Connect with us

Marknadsnyheter

Bokslutskommuniké 2022

Published

on

RÄKENSKAPSÅRET 1 JAN 2022 – 31 DEC 2022

FJÄRDE KVARTALET 1 OKT 2022 – 31 DEC 2022

Sammanfattning av Appspotrkoncernen för verksamhetsåret 2022-01-01 – 2022-12-31

  • Annual Recurring Revenue (ARR) uppgick till 6 455 TSEK (6 908 TSEK)
  • De repetitiva avtalsintäkterna uppgick till 6 611 TSEK (5 270 TSEK). De repetitiva avtalsintäkternas andel av nettoomsättningen uppgick därmed till 84,0 % (96,6 %)
  • Nettoomsättningen för koncernen uppgick till 7 872 TSEK (5 454 TSEK)
  • Rörelseresultatet för koncernen uppgick till -25 342 TSEK (-29 272 TSEK)
  • Moderbolaget redovisar ett rörelseresultat på -22 647 TSEK (-25 183 TSEK)
  • Resultat efter skatt uppgick till -25 350 TSEK (-29 323 TSEK) för koncernen och -22 655 TSEK

(-24 328 TSEK) för moderbolaget

  • Styrelsen föreslår ingen utdelning

Väsentliga händelser för det fjärde kvartalet

Koncernen:

  • Annual Recurring Revenue (ARR) uppgick per 2022-12-31 till 6 455 TSEK (6 908 TSEK)
  • De repetitiva avtalsintäkterna uppgick till 1 755 TSEK (1 405 TSEK). De repetitiva avtalsintäkternas andel av nettoomsättningen uppgick därmed till 77,3 % (94,4 %)
  • Omsättningen uppgick till 2 270 TSEK (1 489 TSEK)
  • EBITDA uppgick till -4 755 TSEK (-7 514 TSEK)
  • Resultatet uppgick till -6 163 TSEK (-8 788 TSEK)
  • Resultat per aktie blev -3,15 SEK (-0,05 SEK)
  • Resultat per aktie före sammanläggningen blev -0,03 SEK (-0,05 SEK)

Moderbolaget:

  • Annual Recurring Revenue (ARR) uppgick per 2022-12-31 till 6 455 TSEK (72 TSEK)
  • De repetitiva avtalsintäkterna uppgick till 1 755 TSEK (21 TSEK). De repetitiva avtalsintäkternas andel av nettoomsättningen uppgick därmed till 77,3 % (100 %)
  • Omsättningen uppgick till 7 800 TSEK (21 TSEK)
  • Resultatet uppgick till -6 928 TSEK (-6 050 TSEK)
  • Resultat per aktie blev -3,54 SEK (-0,03 SEK)
  • Resultat per aktie före sammanläggningen blev -0,04 SEK (-0,03 SEK)
  • Bolagsverket meddelade 2022-12-30 att fusionen mellan Appspotr AB och det tidigare dotterbolaget Appspotr Studios AB hade registrerats. Appspotr Studios AB:s balans- och resultaträkning har i och med fusionens registrering överförts till Appspotr AB.
  • Bolagsverket meddelade 2022-12-14 att de aktier som emitterats som kvittning för betalning av (slutlig del av) köpeskillingen på 500 000 kronor hänförligt till det tidigare förvärvet av APTR SL AB har registrerats.
  • Bolaget meddelade 2022-11-03 att man tecknar ramavtal med Elon Group för vidareförsäljning av Appspotr-baserade mjukvarulicenser och tjänster.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

Annual Recurring Revenue (ARR) koncernen

ARR är Appspotrs viktigaste finansiella nyckeltal. Det visar värdet av de fasta och rörliga avtalsintäkterna de kommande 12 månaderna. Eftersom kunderna tenderar att stanna länge så har varje ny ARR-krona ett högt värde.

ARR uppgick per 2022-12-31 till 6,5 MSEK (6,9 MSEK).

NOT: Från och med att Appspotr Studios AB har fusionerats upp i Appspotr AB övergår vår ARR rapportering till att inte längre räkna med CARR (Contracted Annual Recurring Revenue) som det gjordes i Appspotr Studios AB.

VD har ordet

Under det fjärde kvartalet ökade Appspotrs nettoomsättning med cirka 52 procent jämfört med samma period föregående år, och för helåret 2022 (1 januari–30 december) ökade den med cirka 44 procent jämfört med helåret 2021.

2022 blev således bolagets hittills starkaste år, trots de utmaningar som pandemin, kriget i Ukraina och försämrade marknadsvillkor för noterade teknikbolag har fört med sig, vilket framför allt berodde på en stabilt ökande orderingång för fullserviceaffären under hela året. Att vi lyckats leverera fyra kvartal i rad med ökande försäljning är extra glädjande. Vi är samtidigt inte nöjda med den tillväxt och omsättning som Appspotr har idag utan siktar betydligt högre.

Under hela kvartalet märktes en fortsatt positiv trend för de appkoncept som vi erbjuder inom fullserviceaffären, med betydande efterfrågan från kunder inom primärt fastighetsmarknaden, handelsplatser samt offentlig sektor. Dessutom tecknade vi ett första ramavtal med en större återförsäljare under perioden. Vår multikanalstrategi att öppna fler kanaler mot kunder och öka antalet säljpunkter via återförsäljare har potential att fungera som en katalysator för ytterligare försäljningstillväxt. Vi anser därmed att bolaget har utmärkta förutsättningar att fortsätta leverera starka siffror under de kommande kvartalen.

