Connect with us

Marknadsnyheter

Q3 Lohilo Foods AB (publ): Kostnadsbesparingar leder till förbättrat rörelseresultat

Published

on

Juli – September 2022

  • Nettoomsättningen minskade med -7,2 procent till 55 991 TSEK (60 346). Omsättningen har påverkats negativt av den återkallelse av Häagen-Dazs produkter som har gjort under sommaren beroende på felaktiga produkter.
  • Till följd av fortsatt ökade produkt- och fraktkostnader samt valutaförändringar försämrades bruttomarginalen till 33,1 procent (35,1) jämfört med tredje kvartalet 2021
  • Omsättningsminskning på egna glassvarumärken uppgick till -7,0 procent. Nedgången beror dels på prishöjningar i Svensk dagligvaruhandel som påverkar försäljningen ut till konsument men också på färre leveranser till Finland under kvartalet.
  • Genom beslutat besparingsprogram minskade övriga externa kostnader med 17,7 procent och uppgick till 16 510 TSEK (20 062) och personalkostnader minskade med 35,0 procent och uppgick till 8 052 TSEK (12 383)
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -4 355 TSEK (-9 236)
  • Rörelseresultatet uppgick till -6 570 TSEK (-11 856)
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -6 066 TSEK (-9 801)               
  • Resultat per aktie uppgick till -0,27 kr (-0,66)
  • Periodens kassaflöde uppgår till -3 395 TSEK (-1 682)

Januari – September 2022

  • Nettoomsättningen minskade med -5,4 procent till 181 778 TSEK (192 168). Förändringen rensat för effekten av det avslutade Nick’s avtalet är -0,4 procent.
  • Bruttomarginalen försämrades något till följd av ökade råvarukostnader jämfört med januari-september 2021 och uppgick till 32,8 procent (33,8). Jämfört med helåret 2021 var det dock en förbättring med 2,7 procentenheter från 30,1 procent.
  • Tillväxten för Lohilos egna glassvarumärken uppgick till 2,2 procent
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -5 487 TSEK (-24 696)
  • Rörelseresultatet uppgick till -12 140 TSEK (-31 175)
  • Resultat efter skatt uppgick till -12 007 TSEK (-25 565)       
  • Resultat per aktie uppgick till -0,63 kr (-1,71)
  • Jämförelsestörande poster uppgick under perioden till 6 250 TSEK. Posten avser förlikning med Nick’s och är bokförd under övriga intäkter. Ersättningen betalades ut i slutet av mars.
  • Resultat före skatt rensat för jämförelsestörande poster uppgick under perioden till -20 353 TSEK (-24 696)
  • Periodens kassaflöde uppgår till -142 TSEK (-2 627)
  • Likvida medel inklusive beviljad checkkredit uppgick på balansdagen till 5 904 TSEK (11 764)

Väsentliga händelser under tredje kvartalet 2022

  • Under perioden har kostnadsökningar med anledning av ökade råvarukostnader och fraktkostnader samt kronans utveckling mot EUR och USD.
  • Under juli har bolaget genomfört prisjusteringar på flertalet produkter, en process som även fortsätter under augusti månad och som väntas påverka produkternas marginal positivt.
  • Lohilo utser Daniel Broman till ny CFO fr o m 2023-01-01.
  • Bolaget förlänger inte distributionsavtalet med General Mills. Avtalet avslutas 2022-12-31.
  • Listningarna i Nederländerna för 2022 utökas från 600 butiker till 830 butiker inom dagligvarukedjan Albert Heijn.
  • Lohilo ingår sälj- och distributionssamarbete med Sproud International

Händelser efter balansdagens utgång

  • Distributions- och samarbetsavtalet med Fuud AB avslutas i mitten av oktober då FUUD koncernen har gått i konkurs. Konkursen påverkar inte Lohilos försäljning nämnvärt eftersom verksamheten inte hunnit byggas upp. Risken för kundförlust uppgår maximalt till 230 tkr.
  • Lohilo ställer om bolagets fokus till egna produkter. Ledningen startar under fjärde kvartalet ett omställningsprogram med ytterligare kostnadsneddragningar för att anpassa bolaget till detta.

Förbättrat resultat och ljusglimtar på exportmarknaden

Kvartalet har bjudit på både utmaningar kopplat till den ökade inflationen men även på ljusglimtar då vi ser att våra genomförda förändringar inom bolaget redan ger effekt och att vi är på rätt väg.

