Connect with us

Marknadsnyheter

Kebni offentliggör ny strategisk plan för 2023-2027

Published

on

Sammanfattning
Kebni är ett svenskt teknikbolag, väl positionerat på en växande marknad driven av de globala megatrenderna “space”, “automation” och “connectivity”. Med sin unika mix av kompetenser inom Inertial Sensing och Satcom utvecklar Kebni avancerade tekniska lösningar för stabilisiering, positionering, säkerhet och satellitkommunikation. I sin strategiska plan för 2023-2027 har Kebni målsättningen att uppnå en nettomomsättning om 150-200 MSEK år 2024, och därefter 20-25% i årlig tillväxt. Det är bolagets ambition att uppnå positivt kassaflöde och en EBITDA-marginal på 5-10% det finansiella året 2024. De kommande fem åren ligger Kebnis fokus på kunddriven produktinnovation, proaktiv verksamhetsstyrning, att utöka sin inhouse-kompetens och ytterligare etablera sin närvaro på den globala marknaden.

Torbjörn Saxmo, VD, kommenterar:
“När NLAW-projektet för Saab plötsligt påskyndades i april 2022 behövde vi prioritera om och omarbeta vår strategi för den närmaste framtiden. Marknadsförutsättningarna och vårt fokus har delvis skiftat sedan förra årets strategiska plan presenterades, jag är därför glad att kunna konstatera att vi hittills i allt väsentligt ändå följer eller överträffar den. Vår nya strategiska plan för 2023 – 2027 pekar ut riktningen för de kommande fem åren av Kebni’s tillväxtresa, en resa som kommer att drivas av teknisk kompetens, höga ambitioner och ett starkt affärsmomentum.”

Produktinnovation
Kebni arbetar med kunddriven produktinnovation. Den planerade produktutvecklingen för 2023–2027 baseras på bolagets marknadsinsikter och tekniska expertis och syftar till att möta nuvarande och framtida kundbehov inom Inertial Sensing och Satcom.
 

Inertial Sensing
Inertial Sensing- och navigationsmarknaden växer snabbt, speciellt inom områdena självkörande fordon, konnektivitet och automation.

Kebni erbjuder specialutvecklade Inertial Sensing-lösningar till kunder med specifika krav. Ett aktuellt exempel på detta är det pågående Saab-projektet där Kebni utvecklar en skräddarsydd IMU-sensor till antitank-systemet NLAW.
 

Kebni ska även rikta sig till en bredare marknad genom att utveckla ”off the shelf”- samt specialanpassade IMU-plattformar för olika kundbehov. Den första nya IMU-plattformen att lanseras blir produktfamiljen SensAItion, som stödjer en mängd applikationer där pris-prestanda är en viktig faktor. Som en del i produktstrategin för de kommande fem åren ska Kebni bredda sin portfolio med ytterligare två, ännu mer högpresterande IMU-produktfamiljer. Dessa planeras vara kundfinansierade. Vidare ska Kebni utöka sin portfolio av navigationslösningar samt utveckla och kommersialisera unika ”end-to-end” sensorapplikationer, så som det säkerhetssystem för byggnadsställningar som bolaget kommersialiserar tillsammans med partnern Solideq.
 

Kebni’s målsättning är att produktområdet Inertial Sensing ska växa och bli större än SatCom under 2023, vilket är två år tidigare än målsättningen i fjolårets strategiska plan, mycket tack vare det accelererade Saab-projektet. Den volymorder från Saab som kom nyligen är en viktig milstolpe och tillväxtmotor för produktområdet liksom för hela Kebni.

SatCom
Rymdsegmentet växer och antalet satelliter fortsätter att öka på både den kommersiella och militära marknaden. Detta kräver i sin tur fler terminaler i marksegmentet där Kebni avser öka sin marknadsandel. Mobilnät täcker endast några procent av jordens yta, resten täcks av satellitkommunikation. Detta har blivit allt tydligare i och med den stora ökningen av icke-geostationära satelliter, vilka Kebni’s beprövade maritima lösning enkelt kan anpassas till.