Distribution
Genom att använda oss av en multikanalstrategi blir det möjligt att erbjuda och leverera produkter och tjänster via flera olika kanaler. Denna strategi inkluderar både direktförsäljning i egen regi samt försäljning i samarbete med återförsäljare som förfogar över egna säljnätverk samt merförsäljning till existerande kunder.

Under kvartalet tecknade Appspotr ett mycket spännande ramavtal med en första större återförsäljare. Vi genomför nu löpande utbildningsinsatser för att ge våra avtalspartners optimala förutsättningar att fungera som återförsäljare av Appspotrs produkter och tjänster. Vi kommer även att finnas med som stöd till återförsäljare under deras säljprocesser gentemot slutkunder.

Samarbeten med återförsäljare har tillsammans med vår egen direktförsäljning en stark potential att bidra till vår tillväxt under 2023. Vi arbetar aktivt med att teckna fler samarbetsavtal med nya återförsäljare parallellt med att vi ska växa vår egen direktförsäljning.

Erbjudandet
Vi har fortsatt arbetet med att förstärka vårt kunderbjudande under perioden, och särskilt när det gäller att öka vår egen och våra kunders produktivitet i vår plattform för att leverera appar. För att bättre kunna utvärdera och optimera olika processer har vi börjat att mäta produktionstiden i vår plattform, bland annat när det gäller utveckling från appkoncept till färdig applikation. Analysföretaget McKinsey talar om en 90% minskning av produktionstiden vid användning av low code jämfört med traditionell apputveckling, och vi ser i många fall ännu större effektivitetsvinster då vår plattform till huvuddel inte kräver någon programmering alls (no code). Konkret innebär dessa förbättringar att vi får en högre marginal och kan arbeta med fler parallella kundprojekt inom vår fullserviceaffär, samtidigt som våra kunder med egen utveckling blir mer benägna att fortsätta använda oss och utöka sina abonnemang.

Organisationen
Appspotrs organisation har idag en god leveransförmåga kombinerat med en kostnadseffektiv och skalbar struktur med möjlighet att rekrytera personal både i Sverige och Sri Lanka. Detta innebär att vi känner oss trygga med fortsatta satsningar på att öka antalet säljpunkter, både internt och via återförsäljare, utan att vara oroliga för att inte kunna leverera i tid eller med tillräckligt hög kvalitet. Under kvartalet slutfördes också fusionen av Appspotr Studios AB i Appspotr AB vilket skapat flera synergier i organisation och kundrelationer.

Försäljning
Vi har fortsatt att förstärka våra egna försäljningsresurser under kvartalet, och vi ser en successiv förbättring när det gäller vår förmåga att nå avslut. Ett exempel på detta är att vi tecknade sju avtal under det fjärde kvartalet som var av tillräcklig storlek för att kommunicera via separata pressmeddelanden. Vår förhoppning är att våra förstärkta interna försäljningsresurser ska fortsätta att bidra positivt till vår tillväxt i form av nettoomsättning och ARR även under 2023.

Produkter
Som nämnts under punkten Erbjudande så har vi arbetat framgångsrikt med produktivitetsförbättringar som inverkar klart positivt på användarupplevelsen och resultatet vid användning av vår plattform. Arbetet fortlöper även med att löpande addera mer funktionalitet ut efter kundernas önskemål och därmed göra vår plattform till en alltmer attraktiv och kraftfull lösning för utveckling och hantering av appar. Vi är stolta över att plattformen idag har nått en betydande mognadsgrad som skapar stort värde för oss själva och våra kunder.

Sammanfattningsvis har 2022 varit ett både utmanande och framgångsrikt år för Appspotr, och vi har tagit stora steg framåt när det gäller såväl vårt erbjudande och våra produkter som bolagets leveransförmåga. Vår multikanalstrategi inklusive satsningen på att börja samarbeta med större återförsäljare gör samtidigt att vår potential för fortsatt tillväxt är god. Detta gör att vi står väl rustade inför 2023, och vi kommer att göra vårt yttersta för att bli en ännu starkare och mer attraktiv partner inom leverans av värdeskapande applösningar. 2023 ser onekligen ut att bli ett spännande år för Appspotr!

Med vänliga hälsningar,

Patric Bottne

VD Appspotr

För ytterligare information kontakta:

Patric Bottne, VD Appspotr AB (publ)

Mobil: +46 701 46 61 89

E-post: patric@appspotr.com

Denna information är insiderinformation som Appspotr AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 oktober 2021 kl. 08.00 CEST.

Mangold Fondkommission AB är Bolagets Certified Adviser, tel. +46 8 503 01 550, e-post: ca@mangold.se, www.mangold.se

Om Appspotr

Appspotr är ett IT-bolag som utvecklar, säljer och marknadsför mjukvarulösningar för utveckling av mobila appar med fokus på Low Code som innebär att användaren kan skapa mobila appar utan förkunskaper inom kodning. Via bolagets plattform Appspotr 3 erbjuds tjänster relaterade till formgivning, innehåll och publikation som innebär snabbare, effektivare produktion av appar till en väsentligt lägre kostnad. Kunderna återfinns bland annat inom IT-bolag, webbutvecklare och andra företag vilka utvecklar mobila applösningar till slutkund samt inom företag och organisationer med behov av apputveckling inom organisationen. Moderbolaget Appspotr AB har sitt säte i Göteborg. Dotterbolaget Appspotr Studios AB har sitt säte i Stockholm. Dotterbolaget Appspotr South Asia Ltd har sitt säte i Colombo, Sri Lanka.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.