Tack vare den effektivisering vi implementerat av både vår distribution och vår organisation har vi under perioden lyckats sänka våra externa kostnader med 18 procent och våra personal-kostnader med 35 procent. Vi har inte bara dragit ner på kostnaderna utan justerat även hur vi vill och ska arbeta framgent vilket gör att vi har goda förhoppningar på att se fler positiva effekter av våra genomförda besparingar. Därtill har vi vidtagit ytterligare åtgärder i fjärde kvartalet för vidare att minska våra kostnader.

För att effektivisera och förbättra vår distribution har vi även avvecklat flertalet lagerdepåer. Förutom att den stora minskningen av lager minskar våra kostnader så innebär denna förändring även att vi binder mindre kapital kopplat just till lagerhållningen.

Förbättrat resultat

Konjunkturnedgången och de ökade energi- och räntekostnaderna har påverkat konsumentbeteendet i våra livsmedelsbutiker och efterfrågan på premiumprodukter som LOHILO-glass. Utöver detta medför ökade världs­marknadspriser på råvaror samt den svagare kronan kostnadsökningar för produkter och transporter. De högre energipriserna ökar också kostnaderna för vår produktion, lager och distribution. Detta gör att vi inte når hela vägen till ett positivt resultat under kvartalet även om vi är glada över att vi går i rätt riktning och det står klart att vi förbättrar resultatet väsentligt under det tredje kvartalet.

Fokus på egna varumärken

I samband med avslutet av samarbetena med General Mills och FUUD har ledning och styrelse gjort bedömningen att vi framåt ska satsa på våra egna produkter i större utsträckning för att öka våra marginaler och höja bolagsvärdet.

Våra egna glassvarumärken har under årets första nio månader en tillväxt på 2,2 procent. Den svagare utvecklingen under tredje kvartalet beror ovan nämnda faktorer med de drastiskt höjda priserna i svensk dagligvaruhandel kombinerat med en osäkerhet hos konsumenter gällande hög inflation, höjda räntor och elpriser.

Under september och oktober kan vi dock se den positiva effekten på våra marginaler av de prishöjningar vi genomfört mot kunderna. I linje med den övriga konsumentmarknaden genomför vi ytterligare prishöjningar vid årsskiftet för att stärka marginalerna på våra egna varumärken framåt.

Nya produkter

I september gjorde vi vår senaste stora lansering av den nya glassprodukten LOHILO Everyday Slacker. Glassen med tillhörande koncept är specifikt framtagen för att förtydliga storheten i vår kärnprodukt: Den nyttigare versionen av din favoritglass. Glassen som påminner om en annan global favorit med jordnötter och choklad har fått ett varmt mottagande på marknaden och har redan hunnit lanseras på fler marknader utanför Sverige.

En annan spännande nyhet är att vi genom vår gedigna produktutveckling nu även har kunnat öppna upp en helt ny försäljningskanal mot en helt ny målgrupp i och med lanseringen av en proteinglass som möter behovet av en proteinberikad kost hos patienter och vårdtagare. Utvecklingen av denna LOHILO-glass har skett i samarbete med en av Sveriges regioner, där dietister har utvärderat näring och ingredienser i glassen men också smak.

Exporten fortsätter öka

Framgångarna i Nederländerna har inte heller låtit vänta på sig. Efter fem månader på den holländska marknaden har vi redan kunnat utöka försäljningen av våra produkter i,  från 600 till 830 butiker hos den ledande dagligvarukedjan Albert Heijn.

Förberedelserna för lansering av LOHILO-glass i Norge och Danmark är långt framskridna och förväntas ske under 2023. Dessutom pågår förhandlingar med ny partner i Kina för licensiering av produktion av LOHILO-glass för den marknaden.

Finansiering och likviditet

Genomförda förändringar med både kostnadsbesparingar, effektivisering av organisationen samt distributionen samt prisökningarna har medfört en positiv kassaflödespåverkan. Avslutet av distributionsavtalet med General Mills innebär ytterligare volymtapp, vilket kommer att synas i vår försäljning under 2023. För att anpassa verksamheten, genomför ledningen nu ytterligare åtgärder under fjärde kvartalet 2022 och första kvartalet 2023. Åtgärderna bedöms ge full effekt på kort tid avseende både kostnadsnivå och rörelsekapital. Styrelsen fortsätter att aktivt arbeta med koncernens finansieringsfrågor.

