Connect with us

Marknadsnyheter

Beslutsfattare ger den egna cybersäkerheten underbetyg

Published

on

Nixu Corporation, pressmeddelande, torsdag 1 december 2022, 12:00 (EEST)

En ny undersökning visar på en betydande oro kring cybersäkerheten hos många företag. 39 procent av de beslutsfattare som medverkar i Nixu Cybersecurity Index anser själva att deras organisationer har ”dålig” eller ”bristfällig” mognad i sin cybersäkerhet. Undersökningen avslöjar också att säkerheten i leveranskedjan har seglat upp som den hetaste frågan inom cybersäkerhet.

Nixu Cybersecurity Index är en undersökning som mäter cybersäkerhetsmognaden hos organisationer baserat på fyra aspekter: nuläget, ledning och styrning, finansiella investeringar samt utvecklingsplaner. Resultatet i den aktuella undersökningen ger ett snitt på 67 – ett knappt godkänt resultat på skalan 10–100. Svenska organisationer, som svarar för en fjärdedel av svaren, når bara upp till 63, vilket är under den godkända nivån på 65.

Ett tydligt resultat från undersökningen är att säkerhetsmedvetenhet betraktas som den mest kritiska förmågan hos organisationen när det gäller cybersäkerhet, och arbetet för att stärka detta är därför prioriterat.

Riskhantering bedöms däremot av beslutsfattarna som en mindre viktig förmåga. Endast 24 procent uppger att riskhantering är en av de mest avgörande faktorerna inom cybersäkerhet och 21 procent planerar att stärka den under det närmaste året. Trots detta säger mer än en tredjedel av de tillfrågade (38 procent) att de saknar en väl organiserad riskhantering.

– Vi ser att cybersäkerhet hanteras mer som en teknisk och operativ fråga än som en naturlig del i organisationens riskhantering. Men det är ett faktum att cybersäkerhet har en direkt koppling till verksamhets- och affärsrisker, något som annars ganska självklart behandlas som ledningsfrågor, säger Peter Hellström, Business Unit Lead, Advisory, på cybersäkerhetsföretaget Nixu som låtit göra undersökningen.

Nixu Cybersecurity Index genomfördes i september-oktober 2022 och har besvarats av 180 beslutsfattare inom cybersäkerhet från olika branscher och länder i norra Europa, vilka redogör för hur de ser på cybersäkerheten i sina organisationer, i dag och i framtiden. Poängen baseras på de svarandes egna uppskattningar.

Den digitala leveranskedjan blir hetaste säkerhetsfrågan

Att en säker digital leveranskedja blir allt viktigare är en tydlig trend som framkommer i Nixu Cybersecurity Index. I svaren kan man tydligt se att leveranskedjan betraktas som ett av de hetaste ämnena inom cybersäkerhet under det kommande året. En typisk cybersäkerhetsattack av denna typ riktas först mot en programvaruleverantör genom att skadlig kod planteras i dess produkter. Den komprometterade mjukvaran sprids sedan till användarna som i sin tur kan utsättas för utpressning, sabotage eller datastöld.

– När hotet gömmer sig i programvara från en betrodd källa reagerar inte det digitala skalskyddet i form av brandväggar och antivirus. Därför är det väldigt svårt att försvara sig mot den här sortens attacker, men de går att förebygga, menar Peter Hellström.

Han tillägger att de verkliga bristerna och det största ansvaret för att hindra attacker via leveranskedjan ligger på leverantörerna, främst mjukvaruföretagen. De måste övertyga kunderna om att deras produkter både fungerar och är säkra.

– Länge har vi mer eller mindre kunnat ta säkerheten hos leverantörerna för givet, men det är rimligt att ansvarsfrågor och garantier kommer att prioriteras högre vid upphandlingar framöver, säger Peter Hellström.

De mest kända cyberattackerna mot leveranskedjan är Solarwinds (2020) och Kaseya (2021). Det var den senare som i Sverige blev känd genom Coop, där smittad programvara slog ut butikernas kassasystem. Utgångspunkten var då alltså inte en hackerattack direkt mot Coop utan mot ett företag två steg bort i deras leveranskedja.

Svårt att hitta säkerhetskompetens– men den värderas högt

I undersökningen framkommer att kvalitet är viktigare än pris vid beslut om cybersäkerhet. Djup kompetens hos en tjänsteleverantör värderas högt eller mycket högt av 97 procent av de tillfrågade.

Många upplever i dag svårigheter med kompetensförsörjning inom cybersäkerhet. Och även om det går att hitta rätt personal finns på många håll ett motstånd mot att rekrytera för att möta behov som anses ligga vid sidan av kärnverksamheten. Risken att bli beroende av enstaka personer som sitter på nyckelkompetenser inom säkerhet är en annan källa till tveksamhet.

– För nästan alla organisationer är det klokt att söka hjälp utifrån för att vara på den säkra sidan, och göra det på ett effektivt sätt. Många företag och myndigheter får i dag en betydande del av sin IT-leverans i form av tjänster som köps in. För dem ligger det nära till hands att tillämpa samma princip även för att tillgodose sina behov inom cybersäkerhet. Med riskhantering kan man göra en bättre bedömning om köp som tjänst är en tryggare lösning, säger Peter Hellström.

Hela rapporten om Nixu Cybersecurtity Index 2022 finns här: https://www2.nixu.com/NIXU_Cybersecurity_Index_Report_2022.pdf

För mer information och frågor:
Peter Hellström, Business Unit Lead, Advisory på Nixu
peter.hellstrom@nixu.com

Fredrik Pallin, presskontakt
Tel: 0708-114 115
fredrik@pallin.com

Om Nixu

Nixu är ett cybersäkerhetsföretag som jobbar med att hålla det digitala samhället säkert. Vi hjälper näringsliv och organisationer att lyckas med sin digitalisering och minska sina risker. Med stöd av konsulttjänster och specialistkompetens från Nixu kan våra kunder möta dagens säkerhetskrav och samtidigt skapa verksamhetsnytta. Nixu strävar efter att vara den bästa arbetsplatsen för våra 400 cybersäkerhetsexperter. Vårt företag har nordiska rötter och Nixu-aktien är noterad på Nasdaq Helsingfors.

www.nixu.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.