Connect with us

Marknadsnyheter

Pricer presenterar dark store-lösning på NRF 2023

Published

on

På mässan NRF 2023 – Retail’s Big Show – i New York visar Pricer lösningar för automatisering och kommunikation vid butikshyllan för att möta trender inom handeln och lösa ledande detaljhandlares utmaningar.

Särskilda butiksytor avsedda för plock av kundernas beställningar är en växande trend. På NRF 2023 visar Pricer upp en dark store-lösning, med en butik i butiken, där två parallella Pricer Plaza-miljöer för elektroniska hyllkantsetiketter kan användas för att ytterligare stärka kundservicen och påskynda plock av e-handelsorder. För butikerna är det värdefullt att ha de varor som säljer mest i ett separat plockområde så att plockpersonalen därmed slipper störa kunderna i butiken samtidigt som plocktiden blir kortare. Med Pricers dark store-lösning kan butikspersonalen snabbt och enkelt plocka varor tack vare Pricers blinkande etiketter som dessutom i realtid ger informationen om nästa leverans. För kunderna innebär det att de snabbt kan hämta upp sina beställningar i butik, samtidigt som automatiseringen gör att produktivititeten i butiken ökar.

Låg energiförbrukning en fördel för färgetiketter

Färgetiketter ger den upplevelse som konsumenterna vill ha och som dagligvaruhandlarna behöver. På NRF visar Pricer upp hela sitt utbud av färgetiketter. Pricers etiketter har branschens lägsta energiförbrukning samtidigt som systemet har lång livslängd, vilket är en unik fördel för handlare som vill installera färgetiketter i stor skala.

Koll på butikshyllorna i realtid med Pricer ShelfVision

Tillsammans med ledande butikskedjor har Pricer utvecklat en AI-baserad kamera för övervakning av butikshyllor: Pricer ShelfVision. I kombination med realtidsanalys skickar systemet automatiskt en signal till butiksmedarbetarna när de ska fylla på hyllorna, ställa tillbaka felplacerade varor eller lägga nya varubeställningar.

Digital signage-lösning för effektiv kundkommunikation i butik

Pricer ser integrationen mellan digital skyltning, ”digital signage”, och elektroniska hyllkantsetiketter som en nyckelfaktor för att skapa en enhetlig kommunikation med kunderna i butiken. Handlaren får konsekvent prissättning och samstämmiga kampanjer samtidigt som kommunikationen med kunderna blir smidigare. Pricers digitala hyllkantsteknik, SmartRail, tillsammans med elektroniska hyllkantsetiketter skapar mervärde för handlarna i och med att de får möjlighet att göra effektiv marknadsföring vid hyllgaveln. SaaS-lösningen baseras på Pricer Plaza och är en användarvänlig och stabil plattform för hantering av digital marknadsföring.

– Många ledande butikskedjor, inom allt från hemelektronik och dagligvaruhandeln, till byggvaruhus, apotek och närbutiker, installerar nu elektroniska hyllkantslösningar för att utveckla sina verksamheter och stärka kundupplevelsen. Våra kunder har inte råd att mista det förtroende och den lojalitet de har byggt upp med sina kunder, och de behöver skalbara och tillförlitliga lösningar för att skapa rätt förutsättningar för den framtida verksamheten, säger Charles Jackson, Head of the Americas, Pricer.

NRF 2023 är en av världens främsta mässor för detaljhandeln och äger rum i New York den 15-17 janari 2023.

Mer information om lösningar för automatisering och kommunikation vid butikshyllan finns på Pricers webbplats, Join Pricer in booth 6539 at NRF 2023: Retail’s Big Show. Du är också välkommen att träffa oss personligen i Pricers monter 6539 på NRF 2023.

För mer information, vänligen kontakta:

Donald Charles Jackson, Head of the Americas, +1 404 863-2399

ir@pricer.com

Om Pricer

Pricer AB är ett ledande globalt techföretag inom den snabbväxande marknaden för smart retail med digitala butikslösningar som både ökar butikers produktivitet och förhöjer köpupplevelsen. Genom digitala prisetiketter, avancerad teknik såsom optisk trådlös kommunikation och AI samt ständig innovation lägger Pricer grunden för kommunikation och effektivitet i butik. Bakom Pricers branschledande snabba, robusta och skalbara plattform som ständigt utvecklas med ny funktionalitet ligger 30 års branscherfarenhet. Pricer grundades i Sverige 1991 och är noterat på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Annica Bresky och Henrik Jonsson nya styrelseledamöter i Nordstjernan AB

Published

on

By

Vid dagens årsstämma i Nordstjernan AB omvaldes följande styrelseledamöter: Viveca Ax:son Johnson (ordförande), Axel Mörner (vice ordförande), Johan Blomquist och Peter Leimdörfer. Tomas Nicolin och Christoph Vitzthum har avböjt omval. Som nya ledamöter till Nordstjernans styrelse valdes Annica Bresky och Henrik Jonsson.

