Connect with us

Marknadsnyheter

Nyårsbrev till våra aktieägare

Published

on

Ja, så har åter ett år gått till ända. Ett år som avslutades med en nyemission för att kunna ta tillvara på det vi byggt upp under året. Vi fick i samband med den också ett stort antal nya aktieägare, genom att Dividend Sweden kommer dela ut 850.000 aktier de förvärvade i emissionen till sina egna aktieägare. Vi är då nära 7000 aktieägare som hoppas att Zoomability ska kunna ta till vara på de möjligheter vi har med en mycket konkurrenskraftig produkt på en starkt växande marknad.

Tyvärr blev utfallet i emissionen inte vad vi hoppats, men tidpunkten kunde nog inte varit sämre vald. Vi har de senaste 6 månaderna sett drastiskt sjunkande aktiekurser för de flesta listade bolag, samtidig som inflationen har tagit fart, räntorna stigit och elpriset nått nya rekord – vi är inne i den värsta lågkonjunkturen på länge. Och så har Rysslands försök att annektera Ukraina, som startade 24 februari, övergått till terrorbombningar av civilsamhället.

Vi hade dock inget val, emissionen var nödvändig om vi ville ta tillvara på det vi byggt upp de senaste 15 månaderna.

De 5,47 MSEK brutto (43% av max) vi nu fick in hjälper oss en bit på vägen att nå våra mål, men vi hade behövt betydligt mer för att accelerera utvecklingen ordentligt. Men de pengar vi fick in ger oss ändå möjlighet att fortsätta genomföra delar av den tillväxtplan vi redan initierat. Vi får helt enkelt göra ännu starkare prioritering.

Med satsningar på nyckelmarknader som USA, Sverige, Italien och Norge kan vi dock komma en bra bit på vägen för att nå vårt aggressiva tillväxtmål för 2023, som innebär mer än en fördubbling av försäljningen mot den prognos vi har för 2022. Med mer pengar hade vi givetvis kunnat sätta ännu högre mål då marknaden finns och vi har en unik produkt som är mycket konkurrenskraftig.

Det gångna året har i alla händelser varit det bästa sedan jag tog över som VD i januari 2018. Vi har nu byggt upp en stabil bas att stå på för framtiden. Vi hade också redan efter 3 kvartal 2022 sålt lika mycket som hela 2021. I vår Bokslutskommuniké som publiceras 23 februari kommer årets siffror redovisas i detalj.

Förutom att bygga upp våra interna processer gjorde vi en hel del kring sälj och marknad under 2022. I Sverige var det allt från en rad mindre event med våra samarbetspartners som RG Aktiv, Active Life Foundation och Willut, till deltagande i tre större mässor såsom Hjultorget på Kistamässan och Focus Hjälpmedel i Malmö och Örebro. Vi deltog också på RehaCare i Düsseldorf, den årliga mässan där alla större bolag med mobilitetsprodukter i världen ställer ut, men som på grund av coronan varit inställd både 2020 och 2021.

En större satsning gjorde vi också i början av augusti då vi var huvudsponsor för ”Den långa vandringen” mellan Sälen och Mora under 8 dagar, och där vi sista dagen också körde hela den 94 km långa sträckan på 8h och 49 min utan batteribyte med två specialbyggda Zoomar. Det får ses som inofficiellt världsrekord för elrullstolar.  

Några helsidesannonser har vi också haft i bilagor till SVD under hösten, samt en helsida i Gate Report, men också annonser i en del specialtidningar med mindre upplagor.

Mycket glädjande under året var att Höganäs kommun skaffade två Zoomar för att via Sportbanken lånar ut dem gratis till sina rullstolsburna kommuninnevånare för att öka tillgängligheten till naturen. Höganäs var först med det i Sverige, men vi är övertygade om att fler kommuner kommer följa deras goda exempel under 2023. Vi kommer i alla händelser fortsätta jobba för det och har en del på gång.

Vi var i november också och körde Zoom 80 meter under jord i Äventyrsgruvans gångar i Idekerberget. Det kan bli en häftig upplevelse för all rullstolsburna framöver.

Blickar vi ut åt i världen så har vi fått några nya distributörer under 2022. Det är i Spanien, Irland och Kanada. Vi har också stöttat vår italienska distributör Greenova i sin stora satsning med ett 10-talet event på olika turistanläggningar i norra Italien för att låta rullstolsburna testa Zoomen ända upp på 2000 m höjd. Det har bland annat lett till att Cortina, som arrangerar Paraolympiska vinterspelen 2026, köpt in ett par Zoomar.

Vänder vi blicken framåt mot 2023 så kommer vi att göra en större satsning i USA tillsammans med GoToMarketUSA och vår distributör McCabe Outdoor Mobility. USA är vår största marknad där vi ju också har ett dotterbolag och sålt flest Zoomar genom åren. Tyvärr har utvecklingen de senaste 3 åren hämmats mycket beroende på coronan. Detta trots en bra start för McCabe i början av 2020.

