Connect with us

Marknadsnyheter

Upptäck fördelarna med automation

Published

on

Digitalisering och automatisering är nyckeln till effektivare och mer resursbesparande produktion. Abbe Korchane på Bürkert förklarar varför man bör satsa på automation och hur man gör för att komma igång.

Varför ska man satsa på automation?

– Det korta svaret är: för att det finns bättre saker att göra med tiden. I våra egna hem har vi gärna lampor som släcker sig själva och apparater som startas automatiskt under natten. Varför ska du inte tänka på samma sätt på jobbet? Varför gå manuellt till en maskin och peta på den, när den kan sköta sig själv och du kan få all information på en skärm i stället? Genom att automatisera manuellt arbete kan personalen i stället frigöra tid och kreativitet, vilket är något som behövs i de allra flesta företag.

Vad finns det mer för fördelar med automation?

– En annan stor fördel är att automation tar bort den mänskliga faktorn. Du gör dina processer strukturbaserade i stället för personbaserade, vilket gör allting mycket enklare och skapar en trygghet på företaget. I dag har vi till exempel många industrier där man har stora utmaningar inför nästa generationsskifte, eftersom allting är beroende av vissa personers kunskap. Med en automatiserad process går allting betydligt smidigare. Jag skulle till och med säga att om man vill framtidssäkra sitt företag så måste man automatisera. Annars kommer man bli frånåkt av konkurrenterna, för de kommer att göra det.

Hur ska man tänka om man vill komma igång med automation?

– Ett vanligt misstag är att många tänker för stort till en början. Man tänker: Nu ska vi riva allt och bygga nytt. Och det kan förstås vara läskigt och dyrt. Jag brukar i stället säga att man ska utgå från de processer man har. Börja smått och fundera över vilka processer som kostar mest tid och där en automatisering gör störst skillnad. Prata med era leverantörer och se hur de kan hjälpa till. Där finns ofta bra kompetens för att göra en automationstrappa, där man börjar smått för att sedan skala upp efter tid.

För vilka branscher lämpar sig automatiserade processer extra bra?

– De flesta branscherna kan vinna på att automatisera, men det område där vi växer mest just nu är livsmedelsindustrin. Den är speciell av flera anledningar, inte minst för att det aldrig får bli fel. Så snart det blir minsta fel i livsmedelsproduktion blir det katastrof, men en automatiserad process minskar den mänskliga faktorn och därmed felkällorna. Dessutom leder automatiserade processer ofta till minskat svinn och minskade energikostnader.

Hur gör jag för att komma igång?

– Steg ett är att höra av sig till mig och säga att man vill undersöka möjligheterna till automation. Sedan kommer jag på besök och kunden får berätta mer om sin process. När vi sedan vet mer om processerna kan vi avgöra var man bör börja för att få så bra resultat som möjligt. Jag brukar sedan säga att mitt arbete startar på riktigt när produkten väl är levererad. Bürkert följer med och ger service längs hela vägen, tills processen är på plats och fungerar. Vi tar alltid ansvar och lämnar aldrig kunden i sticket.

Kontakt:

Abdullah Korchane, Account Manager
abdullah.korchane@burkert.com
070 889 82 40

Elin Kamyab
Marketing manager
elin.kamyab@burkert.com

Bürkert är ett av världens ledande företag inom industriell mät-, kontroll- och reglerteknik för gaser och vätskor.
Vi finns representerade med säljkontor i 36 länder och har 5 fabriker, 4 forskningscenter och 5 systemhus runt om i världen med totalt 3000 anställda. Bürkert grundades 1946 i Tyskland och är ett helägt familjeföretag som genom kompetens, framåtanda och närhet har skapat en plats bland de främsta inom sitt område. 1968 startades Bürkert i Sverige och har idag säljkontor i Stockholm och Malmö.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktier i Hoist Finance under veckorna 18 och 19, 2024 – återköpsprogrammet avslutat

Published

on

By

Hoist Finance AB (publ) (LEI-kod: 549300NPK3FB2BEL4D08) (”Hoist Finance”) har under perioden 29 april – 6 maj 2024 återköpt sammanlagt 87 000 egna aktier (ISIN: SE0006887063) inom ramen för det återköpsprogram som styrelsen infört. Återköpsprogrammet som inleddes den 8 februari 2024 är härmed avslutat då totalt 2 102 022 aktier har återköpts till ett sammanlagt belopp om 99 940 686 SEK.