Annica Bresky har en civilingenjörsexamen från Uppsala universitet samt en Executive MBA från M-gruppen/Handelshögskolan i Stockholm. Annica har lång erfarenhet från svenska industriföretag och har tidigare bland annat haft roller på Holmen samt på Stora Enso där hon också var VD och koncernchef från 2019 till september 2023. Annica Bresky är idag ledamot av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin (IVA) samt ledamot i styrelserna för vindkraftsbolaget Ørsted och i teknik- och sensorbolaget Vaisala.

Henrik Jonsson har en civilingenjörsexamen från KTH samt har genomgått Diplomutbildning för finansanalytiker (CEFA) vid Handelshögskolan i Stockholm. Henrik Jonsson har en bred erfarenhet från investeringar, kapitalförvaltning och styrelsearbete. Han är sedan 2020 VD för Interogo Holding en tjänst som han lämnar i augusti 2024. Dessförinnan var Henrik Jonsson Chief Investment Officer för Interogo Holding mellan 2018 och 2020, VD för Nalka Invest mellan 2009 och 2018 och innan dess VD för Catella Investments.

“Vi är mycket glada över att ha kunnat locka både Annica och Henrik till vår styrelse. Annicas gedigna erfarenhet från stora industribolag och Henriks mångåriga erfarenhet av internationell investeringsverksamhet är utmärkta tillskott till vår styrelse” säger Viveca Ax:son Johnson, ordförande för Nordstjernan. ”Jag vill också ta tillfället i akt att tacka både Tomas Nicolin och Christoph Vitzthum för sina mångåriga insatser för bolaget”.

 
Frågor besvaras av:
Tor Krusell, mediekontakt Nordstjernan

Mobil: +46 70 543 87 47
E-post: tor.krusell@nordstjernan.se

 

 

Nordstjernan ägs i huvudsak av Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelser. Sedan grundandet år 1890, har Nordstjernan ägt och utvecklat hundratals bolag inom en mängd branscher. Idag har Nordstjernan investeringar i ett drygt tjugotal bolag inom fem fokuserade sektorer. Tillsammans omsätter bolagen 120 miljarder SEK och har över 50 000 medarbetare. Läs mer på www.nordstjernan.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från Alleimas årsstämma 2024

Published

on

By

Alleima AB (publ):s årsstämma hölls den 2 maj 2024 i Sandviken.

Anföranden på stämman av styrelsens ordförande Andreas Nordbrandt och koncernchefen och verkställande direktören Göran Björkman kommer att finnas tillgängliga på Alleimas hemsida.

 

Fastställande av resultat- och balansräkningar

Stämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för 2023. Styrelsens ledamöter och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

 

Kontantutdelning

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om en kontantutdelning om 2,00 kronor per aktie. Avstämningsdag för erhållande av utdelning bestämdes till måndagen den 6 maj 2024. Utdelningen beräknas utbetalas av Euroclear Sweden AB fredagen den 10 maj 2024.

 

Styrelse

Stämman beslutade enligt valberedningens förslag att omvälja styrelseledamöterna Göran Björkman, Claes Boustedt, Ulf Larsson, Andreas Nordbrandt, Susanne Pahlén Åklundh och Karl Åberg samt att som ny styrelseledamot välja Victoria Van Camp. Andreas Nordbrandt omvaldes till styrelseordförande. De fackliga organisationerna har till ordinarie styrelseledamöter utsett Tomas Kärnström och Mikael Larsson samt till suppleanter Niclas Widell och Maria Sundqvist.

 

Arvode till styrelsen

Stämman beslutade enligt valberedningens förslag om arvode till styrelsen enligt följande fördelning: 1 470 000 kronor till styrelsens ordförande, 510 000 kronor till vardera övrig styrelseledamot som inte är anställd i bolaget, 217 000 kronor till ordföranden i revisionsutskottet, 108 000 kronor till vardera övrig ledamot i revisionsutskottet, 108 000 kronor till ordföranden i ersättningsutskottet och 76 000 kronor till vardera övrig ledamot i ersättningsutskottet.

