Marknadsnyheter
Bokslutsrapport 2022
1 JANUARI – 31 DECEMBER 2022
(Jämfört med samma period föregående år)
- Nettoomsättningen ökade med 28,2 procent till 156 173 (121 867) MSEK
- Försäljningstillväxten, inklusive organisk försäljningstillväxt och förvärv, uppgick till 17,7 procent, varav volym 1,7 procent, pris/mix 14,0 procent och förvärv 2,0 procent.
- Förvärv av Legacy Converting Inc, Knix Wear Inc och Modibodi
- Betydande prishöjningar om i genomsnitt 13,3 procent har genomförts för att motverka de betydligt högre kostnaderna för råvaror, energi och distribution
- Nedskrivning av tillgångar i Ryssland om cirka 1,7 miljarder SEK. Ett arbete pågår för att lämna den ryska marknaden.
- Rörelseresultatet före avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella tillgångar (EBITA) uppgick till 10 887
(14 051) MSEK - Justerad EBITA uppgick till 13 058 (13 680) MSEK och justerad EBITA marginal uppgick till 8,4 (11,2) procent. Fjärde kvartalet 2022 ökade justerad EBITA med 33 procent jämfört med samma period föregående år och uppgick till 4 084 (3 077) MSEK och justerad EBITA marginal ökade till 9,3 (9,0) procent.
- Avkastning på sysselsatt kapital uppgick till 8,1 (12,3) procent. Justerad avkastning på sysselsatt kapital uppgick till 9,7 (12,0) procent.
- Periodens resultat uppgick till 6 064 (9 810) MSEK
- Resultat per aktie uppgick till 7,93 (12,27) SEK och justerat resultat per aktie uppgick till 12,28 (12,50) SEK
- Rörelsens kassaflöde uppgick till 5 380 (6 894) MSEK
- Styrelsen föreslår en höjning av utdelningen med 4 procent till 7,25 (7,00) SEK per aktie
KONCERNCHEFENS KOMMENTAR
Rekordtillväxt, betydande prishöjningar och förvärv
”Under 2022 uppnådde Essity en rekordtillväxt och den högsta nettoomsättningen någonsin.
Vi kan konstatera att vi, trots den betydande kostnadsinflationen, uppnått ett rörelseresultat som före av- och nedskrivningar var i nivå med 2021. Vi har genomfört betydande prishöjningar samtidigt som volymerna var högre under året.”
Stark försäljningstillväxt med betydande prishöjningar
Essitys nettoomsättning 2022 uppgick till cirka 156 miljarder SEK. Försäljningstillväxten, inklusive organisk försäljningstillväxt och förvärv, var stark och uppgick till 17,7 procent och den genomsnittliga prishöjningen var 13,3 procent. Försäljningstillväxten var stark inom samtliga tre affärsområden; Health & Medical, Consumer Goods och Professional Hygiene, som alla är ledande på en växande global hygien- och hälsomarknad. Trots betydande prishöjningar var volymerna högre för året. Arbetet med effektivitetsförbättringar har bedrivits i hög takt. Justerad EBITA uppgick till 13 058 MSEK och justerad EBITA marginal uppgick till 8,4 procent.
Justerad avkastning på sysselsatt kapital uppgick till 9,7 procent. Resultat per aktie uppgick till 7,93 SEK. För verksamhetsåret 2022 föreslår styrelsen en höjning av utdelningen med 4 procent till 7,25 SEK per aktie.
Året har präglats av kriget i Ukraina och det mänskliga lidande det ger upphov till. Essity har bidragit med donationer till UNHCR och andra internationella och lokala organisationer. Arbete pågår för att lämna den ryska marknaden och en nedskrivning har gjorts av bolagets tillgångar i Ryssland om cirka 1,7 miljarder SEK.
Fjärde kvartalet 2022 – Högre resultat och justerad EBITA marginal
I fjärde kvartalet ökade nettoomsättningen kraftigt och uppgick till cirka 44 miljarder SEK. Vi genomförde ytterligare prishöjningar som i genomsnitt uppgick till 18,4 procent, en ökning med 6 procent jämfört med tredje kvartalet 2022. Som resultat av vårt framgångsrika arbete med prishöjningar ökade justerad EBITA med 33 procent och den justerade EBITA marginalen ökade med 0,3 procentenheter till 9,3 procent. Jämfört med tredje kvartalet 2022 ökade den justerade EBITA marginalen med 1,8 procentenheter. Justerad avkastning på sysselsatt kapital ökade till 11,4 procent.
