Connect with us

Marknadsnyheter

Klarna lanserar ny funktion med Tradera – gör det möjligt att sälja vidare sina tidigare köp

Published

on

Läs original

Idag lanserar Klarna en ny funktion som gör det möjligt för användare att sälja vidare sina tidigare köp direkt via Klarna-appen. Funktionen lanseras i samarbete med Tradera och hjälper användare att snabbt och enkelt hitta nya hem till saker som de inte längre behöver, genom smidigt förifyllda- och Klarna-verifierade annonser som görs tillgängliga för 3,4 miljoner användare på Tradera. 

Stockholm, 17 januari, 2023Klarna, en ledande global bank, betalnings- och shoppingtjänst lanserar idag en ny funktion i sin app som gör det lättare för användare att snabbt och enkelt sälja vidare sina tidigare Klarnaköp. Funktionen lanseras tillsammans med Tradera, Sveriges ledande marknadsplats för  second hand och begagnat. Genom att annonsen fylls i automatiskt på Tradera med bilder och produktbeskrivning, gör funktionen att användare sparar både tid och energi och i förlängningen förenklar för konsumenter att bidra till den cirkulära ekonomin och tjäna pengar på kuppen. Funktionen kommer fortsätta utvecklas och snart kommer det även vara möjligt att få förslag på rekommenderat pris på produkten man vill sälja. 

Andrahandsmarknaden har vuxit avsevärt de senaste åren med onlinebaserade marknadsplatser som gör det enklare för konsumenter att köpa och sälja second hand. Tradera har sett en tillväxt i säljvolym på 37% från 2019 till 2021. I ekonomiskt tuffare tider är fler öppna för shoppingalternativ som gör det möjligt att både spara och tjäna pengar. Trots detta visar nya siffror från en YouGov-undersökning* att nästan var tredje svensk aldrig sålt vidare en produkt online – framförallt därför att det tar för lång tid att skapa en annons (39%) samt att man inte vet hur man ska prissätta produkten (19%). Samtidigt uppger de som köper second hand online att de oroar sig för såväl kvalitén (23%) som äktheten (17%) på de produkter som säljs. 

Klarnas nya funktion svarar upp mot dessa problem genom att den gör det enklare för säljare att lägga upp annonser, samt ökar tilliten hos potentiella köpare. En Klarna-verifierad annons visar potentiella köpare att säljaren betalat för produkten genom Klarna vid ett tidigare tillfälle och att säljaren genomgått Klarnas identifikationsprocess.  

När en användare vill sälja vidare en produkt så väljer de produkten ifråga från sin köphistorik i Klarnas app för att sedan automatiskt bli omdirigerad till Tradera. Användare kan ladda upp flertalet produkter från en och samma beställning samtidigt och få både produktbeskrivning och bilder förifyllda i annonsen. Funktionen kommer inom kort även föreslå rekommenderade priser baserade på data från Tradera. 

Klarnas betalningslösningar finns tillgängliga på Traderas plattform

Tidigare i höstas inledde Klarna och Tradera ett samarbete som gjort det möjligt för konsumenter att använda Klarnas flexibla betalningslösningar på Traderas plattform. Det innebär att det är möjligt för Traderas användare att först motta och inspektera produkterna innan de betalar för dom. När man använder Klarnas betalningsmetoder, täcks man dessutom av Klarnas köparskydd som innebär att Klarna tar på sig risken om produkterna inte skulle komma fram eller vara felaktiga – något som adderar ytterligare ett lager av säkerhet till shoppingupplevelsen. 

– Klarnas app erbjuder redan konsumenter “the smoothest way to shop”. Tillsammans med Tradera erbjuder vi numera även det enklaste sättet att sälja vidare sina produkter och gör det lätt för konsumenter att förlänga livet på sina prylar och tjäna pengar på samma gång. Den nya funktionen tajmar mångas årliga utrensning och svarar upp mot efterfrågan av cirkulära shoppingtjänster hos våra användare som vi kunde se när vi lanserade våra hållbara kollektioner förra året, säger David Fock, Produktchef på Klarna. 

– Att sälja vidare sina ägodelar är ett av de bästa sätten man som konsument kan vara med och bidra till den cirkulära ekonomin. Onlinemarknaden för second hand och begagnat har haft en anmärkningsvärd tillväxt under de senaste åren och speglar ett större skifte mot fler köp av begagnat. Skiftet är tydligt på Tradera där begagnade saker får nya ägare var tredje sekund. I samarbete med Klarna gör Tradera det nu enkelt för miljoner svenskar att sälja vidare sina tidigare köp, tjäna lite pengar, samtidigt som de gör något bra för planeten, säger Stefan Öberg, VD på Tradera.

Den nya funktionen är tillgänglig i Klarnas app för användare i Sverige. När man skapar en annons på Tradera gäller deras vanliga priser.
 