 

Revisor

Stämman beslutade enligt valberedningens förslag att omvälja PricewaterhouseCoopers AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

 

Instruktion för valberedningen

Stämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag om att anta en reviderad instruktion för valberedningen.

 

Ersättningsrapport

Stämman beslutade att godkänna styrelsens ersättningsrapport för 2023.

 

Långsiktigt incitamentsprogram (LTI 2024)

Stämman beslutade enligt styrelsens förslag om ett långsiktigt aktierelaterat incitamentsprogram för 30 ledande befattningshavare och nyckelpersoner inom koncernen (LTI 2024). Deltagandet förutsätter en investering i Alleima-aktier. Varje förvärvad Alleima-aktie ger deltagaren rätt att efter en treårsperiod vederlagsfritt tilldelas ett visst antal aktier, förutsatt att vissa prestationsmål rörande vinst per aktie och reduktion av koldioxidutsläpp uppfylls. LTI 2024 omfattar högst 452 020 aktier. Leverans av dessa aktier kommer att säkras genom ett aktieswapavtal med tredje part. Den totala kostnaden för LTI 2024 uppskattas till högst 27,7 miljoner kronor baserat på ett pris per Alleima-aktie om 55 kronor, och till högst 29,4 miljoner kronor baserat på ett aktiepris om 95 kronor.

 

Bemyndigande om förvärv av bolagets egna aktier

Stämman beslutade enligt styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att, under tiden intill årsstämman 2025, besluta om förvärv av bolagets egna aktier, dock högst 10 procent av det totala antalet aktier i bolaget.

 

 

Sandviken den 2 maj 2024

 

Alleima AB (publ)

 

Kontaktuppgifter

Emelie Alm, Head of Investor Relations
Emelie.alm@alleima.com
Phone: +46 (0) 79 060 87 17

Yvonne Edenholm, Press and Media Relations Manager
Yvonne.edenholm@alleima.com
Phone: +46 (0) 72 145 23 42

Om Alleima
Alleima, är en global tillverkare av högförädlade produkter i avancerat rostfritt stål och speciallegeringar samt lösningar för industriell värmning. Baserat på långvariga kundsamarbeten och ledande materialteknologi, utvecklar vi produkter för de mest krävande applikationerna och industrierna. Vårt erbjudande inkluderar produkter såsom sömlösa rostfria rör för energi-, kemi- och flygindustrin, precisionsbandstål för vitvarukompressorer, luftkonditionering och knivapplikationer, baserat på fler än 900 aktiva legeringsrecept. Det omfattar också ultrafin tråd för användning i medicintekniska och mikroelektroniska apparater, industriell elektrisk värmeteknik och belagda bandstål för bränslecellsteknik för bilar, lastbilar och vätgasproduktion. Vår helt integrerade värdekedja, från forskning och utveckling till slutprodukt, möjliggör industriledande teknologi, kvalitet, hållbarhet och cirkularitet. Alleima, med huvudkontor i Sandviken, Sverige, hade omkring 6 500 medarbetare och intäkter om cirka 21 miljarder kronor i ungefär 80 länder under 2023. Alleima-aktien noterades på Nasdaq Stockholms storbolagslista den 31 augusti 2022 under symbolen ‘ALLEI’. Läs mer på alleima.com/se.
 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från TF Banks årsstämma 2024

Published

on

By

Nedan redovisas de väsentliga beslut som fattades vid TF Banks årsstämma tidigare idag den 2 maj 2024. Stämman hölls i Wigge & Partners Advokat KB:s lokaler i Stockholm samt genom poströstning. Samtliga beslut fattades i överensstämmelse med styrelsens och valberedningens förslag såsom de presenterats i kallelsen till årsstämman.

Fastställande av balans- och resultaträkning

Stämman beslutade att fastställa balans- och resultaträkningarna för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023.

Ersättningsrapport

Stämman beslutade att godkänna styrelsens ersättningsrapport enligt 8 kap. 53 a § aktiebolagslagen för räkenskapsåret 2023.

Utdelning

Stämman beslutade att inte lämna någon utdelning för räkenskapsåret 2023.