Förvärv inom snabbväxande segment
I enlighet med strategin att växa inom segment med stark framtida tillväxt har tre bolag förvärvats. Förvärvet av det amerikanska bolaget Legacy Converting Inc breddar Essitys erbjudande inom Professional Hygiene genom en starkare position inom rengörings- och avtorkningsprodukter på den nordamerikanska marknaden. Inom Intimate Hygiene förvärvades två ledande bolag; Knix Wear Inc och Modibodi. Essity är nu global marknadsledare1) inom absorberande underkläder som är det snabbast växande segmentet inom Intimate Hygiene.
1) Estimat baserat på marknadsdata sammanställd av Essity
Ett vinnande erbjudande
Vi har fortsatt investera i innovation och marknadsföring för att öka andelen premiumerbjudanden, hållbara lösningar och digitala erbjudanden. Under 2022 ökade Essitys e-handelsförsäljning med 20 procent till 23 miljarder SEK, vilket motsvarar 15 procent av nettoomsättningen. Vi har genom investeringar och förvärv också ökat bolagets direct-to-consumer försäljning.
Konkreta framsteg inom hållbarhet
Att leda inom hållbarhetsområdet är en strategisk prioritering för Essity för att öka försäljning, lönsamhet och minska riskerna i bolaget samtidigt som vi bidrar till en bättre värld. Vi har exempelvis lanserat toalettpapper med vetestrå under varumärket Zewa och Libero Touch klimatsmarta barnblöja. Bolagets koldioxidutsläpp enligt Sciene Based Targets Scope 1 och 2 har minskat med 18 procent jämfört med 2016. Essity har även fått flera utmärkelser för bolagets hållbarhetsarbete, exempelvis utsetts till ett av världens mest hållbara bolag av Corporate Knights, inkluderats i S&P Global’s Sustainability Yearbook 2022 som ett av de 150 mest hållbara bolagen och CDP har uppmärksammat Essity för ledarskap inom hållbarhet och vi tar plats på deras ”A-lista” för arbetet mot avskogning. Vi har utnämnts till ”Diversity Leader” för andra året i rad av Financial Times i deras årliga genomgång av mångfaldsarbetet i europeiska bolag.
Prioriteringar 2023
För att nå koncernens långsiktiga mål avseende tillväxt och avkastning till år 2025 är Essitys prioriteringar innovation, starka varumärken, effektivisering och hållbarhet. Arbetet med prishöjningar fortsätter för att kompensera kostnadsinflationen. Tillväxt i de snabbast växande säljkanalerna och regionerna samt i segment med högst avkastning prioriteras för att skapa långsiktigt ökat värde för kunder, konsumenter, medarbetare och aktieägare.
Magnus Groth
Vd och koncernchef
KOMMANDE RAPPORTER
Essitys årsredovisning för 2022 avses att publiceras under vecka 9, 2023. Under 2023 publiceras delårsrapporter 27 april,
20 juli och 26 oktober.
ÅRSSTÄMMA
Årsstämma i Essity kommer att hållas den 29 mars 2023 i Stockholm.
INBJUDAN TILL PRESENTATION BOKSLUTSRAPPORT 2022
I samband med publiceringen hålls en telefon- och webbpresentation kl. 09:00 där vd och koncernchef Magnus Groth presenterar och svarar på frågor.
Presentation:
Datum: torsdag den 26 januari 2023
Tid: kl. 09:00
Länk till webbpresentation: https://essity.videosync.fi/2023-01-26
Telefon: UK: +44 (0) 33 055 102 00, USA: +1 212 999 66 59, SWE: 08 505 204 24. Ring in i god tid innan presentationen börjar. Uppge ”Essity”.
Presentationen av bokslutsrapporten kommer även att finnas tillgänglig på LinkedIn och Twitter.
Stockholm 26 januari 2023
Essity Aktiebolag (publ)
Magnus Groth
Vd och koncernchef
För ytterligare information, kontakta:
Fredrik Rystedt, CFO och vice vd, +46 (0) 8 788 51 31
Johan Karlsson, chef Investerarrelationer, koncernfunktion Finance, +46 (0) 70 511 15 81
Joséphine Edwall Björklund, chef koncernfunktion Kommunikation, +46 (0) 8 788 52 34
Per Lorentz, presschef, koncernfunktion Kommunikation, +46 (0) 73 313 30 55
Notera
Rapporten har inte varit föremål för revisorernas granskning.
Denna information är sådan som Essity Aktiebolag (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Denna rapport har upprättats i både en svensk och en engelsk version. Vid variationer mellan de två ska den svenska versionen gälla. Informationen lämnades, genom Karl Stoltzs, Media Relations Director, försorg, för offentliggörande den 26 januari 2023 klockan 07:00 CET.
Taggar:
Marknadsnyheter
Klart för byggande av 219 nya hyresrätter till 2026
I höst tas första spadtagen för sammanlagt 219 nya hyresrätter på Anderstorpgård i centrala Skellefteå. Bostäderna beräknas stå klara för inflyttning under 2026.
