Marknadsnyheter
Antalet elbilar ökar snabbt – lita på experten vid reparationer
Antalet elbilar ökar snabbt i Finland. Allt fler bilköpare funderar på att skaffa en elbil. En av de vanligaste frågorna i köpfasen är hur mycket det kostar att reparera eventuella skador.
Enligt statistiken ökade antalet elbilar i Finland från sommaren 2021 till sommaren innevarande år med 61 procent. På Fennia ökade antalet försäkrade helt eldrivna bilar med cirka 95 procent från 2021 till 2022.
I slutet av juni 2022 fanns det totalt cirka 125 000 elbilar i trafiken. Av dessa är cirka tre fjärdedelar hybridbilar, men tillväxten är betydligt snabbare när det gäller helt eldrivna bilar. Av de personbilar som registrerades under början av året var upp till cirka 17 procent helt eldrivna. Största delen av de helt eldrivna bilarna är av märket Volkswagen (11,7 procent) och Tesla (10,8 procent).
Nyregistrerade och importerade begagnade helt eldrivna bilar på finländska fastlandet 2019–2022
Försäljningen av helt eldrivna bilar ökade särskilt 2021 och är fortfarande kraftig. Källa: Transport- och kommunikationsverket Traficom och föreningen Sähköinen liikenne ry.
I registreringen av nya bilar torde andelen helt eldrivna bilar och hybridbilar redan i år stiga till mer än 40 procent. Tillväxten bromsas främst av utmaningarna med tillgången på nya bilar orsakade av komponentbrist, samt det låga antalet använda elbilar.
Regionalt sett är elbilarnas andel av det totala antalet personbilar högst i huvudstadsregionen.
Drivkraften har liten betydelse i reparationskostnaderna
I princip spelar bilens drivkraft knappast någon roll när det gäller reparationskostnader, särskilt när skadorna endast är kosmetiska och karossmaterialet utgörs av traditionella stål och plast.
”I den offentliga diskussionen har man påstått att reparationen av elbilar är betydligt dyrare än reparationen av traditionella bilar med förbränningsmotor. Som referenspunkt för kostnaderna använder man den i genomsnitt väldigt gamla bilparken i Finland och då är det oundvikligt att kostnadsskillnaden accentueras. Skillnaden i reparationskostnaderna är ganska minimal när man jämför reparationen av en elbil med reparationen av en modernt utrustad bil med förbränningsmotor”, förklarar Pentti Oksanen, försäljningsdirektör på Autoklinikka.
Skador på konstruktion kan orsaka kostnadsskillnader
Om skadorna når djupare in i bilens konstruktion är kostnadsskillnaderna större jämfört med en traditionell bil med stålstruktur, särskilt om karossen är gjord av aluminium. I dyrare elbilar är kaross- och konstruktionsmaterialet vanligtvis aluminium, vilket används för att det är lätt och kompenserar den extra vikten som batteritekniken för med sig.
Tillverkarna av bilar med aluminiumkonstruktion ger vanligtvis väldigt noggranna reparationsanvisningar.
”Anvisningarna gäller bilarnas säkerhet. Som material binder aluminium energi bra, men i komponenterna är det i denna del samtidigt av ”engångskaraktär”. Därför byter man lättare ut stora reservdelar än i bilar med stålkonstruktion”, säger Oksanen.
I de så kallade Plug-in-hybridbilarna är det tekniken som höjer reparationskostnaderna. De använder två tekniker som drivkraft: både elmotor och förbränningsmotor. I många bilmärken är elmotorns komponenter placerade i främre kanten av ”maskinrummet”. Därmed är delarna särskilt utsatta för skador orsakade av frontalkrockar. Dessutom är de elektriska delarna i princip utbytbara, och det är inte meningen att de ska repareras.
Överlag kan vi konstatera att de vanligaste skadorna i en elbil som kräver reparation är likadana som i en bil med förbränningsmotor. Oavsett bilens drivkraft gör den som sitter bakom ratten likadana mänskliga fel.
En korrekt försäkrad bil ger sinnesfrid
Fennia vill ta hänsyn till den risk som är förknippad med att bilresan avbryts. En kaskoförsäkring ger elbilsföraren sinnesfrid och ersätter skador på fordonet.
”Vi rekommenderar att våra kunder väljer ett så omfattande försäkringsskydd som möjligt för nya och nästan nya elbilar. Från och med början av 2023 omfattar vår bilserviceförsäkring även bogsering av elbil. Servicen är till stor hjälp när batteriet i elbilen är tomt, och i samband med olika elfel”, tipsar Mikko Pöyhönen, direktör på Fennia.
Särskilda anvisningar om reparation av elbil:
- Kontrollera alltid att verkstaden som du använder har kompetens att underhålla och reparera elbilar.
- Om du reparerar och underhåller din elbil själv, ska du absolut följa biltillverkarens anvisningar
- Kom ihåg arbetssäkerheten: elbilens vikt kan till exempel orsaka överraskningar i fordonslyftarnas lyftkapacitet.
