Connect with us

Marknadsnyheter

Nischad idé var nyckeln till succé för Sneakershyllan

Published

on

Pandemi och begynnande lågkonjunktur är ingenting som stoppar andrahandsbutiken Sneakershyllan. En stark tro på sin idé, ett nischat utbud och ett cirkulärt tänk är det som driver företaget framåt. Nu är butiken en del av Business Region Göteborgs ”Nätverket på Kungsgatan” för att få möjlighet att samarbeta med andra.

När sneakers-nörderiet blev för stort för att kunna hållas inom hemmets fyra väggar bestämde sig Anne Hultman och sambon Filip Gren för att göra intresset till sitt jobb. De startade en småskalig e-handel i början på 2019, men insåg snart att de ville ha en fysisk butik. Bara någon månad innan pandemin kom till Sverige öppnade de Sneakershyllan på Andra långgatan i Göteborg.

– Det pratades om butiksdöd redan innan, men vi trodde verkligen på vår idé. Dock kan man inte starta något och tro att det ska bli succé direkt, utan man måste hålla ut. Även om det vissa dagar inte kom några människor alls, stod vi där i butiken varje dag för att visa att vi alltid fanns där för kunderna, säger Anne Hultman.

Hållbarhet i fokus

Det cirkulära tänket fanns med naturligt i affärsidén ända från start eftersom alla skor, oavsett om de är använda eller helt nya, köps in från privatpersoner och säljs i andra hand. Med tiden kom det cirkulära även att genomsyra hela verksamheten.

–  Vi tänker på vilka val vi gör – vilka påsar vi använder, vilka kartonger vi har och hur vi kan återanvända saker.

För att ta hållbarhetstänket ännu lite längre jobbar Sneakershyllan också med att förmedla kunskap till kunderna om hur man tar hand om skorna på bästa sätt.  

– Vi lär ut hur man sköter om dem så att de håller länge – både skon i sig men också för att behålla värdet. Sköter man om dem ordentligt går det till och med att sälja tillbaka dem till oss senare, säger Anne Hultman.

Tillväxt på flera plan

Tack vare sitt nischade utbud och bristen på konkurrenter gick affärerna bra, trots pandemin, och i november 2020 öppnade Sneakershyllan en butik i Stockholm. Under de lugnare perioderna jobbade Anne och kollegorna på att utöka sitt sortiment. Från att ha haft ett 50-tal par skor i starten finns i dag runt 2 000.

I takt med att sortimentet växte gjorde så även webbutiken, men den allra största delen av Sneakershyllans försäljning sker i de fysiska butikerna. Efter drygt två år på Andra långgatan blev lokalen för liten och i maj gick flytten till Kungsgatan.

– Först kändes det lite läskigt. Vi räknade mycket på hur mycket vi behöver sälja och allt sådant, men så landade vi lite i det och tänkte att vi bara kör på. Man måste tro på det man gör och bara hoppas på att man löser det, säger Anne Hultman.

Nätverk för samarbete

Tidigare i höstas deltog Sneakershyllan på Business Region Göteborgs nätverkskväll och har nyligen även gått med i det nystartade ”Nätverket på Kungsgatan”. I dagsläget träffas de deltagande butikerna en gång i veckan för att utbyta tankar och erfarenheter.

– Det är väldigt bra att få i gång ett samarbete på gatan och det är alltid kul att känna sina grannar. Genom nätverket kan vi få prata med andra och se om det finns saker som vi kan göra tillsammans. Det ska bli intressant att se hur vi kan jobba vidare med det, säger Anne Hultman.

Business Region Göteborg arrangerar regelbundet nätvärksträffar för att erbjuda kunskap och möjligheten till att knyta nya kontakter med andra företagare i Göteborgsregionen.

– Genom träffarna får man chansen att diskutera frågor och utmaningar med likasinnade företagare inom samma bransch. Nätverk ger inte bara möjlighet till inspiration och till att hitta samarbeten utan även nya relationer som skapar långsiktiga och hållbara affärer, säger Dejan Djurkovski, gruppchef för Företagsutveckling på Business Region Göteborg, och fortsätter:

– Det ger även oss på Business Region Göteborg en chans att lyssna in och utveckla vårt kunskapserbjudande, så som workshops och andra insatser för att möta efterfrågade behov.

Annes tre tips till dig som funderar på att starta butik:

  • Gör något speciellt och nischat och gör det tydligt för kunden varför de ska välja dig.
  • Våga! Men förstå också att det kommer att krävas mycket tid och jobb. Man måste vara uthållig.
  • Gör upp en plan. Vad behöver jag? Vad kommer det kosta? Hur mycket behöver jag sälja? Vad blir momsen? Var lite eftertänksam och gör en riktig kalkyl.

Relaterad information:

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.