Connect with us

Marknadsnyheter

Finansiell teknologi kan generera 182 miljarder kronor för svensk detaljhandel

Published

on

Adyens undersökning visar att unified commerce kan ge detaljhandlare tio procentenheter högre tillväxt under 2023.

16 maj 2023: Adyen (AMS:ADYEN), fintechplattformen för många av världens ledande företag, publicerar idag en ekonomisk undersökning som visar att svensk detaljhandel hade kunnat öka sin omsättning med 182 miljarder kronor om sektorn implementerade unified commerce som strategi istället för att säljkanaler arbetar i silos.

Adyens undersökning har tagits fram av Centre for Economic and Business Research (Cebr) och visar att unified commerce gav detaljhandlare i Sverige tio procentenheter högre tillväxt än konkurrenter som inte använde sig av unified commerce.

Inom ramen för en global rapport med 36 000 konsumenter och över 12 000 handlare gav Adyen undersökningsföretaget Opinium LLP i uppdrag att intervjua 1 000 svenska konsumenter, medan Censuswide intervjuade 538 svenska företag för att få förståelse för inflationens påverkan på konsumenter, men även hur detaljhandeln förhåller sig till förändringar i konsumentbeteende. Med Cebr:s metodologi tydliggörs att unified commerce – som innebär att ens fysiska och digitala säljkanaler kopplas samman i ett system – ger detaljhandlare större motståndskraft i en tuff makroekonomisk kontext.

En överväldigande majoritet (77%) av svenska konsumenter säger sig spendera mer tid åt att hitta bästa möjliga priser och erbjudanden när de shoppar, som ett resultat av det ekonomiska läget. Samtidigt säger 38% att de väntar till shoppinghögtider som Black Friday för att köpa varorna på önskelistan. Som ett resultat har mer än hälften (52%) av Sveriges handlare valt att erbjuda rabatter under hela kalenderåret.

Rapporten visar även att de ökade levnadskostnaderna gör personliga erbjudanden och lojalitet viktigare än någonsin. Tre av fyra konsumenter (74%) efterfrågar mer rabatter och erbjudanden från de detaljhandlare som konsumenten shoppar hos regelbundet medan 43% vill att detaljhandlare kommer ihåg deras tidigare köp och preferenser så att framtida shopping blir mer skräddarsydd. Detaljhandeln upplever dessa nyfunna förväntningar som svåra att tillfredsställa, eftersom mer än hälften (56%) av svenska handlare hävdar att det är svårare än någonsin att segmentera och kategorisera sina kunder.

Den digitala potentialen

Två av tre (68%) svenska konsumenter säger sig vara mer lojala till handlare som låter kunden handla online och returnera i butik, medan 42% föredrar företag som ger kunden möjligheten att handla i butik och avsluta köpet online, eller vice versa.

Samtidigt visar Adyens rapport att svenska konsumenter är positivt inställda till tekniska lösningar i fysisk butik. Nästan fyra av tio (39%) anser att tekniska lösningar gjorde deras shopping i butik mindre tidskrävande och var fjärde (25%) konsument vill att fysiska butiker implementerar mer modern teknik som förbättrar kundupplevelsen.

Trots konsumenternas tydliga efterfrågan på tekniska lösningar inom handeln har endast 14% av svenska handlare investerat i unified commerce. Samtidigt har 31% av svenska företag börjat investera i unified commerce medan 45% överväger att göra detsamma. 

– Konsumenternas beteendemönster har förändrats drastiskt under de senaste åren och de beslut som handlare fattar kring digitala investeringar idag är viktigare än någonsin. Vår rapport visar hur tekniska lösningar och i synnerhet unified commerce, kan ge företag ett mer flexibelt, och datadrivet tillvägagångssätt för att hjälpa dem att förstå konsumenttrender och ständigt föränderliga krav, säger Tobias Lindh, VD för Adyen i Norden & Baltikum.

Om undersökningen

Konsumentundersökning

  • 36 000 vuxna i Storbritannien, Singapore, Malaysia, Hongkong, Japan, Indien, Australien, Irland, Frankrike, Italien, Spanien, Portugal, Tyskland, Österrike, Schweiz, Polen, Belgien, Nederländerna, Norge, Danmark, Sverige, USA, Kanada, Mexiko, Brasilien och Förenade Arabemiraten. I Sverige tillfrågades 1 000 konsumenter

  • Undersökningen genomfördes mellan den 3 och 17 februari 2023.

Företagsundersökning

  • 12 328 handlare från Storbritannien, Singapore, Hongkong, Japan, Australien, Förenade Arabemiraten, Frankrike, Italien, Spanien, Portugal, Tyskland, Polen, Belgien, Nederländerna, Brasilien, Norge, Danmark, Sverige, USA, Kanada, Malaysia, Mexiko, Irland och Indien (minst 500 företagsrespondenter i varje land). I Sverige svarade 538 företag. 

  • Undersökningen genomfördes mellan 6 februari och 1 mars.2023

Cebr metodologi

  • Cebrs analys visar hur mycket i dagsläget uteblivna intäkter som skulle genereras av företag (i de länder som analyserades i undersökningen) som inte använder vissa typer av teknologi (inklusive unified commerce), om de skulle använda den och se ökningen av intäkterna som undersökningsresultaten innebär.

  • Beräkningen utgår från antalet detaljhandelsföretag i varje land som inte använder var och en av de fem analyserade försäljningsteknikerna (som har en positiv koppling till försäljningstillväxt) och den potentiella ökningen av intäkter, beräknad med hjälp av den ökade försäljningstakten och data gällande genomsnittlig omsättning för detaljhandelsföretag i vart och ett av de analyserade länderna.

  • Undersökningen ställde frågor till och analyserade 12 328 handlare från Storbritannien, Singapore, Hongkong, Japan, Australien, Förenade Arabemiraten, Frankrike, Italien, Spanien, Portugal, Tyskland, Polen, Belgien, Nederländerna, Brasilien, Norge, Danmark, Sverige, USA, Kanada, Malaysia, Mexiko, Irland och Indien.

  • OECD-data om detaljhandelsföretag användes för att uppskatta totala intäkter och antal företag i sektorn för alla länder förutom Indien, Mexiko och Förenade Arabemiraten. Denna statistik är baserad på data från 2020, förutom ett fåtal datapunkter statistik som anges i rapporten.

Om Adyen

Adyen (AMS: ADYEN) är fintechplattformen som används av många av världens ledande företag. Genom att erbjuda end-to-end-betalningar, datadrivna insikter och finansiella produkter i en och samma, globalt fungerande lösning, hjälper Adyen företag att nå sina mål snabbare. Adyen har kontor i flera olika länder och arbetar med företag som Apoteket, Uber, H&M, Åhléns och Elgiganten.

För mer information:

Linus Kajander, PR- and Content Manager, Adyen Norden och Baltikum

Telefon: +46 736 86 00 78

E-post: linus.kajander@adyen.com

Adyen (AMS: ADYEN) är den finansiella teknologiska plattformen som används av många av världens ledande företag. Genom att erbjuda end-to-end-betalningar, datadrivna insikter och finansiella produkter i en och samma, globalt fungerande lösning, hjälper Adyen företag att nå sina mål snabbare. Adyen har kontor i flera olika länder och arbetar med företag som Facebook, Uber, H&M, Apoteket och Elgiganten.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.