Läs mer om funktionen här
Ladda ner pressbilder och produktfilm här

*Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 5-9 januari 2023 har sammanlagt 1123 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.

Kommentar till redaktörer
Funktionen bygger på ett flertal andra initiativ som Klarna tidigare lanserat som uppmanat till cirkulär shopping, inklusive Klarnas “Cirkulära Shopping”-alternativ som lyfter fram handlare som erbjuder cirkulära tjänster som begagnade produkter, reparations- eller återvinningstjänster. I tillägg har Klarna samarbeten med andra varumärken som främjar cirkulär shopping i olika kategorier såsom mode och elektronik. 

Shoppingdata och köptrender på Tradera (januari 2023) 

  • 4,9 miljoner begagnade saker finns på Tradera i Januari 2023
  • 1 000 nya annonser läggs upp  varje timme 
  • Var tredje sekund byter saker ägare via Tradera 
  • Topp fem sparade sökord – Rodebjer, Mini Rodini, Acne, Fjällräven, Odd Molly
  • Top tio mest sålda produktkategorier (rankade utifrån säljvolym) – damkläder, barnkläder, herrkläder vinylskivor, samlarbilder, Lego, svenskt porslin och keramik, frimärken, DVD-skivor, CD-skivor. 
  • Topp fem mest populära klädmärken – Fjällräven, Polarn & Pyret, Rodebjer, Totême, Mini Rodini   

Hur funktionen fungerar: 

  1. När en användare vill sälja vidare en produkt de köpt med Klarna, väljer de “Sälj vidare” som alternativ bredvid produkten i köphistoriken i Klarnas app.  
  2. Efter att de valt vilken produkt de vill sälja vidare, blir användaren automatiskt omdirigerad till “ny annons”-sidan i Traderas app. 
  3. På sidan för “ny annons” kommer produktbeskrivningen och bilder fyllas i automatiskt.
  4. Innan man publicerar annonsen kan man lägga till eller ändra produktbeskrivningen manuellt samt ladda upp fler bilder. 
  5. När man är färdig med annonsen kan man publicera den på Tradera.
  6. Väl publicerad kommer annonsen få en Klarna-verifiering som visar potentiella köpare att säljaren betalat för produkten genom Klarna vid ett tidigare tillfälle och att säljaren genomgått Klarnas identifikationsprocess.  

För mer information, vänligen kontakta: press@klarna.com

Om Klarna
Sedan 2005 har Klarna verkat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt ta informerade beslut och få kontroll över sin ekonomi. Fler än  450 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Klarna har fler än 6000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 45 marknader. För mer information, besök Klarna.com. 

Om Tradera
Tradera är Sveriges största marknad för second hand och begagnat och företagets vision är att vara drivande i omställningen till en cirkulär ekonomi. På Tradera finns drygt 4,9 miljoner begagnade saker till försäljning. Ungefär 1000 nya auktioner läggs upp i timmen och var tredje sekund byter saker ägare på Tradera. I det stora utbudet finns allt från märkeskläder, designerväskor och barnkläder till inredning, antikviteter, hemelektronik och samlarsaker. I över tjugo år har Tradera arbetat med cirkulär konsumtion. Men kanske har det aldrig varit mer aktuellt än i dag. I en tid när nya saker och kläder blir både billigare och mer lättillgängliga så är Traderas roll att stå för ett mer hållbart handlande viktigare än någonsin.

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA lanserar årets grillnyheter: svenskt kött med amerikanska smaker

Published

on

By

Äntligen närmar sig grillpremiären. ICA lanserar årets grillnyheter bestående av svensk kyckling, svensk fläskytterfilé och svensk karré med rökighet och smak som för tankarna till den amerikanska södern. Dessutom lanseras en hushållsburgare som består av 60 procent nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs.

Första fredagen i maj brukar räknas som den officiella grillpremiären. Till årets säsong presenterar ICA fem grillnyheter som förgyller våren och sommarens alla grilltillfällen.

Nyheterna inom kycklingsortimentet är en snabbfilé (utbankad kycklingbröstfilé) samt grillspett. Samtliga är kryddade med en canjunkrydda, vanlig i södra USA, som kombinerar spiskummin, vitlöksgranulat, svartpeppar, paprika, oregano och chilipeppar.

Med våra grillnyheter vill vi inspirera och underlätta för fler att grilla alla dagar i veckan. I år har vi valt att satsa på omtyckta svenska styckdetaljer med smakrika kryddblandningar som passar en pressad vardagskväll likväl som en helgdag då man har lite mer tid framför grillen, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på ICA Sverige.

Årets fläskytterfilé har en rökig smak med tydlig chilihetta och årets karré är även den rökig i kombination med en balanserad sötma och viss pepprighet.