Framåt

Det gångna året har präglats av stor förändring och många utmaningar, såväl externa som interna. Jag är övertygad om att hela organisationen kommer ur denna förändringsresa med stärkt fokus och en stor glädje inför att få fortsätta erbjuda Lohilos fantastiska produkter till fler konsumenter i Sverige och många andra länder.

Jag är stolt över kollegorna och våra produkter som blir alltmer uppskattade både i Sverige och på våra exportmarknader. Jag ser fram emot att följa framtiden och de trender vi arbetar nära med som vi inte tror kommer att påverkas i grunden, konjunkturläget till trots.    

Växjö, november 2022

Richard Hertvig

Vd och koncernchef

För ytterligare information, kontakta vänligen:

Richard Hertvig, Vd och koncernchef

E-post: richard@lohilofoods.com, tel: +46 70 88 69 444

Denna information är sådan som Lohilo Foods AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads-missbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 24 november 2022 kl. 07.30 CET.

Om Lohilo Foods AB (publ)

Lohilo Foods AB (publ), som grundades 2008, är ett foodtech-bolag med rötter i Småland. Bolaget startade som en glassproducent med målsättningen att bli ett av de största glassbolagen i Norden. Sedan april 2019 har bolaget även etablerat sig inom torrvarusegmentet med produkter inom functional food. Kända varumärken i produktportföljen inkluderar LOHILO, Järnaglass, Superfruit, Alvestaglass, Häagen-Dazs, Bubbies och Halo Top.  

Aktien handlas sedan 2020-10-26 på Nasdaq First North Growth Market Stockholm under beteckningen LOHILO. Bolag vars aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market måste ha en Certified Adviser. För Lohilo Foods AB (publ) innehar FNCA Sweden AB, info@fnca.se respektive 08-528 00 399, uppdraget som Certified Adviser.

Lohilo Foods AB (publ) Nylandavägen 2, 352 50 Växjö • Tel: 0470-72 91 78 • www.lohilofoods.com • E-post: info@lohilofoods.com

För ytterligare information, kontakta vänligen:

Richard Hertvig, Vd och koncernchef

E-post: richard@lohilofoods.com, tel: +46 70 88 69 444

Continue Reading

Marknadsnyheter

Vattenfalls årsstämma 2024

Published

on

By

Vattenfall AB:s årsstämma ägde rum måndagen den 29 april. Bland annat beslutades om en utdelning på 4 miljarder SEK till ägaren, den svenska staten. Dessutom valdes två nya ledamöter till styrelsen, medan två ledamöter lämnade styrelsen.

Vattenfalls ägare företräddes vid röstningen på årsstämman av Gustaf Hygrell från Finansdepartementet.   

Beslut vid årsstämman:

Fastställande av balans- och resultaträkning

Årsstämman fastställde resultaträkning och balansräkning för Vattenfall AB och Vattenfallkoncernen.

Utdelning

Årsstämman beslutade om en utdelning om SEK 4 000 000 000 till moderbolagets ägare, för verksamhetsåret 2023.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beslutade om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och för verkställande direktören.

Ersättningsrapport samt riktlinjer för ersättningar  

Årsstämman beslutade att godkänna ersättningsrapporten för 2023 samt att fastställa styrelsens förslag till riktlinjer för ersättningar till ledande befattningshavare. Riktlinjerna är utformade i enlighet med regeringens principer och publiceras på Vattenfall webbsida under rubriken bolagsstyrning. Bolagsstyrning – Vattenfall

Val av styrelse

Årsstämman beslutade att styrelsen ska ha åtta stämmovalda ledamöter. Mats Granryd omvaldes som styrelsens ordförande. Till styrelseledamöter omvaldes Fredrik Rystedt, Pär Ekeroth, Ingemar Engkvist, Per Lindberg och Carola Puusteli. Till nya styrelseledamöter valdes Nina Linander och Christian Levin. Ann Carlsson Meyer och Håkan Erixon lämnade styrelsen.

Arvoden till styrelsen 

Årsstämman beslutade att arvodet till styrelsens ordförande ska uppgå till 965 000 kronor och 435 000 kronor till övriga styrelseledamöter. För arbete inom revisionsutskottet ska ett arvode på 118 000 kronor utgå till utskottets ordförande och 88 000 kronor till ledamot, samt ett arvode på 61 800 till ordförande och 46 300 kronor till ledamot i ersättningsutskottet. Arvode utgår inte till arbetstagarrepresentanter och anställda i Regeringskansliet.

Val av revisor och arvode 

Revisionsfirman PricewaterhouseCoopers AB omvaldes till revisor med Eva Carlsvi som huvudansvarig. Årsstämman beslutade att arvode för revisorns arbete utgår enligt godkänd räkning.