Mer information
Mikko Pöyhönen
direktör
Tfn. 040 653 0950
mikko.poyhonen@fennia.fi
Marknadsnyheter
Klart för byggande av 219 nya hyresrätter till 2026
I höst tas första spadtagen för sammanlagt 219 nya hyresrätter på Anderstorpgård i centrala Skellefteå. Bostäderna beräknas stå klara för inflyttning under 2026.
– Det blir ett av de största projekten i Skebos historia och ett efterlängtat tillskott i ett Skellefteå som under 2024 växt snabbast i hela Sverige, säger Harriet Classon, ordförande Skebo.
Kvarteret har ett attraktivt läge utmed Skellefteälven i stadsdelen Anderstorp och närhet till en god service med lekplats, idrottsplats och generösa grönområden. I området finns även skolor och förskolor, hälsocentral och Skellefteås centrala delar finns inom 15 minuters gångavstånd.
Det kommer att byggas 219 nya lägenheter fördelade på tre punkthus i åtta våningar samt ett lamellhus på sex våningar. Lägenheterna kommer variera från 2 till 4 rum och kök, med storlekar från cirka 35 till 85 kvadratmeter. Husen kommer att förses med solceller som installeras på yttertaken. NCC är vald som entreprenör för projektet.
– Skellefteå är just nu en av Sveriges snabbast växande städer och behovet av nya bostäder är påtagligt. Vi har sedan tidigare genomfört flera lyckade byggprojekt på uppdrag av Skebo. Med de nya hyresrätterna på Anderstorpsgården får NCC fortsätta bidra till att öka bostadsutbudet i staden, säger Niklas Sparw, affärsområdeschef, NCC Building Sverige.
Skebo bygger även två radhuslängor i två våningar på området. Dessa bostäder är på 5 rum och kök på en yta av ca 100 kvadratmeter. Dessutom kommer cirka 140 parkeringsplatser att erbjudas, varav 80 procent kommer att vara utrustade med motorvärmare som kommer att kunna konverteras till elbilsladdning när det behovet uppstår.
– Behovet av nybyggda hyresrätter i centrala lägen är fortsatt stort i Skellefteå. Att vi snart kan addera över 200 nya lägenheter i ett centralt läge känns riktigt bra och vi ser fram emot att sätta spaden i marken, säger Helena Markgren.
För mer information, kontakta:
Helena Markgren
Vd Skebo
0910 – 73 65 01
____________________________________________________________________
Skebo är Skellefteås största fastighetsbolag som äger och förvaltar cirka 5 000 lägenheter och ett antal lokaler. Vi har hyreslägenheter i flerfamiljshus, radhus, småhus, studentbostäder samt vård- och omsorgsboenden. Vi arbetar för stadens och kommunens utveckling och ligger i toppen vad gäller kundnöjdhet i landet. Vårt mål är att ge varje hyresgäst som kommer till oss möjligheten att flytta in och från första stund börja trivas i sitt drömhem. ”Längta hem” är vår devis som alltid sätter kunden först. Vi verkar för hyresgästinflytande och delaktighet där trivsel, trygghet och goda relationer är i fokus.
Skeppargatan 8, 931 30 Skellefteå, tel +46 910-73 65 00, info@skebo.com, skebo.se
Taggar:
Marknadsnyheter
Swedavias delårsrapport för Q1 2024: Fler resenärer, stärkt kommersiellt utbud och förbättrat linje- och destinationsutbud ledde till ökad nettoomsättning, förbättrat EBITDA och stärkt kassaflöde
Nettoomsättningen för perioden ökade med 154 MSEK och uppgick till 1 443 MSEK. Ett ökat antal resenärer och avgiftsjusteringar har bidragit till ökningen. Kassaflödet för perioden var positivt och uppgick till 57 MSEK, en ökning med 76 MSEK jämfört med föregående år. Swedavia redovisar en EBITDA på 175 MSEK för kvartalet vilket är en ökning med 55 MSEK jämfört med föregående år. Rörelseresultatet uppgick till -217 MSEK, vilket är i nivå med föregående års rörelseresultat. Under perioden har förberedelser för ökad dimensionering av den operativa verksamheten skett vilket påverkade rörelseresultatet. Under kvartalet fortsatte satsningarna på det kommersiella utbudet med förbättringar av utbudet på bland annat Göteborg Landvetter Airport och fortsatt utveckling av Marknadsplatsen på Stockholm Arlanda Airport
Under kvartalet reste 6,7 miljoner människor till eller från Swedavias flygplatser, en ökning med en procent jämfört med föregående år. Ökningen drevs av ett fortsatt ökat utrikesresande där antalet resenärer ökade med 4,9 procent medan inrikesresandet för kvartalet minskade.