Tyvärr finns det också en del andra saker som inte riktigt gått som vi tänkt. Dels har vi skjutit upp planerna på ett JV i Kina. En omfattande affärsplan togs fram under året, och en rad möten har hållits med vår samarbetspartner i Kina och potentiella investerare, men åter har covid grusat våra planer. För att genomföra affärer måste man träffas personligen, och det har varit omöjligt. Vi har ännu inte heller kunnat visa upp någon Zoom som styrs med joystick. Detta beroende på att Handitec i Vasa, som utvecklar den åt oss, inte kunnat få en del av de komponenterna som behövs för prototyp 3. De lär komma under Q1, 2023 av vad vi hört.

Slutligen så är vi fortfarande inte klara med testningen enligt EN12184 (elrullsolsdirektivet). Det är en mycket omfattande standard från 2014 där vi redan i slutet av juni var klara med den mekaniska- och körbarhetstestningen. Men när vi efter semestrarna kom till elsystemet och EMC fick göra några smärre omkonstruktioner för att sedan genomgå ytterligare testning. Vi räknar dock med att få en fullständig testrapport i januari.

Nu ser vi dock fram emot 2023. Och även om vi fortfarande kommer vara inne i en lågkonjunktur, och vi har flera andra omvärldsfaktorer emot oss, ser vi med tillförsikt framtiden an. Vi ska på bästa sätt försöka ta tillvara på det förtroende vi fått från de aktieägare som deltog i emissioner, men även de som passivt förvaltat sitt innehav och alla de nya aktieägarna som får aktier via Dividend eller köper in sig via börsen.

Som nämnts tidigare så räknar vi alltså med en fortsatt positiv utveckling det här året, men hur positivt vår kurva kommer bli beror mycket på inlösen av TO2 i juni. Men i alla händelser kommer 2023 innebära att fler rullstolsburna personer kommer kunna få ta del av naturens läkande krafter med en Zoom Uphill i många olika länder i världen. Det är inte bara vara i de prioriterade länderna USA, Sverige, Italien och Norge, då vi givetvis inte glömma bort övriga 13 länder där vi finns representerade.

Redan 26 januari genomför vi för övrigt årets första event i Sverige på Hemus skidstadion i Mora tillsammans med Willut, Vasaloppsbyarna och Dalarna Outdoor. Det blir Zoomtestning och föredrag inför ”Den långa vandringen 2023”, då vi också är med och sponsrar.

Önska alla en god fortsättning på 2023,

Pehr-Johan Fager
Zoomability Int AB

Naturligt molnfenomen på himlen i mitten av december 2022 fotograferat från vårt kontor i Västerås – vår symbol för Zoomability och A Free Mind In Motion sen 2011.

Om Zoomability Int. AB (publ) 

Zoomability har utvecklat och säljer en terränggående elrullstol Zoom Uphill®, anpassad för personer med funktionsnedsättning i de nedre extremiteterna, men som också passar alla som vill ha en häftig körupplevelse. Den har rönt stor uppmärksamhet främst i USA, men även i Sverige och övriga Europa. Det är en hybrid mellan traditionella eldrivna rullstolar-PWC (såsom konkurrenterna Permobil, Otto Bock och Pride) och fyrhjulingar-ATV. Zoom Uphill® har funktionaliteten och de ergonomiska kvalitéerna som en PWC och körkapacitet och stabiliteten som hos en ATV. Den är unik i sin design då den tack vare sin patenterade bottenplatta är både lätt och smidig såväl som stark och stabil och lämpar sig därför både för tuff terräng och urbana miljöer. Zoom Uphill® möjliggör ett friare liv för personer med begränsad rörelseförmåga. Det kan vara människor med olika typer av funktionshinder, lungkapacitet eller styrka i kroppen. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till presentation av Orexos delårsrapport för kv 1 2024

Published

on

By

Uppsala, 2 maj, 2024 – Som tidigare kommunicerats publiceras delårsrapporten för kvartal 1, onsdagen den 8 maj kl 8. Samma dag, kl 13, inbjuds analytiker, investerare, och media att delta i en presentation där VD Nikolaj Sørensen, och CFO Fredrik Järrsten presenterar den senaste utvecklingen och håller en Q&A.

För att delta i telefonkonferensen där frågor kan ställas muntligen använd denna länk:
https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=50048736
Vid registrering erhålls telefon nr och konferens id vilket ger access till eventet. 