Ansvarsfrihet

Styrelseledamöterna och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Val av styrelseledamöter och revisor

Stämman beslutade att genom omval välja John Brehmer, Niklas Johansson, Michael Lindengren, Sara Mindus, Fredrik Oweson och Arti Zeighami till styrelseledamöter. John Brehmer omvaldes till styrelseordförande.

Det registrerade revisionsbolaget KPMG AB omvaldes som revisor. KPMG AB har meddelat att den auktoriserade revisorn Dan Beitner kommer att vara huvudansvarig revisor.

Arvode till styrelseledamöter och revisor

Stämman beslutade om följande arvode och annan ersättning för styrelseuppdrag till styrelseledamöter som är stämmovalda och inte anställda av bolaget:

  1. 1 200 000 (1 200 000) kronor till ordförande och 400 000 (400 000) kronor till var och en av övriga ledamöter i styrelsen
  2. 150 000 (150 000) kronor till ordförande och 75 000 (75 000) kronor till var och en av övriga ledamöter i revisionsutskottet
  3. 100 000 (100 000) kronor till ordförande och 50 000 (50 000) kronor till var och en av övriga ledamöter i ersättningsutskottet
  4. 150 000 (150 000) kronor till ordförande och 75 000 (75 000) kronor till övriga ledamöter i risk- och complianceutskottet.

Stämman beslutade att arvode till revisor ska utgå enligt godkänd räkning.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om förvärv och överlåtelse av egna aktier

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att besluta om förvärv och överlåtelse av egna aktier på eller utanför Nasdaq Stockholm eller i enlighet med förvärvserbjudande till samtliga aktieägare. Bemyndigandet får utnyttjas vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma.

Högst så många aktier får förvärvas att bolagets innehav, inklusive aktier som i övrigt har förvärvats och innehas, vid var tid ej överstiger fem procent av samtliga aktier i bolaget. Överlåtelse enligt bemyndigandet får ske av samtliga egna aktier som bolaget innehar vid tidpunkten för styrelsens beslut. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen ökat handlingsutrymme och möjlighet att fortlöpande anpassa bolagets kapitalstruktur och därigenom bidra till ökat aktieägarvärde samt tillvarata attraktiva affärsmöjligheter genom att helt eller delvis finansiera företagsförvärv med egna aktier samt för att säkra åtaganden och sociala avgifter inom ramen för incitamentsprogram.

Beslut om antagande av aktieprogram

Stämman beslutade att anta Aktieprogram 2024 enligt styrelsens förslag. Programmet har en treårig löptid och innebär att ledande befattningshavare och vissa andra anställda, sammanlagt upp till 30 personer, under förutsättning av att vissa villkor är uppfyllda, kan erhålla upp till 46 000 aktier i TF Bank förutsatt att de själva förvärvat motsvarande antal aktier.

Stämman beslutade att högst 46 000 förvärvade aktier i bolaget för överlåtas eller tilldelas. Företrädesrätt att tilldelas aktier ska tillkomma de som är berättigade att få aktier enligt Aktieprogram 2024.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma besluta om nyemission av aktier. Antalet aktier som kan emitteras med stöd av bemyndigandet får motsvara en ökning av aktiekapitalet om högst tjugo procent vid tidpunkten för stämmans beslut om detta bemyndigande. Betalning ska kunna ske kontant, genom kvittning, med apportegendom och eljest med andra villkor. Styrelsen kan besluta om nyemission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt med skälet att tillföra nya ägare av strategisk betydelse för bolaget samt för att genomföra förvärv eller för att anskaffa kapital till förvärv.

Aktier kan även emitteras för att säkerställa åtaganden enligt bolagets aktieprogram. En sådan emission kan genomföras till en kurs som understiger aktiernas marknadsvärde, men inte till lägre kurs än aktiernas kvotvärde.

För ytterligare information, kontakta:

Mikael Meomuttel, CFO och Head of Investor Relations +46 (0)70 626 95 33

Informationen lämnades för offentliggörande den 2 maj 2024 kl. 17:00 CET.

Kort om TF Bank
TF Bank bildades 1987 och är en digital bank som erbjuder konsumentbanktjänster och e-handelslösningar genom en egenutvecklad IT-plattform med hög grad av automatisering. In- och utlåningsverksamheten bedrivs i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tyskland, Österrike, Spanien, Irland och Nederländerna via dotterbolag, filial eller gränsöverskridande med stöd av det svenska banktillståndet. Verksamheten är indelad i tre segment: Consumer Lending, Credit Cards och Ecommerce Solutions. TF Bank är noterat på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.