– Vi summerar ett kvartal med ett förbättrat EBITDA och ett stärkt kassaflöde jämfört med föregående år. Vi har under kvartalet också stärkt linje- och destinationsutbudet och förbättrat tillgängligheten till bland annat Nordamerika från Arlanda. Under sommarsäsongen kommer våra resenärer kunna välja på närmare 30 avgångar i veckan till flera nordamerikanska destinationer från Arlanda, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.
Nettoomsättningen uppgick till 1 443 MSEK (1 289) vilket var en ökning med 12 procent jämfört med föregående år. Kassaflödet för den löpande verksamheten för kvartalet var positivt och uppgick till 57 MSEK (-19), en förbättring om 76 MSEK jämfört med föregående år. EBITDA för perioden uppgick till 175 MSEK, en ökning med 55 MSEK. Rörelseresultatet uppgick till -217 MSEK (-215). Som ett led i förberedelserna inför ett ökad resande i sommar ökades dimensioneringen av den operativa verksamheten vilket ökade driftkostnaderna under kvartalet.
Under kvartalet fortsatte implementeringen av Swedavias kommersiella strategi med fokus på ett brett och varierat utbud av mat, dryck och shopping. På Landvetter invigdes ett nytt utbud av restauranger, kaféer och butiker. Det kommersiella utbudet har även stärkts på Malmö Airport och Luleå Airport. På Arlanda fortsätter den nya Marknadsplatsen att växa och utvecklas. Utbudet har under våren kompletterats med nya restauranger och med ett antal nya butiker och kaféer. Fler öppningar är att vänta under 2024 i takt med att Marknadsplatsen fortsätter växa.
– De kommersiella intäkterna bidrar till vår förmåga att hålla konkurrenskraftiga flygplatsavgifter och möjliggör fortsatt utveckling av flygplatsernas infrastruktur. Men det är förstås främst glädjande att satsningarna mottas väl av våra kunder, säger Jonas Abrahamsson.
Nyckeltal | 2024 | 2023 | 2023 | |
MSEK, om ej annat anges | jan-mar | jan-mar | jan-dec | |
Nettoomsättning | 1 443 | 1 289 | 5 931 | |
Rörelseresultat | -217 | -215 | -318 | |
Periodens resultat | -215 | -199 | -353 | |
Kassaflöde från den löpande verksamheten | 57 | -19 | 766 | |
Medelantal anställda | 2 703 | 2 430 | 2 603 | |
Antal passagerare, miljoner | 6,7 | 6,7 | 32,1 |
Den fullständiga delårsrapporten finns tillgänglig på Swedavias webbplats: Om Swedavia – Finansiell information: www.swedavia.se/om-swedavia/finansiell-information/.
Denna information är sådan information som Swedavia AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 april 2024, 13:00 CEST.
För mer information, kontakta Ellen Laurin, tf presschef på Swedavia eller Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.
Taggar:
Marknadsnyheter
NCC bygger 219 hyreslägenheter i Skellefteå
NCC har tecknat avtal med Skebo om att bygga 219 hyreslägenheter på Anderstorpsgården i Skellefteå. Affären är en totalentreprenad med ett ordervärde på cirka 320 MSEK.
Karta över Anderstorpsgården, Skellefteå
NCC:s uppdrag omfattar nyproduktion av hyreslägenheter i varierande storlekar fördelat på punkt-, lamell- och radhus. Projekteringen för byggprojektet inleds våren 2024 och byggstart sker under hösten 2024. Till årsskiftet 2026/27 ska området vara klart för inflyttning.
– Behovet av nybyggda hyresrätter i centrala lägen är fortsatt stort i Skellefteå. Att vi snart kan addera nya lägenheter i ett centralt läge känns riktigt bra och det blir ett av de största projekten i Skebos historia. Vi ser fram emot att sätta spaden i marken, säger Helena Markgren, vd Skebo.
Det nya bostadsområdet i Skellefteå ska byggas i stadsdelen Anderstorp på Elevhemsgatan, nära det byggminnesförklarade Anderstorps gård och Skellefteälven.
– Skellefteå är just nu en av Sveriges snabbast växande stad och behovet av nya bostäder är påtagligt. Vi har sedan tidigare genomfört flera lyckade byggprojekt på uppdrag av Skebo. Med de nya hyresrätterna på Anderstorpsgården får NCC fortsätta bidra till att öka bostadsutbudet i staden, säger Niklas Sparw, affärsområdeschef, NCC Building Sverige.
Affären uppgår till cirka 320 miljoner kronor och orderregistreras i affärsområde NCC Building Sweden i andra kvartalet 2024.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Jarl, projektutvecklare, NCC Building Sverige, 070-611 97 46, johan.jarl@ncc.se
Amelie Winberg, presschef, NCC Building Sverige, 070-221 13 72, amelie.winberg@ncc.se
NCC:s presstjänst: 08-585 519 00, press@ncc.se, NCC:s Mediabank
Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar bygg- och infrastrukturprojekt, produktion av asfalt och stenmaterial samt kommersiell fastighetsutveckling. 2023 omsatte NCC ca 57 miljarder SEK och hade 12 200 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients