Connect with us

Marknadsnyheter

Kiliaro AB publicerar kvartalsrapport för Q1 2023

Published

on

Kiliaro AB (”Kiliaro”) publicerar härmed kvartalsrapport för första kvartalet (januari – mars) 2023. Nedan följer en kort sammanfattning av kvartalsrapporten. Fullständig rapport finns tillgänglig på Kiliaros hemsida (https://kiliaro.com/sv/) samt som bifogad fil.

Första kvartalet januari-mars 2023

  • Användarbasen växte +757% mot föregående kvartal.
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -2,8 MSEK (-2,6 MSEK).
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgick till -3,7 MSEK (-2,8 MSEK).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,44 kr/aktie (-0,31 kr/aktie).
  • Rörelseintäkten uppgick till 0,6 MSEK
    (0,6 MSEK).

Händelser under rapportperioden

Kiliaro AB får tio tusentals nya användare
Marknadsaktiviteterna med de partnerskap som Kiliaro har i Turkiet har skapat en stark användartillväxt. Under den senaste marknadsaktiviteten med MediaMarkt, Turkish Airlines och Zubizu genererades tiotusentals användare till Kiliaro på ett par timmar.

Kiliaro AB förvärvar Sosyopix A.Ş. och styrelsen för Kiliaro beslutar om en företrädesemission på cirka 20,5 miljoner kronor, vilket är föremål för efterföljande godkännande vid den extra bolagsstämman.
Kiliaro AB (publ) (”Kiliaro” eller ”Bolaget”) utökar sin verksamhet genom att förvärva Sosyopix İnternet Hizmetleri A.Ş (”Sosyopix”), den ledande aktören inom online-fotoframkallning i Turkiet (förvärvet). Sosyopix har en omsättning på cirka 30,5 miljoner SEK och cirka 40 anställda. Köpeskillingen uppgår till totalt 5 225 178 euro. 81 procent av köpeskillingen kommer att betalas kontant genom en kombination av befintliga medel och en delvis garanterad företrädesemission som beslutades av styrelsen idag och som är föremål för efterföljande godkännande vid den extra bolagsstämman (företrädesemissionen), och cirka 19 procent kommer att betalas med hjälp av 6 200 446 nyemitterade aktier i Kiliaro. En ytterligare rörlig ersättning baserad på Sosyopix EBITA för 2023, 2024 och 2025 med ett maximalt belopp av 2 125 000 euro kan också komma att betalas ut delvis i samband med att EBITA för varje period fastställs. Avtalet för förvärvet har undertecknats idag den 13 mars 2023 och avslutningen av förvärvet förväntas äga rum omkring den 12 maj 2023. Avslutningen är villkorad av att Bolagets aktieägare godkänner styrelsens beslut att emittera ersättningsemissionen och att Bolaget har säkrat finansieringen av kontantersättningen.

Kallelse till extra bolagstämma i Kiliaro AB
Aktieägarna i Kiliaro AB (”Bolaget”), org.nr 556955-4271, kallas härmed till extra bolagsstämma torsdagen den 30 mars 2023 klockan 14:00 i Advokatfirman Delphis lokaler på Mäster Samuelsgatan 17, Stockholm. Inregistrering till stämman påbörjas klockan 13:30.   

Kiliaro AB förvärvar printbolag med 2 miljon kunder
Svenska foto-appen Kiliaro har förvärvat Sosyiopix, vilket är den största aktören inom online fotoprint i Turkiet, till 100% av företagets aktier.

Händelser efter rapportperioden

Förvärvet visar på tillväxt: ökad omsättning med 77% och EBITDA med 140%
För lite mer än en månad sedan meddelade Kiliaro att de avser att förvärva samtliga aktier i Sosyopix, som är Turkiets största digitala fotoframkallningsbolag. Sosyopix har över 2 miljoner kunder och genererar en årlig omsättning på mer än 30 MSEK. Sosyopix presenterar preliminära siffror för första kvartalet 2023 som visar en stark start på året. Under Q1 2023 ökade nettoomsättningen till cirka 9,4 MSEK från 5,3 MSEK föregående år, vilket motsvarar en tillväxt om cirka 77%. Samtidigt ökade EBITDA med 140% och landade på 1,2 MSEK jämfört med 0,5 MSEK föregående år. Om denna tillväxt fortsätter förväntas bolaget nå en årlig omsättning på cirka 45 MSEK, en ökning med 48% från föregående år. Även EBITDA förväntas förstärkas med 45% och landa på 8 MSEK jämfört med 5,5 MSEK föregående år. Detta är en mycket positiv start på året, särskilt med tanke på att kvartal 3 och 4 vanligtvis är starkare för bolaget.