Återköpen är en del av det återköpsprogram om högst 10 procent av samtliga aktier i bolaget till ett sammanlagt belopp om högst 100 000 000 SEK som Hoist Finance offentliggjorde den 6 februari 2024. Återköpsprogrammet genomförs i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 (”MAR”) och Kommissionens delegerade förordning (EU) nr 2016/1052 (”Safe Harbour-förordningen”). Syftet med återköpsprogrammet är att justera bolagets kapitalstruktur och därigenom bidra till att skapa ett ökat värde för Hoist Finance aktieägare. Avsikten är att de aktier som återköps ska dras in genom beslut vid kommande bolagsstämmor.

Aktier i Hoist Finance har återköpts enligt följande:

Datum

Aggregerad daglig volym (antal aktier)

Viktat genomsnittspris per dag (SEK)

Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK)

29 april 2024

30 000

51,9466

1 558 398

30 april 2024

20 000

52,5092

1 050 184

2 maj 2024

30 000

50,8470

1 525 410

3 maj 2024

6 maj 2024

7 000

59,0499

413 349

Totalt ackumulerat under veckorna 18 och 19 2024

87 000

 

4 547 341

Totalt ackumulerat under återköpsprogrammet

2 102 022

 

 

99 940 686

 

Samtliga förvärv har genomförts på Nasdaq Stockholm av Carnegie Investment Bank AB (publ) för Hoist Finance räkning.

Efter ovanstående förvärv uppgår Hoist Finance innehav av egna aktier per den 6 maj 2024 till 2 102 022. Det totala antalet aktier i Hoist Finance, inklusive de egna aktierna, uppgår till 89 303 000 och antalet utestående aktier, exklusive de egna aktierna, uppgår till 87 200 978.

Fullständig information om de genomförda transaktionerna enligt artikel 5.3 i MAR och artikel 2.3 i Safe Harbour-förordningen biläggs detta pressmeddelande.

För vidare information vänligen kontakta:

Christian Wallentin, CFO och Vice VD

ir@hoistfinance.com

+46 8 55 51 77 90

Om Hoist Finance

Hoist Finance är en förvaltare specialiserad på förfallna lån. I över 25 år har vi fokuserat på att investera i och förvalta skuldportföljer. Vi är en partner till internationella banker och finansiella institut i hela Europa och förvärvar portföljer av förfallna lån. Vi är också en partner till privatpersoner och små och medelstora företag som befinner sig i en skuldsituation och vi skapar långsiktigt hållbara återbetalningsplaner som gör det möjligt för dem att omvandla förfallna skulder till skulder som betalas av. Vi finns på 13 marknader i Europa och aktierna är noterade på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök hoistfinance.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kontigo Care (publ) publicerar årsredovisning 2023

Published

on

By

Kontigo Cares årsredovisning för verksamhetsåret 2023 har idag publicerats och finns tillgänglig på bolagets hemsida

Rapporten återfinns på bolagets hemsida, se https://ir.kontigocare.com/finansiella-rapporter-och-dokument/.

För mer information, vänligen kontakta:  

Ulrika Giers, Verkställande direktör

telefon: 46 (0)18 410 88 80

e-post: ulrika.giers@kontigocare.com

Anja Peters Ohlsson, CFO och IR-ansvarig

telefon: 46 (0)18 410 88 80

e-post: ir@kontigocare.com eller anja.peters@kontigocare.com

För mer information om Kontigo Care, vänligen besök www.kontigocare.com

Om Kontigo Care AB (publ)
Kontigo Care AB (publ) (”Kontigo Care” eller ”Bolaget”) har som målsättning att genom innovativa eHälsolösningar förbättra och effektivisera den globala beroendevården och att därmed minska lidandet för en stor mängd patienter och deras anhöriga. Bolagets eHälsoplattform Previct® består av ett antal avancerade algoritmer, AI-drivna prediktionsmotorer och kommunikationslösningar, samt av de två plattformsapplikationerna Previct® Alcohol och Previct® Gambling, för tillämpning inom respektive beroendeområde. Kontigo Cares aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet KONT. Bolagets Certified Adviser är Redeye AB.