För ytterligare information kontakta:

Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10

press@vattenfall.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Års- och hållbarhetsredovisning för 2023 tillgänglig på hemsidan

Published

on

By

Pressmeddelande
Stockholm den 29 april 2024

Svenska Handelsfastigheter har i dag gjort sin års- och hållbarhetsredovisning för 2023 tillgänglig på hemsidan.

  • Sammanlagt har 14 fastigheter förvärvats under året med en total uthyrbar area om cirka 23 000 kvm. Två mindre livsmedelsfastigheter har avyttrats under året.
  • Bolagets ägare ingick ett nytt aktieägaravtal i april och huvudägarna Kåpan Tjänstepensioner, Fjärde AP Fonden och Länsförsäkringar Liv har under året tillfört bolaget 1,2 mdkr i kapitaltillskott.
  • Thomas Holm efterträdde Lennart Sten som vd den 1 april.
  • Svenska Handelsfastigheter erhöll en förbättrad ESG-rating om 8.4 poäng av Sustainalytics. Det placerar bolaget i kategorin försumbar risk och som bästa fastighetsbolag i Norden av bolag som erhållit hållbarhetsrating av Sustainalytics.
  • Gunnar Balsvik, Frida Olsson, Staffan Unge, Eva Andersson Rahlén och Pontus Sundin har utsetts till nya styrelseledamöter i bolaget.

Års- och hållbarhetsredovisningen finnas att läsa på https://handelsfastigheter.se/

För mer information, vänligen kontakta:
Malin Ekwall, CFO Svenska Handelsfastigheter
malin.ekwall@handelsfastigheter.se   
070 – 687 45 45

Thomas Holm, vd Svenska Handelsfastigheter
thomas.holm@handelsfastigheter.se    
070 – 943 68 00

Denna information är sådan information som Svenska Handelsfastigheter AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktperson för offentliggörande den 29 april 2024 kl. 12:00 CEST.

Om Svenska Handelsfastigheter
Svenska Handelsfastigheter är en fastighetsägare som i samverkan med detaljhandeln utvecklar attraktiva handelsplatser. Företagets ägare och finansiering är långsiktig vilket ger möjlighet att driva verksamheten med ett långsiktigt perspektiv. Till bolagets största ägare hör Kåpan Tjänstepensioner, Fjärde AP-fonden samt Länsförsäkringar Liv. Läs mer på www.handelsfastigheter.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kallelse till News55 AB:s årsstämma den 4 juni 2024

Published

on

By

News55 AB offentliggör genom detta pressmeddelande kallelse till årsstämma 4 juni 2024. Kallelsen hålls tillgänglig på News55:s webbplats. Kallelsen kommer att publiceras i Post- och Inrikes Tidningar den 2 maj och information om att kallelsen skett annonseras då även i Svenska Dagbladet. 

Aktieägarna News55 AB (under namnändring till Relevance Communication Nordic AB), 559006–3524 (”Bolaget”)
kallas härmed till årsstämma tisdagen den 4 juni 2024 kl. 09.30 i bolagets lokaler på
Drottninggatan 32 i Stockholm.

Aktieägare som vill delta i stämman ska dels vara införda i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken måndagen den 27 maj 2024 dels anmäla sitt deltagande till bolaget senast tisdagen den 28 maj 2024, per post till adress News55 AB, Drottninggatan 32, 8 tr, 111 32 Stockholm eller per e-post till stamma@News55.se. Vid anmälan anges namn, adress, telefonnummer, person- eller organisationsnummer, registrerat aktieinnehav samt namn på eventuella biträden. Fullmaktsformulär för aktieägare som önskar delta i stämman genom ombud kommer att hållas tillgängligt på bolagets hemsida www.relevancecom.se. Aktieägare som företräds genom ombud ska utfärda dagtecknad fullmakt för ombudet. Om fullmakt utfärdas av juridisk person ska bestyrkt kopia av registreringsbevis eller motsvarande för den juridiska personen bifogas. Fullmakt och registreringsbevis bör i god tid före stämman insändas per brev till bolaget på ovan angivna adress. Fullmakten får inte vara äldre än fem år. Aktieägare som låtit förvaltarregistrera sina aktier måste genom förvaltarens försorg tillfälligt inregistrera aktierna i eget namn för att ha rätt att delta i stämman. Sådan registrering måste vara verkställd i god tid före 27 maj 2024.