– Det blir ett av de största projekten i Skebos historia och ett efterlängtat tillskott i ett Skellefteå som under 2024 växt snabbast i hela Sverige, säger Harriet Classon, ordförande Skebo.
Kvarteret har ett attraktivt läge utmed Skellefteälven i stadsdelen Anderstorp och närhet till en god service med lekplats, idrottsplats och generösa grönområden. I området finns även skolor och förskolor, hälsocentral och Skellefteås centrala delar finns inom 15 minuters gångavstånd.
Det kommer att byggas 219 nya lägenheter fördelade på tre punkthus i åtta våningar samt ett lamellhus på sex våningar. Lägenheterna kommer variera från 2 till 4 rum och kök, med storlekar från cirka 35 till 85 kvadratmeter. Husen kommer att förses med solceller som installeras på yttertaken. NCC är vald som entreprenör för projektet.
– Skellefteå är just nu en av Sveriges snabbast växande städer och behovet av nya bostäder är påtagligt. Vi har sedan tidigare genomfört flera lyckade byggprojekt på uppdrag av Skebo. Med de nya hyresrätterna på Anderstorpsgården får NCC fortsätta bidra till att öka bostadsutbudet i staden, säger Niklas Sparw, affärsområdeschef, NCC Building Sverige.
Skebo bygger även två radhuslängor i två våningar på området. Dessa bostäder är på 5 rum och kök på en yta av ca 100 kvadratmeter. Dessutom kommer cirka 140 parkeringsplatser att erbjudas, varav 80 procent kommer att vara utrustade med motorvärmare som kommer att kunna konverteras till elbilsladdning när det behovet uppstår.
– Behovet av nybyggda hyresrätter i centrala lägen är fortsatt stort i Skellefteå. Att vi snart kan addera över 200 nya lägenheter i ett centralt läge känns riktigt bra och vi ser fram emot att sätta spaden i marken, säger Helena Markgren.
För mer information, kontakta:
Helena Markgren
Vd Skebo
0910 – 73 65 01
____________________________________________________________________
Skebo är Skellefteås största fastighetsbolag som äger och förvaltar cirka 5 000 lägenheter och ett antal lokaler. Vi har hyreslägenheter i flerfamiljshus, radhus, småhus, studentbostäder samt vård- och omsorgsboenden. Vi arbetar för stadens och kommunens utveckling och ligger i toppen vad gäller kundnöjdhet i landet. Vårt mål är att ge varje hyresgäst som kommer till oss möjligheten att flytta in och från första stund börja trivas i sitt drömhem. ”Längta hem” är vår devis som alltid sätter kunden först. Vi verkar för hyresgästinflytande och delaktighet där trivsel, trygghet och goda relationer är i fokus.
Skeppargatan 8, 931 30 Skellefteå, tel +46 910-73 65 00, info@skebo.com, skebo.se
Taggar:
Marknadsnyheter
Swedavias delårsrapport för Q1 2024: Fler resenärer, stärkt kommersiellt utbud och förbättrat linje- och destinationsutbud ledde till ökad nettoomsättning, förbättrat EBITDA och stärkt kassaflöde
Nettoomsättningen för perioden ökade med 154 MSEK och uppgick till 1 443 MSEK. Ett ökat antal resenärer och avgiftsjusteringar har bidragit till ökningen. Kassaflödet för perioden var positivt och uppgick till 57 MSEK, en ökning med 76 MSEK jämfört med föregående år. Swedavia redovisar en EBITDA på 175 MSEK för kvartalet vilket är en ökning med 55 MSEK jämfört med föregående år. Rörelseresultatet uppgick till -217 MSEK, vilket är i nivå med föregående års rörelseresultat. Under perioden har förberedelser för ökad dimensionering av den operativa verksamheten skett vilket påverkade rörelseresultatet. Under kvartalet fortsatte satsningarna på det kommersiella utbudet med förbättringar av utbudet på bland annat Göteborg Landvetter Airport och fortsatt utveckling av Marknadsplatsen på Stockholm Arlanda Airport
Under kvartalet reste 6,7 miljoner människor till eller från Swedavias flygplatser, en ökning med en procent jämfört med föregående år. Ökningen drevs av ett fortsatt ökat utrikesresande där antalet resenärer ökade med 4,9 procent medan inrikesresandet för kvartalet minskade.
– Vi summerar ett kvartal med ett förbättrat EBITDA och ett stärkt kassaflöde jämfört med föregående år. Vi har under kvartalet också stärkt linje- och destinationsutbudet och förbättrat tillgängligheten till bland annat Nordamerika från Arlanda. Under sommarsäsongen kommer våra resenärer kunna välja på närmare 30 avgångar i veckan till flera nordamerikanska destinationer från Arlanda, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.