Med sin produktstrategi för SatCom 2023-2027 rör sig Kebni in på marknaden för lågprofilantenner, det vill säga andra antennteknologier än den klassiska paraboliska reflektorn. ”On The Move” i alla aspekter (land/maritim/aero) är framtiden inom satellitkommunikation. Kebni, med sin IMU/INS-portfölj och stabiliseringskompetens, är väl positionerat att ta sig an denna framtidsmarknad.

Kebni’s målsättning är att produktområdet SatCom ska växa snabbare än den adresserbara marknaden över de kommande fem åren (marknadstillväxt SatCom Maritime ~20% och Land ~4%).
 

Expandera in-house-kompetens
Kebnis strategi är baserad på bolagets kärnkompetenser inom systemteknik, IoT, Sensor Fusion, Radio Frequency och satellitkommunikation. För att stödja den strategiska planen avser Kebni ytterligare expandera sin in-house-kompetens inom dessa områden genom rekryteringar och strategiska förvärv.  

 

Proaktiv verksamhetsstyrning
De pågående utmaningarna på den globala komponentmarknaden tvingar bolag att ta kortsiktiga, riskabla beslut vad gäller både kvalitet och kostnader. Kebni har antagit en strategi för verksamhetsstyrning som ska balansera den osäkra marknaden. Strategin innefattar bland annat proaktivt arbete kring design, hur bolaget arbetar med partners och leverantörer och etablering av egen produktion i syfte att ta kontroll över den kritiska processen.

 

Marknadsexpansion
Kebni har under 2022 expanderat sin marknadsnärvaron till ett nätverk som idag täcker runt 20 prioriterade länder i Europa och Asien för både Inertial Sensing och SatCom. Den lokala närvaron bidrar med viktig marknadsinformation och möjliggör Kebni’s medverkan i upphandlingar från ett tidigt skede. Den fysiska närheten gör också att Kebni kan besöka kunder ofta och därigenom etablera nära affärskontakter. För att stötta marknadsnätverket ska Kebni succesivt investera i riktade marknadsaktiviteter (så som mässor och digital marknadsföring) i syfte öka varumärkeskännedomen och skapa intresse hos marknaderna. Framtida expansioner till nya länder ska ske i balans med tillväxten hos hemorganisationen för att säkerställa kvalificerad support.

 

Finansiella mål
Kebni’s finansiella mål för 2023-2027 är:

 

  • Att uppnå en nettoomsättning på 150-200 MSEK år 2024 och därefter 20-25% årlig tillväxt
     
  • Att uppnå en EBITDA-marginal på 5-10% samt positivt kassaflöde det finansiella året 2024

Andreas Larsson, CFO, kommenterar:
Våra nya finansiella mål avspeglar att vi nu tar nästa steg på vår resa. Trots att vi nyttjar nuvarande momentum och befinner oss i en påtaglig expansionsfas så är det tydligt att vårt fokus ligger på lönsam tillväxt.”

För mer information, kontakta Kebni Head of Marketing, Communication & Investor Relations Maya Larsson: maya.larsson@kebni.com / +46 (0) 70-971 00 05

Om KebNi AB (publ)
Kebni har en lång historia och stor erfarenhet inom marina och landbaserade satellitantennlösningar samt lösningar för tröghetssensorsystem för rörelseavkänning. Företaget, med huvudkontor i Stockholm, är inriktat på att bli en ledande leverantör av tillförlitlig teknik, produkter och lösningar för satellitkommunikation, säkerhet, positionering och stabilisering. Kebni’s produkter och lösningar riktar sig till statliga, militära och kommersiella kunder. Företaget verkar på en global marknad, direkt och genom ett nätverk av återförsäljare. www.kebni.com

Kebni – Bringing stability to a world in motion

Bolagets aktie (KEBNI B) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market. Certified Adviser är G&W Fondkommission. Denna information är sådan som KebNi AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 november 2022 kl 09.00 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.