Förslag till dagordning

1. Öppnande av stämman
2. Val av ordförande vid stämman
3. Upprättande och godkännande av röstlängd
4. Val av en eller tv
å protokolljusterare
5. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
6. Godkännande av dagordningen
7. Framläggande av årsredovisning och revisionsberättelse
8. Beslut: a. Om fastställande av resultaträkning och balansräkning. b. Om dispositioner beträffande bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen. c. Om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och verkställande direktören
9. Fastställande av arvoden till styrelse och revisor
10. Bestämmande av antalet styrelseledamöter

11.Val av styrelse och revisor och eventuella styrelsesuppleanter
12. Förslag till beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier, samt emission av teckningsoptioner och/eller konvertibler
13. Avslutande av stämman

Förslag till beslut

Valberedningens förslag, punkterna 2, 9, 10 och 11

Val av ordförande vid stämman (punkt 2), Fastställande av arvoden till styrelse och revisor (punkt 9), Bestämmande av antalet styrelseledamöter (punkt 10) och Val av styrelse och revisor och eventuella styrelsesuppleanter (punkt 11) kommer i god tid innan stämman att presenteras på Bolagets webbplats och genom ett separat pressmeddelande. Anledningen till att dessa förslag inte presenteras i kallelsen är att valberedningen utsågs vid en extra bolagsstämma den 25 maj 2024 och behöver beredas viss tid att fullgöra sitt uppdrag.

Resultatdisposition, punkt 8 b

Styrelsen föreslår stämman att besluta om att disponera över bolagets resultat enligt styrelsens förslag i årsredovisningen. Förslaget innebär att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2023.

Förslag till beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier, samt emission av konvertibler och/eller teckningsoptioner, punkt 12

Styrelsen föreslår att årsstämman beslutar att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt besluta om nyemission av aktier, emission av teckningsoptioner och/eller konvertibler. Det totala antalet nyemitterade aktier och/eller teckningsoptioner tillsammans med antalet aktier som emitterade konvertibler berättigar till ska sammanlagt uppgå till högst 4 520 000 aktier vilka motsvarar cirka tjugo procent (20 %) av Bolagets aktiekapital vid tidpunkten för förslaget. Betalning ska kunna ske kontant, genom kvittning, tillskjutande av apportegendom eller i annat fall med villkor enligt 2 kap 5 § andra stycket 1-3 och 5 aktiebolagslagen. Syftet med bemyndigandet och skälen till eventuell avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att öka bolagets finansiella flexibilitet och styrelsens handelsutrymme i arbetet med att finansiera och möjliggöra fortsatt expansion. Vid emissioner utan företräde för aktieägarna ska teckningskursen fastställas till marknadsmässiga villkor.

Övrig information
För giltiga beslut enligt punkten 12 erfordras att beslutet biträds av aktieägare som företräder minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.

Styrelsen och VD ska, om någon aktieägare begär det och styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för bolaget, lämna upplysningar om dels förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen, dels förhållanden som kan inverka på bolagets ekonomiska situation, dels på bolagets förhållande till annat koncernföretag samt koncernredovisningen.

Redovisningshandlingar, revisionsberättelse samt styrelsens fullständiga förslag till beslut enligt ovan samt fullmaktsformulär kommer att hållas tillgängliga hos bolaget senast tre veckor före stämman. Dessa handlingar kommer även att skickas till aktieägare som så begär och uppger sin postadress.

Vid tidpunkten för utfärdandet av denna kallelse är det totala antalet aktier och röster i bolaget 22 594 242. Bolaget innehar inga egna aktier.

____________

Stockholm i maj 2024

News55 AB

Styrelsen

För mer information, kontakta

Fredrik Lundberg
VD & medgrundare, News55
+46 (0)70-855 22 71
fredrik.lundberg@news55.se 

Om News55 AB

News55 AB är ett mediebolag med huvudsaklig inriktning på målgruppen 55+. Bolaget inledde sin verksamhet 2015 med att lansera nyhetssajten News55. I november 2017 lanserade News55 sajten E55.se som inriktar sig på nyheter och vägledning inom ekonomi, sparande och pension och 2022 lanserades hälsosajten Hälsa55. Sommaren 2023 startades bemanningsbolaget Jobb55 och i december samma år förvärvades nyhetstjänsten Dagens PS. Bolagets aktie är föremål för handel på Nordic SME med Eminova Fondkommission AB som mentor. 

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 april 2024 kl. 11.52.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.