin justerade EBITDA till 829 miljoner kronor (2022: 596) och återhämtade eget kapital. Nettoresultatet 2023 var 592 miljoner kronor.

Stark efterfrågan på marknaden
Nynas upplevde en stark efterfrågan på sina nafteniska specialprodukter (NSP), särskilt inom transformatoroljor. Dessa oljor bidrar till energiomställningen genom att hjälpa kunder att öka effektiviteten och bygga ut sin elektriska infrastruktur.

Bitumenförsäljningen återhämtade sig till nivåer över våra mål i Skandinavien. Nynas fortsätter att arbeta aktivt med hela försäljningskedjan för att bättre kunna betjäna kunderna och utnyttja de två produktionsanläggningarna i Nynäshamn och Göteborg. Nynas förblir också en viktig bitumenleverantör i Storbritannien, vilket baseras på en 50-procentig andel i Eastham-raffinaderiet.

Investerar i framtiden
Under året fortsatte företaget att utveckla sin förmåga att köpa råvaror från en mängd olika källor genom snabba tester och beslutsfattande, för att därigenom förbättra kapaciteten i råvaruförsörjningen.

Som en satsning för framtiden investerades 600 miljoner kronor under året, inklusive ett storskaligt underhåll av den största produktionsanläggningen.

Hållbarhet en viktig drivkraft
Nynas produkter spelar en viktig roll i omställningen till ett hållbart samhälle. Genom sin livscykel har produkterna en positiv inverkan och hjälper till att spara koldioxid och energi jämfört med den näst bästa tillgängliga produkten.
– Hållbarhet är den främsta drivkraften i våra FoU-projekt idag. Genom innovativa produkter stödjer vi våra kunder och samhällets omställning till en mer hållbar värld, förklarar Eric Gosse.

Nynas utökar för närvarande portföljen av cirkulära produkter och utforskar nya cirkulära råvaror. 2023 startades till exempel ett projekt med Stena Recycling för att samla in och återförädla uttjänta transformatoroljor för användning som råvara.

Företaget fortsätter också att förbättra energieffektiviteten på alla Nynas anläggningar och introducera energikällor med lägre klimatpåverkan.

Ladda ner hela rapporten på www.nynas.com

Nynas annual reports

För ytterligare information kontakta:
Hans Östlin, Kommunikationsdirektör, Nynas AB
E-post: hans.ostlin@nynas.com
Tfn: +46 (0)708 93 19 75

Lösningar för omställningen till ett hållbart samhälle
Nynas erbjuder bitumen och nafteniska specialprodukter för applikationer som berör människors liv varje dag, till exempel inom elektrifiering och väginfrastruktur. Vår kärnkompetens är att förädla tunga molekyler till högpresterande specialprodukter med lång livslängd. Vi verkar på en internationell marknad med starkt fokus på Europa och vi har ett nära samarbete med kunderna för att skapa lösningar för att möta utmaningarna och fånga möjligheterna i omställningen till ett hållbart samhälle.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.