Connect with us

Marknadsnyheter

Absolicon säljer produktionslina till Kanada

Published

on

Absolicon tar ett viktigt steg på vägen mot global närvaro genom försäljning av en produktionslina till partnern Phoenix Solar Thermal Inc., del av CEM, i Kanada till ett värde av 4 miljoner euro. Produktionslinan möjliggör lokal produktion av Absolicons patenterade solfångare, vilket skapar mervärden som kortare transporter, lägre priser och lokalt anpassade lösningar. Detta skapar konkurrenskraftiga förutsättningar för Absolicons solvärme och försäljningen inkluderar en pilot-installation på 660 m2 för uppvärmning av vatten till industriella processer. Produktionsstart för solfångare i Kanada är planerad till 2024.

Phoenix Solar Thermal Inc (PST) går nu vidare med köpet av Absolicons produktionslina med exklusiva rättigheter för marknadsföring, produktion och distribution av Absolicons solfångare i Kanada till ett värde av 4 miljoner euro. I köpet ingår en pilotinstallation på 660 m2 för varmvattenapplikation och produktion av solfångare i Kanada är planerad till 2024.

– Försäljningen av en produktionslina till Kanada visar att efterfrågan på förnybar och säker energiförsörjning är global, säger Joakim Byström, vd Absolicon.

I november 2021 tecknade Absolicon och PST i Kanada ett ramavtal om förvärv av en produktionslina för Absolicons koncentrerande solfångare i Kanada och som en del av detta avtal betalade PST 100 000 euro mot en bankgaranti i början av 2022.  

– Phoenix Solar Thermal har framgångsrikt utvecklat den kanadensiska marknaden sedan vi undertecknade ramavtalet och har skapat en pipeline av potentiella kunder för solfångare. Absolicons produktionslina kommer att göra det möjligt för dessa företag att delta i övergången till ren energi på ett snabbare och billigare sätt, säger Carlo Semeraro, säljchef, Absolicon.

PST är en del av CEM Group, en familjeägd leveransgrupp inom projekt för processvärme som fokuserar på tjänster inom teknisk rådgivning, projektutveckling och konstruktion av anpassade konstruerade energisystem i hela Nordamerika.

– Under de senaste 20 åren har CEM Group byggt upp ett rykte för framgångsrik leverans av projekt för processvärme genom framstående kunskaper inom projektutveckling, teknik och konstruktion. Phoenix Solar Thermal kommer, som en del av CEM, att fokusera på utveckling, finansiering och konstruktion av solvärmeprojekt för industriella och institutionella värmeenergianvändare, säger Matt Lensink, vd CEM och grundare av Pheonix Solar Thermal.

Solvärmemarknaden

Hälften av världens energianvändning är värme, och industrierna förbrukar enorma mängder fossila bränslen för att värma sina processer. Marknaden för storskalig solvärme uppskattas av det internationella energiorganet IRENA till 8 000 miljarder kronor i investeringar inom industrin fram till år 2050.

Absolicon har en unik teknologi, baserad på 20 års forskning, för att utvinna energi från solen med koncentrerande solfångare. Investeringen i Absolicon solvärme blir konkurrenskraftig genom lokal produktion, vilket begränsar transportkostnaderna och möjliggör en anpassning av materialval efter förutsättningarna och utbudet på den lokala marknaden. Priset optimeras även av solfångarnas design som tillåter massproduktion i Absolicon halvautomatiserad produktionslina med kapacitet att producera en färdig solfångare var 6:e ​​minut.

– Att etablera lokal produktion för solfångaren Absolicon T160 med hjälp av företagets avancerade semi-automatiserade produktionslina kommer att addera en unik kapacitet till den kanadensiska marknaden. PST är väl positionerat för att betjäna industriella energianvändare genom att utnyttja sitt marknadsnätverk och sitt strategiska läge”, säger Mohammed Murad, generaldirektör PST.

Kanada har många platser med hög solstrålning. Den potentiella marknaden i Kanada, för en produktionslina som producerar solfångaren Absolicon T160, uppgår till 10 miljoner kvm, motsvarande 2 miljoner solfångare eller 5 GWth, vilket minskar CO2-utsläppen i industrisektorn i Kanada när man ersätter användningen av fossilt bränsle som energikälla i industrin.

– Vi är glada över att uppnå denna milstolpe med Absolicon. Tidig feedback från våra nordamerikanska kunder har visat ett starkt intresse för att använda solvärmeteknologi för att uppfylla sina utsläppsmål. Under de senaste nio månaderna har vi byggt en robust pipeline som representerar en potential för 151 000 m2 av solfångaren Absolicon T160 från olika industrier och distriktsenergikunder”, säger Ed Korevaar, chef för affärsutveckling PST.