Förvärv av turkiets största digitala fotoframkallningsbolag med en kundbas på 2 miljoner kunder!

Det är dags att summera årets första kvartal och det är med stolthet som jag kan konstatera att Kiliaro tagit ett stort kliv på sin resa mot en superapp där användare kommer lagra, dela, socialisera, framkalla och redigera bilder från en och samma app! Årets första kvartal har resulterat i en viktig milstolpe. Vår förvärvsstrategi, som syftar till att förvärva bolag som kompletterar vår verksamhet och som tillför möjligheter att växa geografiskt, har blivit verklig.

Under kvartalet intensifierades vår dialog med en aktör på den turkiska marknaden som uppfyllde våra krav för vårt första förvärv. Vi insåg att detta företag kan komplettera vår verksamhet och skapa synergier som tar Kiliaro till nästa nivå på den turkiska marknaden där vi tidigare varit framgångsrika med sälj och marknadsstrategin. 

Förvärvet har genomförts när ni läser detta. Sosyopix är den största aktören inom digital fotoframkallning på den turkiska marknaden, där deras tjänster långsiktigt kommer att integreras i Kiliaro för att ta oss närmare vårt mål att bli en superapp inom fotohantering.

Detta förvärv markerar en betydande förändring i vår identitet och är ett ytterligare steg mot att bli en internationell aktör som erbjuder heltäckande, skalbara och innovativa lösningar inom den digitala fotomarknaden.

Vi förvärvar ett lönsamt företag med en omsättning på över 30 MSEK och en EBITDA på 5,5 MSEK för 2022 och tillgång till 2 miljoner kunder att bearbeta för Kiliaros räkning. Tillsammans med Sosyopix kommer vi att stärka vårt erbjudande ytterligare, och Kiliaro kommer som varumärke på den turkiska marknaden att nå en helt ny nivå. Jag är övertygad om att synergier mellan bolagen kommer att skapa en ny dimension och en attraktionskraft som tidigare inte varit möjlig.

Genom kombinationen av Kiliaros lösning för lagring och delning med Sosyopix lösning för digital fotoframkallning förväntar vi oss att skapa en konkurrenskraftig aktör med utmärkta tillväxtmöjligheter. Detta öppnar upp för nya kommersiella möjligheter och innovationer. Sammanförandet av de två organisationerna innebär även kostnadssynergier, särskilt när det gäller sammanslagning av försäljnings- och marknadsföringsinsatser samt produktutveckling.

Sosyopix har etablerade B2B-partnerskap och B2C-samarbeten på den turkiska marknaden som Kiliaro kommer att dra nytta av och bygga vidare på för att maximera fördelarna.

Avslutningsvis vill jag också lyfta fram att vi gjort framsteg i vår produktutveckling där vi levererat ny funktionalitet i appen och förbättrat användarvänligheten samt infört en ny kundresa i syfte att öka konverteringen från icke betalande till betalande kunder. Dessutom avser kundresan att skapa en kommunikation med våra användare och bättre förstå hur vi ska utveckla kommande funktionalitet i appen. Jag är övertygad att detta kommer bidra till att antalet aktiva användare kommer att öka i appen.

Jag ser framemot att återkomma med nyheter kring vår integration med Sosyopix och de synergier som vi identifierat i och med att de nu går under vårt paraply.

Elie Komo, VD

 För vidare information, vänligen kontakta:
Elie Komo, VD Kiliaro AB
Tel: +46 72 33 33 026
E-post: elie@kiliaro.com

Certified adviser
Svensk kapitalmarknadsgranskning AB
E-post: ca@skmg.se

Om Kiliaro:

Kiliaro är nästa generation bildgalleriapplikation för privatpersoner. Vår vision är att skapa en värld där varje individ har tillgång till ett perfekt hem för sina livsminnen! Vi förstår att foto- och videominnen är en av de mest värdefulla tillgångarna vi äger, och vi är passionerade om att hjälpa människor att ta tillvara på dem på bästa sätt. Därför har vi utvecklat en modern fotogalleriapplikation som erbjuder funktioner för alla dina behov: lagring, delning, organisering, framkallning, redigering och socialisering, en super-app som täcker alla dina behov!

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.