Hushållsburgaren är tillverkad av nötfärs och ärtfärs precis som hushållsfärsen som ICA lanserade under våren. Färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Hushållsburgaren är gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

Folkets glass – svenskarna har valt smak!

För att avsluta grillmåltiden på bästa sätt presenterar ICA en nygammal glassfavorit från förra året. Glassen röstades fram genom en tävling på ICAs sociala medier där svenska folket fick skicka in förslag på sin drömglass. Över tusen förslag på smakkombinationer skickades in och flest röster fick krämig vaniljglass med mango- och passionsfruktssås toppad med hyvlad vit choklad.

*Beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA lanserar årets grillnyheter: svenskt kött med amerikanska smaker

Published

on

By

Äntligen närmar sig grillpremiären. ICA lanserar årets grillnyheter bestående av svensk kyckling, svensk fläskytterfilé och svensk karré med rökighet och smak som för tankarna till den amerikanska södern. Dessutom lanseras en hushållsburgare som består av 60 procent nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs.

Första fredagen i maj brukar räknas som den officiella grillpremiären. Till årets säsong presenterar ICA fem grillnyheter som förgyller våren och sommarens alla grilltillfällen.

Nyheterna inom kycklingsortimentet är en snabbfilé (utbankad kycklingbröstfilé) samt grillspett. Samtliga är kryddade med en canjunkrydda, vanlig i södra USA, som kombinerar spiskummin, vitlöksgranulat, svartpeppar, paprika, oregano och chilipeppar.

Med våra grillnyheter vill vi inspirera och underlätta för fler att grilla alla dagar i veckan. I år har vi valt att satsa på omtyckta svenska styckdetaljer med smakrika kryddblandningar som passar en pressad vardagskväll likväl som en helgdag då man har lite mer tid framför grillen, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på ICA Sverige.

Årets fläskytterfilé har en rökig smak med tydlig chilihetta och årets karré är även den rökig i kombination med en balanserad sötma och viss pepprighet.

Hushållsburgaren är tillverkad av nötfärs och ärtfärs precis som hushållsfärsen som ICA lanserade under våren. Färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Hushållsburgaren är gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

Folkets glass – svenskarna har valt smak!

För att avsluta grillmåltiden på bästa sätt presenterar ICA en nygammal glassfavorit från förra året. Glassen röstades fram genom en tävling på ICAs sociala medier där svenska folket fick skicka in förslag på sin drömglass. Över tusen förslag på smakkombinationer skickades in och flest röster fick krämig vaniljglass med mango- och passionsfruktssås toppad med hyvlad vit choklad.

*Beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till press- och analytikerkonferens i Stockholm för presentation av Concentrics första kvartal 2024

Published

on

By

Concentrics delårsrapport för första kvartalet (januari-mars) 2024 kommer att publiceras den 8 maj 2024, klockan 08.00 CET.

Klockan 10.00 CET är media, investerare och analytiker välkomna till Tändstickspalatset, Västra Trädgårdsgatan 15 i Stockholm, för en presentation av rapporten.

Det kommer också att vara möjligt att delta via webbsändning/telefonkonferens. VD och koncernchef Martin Kunz och CFO Marcus Whitehouse kommer att hålla presentationen på engelska, och den följs av en frågestund. Vi ser fram emot din medverkan. Mer detaljerad information finns nedan:

Press- och analytikerkonferens kl. 10:00 CET (09:00 BRITTISK TID)

  1. Gå till webbsändningen:

https://edge.media-server.com/mmc/p/bfap7uo9

  • Tryck på knappen Spela upp eller uppdatera sidan i webbläsaren om webbutsändningsvideon inte laddas automatiskt.
  1. Telefonkonferens:
  • Deltagare måste registrera sig i förväg på länken nedan. Efter registrering får varje deltagare ett telefonkonferensnummer och en unik personlig PIN-kod.
  • Med början 10 minuter innan konferenssamtalet inleds måste deltagarna använda den information för att komma åt konferenssamtalet som finns i den e-post som skickas ut vid registrering. Deltagarna kan även använda funktionen för att bli uppringda istället för att ringa närmaste telefonkonferensnummer.
  1. Onlineregistrering för telefonkonferens:

https://register.vevent.com/register/BIf1cbd5c1ef4d434987b02f594574f0c5

För ytterligare information, kontakta Gregory Asante på telefon: +44 121 445 6545 eller e-post: info@concentricab.com

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av entreprenadmaskiner, lastbilar, lantbruksmaskiner och industriprodukter. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i USA, Tyskland, Storbritannien, Sverige, Indien och Kina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknik genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, och hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat. Concentric erbjuder även flertalet produkter som utvecklats för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon, däribland elektriska vatten- och oljepumpar, elektriska fläktar, temperaturregleringssystem och elektrohydraulisk styrning. 2023 hade koncernen en omsättning om 4 205 MSEK och 1 282 anställda.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.