De största segmenten av Absolicons solfångarteknik i regionen är:

  • Pappersmassa & papper
  • Bearbetning av livsmedel
  • Gruvdrift
  • Kemikalieindustri
  • Fjärrvärme
  • Bilindustrin

Intäkter från försäljning

Absolicons intäkter från försäljning kan delas in i tre grupper: förvärv av linan, licensintäkter och intäkter från materialförsäljning.

1. Försäljning av produktionslinan

Produktionslinan är av samma modell som Absolicon har i Sverige och som företaget redan har levererat till Sichuanprovinsen. Linan är utrustad med två sexaxliga robotar från ABB och har kapacitet att producera 50 MW (18 000 solfångare) per år. Tillsammans med hårdvaran erbjuder Absolicon konsultstöd för marknadsföring och teknisk support, utveckling och teknisk utbildning. Värdet av försäljningen till PST uppgår till 4 miljoner euro.

2. Licens för tillverkning av Absolicon T160

För rätten att tillverka Absolicon T160 under Absolicons immaterialrättsliga skydd, delta i framtida produktutveckling och använda Absolicons varumärke, utgår en årlig licensavgift vid full produktion om cirka 4-500 000 euro i försäljningsvärde.

3. Materiell försörjning

Genom avtalet säkerställer Absolicon tillgång till patenterade komponenter och högkvalitativa insatsvaror som delvis tillverkas i Kanada eller lokalt på installationsplatsen.

Vid full produktion behöver produktionslinan köpa material för 3-6 miljoner euro per år genom Absolicon. Utfallet för Absolicon beror till viss del på resultatet av Absolicons pågående materialsatsning.

Nästa steg

Vid undertecknandet av köpet omvandlas den inbetalning på 100 000 euro som PST gjort i början av året till en icke-återbetalningsbar betalning i enlighet med ramavtalet. Den återstående betalningen på 3,9 miljoner euro kommer att inledas inom 9 månader från den första betalningen, villkorat av att köparen fullt ut kan finansiera produktionslinan.

Absolicon räknar med att leverera produktionslinan inom 10 månader efter andra betalningen och produktion av solfångare i Kanada är planerad till 2024.

Absolicon Solar Collector AB (publ) grundades 2005 som ett forsknings- och utvecklingsbolag inom solteknik. Idag är Absolicon ett börsnoterat bolag med mer än tio års operativ erfarenhet från alla delar av världen.  Absolicon specialiserar sig på att tillhandahålla verktyg för övergången från fossila bränslen, vilket ger en lönsam, lättinstallerad och utsläppsfri energilösning med hjälp av solvärmeinstallationer samt kompletta robotproduktionslinor för solfångarna.  www.absolicon.com

Phoenix Solar Thermal Inc, är en del av CEM Group, en familjeägd leveransgrupp för projekt inom processvärme som fokuserar på teknisk rådgivning, projektutveckling och konstruktion av anpassade konstruerade energisystem i hela Nordamerika.

Denna information är sådan som Absolicon är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-12-22 15:35 CET.

Joakim Byström vd Absolicon Solar Collector AB

E-post: ceo@absolicon.com
tel:
0611-55 70 00

Pressbilder: marketing@absolicon.com

Absolicon är ett börsnoterat svenskt solenergiföretag, specialiserat på koncentrerad solvärme. Solfångaren T160 arbetar upp till 160°C och har den högsta optiska verkningsgraden som någonsin uppmätts för ett kommersiellt tillgängligt litet paraboliskt tråg. Efter att ha uppnått banbrytande prestanda har Absolicon byggt två robotiserade produktionslinor, en i Sverige och en i Kina som kan producera en 5,5 m2 solfångare var sjätte minut. Företaget kombinerar solenergiforskning med försäljning av solfångarfält till industrier som behöver hetta och ånga samt kompletta robotiserade produktionslinor för T160.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Justering av lämnad uppgift: Kommuniké från årsstämman den 8 maj 2024

Published

on

By

(An English version of the press release can be found below)

Vid publiceringen av kommunikén av årsstämman den 8 maj kl. 20:00 CET, angavs felaktiga uppgifter.  Vid stämman angavs 81,67% av aktierna vara närvarande motsvarande 63,80% av rösterna.
Justering av lämnad uppgift: Vid stämman var 63,80% av aktierna närvarande motsvarande 81,67% av rösterna.

