Connect with us

Marknadsnyheter

WICONA MEETS: Phil Sedge

Published

on

En bild som visar gräs, träd, utomhus, person Automatiskt genererad beskrivning 

 

Motstridiga mål, komplexa utmaningar … Dessa fyra ord skulle kunna sammanfatta byggbranschens väg mot hållbar omställning.

 

Betänk följande:

 

2050 räknar man med att över två tredjedelar av världens befolkning – cirka 7 miljarder människor – kommer att bo i städer. Och 2021 stod byggsektorn för 39 % av världens totala energirelaterade koldioxidutsläpp.

 

Om vi lägger till att branschen siktar på noll nettoutsläpp av växthusgaser senast år 2050, blir dessa motstridiga mål och – inte minst – komplexa utmaningar ännu tydligare.

 

I takt med att världens befolkning ökar, ökar också behovet av bostäder. Ökningen av världens bruttogolvyta mellan 2015 och 2021 är lika stor som all bebyggd mark i Tyskland, Frankrike, Italien och Nederländerna tillsammans. Om vi tänker oss detta som ett enda enormt golv skulle det vara 24 000 km2 stort.

 

Med dessa siffror i åtanke är det väldigt svårt att se hur vi ska kunna tillgodose behovet av bostäder och samtidigt undvika en klimatkatastrof. Ändå finns det exempel på omställningar som många experter sätter sitt hopp till för att byggindustrin ska kunna fortsätta växa utan att riskera planetens hälsa.

 

En global sektorsövergripande undersökning, som nyligen genomfördes av det tyska mjukvaruföretaget SAP, visar att chefer inom bygg- och anläggningsindustrin har gjort de största framstegen mot hållbar utveckling i planeringsfasen, där 47 % av de tillfrågade ser hållbarhet som en mycket viktig faktor.

 

Bara under de senaste tio åren har denna inställning lett till en lång lista av genomgripande förändringar när det gäller utformning och design av byggnader och infrastruktur. Högst upp på listan hittar vi en ökad användning av nedbrytbara material, miljövänlig isolering, vatteneffektiv teknik, självförsörjande byggnader och förnybara energikällor.

 

Men vi har fortfarande en lång väg kvar. Nästan hälften av de 1 000 deltagarna i SAP:s undersökning uppgav att ökad processkomplexitet gör det svårare att uppfylla hållbarhetsmålen. För att skapa en hållbar försörjningskedja krävs det komplex hantering under hela projektets gång, från planering till anställning av rätt personal samt inköp av rätt råvaror, material och utrustning till byggarbetsplatsen. Något som gör utmaningen ännu större är det löpande drift- och underhållsarbetet efter ett avslutat projekt.

 

Efter covid-19-pandemin har branschens energiförbrukning och koldioxidutsläpp återgått till rekordhöga nivåer, eftersom effektiviseringen inte ökar lika snabbt som byggandet.

 

Om vi återkommer till frågan om byggsektorns hållbarhetssträvan, vet vi av erfarenhet från andra sektorer – till exempel ren teknik och förnybar energi – att det inte finns någon metod eller lösning som är avgörande för en hel bransch. För att lyckas skapa en hållbar byggsektor krävs det engagemang från intressenter genom hela värdekedjan.

 

Det innebär gemensamma ansträngningar inom den offentliga och privata sektorn, med en kombination av praktiska klimatregleringar, ytterligare investeringar i energieffektivitet, snabbare teknisk innovation och en rejäl dos kreativitet från ledande arkitekter och företag som planerar och bygger framtidens städer. 

 

 

Detta är en av frågorna som diskuteras i det senaste avsnittet av WICONA MEETS, som släpps den 19 december. Vårt team åkte till London för att träffa Phil Sedge, Head of Facades på Mace Group. Phil inledde sin karriär i slutet av 1980-talet och har i över trettio år arbetat med branschledande fasadföretag i prestigefyllda byggprojekt över hela London. På Mace arbetar Phil med innovation och drivkrafter som produktivitet, kvalitet och minskade koldioxidutsläpp.

 

Vi startade WICONA MEETS för att utforska trenderna inom arkitekturen, men också för att inspirera och skapa diskussion kring de oändliga möjligheterna med Build Beyond Tomorrow. Utmaningen för dagens stadsplanerare är att hitta nya, kreativa lösningar som balanserar estetiska aspekter med kraven på miljöskydd och en snabbt växande stadsbefolkning.

 

Se avsnittet här: WICONA – YouTube

 

Caroline Jonson
Communication Manager
076 113 97 98
caroline.jonson@hydro.com

OM WICONA:

Under de senaste decennierna har varumärket WICONA utvecklats till en synonym för aluminiumsystem för fasader, fönster och dörrar som uppfyller de högsta standarderna på marknaden.

Denna höga tekniska standard, expertis och bearbetning av produktkvalitet samt en rad olika omfattande specialisttjänster – är alla ett viktigt bidrag till varumärkets framgång. WICONA ägs av det norska företaget Hydro, ett fullintegrerat aluminiumföretag med 35 000 anställda i 40 länder över alla kontinenter, som kombinerar lokal expertis, global forskning och en enastående produktutveckling.

 www.wicona.se

/ FÖLJ OSS

Facebook.com/wicona

www.linkedin.com/company/wicona-sverige

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.