För att delta via webcast:
https://ir.financialhearings.com/orexo-q1-report-2024

Innan presentationen börjar kommer presentationsmaterialet finnas tillgängligt på hemsidan under Investerare/Rapporter/Presentationer 

För ytterligare information vänligen kontakta:

Orexo AB (publ)
Lena Wange, IR & Communications Director
Tel: 018 780 88 00
Email: ir@orexo.com

Om Orexo
Orexo är ett svenskt läkemedelsbolag med mer än 25 års erfarenhet av att utveckla förbättrade läkemedel baserat på egenutvecklade formuleringsteknologier och som möter stora medicinska behov. På den amerikanska marknaden erbjuder Orexo innovativa behandlingslösningar för patienter som lider av opioidberoende och närliggande sjukdomar. Produkter som riktar sig till andra terapiområden utvecklas och kommersialiseras världen över i samarbete med ledande partners. Total nettoförsäljning uppgick 2023 till SEK 639 miljoner och antal anställda till 116. Orexo är noterat på Nasdaq Stockholms huvudlista och finns tillgänglig som ADR på OTCQX (ORXOY) i USA.

För mer information om Orexo, besök www.orexo.se. Du kan också följa Orexo på X, LinkedIn och YouTube.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Företag får ny grafisk profil efter 35 år

Published

on

By

Efter 35 år får Trollhättans Truck ett nytt ansikte. Med en uppdaterad grafisk profil hoppas företaget fortsätta sin tillväxtresa med en identitet anpassad för framtiden.

Trollhättans Truck är en av Västsveriges ledande aktörer inom utbildning, uthyrning och försäljning av truckar och liftar.  Med maskindepåer i såväl Trollhättan som Göteborg kan de nu presentera en ny grafisk identitet för att stärka sin varumärkesposition i en allt mer konkurrensutsatt marknad.

— Vi startade som ett litet företag och har sedan dess genomgått en betydande tillväxt. Vår nuvarande grafiska profil har emellertid inte helt hållit jämna steg med utvecklingen av vårt tjänste- och produktutbud. Därför behövde vi  anpassa vår grafiska profil för att bättre återspegla vår portfölj, säger Jonny Johansson, VD, Trollhättans Truck

Moderniserad grafisk profil

En del i Trollhättans Trucks nya grafiska identitet har även varit att anpassa sig till den nya digitala världen. Att förnya är en meningsfull förändring för att kunna rusta inför framtiden, optimera identiteten och att säkerställa att den är flexibel. 

— Vi har behållit kärnan och färgerna från vår gamla profil, men moderniserat den för att bättre passa dagens behov. Nu får vi en varumärkesidentitet som smidigt anpassar sig till dagens digitala plattformar, samtidigt som den behåller sin relevans i traditionella medier. Något som fortfarande utgör en väsentlig del av vår kommunikationsstrategi, säger Jonny Johansson.

Trollhättans Truck ser fram emot att dela denna resa tillsammans med sina kunder och medarbetare. Byrån som ligger bakom den nya grafiska profilen är den Uppsalabaserade performancebyrån Inspot och det nya varumärket kommer att lanseras i maj.

Kontaktinformation

Jonny Johansson, VD, Trollhättans Truck
0520-470347

jonny@trollhattanstruck.se
Webbplats: https://www.trollhattanstruck.se/

Företagsinformation

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nu helt fossilfri kemi i produktionen av OrganoWood Nowa

Published

on

By

Idag tillkännager OrganoWood en betydande milstolpe i vår strävan att minska vår miljöpåverkan genom att vi nu övergår till en helt fossilfri kemi i vår produktion av OrganoWood Nowa. Som en del av detta initiativ har vi genomfört en framgångsrik omställning från en icke biobaserad komponent till en helt biobaserad komponent.

​​

Denna övergång markerar en betydande förändring i vår strategi för hållbarhet och är ett steg framåt mot att minska vårt koldioxidavtryck. Den biobaserade komponenten som nu används i vår produktion är ett resultat av vårt engagemang för att utforska och använda innovativa lösningar.

”Vi är stolta över denna viktiga milstolpe i vår strävan att främja hållbarhet inom vår verksamhet,” säger Jens Hamlin, VD på OrganoWood. ”Att övergå till en fossilfri kemi är en del av vårt långsiktiga åtagande att minska vår påverkan på miljön och främja användningen av förnybara resurser.”

För mer information, kontakta

Jens Hamlin

VD

OrganoWood AB Linjalvägen 9 SE-187 66 Täby Sweden.
08-684 001 14
http://www.organowood.com
jens.hamlin@organowood.com

OrganoWood grundades 2010 av OrganoClick AB (publ) och Kvigos AB och är baserat på vetenskapliga genombrott inom metoder för modifiering av biofibrer. OrganoWoods produkter produceras i OrganoClicks produktionsanläggning i Täby och av bolagets industriella samarbetspartners Bergs Timber Bitus i Nybro som utför modifieringen av virket. OrganoClick är listat på Nasdaq First North och utsågs av Världsnaturfonden – WWF till en ”Climate Solver” (www.climatesolver.org) 2010, till ett av Sveriges 20 mest innovativa bolag 2011 av Svenska Institutet och har varit med på NyTekniks och Affärsvärldens ”33-lista” över Sveriges hetaste teknikbolag 2012 och 2013.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.