Det stod även att styrelsen beslutade att ordförande i revisionsutskottet erhåller 80 000 SEK och övriga ledamöter 40 000 SEK.
Justering av lämnad uppgift: Stämman beslutade att ordförande i revisionsutskottet erhåller 80 000 SEK och övriga ledamöter 40 000 SEK.

För mer information kontakta:
Fredrik Berghel, verkställande direktör Inission AB
fredrik.berghel@inission.com
+46 732 02 22 10

Om Inission
Inission är en totalleverantör av skräddarsydda tillverkningstjänster och produkter inom avancerad industriell elektronik och mekanik. Våra tjänster täcker hela produktens livscykel, från utveckling och design till industrialisering, volymproduktion och eftermarknadstjänster. Inission har verksamheter i Sverige, Norge, Finland, Estland, Italien, USA och Tunisien. Inission har en stark värdedriven företagskultur av entreprenörskap och passion vilket 2023 har resulterat i en omsättning på cirka 2,2 miljarder kronor med i snitt 1 100 anställda. Inission är noterat på Nasdaq First North Growth Market med Nordic Certified Adviser AB som certifierad rådgivare. Inissions erbjudande är uppdelat i två affärsområden; Kontraktstillverkning av elektroniska och mekaniska produkter under varumärket Inission och Kraftelektronik och system under varumärket Enedo. Rapporter arkiveras på https://www.inission.com/investor/.

Inission AB, Lantvärnsgatan 4, 652 21 Karlstad
Org.nr. 556747–1890

Informationen lämnades för offentliggörande den 8 maj 2024 kl. 22:50 CET.

—————————————————————————-
English version of the press release:

Adjustment of submitted information: Communiqué from the annual general meeting on 8 May 2024

At the publication of the communique of the annual general meeting on May 8 at 20:00 CET, incorrect information was provided. At the meeting, 81.67% of the shares were stated to be present, corresponding to 63.80% of the votes.
Adjustment of submitted information: At the meeting, 63.80% of the shares were present, corresponding to 81.67% of the votes.

It also stated that the board decided that the chairman of the audit committee receives SEK 80,000 and other members SEK 40,000.
Adjustment of submitted information: The meeting decided that the chairman of the audit committee receives SEK 80,000 and other members SEK 40,000.

For more information:
Fredrik Berghel, CEO Inission AB
fredrik.berghel@inission.com
+46 732 02 22 10

About Inission
Inission is a total supplier of customized manufacturing services and products in advanced industrial electronics and mechanics. Our services cover the entire product life cycle, from development and design to industrialization, volume production and aftermarket services. Inission has operations in Sweden, Norway, Finland, Estonia, Italy, the USA, and Tunisia. Inission has a strong value-driven corporate culture of entrepreneurship and passion, which has 2023 resulted in a turnover of approx. SEK 2,2 billion with approx. 1 100 employees. Inission is listed on Nasdaq First North Growth Market. Inission’s offer is divided into two business areas; Contract manufacturing of electronic and mechanical products under the brand Inission and Power electronics and systems under the brand Enedo. Reports are archived at www.inission.com/en.

Inission AB, Lantvärnsgatan 4, 652 21 Karlstad
company registration number 556747–1890

The information was submitted for publication on May 8, 2024 at 22:50 CET.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

First Camp lanserar två nya undervarumärken

Published

on

By

Inför den kommande sommarsäsongen lanserar First Camp två nya undervarumärken, First Camp Easy och First Camp Resort. Detta är ett viktigt steg för att uppnå målet att göra det enklare för gästen att hitta sin favoritcampingplats.

Med nära 70 destinationer runt om i Sverige, Danmark och Norge är det viktigt för Skandinaviens största campingkedja First Camp att på bästa sätt presentera bredden av de många destinationerna och göra det enklare för gästerna att hitta och boka den perfekta destinationen för dem. Efter ett omfattande varumärkesförnyelseprojekt lanserar First Camp därför två nya undervarumärken, First Camp Easy och First Camp Resort.

Ingela Lundkvist, kommersiell chef på First Camp, delar sin entusiasm för de nya undervarumärkena: ”Med First Camp Easy och First Camp Resort kan vi bättre möta gästernas förväntningar och göra deras upplevelse hos oss ännu mer minnesvärd. Vi är glada över att kunna göra det ännu enklare för våra nya och befintliga gäster när de planerar sin semester och hittar den helt rätta campingupplevelsen.”