Continue Reading

Marknadsnyheter

InDex Pharmaceuticals lämnar en statusuppdatering och informerar om extra bolagsstämma den 10 juni 2024

Published

on

By

6 maj, 2024 – InDex Pharmaceuticals Holding AB (publ) (”InDex Pharmaceuticals” eller ”Bolaget”) meddelar att utvärderingen av alternativ för Bolagets framtid, inklusive det omvända förvärv som kommunicerades i ett pressmeddelande den 8 april 2024 (”Transaktionen”), alltjämt pågår. I separat pressmeddelande kallar InDex Pharmaceuticals styrelse till extra bolagsstämma att hållas den 10 juni 2024.

Efter att utvecklingen av cobitolimod avbröts och InDex Pharmaceuticals meddelade att Bolaget inte kommer fortsätta utvecklingen av några av sina andra substanser har, som Bolaget tidigare kommunicerat och i syfte att maximera aktieägarvärdet, olika alternativ för Bolagets framtid utvärderats. Utvärderingen, som gjordes med stöd av extern finansiell rådgivare, resulterade i att gå vidare med det omvända förvärvet samt att vidta ytterligare åtgärder för att säkerställa att en sådan transaktion är genomförbar.

InDex Pharmaceuticals styrelse, i syfte att möjliggöra genomförandet av det planerade omvända förvärvet så snart som praktiskt möjligt, kallar genom ett separat pressmeddelande till en extra bolagsstämma att hållas den 10 juni 2024 för att besluta om de ändringar av bolagsordningen som föranleds av den tilltänkta Transaktionen. Förutsatt att parterna kommer överens förväntas avtal om den tilltänkta Transaktionen ingås senast den 20 maj 2024.

Som framgår av kallelsen föreslår styrelsen att stämman beslutar att anta ny bolagsordning med i huvudsak följande ändringar: (i) nytt bolagsnamn och verksamhetsföremål,  (ii) nya gränser för aktiekapital och antal aktier, (iii) införande av ett nytt slag av inlösenbara aktier av serie C och (iv) införande av ett omvandlingsförbehåll där ägare av stamaktier kan begära omvandling till aktier av serie C. Bolagsordningen i dess fullständiga föreslagna nya lydelse kommer att finnas tillgänglig på Bolagets webbplats senast två veckor före bolagsstämman.

Förutsatt att Bolaget ingår avtal om den tilltänkta Transaktionen avser InDex Pharmaceuticals styrelse att kalla till en separat extra bolagsstämma, att hållas i direkt anslutning till bolagsstämman den 10 juni 2024 som beskrivs i detta pressmeddelande, för beslut om godkännande av den tilltänkta Transaktionen, apportemission, sammanläggning av aktier och övriga beslut som föranleds av Transaktionen.

För mer information, se kallelsen till den extra bolagsstämman, vilken publiceras genom ett separat pressmeddelande.

För mer information:
Jenny Sundqvist, VD
Tel: +46 8 122 038 50
E-post: jenny.sundqvist@indexpharma.com

Johan Giléus, CFO och vice VD
Tel: +46 8 122 038 50
E-post: johan.gileus@indexpharma.com

Offentliggörande
Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 6 maj 2024 kl. 20:40 CET.

Kort om InDex Pharmaceuticals
InDex Pharmaceuticals vision är att hjälpa patienter med immunologiska sjukdomar där det finns ett stort medicinskt behov av nya behandlingsalternativ. Cobitolimod utvärderades i fas III-programmet CONCLUDE för måttlig till svår vänstersidig ulcerös kolit – en funktionsnedsättande, kronisk inflammation av tjocktarmen.

InDex Pharmaceuticals är baserat i Stockholm. Bolagets aktier (kortnamn INDEX) handlas på Nasdaq First North Growth Market Stockholm. Redeye AB är bolagets Certified Adviser. För mer information, vänligen besök www.indexpharma.com/sv.

Informationen i detta pressmeddelande är avsedd för investerare.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.