Connect with us

Marknadsnyheter

Mölnlycke Health Care´s RA Excellence team digitaliserar sin intelligence-process med Hoodin

Published

on

Mölnlycke är ett världsledande företag inom medicintekniska produkter och tjänster och har sedan sommaren 2022 använt sig av Hoodin avseende sina behov kring regulatory intelligence. Christina Kultje är projektägaren och den person som satt upp arkitektur och bevakningar för deras projekt i Hoodin. Vi fick en pratstund för att lyssna in Christinas erfarenheter från användandet av Hoodin och hur det påverkat henne och deras Regulatory Affairs team arbetet kring regulatory intelligence.

 

Ni har sedan en tid tillbaka använt er av Hoodin för ert behov kring Regulatory Intelligence. Hur skulle du beskriva en före / efter bild av hur du och ert team arbetar med Regulatory Intelligence?

Tidigare så har jag varit helt beroende av mina kollegor på olika lokala marknader för att snappa upp nya och ändrade regelverk för produktregistreringar. Detta har fungerat relativt ok då mina kollegor har bra koll, men det finns ett antal marknader där Mölnlycke inte har samma lokala förankring (oftast lägre reglerade eller oreglerade) och då finns en risk att missa väsentlig information. 

Med Hoodin känner jag en större trygghet i att vi inte missar något viktigt. Så som vi arbetar med Hoodin så innebär det också ett effektivare sätt att skanna av diverse olika nyhetskällor, både mera globala men också fler lokala källor. Om vi skulle försökt göra det på samma sätt som vi arbetade tidigare… tja, så många timmar på dygnet finns det inte.”

Vad ser du som de främsta fördelarna för er med att använda Hoodin?

“Vi har tittat på andra system och det som är slående är att Hoodin är modernt, användarvänligt, snyggt och överskådligt;  man får en wow-känsla! Value for money är väldigt bra. En del av de andra systemen var hutlöst dyra.” 

Tror du att ni som RA-team uppfattas annorlunda inom Mölnlycke efter att ni börjat använda Hoodin?

“Ja, det tror jag. Traditionellt sett så ses oftast RA-team som lite gammaldags och krångliga. Med Hoodin så hoppas och tror jag att vi nu anses som mer moderna och framåtsträvande. Detta går i linje med hela Mölnlycke´s inriktning kring digitalisering och där vill vi ligga i framkant och visa att ett RA-team kan vara pioniärer inom digitalisering.”

Hur tror du att system som Hoodin kommer förändra arbetet inom RA-teams?

“När vi fått fart på t.ex. månatliga rapporter och att mer interaktivt använda möjligheten att kommentera en artikel så ser jag jag att Hoodin kommer att bli ett utmärkt komplement till vårt interna RA Intelligence bibliotek, där vi samlar Mölnlyckes egna utvärderingar av nya och förändrade myndighetskrav relaterade till produktregistreringar, och hur detta påverkar vårt dagliga arbete. 

I vårt Hoodin-projekt så bevakar vi information dels utifrån sk regulatory updates, vilket är nyhet från lokala myndigheter och departement avseende ändringar i regelverk, dels via regulatory insights, vilket är information kring hur olika experter tolkar regeländringar. Artiklarna i Hoodin kommer att ge en bredare bild, men också hur olika experter tolkar och guidar relaterat till myndighetskraven. 

RA som team kommer känna en ännu större säkerhet om att ”vi har koll” och kan ge ännu bättre support till de olika affärsområdena inom Mölnlycke, genom en tydlig RA strategi, vilket ökar speed to market för Mölnlycke  för att kunna utrustar vårdpersonal för att uppnå bästa patient-, kliniska och ekonomiska resultat” 

Är det något övrigt som du skulle vilja dela med dig av kring er erfarenhet kring att arbeta med Hoodin för regulatory intelligence?

“För oss är det viktigt att använda ett system som vi kan lita på och att vi har en bra relation med leverantören. Därför skulle jag vilja lyfta att supporten vi fått från Hoodin när vi haft frågor, eller när något hänt som vi behöver hjälp med, har varit mycket snabb och effektiv.“

 

Om Christina Kultje

Christina är Senior Advisor i Mölnlyckes Regulatory Affairs Excellence team.

I denna roll agerar hon bollplank för diverse frågor som gäller regelverken kring produktregistreringar med myndigheter runt om i världen där Mölnlyckes produkter säljs. Detta inkluderar vilken dokumentation som olika myndigheter kräver, och hur man på bästa sätt tolkar myndighetskrav.

Rollen innefattar också att samla in Regulatory Intelligence, i samarbete med RA kollegor som sitter lokalt i olika, för Mölnlycke, viktiga marknader.

Christina har en lång och bred erfarenhet av regulatory affairs, med erfarenhet från pharma och medical devices. De senaste 6 åren har hon arbetat inom Mölnlycke..

Om Mölnlycke Health Care

Huvudkontor: Göteborg
Antal anställda: 8 400

Mölnlycke är ett världsledande företag inom medicintekniska produkter och tjänster med fyra affärsområden – sårvård, operationsrumslösningar, operationshandskar och antiseptics. Mölnlycke verkar i mer än 100 länder världen över, och har 39 säljkontor och 14 tillverkningsenheter på olika platser i världen. Huvudkontoret ligger i Göteborg.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.