De flesta destinationerna förblir vanliga First Camp-destinationer. Sex utvalda destinationer kommer dock att ingå i nya ”First Camp Resort”. Dessa destinationer erbjuder en campingupplevelse med mer aktiviteter under sommaren; strandnära lägen och faciliteter som pooler, restauranger, butiker och aktivitetsprogram för hela familjen – för att nämna några. First Camps populära aktivitetsproram med bland annat Yessi-barnklubben ingår i priset för gästerna.

För gäster som söker en enklare och mer avslappnad campingupplevelse kommer elva destinationer att ingå i nya ”First Camp Easy”. Dessa destinationer lovar enkelhet och avkoppling med enklare standarder och färre faciliteter – utan att kompromissa med läget eller de praktiska behoven som campinggästen har, såsom tillgång till ett servicehus och möjlighet att tömma och fylla tanken.

Johan Söör, VD på First Camp, betonar vikten av att förstå och uppfylla gästernas behov allteftersom kedjan växer: ”I takt med att vårt utbud av destinationer fortsätter att växa är det avgörande för oss att förbli fokuserade på att göra det enkelt för våra gäster att hitta den perfekta campingupplevelsen. Med Easy och Resort gör vi det tydligare vilka typer av destinationer vi erbjuder. Som vanligt kan allt bokas på First Camps hemsida är Skandinaviens största bokningskanal för camping och stugboende .

För mer information om vilka destinationer som ingår samt vad du som gäst kan förvänta dig, besök First Camps hemsida på www.firstcamp.se

För mer information vänligen kontakta:

Ingela Lundkvist
Kommersiell Chef, First Camp
+46 722 42 40 37
ingela.lundkvist@firstcamp.se

Om First Camp  

First Camp är Skandinaviens ledande campingkedja för att våra gäster har valt att spendera sin värdefulla tid hos oss. Som Skandinaviens största campingkedja har vi både kunskap och finansiella resurser att utveckla och underhålla de finaste destinationerna på de vackraste platserna. Bland våra destinationer finns både större och mindre pärlor för stora och små, familjer, kompisgänget eller dig som bara vill njuta av det bästa campinglivet.

Idag finns First Camp på över 70 destinationer i Sverige, Norge och Danmark. Vi erbjuder tusentals campingtomter, stugor och massor av glädje. Vårt hjärta klappar för dig som älskar att bo i stuga, husvagn, husbil eller tält. Vi delar din kärlek till vår underbara natur och uppskattar den gemenskap som finns mellan oss som campar.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Simon Blomqvist föreslås som ny styrelseledamot i Fantasma Games AB (publ)

Published

on

By

Aktieägare i Fantasma Games AB (publ), org.nr 559074-0881 (”Bolaget”), föreslår inför årsstämman den 22 maj 2024 att Simon Blomqvist väljs in som ny ledamot i styrelsen. Därtill föreslås omval av styrelseledamöterna Eric Holmberg, Martin Fagerlund, Antonia Svensson, Johan Styren och Johan Königslehner samt att Eric Holmberg omväljs till styrelsens ordförande.

Om Simon Blomqvist, född 1990

Simon har en M.Sc. inom finans från Handelshögskolan i Göteborg och har flera års erfarenhet inom finansiell analys, investeringar och bolagsfinansiering. Simon arbetar idag som investeringsanalytiker på Knutsson Holdings Family Office och har tidigare arbetat som finansiell analytiker på Volvo Treasury AB.

Simon äger 5 500 aktier i Bolaget och är oberoende i förhållande till Bolaget och bolagsledningen samt Bolagets större aktieägare.

Närmare detaljer beträffande övriga förslag till årsstämman framgår av kallelsen till årsstämman och de fullständiga förslagen till beslut som har publicerats på Bolagets webbplats: www.fantasmagames.com.

För ytterligare information kontakta:

Fredrik Johansson, VD, Fantasma Games AB (publ)

E-mail: fredrik@fantasmagames.com

Tel: +46 (0)73 023 23 29

Om Fantasma Games AB (publ)

Fantasma Games, listat på Nasdaq First North, är en spelstudio baserad i Stockholm som grundades 2016. Företaget har som mål att utveckla högkvalitativa spel och bär en vision om att skapa ”slots beyond gambling”. Den kontinuerligt växande spelportfölj inkluderar bland annat spel som Promethues: Titan of Fire, Fortune Llama, Heroes Hunt Megaways™, Hades: River of Souls och Medallion, vilka alla har blivit mycket uppskattade av spelare världen över. Idag är våra spel tillgängliga via över 250 operatörer, inklusive välkända namn som BetMGM, DraftKings, LeoVegas, Paddy Power och Betsson.

Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.