Nettoomsättningen uppgick till 1 443 MSEK (1 289) vilket var en ökning med 12 procent jämfört med föregående år. Kassaflödet för den löpande verksamheten för kvartalet var positivt och uppgick till 57 MSEK (-19), en förbättring om 76 MSEK jämfört med föregående år. EBITDA för perioden uppgick till 175 MSEK, en ökning med 55 MSEK. Rörelseresultatet uppgick till -217 MSEK (-215). Som ett led i förberedelserna inför ett ökad resande i sommar ökades dimensioneringen av den operativa verksamheten vilket ökade driftkostnaderna under kvartalet.
Under kvartalet fortsatte implementeringen av Swedavias kommersiella strategi med fokus på ett brett och varierat utbud av mat, dryck och shopping. På Landvetter invigdes ett nytt utbud av restauranger, kaféer och butiker. Det kommersiella utbudet har även stärkts på Malmö Airport och Luleå Airport. På Arlanda fortsätter den nya Marknadsplatsen att växa och utvecklas. Utbudet har under våren kompletterats med nya restauranger och med ett antal nya butiker och kaféer. Fler öppningar är att vänta under 2024 i takt med att Marknadsplatsen fortsätter växa.
– De kommersiella intäkterna bidrar till vår förmåga att hålla konkurrenskraftiga flygplatsavgifter och möjliggör fortsatt utveckling av flygplatsernas infrastruktur. Men det är förstås främst glädjande att satsningarna mottas väl av våra kunder, säger Jonas Abrahamsson.
Nyckeltal | 2024 | 2023 | 2023 | |
MSEK, om ej annat anges | jan-mar | jan-mar | jan-dec | |
Nettoomsättning | 1 443 | 1 289 | 5 931 | |
Rörelseresultat | -217 | -215 | -318 | |
Periodens resultat | -215 | -199 | -353 | |
Kassaflöde från den löpande verksamheten | 57 | -19 | 766 | |
Medelantal anställda | 2 703 | 2 430 | 2 603 | |
Antal passagerare, miljoner | 6,7 | 6,7 | 32,1 |
Den fullständiga delårsrapporten finns tillgänglig på Swedavias webbplats: Om Swedavia – Finansiell information: www.swedavia.se/om-swedavia/finansiell-information/.
Denna information är sådan information som Swedavia AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 april 2024, 13:00 CEST.
För mer information, kontakta Ellen Laurin, tf presschef på Swedavia eller Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.
Taggar:
Marknadsnyheter
NCC bygger 219 hyreslägenheter i Skellefteå
NCC har tecknat avtal med Skebo om att bygga 219 hyreslägenheter på Anderstorpsgården i Skellefteå. Affären är en totalentreprenad med ett ordervärde på cirka 320 MSEK.
Karta över Anderstorpsgården, Skellefteå
NCC:s uppdrag omfattar nyproduktion av hyreslägenheter i varierande storlekar fördelat på punkt-, lamell- och radhus. Projekteringen för byggprojektet inleds våren 2024 och byggstart sker under hösten 2024. Till årsskiftet 2026/27 ska området vara klart för inflyttning.
– Behovet av nybyggda hyresrätter i centrala lägen är fortsatt stort i Skellefteå. Att vi snart kan addera nya lägenheter i ett centralt läge känns riktigt bra och det blir ett av de största projekten i Skebos historia. Vi ser fram emot att sätta spaden i marken, säger Helena Markgren, vd Skebo.
Det nya bostadsområdet i Skellefteå ska byggas i stadsdelen Anderstorp på Elevhemsgatan, nära det byggminnesförklarade Anderstorps gård och Skellefteälven.
– Skellefteå är just nu en av Sveriges snabbast växande stad och behovet av nya bostäder är påtagligt. Vi har sedan tidigare genomfört flera lyckade byggprojekt på uppdrag av Skebo. Med de nya hyresrätterna på Anderstorpsgården får NCC fortsätta bidra till att öka bostadsutbudet i staden, säger Niklas Sparw, affärsområdeschef, NCC Building Sverige.
Affären uppgår till cirka 320 miljoner kronor och orderregistreras i affärsområde NCC Building Sweden i andra kvartalet 2024.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Jarl, projektutvecklare, NCC Building Sverige, 070-611 97 46, johan.jarl@ncc.se
Amelie Winberg, presschef, NCC Building Sverige, 070-221 13 72, amelie.winberg@ncc.se
NCC:s presstjänst: 08-585 519 00, press@ncc.se, NCC:s Mediabank
Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar bygg- och infrastrukturprojekt, produktion av asfalt och stenmaterial samt kommersiell fastighetsutveckling. 2023 omsatte NCC ca 57 miljarder SEK och hade 12 200 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients