Connect with us

Marknadsnyheter

Nio av tio svenskar vill aktivt spara el i vinter

Published

on

87 procent av svenskarna planerar att minska sin elförbrukning i vinter. Majoriteten gör det för att kunna spara pengar men många motiveras även av miljö- och klimatfrågan. Men man vill inte duscha kallare eller ändra sina rutiner för matlagning. Det visar en ny Sifo-undersökning från Vattenfall.

Med en månad kvar till julafton har kylan kommit med besked. Även elpriserna steg i veckan efter några ovanligt milda veckor med låga elpriser som följd.

Vattenfall har med hjälp av Kantar Sifo gjort en undersökning som visar vilka åtgärder som är populärast bland svenskarna för att spara el. Undersökningen visar att de flesta i första hand planerar att släcka lampor (33 procent), stänga av TV och dator när de inte används (28 procent) och att alltid fylla disk- och tvättmaskinen vid användning (24 procent). Uppvärmning av bostaden och tillgång till varmvatten står för cirka 75 procent av hushållets årskonsumtion.

– Bland de bästa åtgärderna för att minska elkonsumtionen är att installera en luft- eller bergvärmepump. Men det innebär en hög initial kostnad och kan ta tid att få på plats. Men det finns andra sätt. Att sänka inomhustemperaturen med 1-2 grader och duscha både kortare och kallare kan minska den årliga elanvändningen med hela tio procent, säger Lasse Ejeklint.

Åtta procent av svenskarna säger dock att de inte tänker spara något alls och tre procent säger att de inte kan spara mer än de redan gör. 36 procent anger att de inte vill spara, på tv-tittande och/eller datorspelande, trots att det minskar elförbrukningen. På andra plats kommer att duscha kallare, en tredjedel av svenskarna vill undvika det trots att det är bland det mest effektiva för att minska elräkningen.

Även rutiner för matlagning är heligt för så många som 30 procent av de tillfrågade som säger att de inte vill ändra på sitt sätt att laga mat för att spara på elen i vinter.

Tre av fyra uppger att höga kostnader är vad som motiverar dem till att ändra rutiner kring elanvändning i sin vardag. Nära hälften (46 procent) menar att händelser i omvärlden och miljön påverkar dem. Något färre (41 procent) nämner sin hälsa och välmående.

– Undersökningen visar att höga kostnader är den enskilt största anledningen för att vidta åtgärder och minska sin elkonsumtion. Det är helt naturligt att vi ser över våra kostnader i det läge vi befinner oss i, säger Lasse Ejeklint.

-Det finns många aktiva beslut man kan ta för att spara el utan att komforten påverkas särskilt mycket. Hjälp finns att få på vår tjänst Energispararen. Den finns på nätet och hjälper alla att spara både smart och bekvämt, säger Lasse Ejeklint.

Länkar: www.vattenfall.se/energispararen

För ytterligare information kontakta: Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 18–21 oktober 2022. 
Totalt intervjuades 1009 personer i åldern 18–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad
utifrån slumpmässiga urval.

Bilagor

Kommer du medvetet att försöka sänka din elförbrukning i höst/vinter?

Total
Ja, lite 58 %
Ja, mycket 29 %
Nej 8 %
Det går inte att spara mer 3 %
Vet inte 2 %

Vilka av följande åtgärder planerar du att genomföra för att sänka din elförbrukning?

Total
Släcka lampor 33%
Stänga av TV och dator när de inte används 28%
Alltid fylla disk- och tvättmaskin innan jag diskar eller tvättar 24%
Sänka innetemperaturen hemma med minst en grad 18%
Dra ut sladdar 17%
Se till att dörrar för kyl och frys sluter tätt 13%
Anpassa användning av tvätt- och diskmaskiner till tider då elen är billigare 13%
Duscha/bada mer sällan 12%
Installera timer på min belysning 8%
Installera solceller 8%
Byta tätningslister 7%
Duscha på gymmet i stället för hemma 5%
Arbeta oftare på kontoret i stället för hemma 4%
Köra/ladda min elbil mer sällan hemma 2%
Installera värmepump 2%
Isolera vinden 2%
Annat 7%
Planerar inget/inte ändra/minska konsumtionen 7%
Inget av ovanstående 24%

Vilka tre åtgärder undviker du helst, fast de kan minska elförbrukningen? (Flerval)

Total
Tv-tittande och/eller datorspelande 36%
Duscha kallare/dra ner på temperatur när du duschar 33%
Ändra rutiner för matlagning 30%
Duscha mer sällan dvs, hur ofta du duschar 29%
Sänka innertemperaturen 23%
Ändra rutiner för tvätt- och/eller diskmaskin 15%
Användning av golvvärme 11%
Användning av torkskåp eller torktumlare (använda mer sällan eller sluta använda) 13%
Släcka ned belysning hemma 13%
Bada i badkar 7%
Användning av hårfön och liknande (styla håret mm) 7%
Laddning av elbilen/elhybriden 5%
Annat 3%
Inget av ovanstående 12%

Vad skulle kunna få dig att ändra dina rutiner och vanor?

Total
Höga kostnader 75%
Påverkan av familj och vänner 26%
Påverkan av kollegor 6%
Påverkan av sociala medier 4%
Påverkan av nyheter och medier 19%
Hälsa och mående 41%
Händelser i omvärlden 46%
Påverkan på miljön 46%
Annat 4%
Inget 6%

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

GreenMerc lanserar Trijo Swapping – ny tjänst för växling av kryptovalutor

Published

on

By

Stockholm, 2 maj 2024,

GreenMercs dotterbolag Trijo, Sveriges ledande kryptobörs, är glada att offentliggöra lanseringen av ”Trijo Swapping”, en ny tjänst som möjliggör direkt växling av kryptovalutor utan behov av att först konvertera till fiatvalutor.

Trijo Swapping möjliggör för kunder att snabbt och enkelt växla mellan alla kryptovalutor tillgängliga på plattformen, direkt i datorn eller mobilen. Genom Swapping kan Trijos kunder enkelt ombalansera sina kryptoinnehav på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt.

”Med Trijo Swapping tar vi bort barriärerna för handel mellan olika kryptovalutor och erbjuder våra kunder maximal flexibilitet och effektivitet. Det här är ett viktigt steg i vår strävan att ständigt förbättra och förenkla handel med kryptovalutor,” säger Arvid Börje Ramberg, vd på GreenMerc. ”Det är vår ambition att fortsätta expandera och förbättra tjänsten för att möta våra kunders behov.”

För mer information, besök trijo.co

Kontakt

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Arvid Börje Ramberg, vd för GreenMerc AB (publ)

kan nås via e-post på arvid@greenmerc.com eller telefon på 0709-36 86 87.

Om GreenMerc: GreenMerc har som ambition att vara bryggan mellan gammalt och nytt, med målet att uppnå tillväxt genom att lansera skalbara webbaserade finanstjänster som överbryggar traditionell finans och Decentralized Finance (DeFi). Med fokus på innovativa teknologilösningar erbjuder företaget en rad tjänster, från utveckling till färdiga, driftsatta och förvaltade lösningar, vilket möjliggör en mer tillgänglig och transparent finansmarknad för GreenMercs kunder. Läs mer på www.greenmerc.com.

Om Trijo: Trijo är ett dotterbolag till GreenMerc och Sveriges enda kryptobörs. Specialiserade på digitala valutatjänster, är Trijo en pionjär inom kryptovalutamarknaden i Sverige. Med en app tillgänglig för både iPhone och Android, och stöd för över 16 nya valutor, arbetar Trijo för att erbjuda enklare åtkomst till kryptovalutor. Trijo har nyligen även lanserat en tjänst som möjliggör staking och därmed en avkastning på dina digitala tillgångar. Läs mer på www.trijo.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

GreenMerc lanserar Trijo Swapping – ny tjänst för växling av kryptovalutor

Published

on

By

Stockholm, 2 maj 2024,

GreenMercs dotterbolag Trijo, Sveriges ledande kryptobörs, är glada att offentliggöra lanseringen av ”Trijo Swapping”, en ny tjänst som möjliggör direkt växling av kryptovalutor utan behov av att först konvertera till fiatvalutor.

Trijo Swapping möjliggör för kunder att snabbt och enkelt växla mellan alla kryptovalutor tillgängliga på plattformen, direkt i datorn eller mobilen. Genom Swapping kan Trijos kunder enkelt ombalansera sina kryptoinnehav på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt.

”Med Trijo Swapping tar vi bort barriärerna för handel mellan olika kryptovalutor och erbjuder våra kunder maximal flexibilitet och effektivitet. Det här är ett viktigt steg i vår strävan att ständigt förbättra och förenkla handel med kryptovalutor,” säger Arvid Börje Ramberg, vd på GreenMerc. ”Det är vår ambition att fortsätta expandera och förbättra tjänsten för att möta våra kunders behov.”

För mer information, besök trijo.co

Kontakt

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Arvid Börje Ramberg, vd för GreenMerc AB (publ)

kan nås via e-post på arvid@greenmerc.com eller telefon på 0709-36 86 87.

Om GreenMerc: GreenMerc har som ambition att vara bryggan mellan gammalt och nytt, med målet att uppnå tillväxt genom att lansera skalbara webbaserade finanstjänster som överbryggar traditionell finans och Decentralized Finance (DeFi). Med fokus på innovativa teknologilösningar erbjuder företaget en rad tjänster, från utveckling till färdiga, driftsatta och förvaltade lösningar, vilket möjliggör en mer tillgänglig och transparent finansmarknad för GreenMercs kunder. Läs mer på www.greenmerc.com.

Om Trijo: Trijo är ett dotterbolag till GreenMerc och Sveriges enda kryptobörs. Specialiserade på digitala valutatjänster, är Trijo en pionjär inom kryptovalutamarknaden i Sverige. Med en app tillgänglig för både iPhone och Android, och stöd för över 16 nya valutor, arbetar Trijo för att erbjuda enklare åtkomst till kryptovalutor. Trijo har nyligen även lanserat en tjänst som möjliggör staking och därmed en avkastning på dina digitala tillgångar. Läs mer på www.trijo.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Välkommen till ett webbsänt seminarium om Mediebarometern 2023!

Published

on

By

Den 14 maj presenterar Nordicom vid Göteborgs universitet resultaten från 2023 års Mediebarometer, den årliga undersökningen av den svenska befolkningens medievanor.  

Utöver de viktigaste resultaten från Mediebarometern 2023 kommer två exklusiva analyser att presenteras. Tobias Lindberg, medieforskare vid Nordicom, har tittat närmare på framtiden för den tryckta boken och presenterar siffror kring bokens ställning i en alltmer digital medievärld. Ulrika Facht, medieanalytiker vid Nordicom, presenterar statistik kring hur faktorer som utbildning, urbanisering och kön spelade roll för nyhetsanvändningen bland unga vuxna 2023.   

Program  

  • Moderator Jonas Ohlsson, föreståndare vid Nordicom, hälsar välkommen och berättar om programmet 
  • Elisabeth Falk, utredare vid Nordicom, berättar om undersökningen  
  • Huvudresultat och trender i Mediebarometern 2023  
    Karin Hellingwerf, medieanalytiker vid Nordicom  
  • Har vi slutat läsa böcker? Om bokläsningens framtid
    Tobias Lindberg, medieforskare vid Nordicom  
  • Urban eller förläst – vad spelar roll för nyhetsanvändning i den digitala generationen  
    Ulrika Facht, medieanalytiker vid Nordicom  

Tid och datum: 14 maj, ett webbsänt seminarium publiceras på www.nordicom.gu.se klockan 07.00.  

Vill du ta del av rapporten med embargo innan den släpps? Kontakta Nordicoms kommunikatör Mia Jonsson Lindell nedan.  

Få Mediebarometern 2023 direkt till din inkorg
I år kommer resultaten att presenteras vid ett webbsänt seminarium som publiceras på vår webbplats. I samband med detta kommer också hela rapporten Mediebarometern 2023 att finnas tillgänglig för gratis nedladdning. Anmäl dig till Mediebarometerns nyhetsbrev så skickar vi en länk till det webbsända seminariet och rapporten i anslutning till lanseringen den 14 maj.   

Om Mediebarometern
Mediebarometern är en årlig undersökning av den svenska befolkningens tillgång till, och användning av, olika typer av medier. Undersökningen har genomförts sedan 1979 och det gör Mediebarometern till den äldsta studien i sitt slag i världen. Resultaten i 2023 års undersökning bygger på svar från omkring 6 000 slumpmässigt utvalda personer i åldern 9 till 85 år.

Kontakt:

Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 53 800 studenter och 6 700 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om. www.gu.se.  Följ oss på Twitter. Gilla oss på Facebook. Följ oss på Instagram.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.