Connect with us

Marknadsnyheter

MAG ansluter sig till Playing For The Planet för fjärde året i rad

Published

on

I årets FN:s klimat- och spelsatsning Playing For The Planet lanserar MAG särskilda event för att stötta skyddet av snöleoparden och Himalayas unika ekosystem.

Stockholm, Sverige – 22 maj 2023 – MAG Interactive utannonserar idag sitt deltagande i FNs miljöprogram Playing For the Planet Alliance för fjärde gången. I årets kampanj har MAG valt att fokusera på vikten av att bevara Himalaya och skyddet av snöleoparden, som lever i denna unika miljö. 

Mänsklig aktivitet, som storskalig exploatering och tjuvjakt, hotar snöleoparden och deras habitat i Himalaya, ett ekosystem med en stor reservoar av is som förser över 1,9 miljarder människor med färskvatten.

MAG engagerar sig i skyddet av Himalaya och snöleoparden genom att aktivera sin spelarbas för att samla in pengar till det internationella förbundet Snow Leopard Trust och till organisationen International Cryosphere Climate Initiative, två ledande verksamheter inom bevarande insatser i Himalaya. MAG samarbetar med Milkywire, en global digital aktör som kopplar samman givare till lokala välgörenhetsarbetare världen över, för att se till att insamlingen kommer till rätt projekt.

I år deltar flera av MAGs spel med aktiveringar för att uppmärksamma vikten av att bevara Himalaya och den hotade snöleoparden. Quizkampen lanserar idag det mest omfattande initiativet för Playing For The Planet hittills; på samtliga marknader lanseras ett soloevent med Himalayatema, som fördjupar spelarnas kunskap om snöleopardens bergsmiljö. Även ett specialquiz om vilda djur och växter lanseras för att öka medvetenheten om utrotningshotade djur och deras habitat. Därtill har Arena nya djurkategorier under en tidsbegränsad period samt så erbjuds spelarna att bidra till skyddet av snöleoparden genom att köpa ett paket där en del av intäkterna kommer att doneras till Snow Leopard Trust och International Cryosphere Climate Initiative.

Word Domination, Wordbrain och Ruzzle kommer också att ansluta sig till initiativet med olika sorters event inspirerade av snöleoparden och Himalaya med start i början av juni.

Playing For The Planet är ett viktigt initiativ för MAG och vi är stolta över att delta för fjärde året i rad. Tillsammans med våra spelare hoppas vi att vi kan uppmärksamma bevarandet av Himalaya och snöleoparden och samtidigt engagera spelarna på ett inspirerande sätt,” säger Daniel Hasselberg, VD på MAG Interactive.

Playing For The Planet Alliance är ett initiativ under FN:s miljöprogram som samlar spelföretag över hela världen med det gemensamma målet att genom spelande förbättra världens klimat och miljö. MAG har utvecklat Himalaya-eventen under 2023s Green Game Jam, en workshop under Playing For The Planet-paraplyet där spelföretag formulerar konkreta spelidéer som stödjer den globala miljöagendan. Playing For The Planet-initiativet lanseras i samband med världsmiljödagen 5 juni och 26 spelföretag har anslutit sig till 2023 års initiativ.  

“Även om det är en lång väg kvar att gå har vi blivit mycket imponerade av den kreativitet och det engagemang som spelindustrin hittills har visat för att agera på miljöagendan. Kopplingen och räckvidden till en miljardpublik är oöverträffad, och samarbetet med studior inom alliansen har börjat visa vad som är möjligt inom denna sektor,” säger Sam Barratt, chef för ungdom, utbildning och opinionsbildning vid FN:s miljöprogram och medgrundare av Playing For The Planet Alliance.

De olika Playing For The Planet-aktiveringarna i MAGs spel pågår fram till 26 juni. 

Om Playing For The Planet Alliance
Playing for the Planet Alliance lanserades 2019 under Klimatmötet i New York och har en sammantagen månatlig spelarbas på över 1,5 miljarder. Medlemmarna har genom att gå med i alliansen åtagit sig att skapa och integrera gröna aktiveringar i sina spel, minska utsläpp och stödja den globala miljöagendan genom initiativ som sträcker sig från att plantera miljoner träd till att minska plast i sina produkter.
Läs mer här: https://playing4theplanet.org/

Om Milkywire
Milkywire grundades i Sverige 2018 och är en teknikdriven plattform för påverkan. Genom att utveckla digitala verktyg och modern infrastruktur för välgörenhetssektorn kopplar Milkywire givare globalt till noggrant granskade organisationer som arbetar för att lösa de mest brådskande  planetproblem som mänskligheten står inför. Genom Milkywire-appen, webbplatsen, API-verktygen, anställningsprogram och mer kan användare upptäcka, ansluta och donera till lokalt förankrade påverkansprojekt runt om i världen som bekämpar klimatkrisen, biologisk mångfaldskris och föroreningskris. Milkywire ger en unik och engagerande upplevelse genom att tillåta användare att stödja organisationer direkt, få kontakt med experter som arbetar på fältet och se bevis på påverkan genom att följa deras framsteg.
Läs mer här: https://www.milkywire.com/

För mer information, vänligen kontakta:
Tove Bengtsson / Communication Lead / +46 (0)72-220 73 22 / tove.bengtsson@maginteractive.se

Om MAG Interactive   
MAG Interactive är en ledande mobilspelsutvecklare som fokuserar på sociala casualspel. Med passionerade, kreativa team och en datadriven affärsmodell, levererar MAG spelupplevelser i världsklass till miljontals spelare världen över. MAG är experter på ordspel och trivia, med en katalog av spel som Quizkampen, Wordzee, Primetime, Word Bubbles, Word Mansion, Tile Mansion, Ruzzle, Word Domination och WordBrain, som totalt har laddats ned över 350 miljoner gånger. MAG har studios i Stockholm och Brighton och noterades 2017 på Nasdaq First North Premier Growth Market med tickern MAGI. Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB. För mer information besök www.maginteractive.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Enrads årsredovisning 2023

Published

on

By

Enrad AB:s (publ) årsredovisning för räkenskapsåret 2023 finns från och med idag tillgänglig på bolagets webbsida, www.enrad.se.

För ytterligare information
Mats Åström, styrelseordförande, Enrad AB
Tel. nr: 0720 50 22 40
E-post: mats.aastroem@gmail.com

Om Enrad AB (publ)
Enrad är en av Europas ledande utvecklare av kyl- och värmeanläggningar som använder det naturliga köldmediet propan. Energilösningarna är fokuserade på applikationer inom fyra segment, butikskyla, komfortkyla, processkyla och värmepumpslösningar riktat mot livsmedelsbutiker, serverhallar och flerfamiljshus samt kommersiella fastigheter. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer produkterna från sin anläggning i Borås.
www.enrad.se

Enrad AB är noterat på Spotlight Stock Market sedan 24/07 2017 under kortnamnet (ENRAD) och handlas via banker och fondkommissionärer.

Continue Reading

Marknadsnyheter

GRANGEX ingår förlängsavtal till den 6 maj för köpet av Sydvarangergruvan

Published

on

By

Den 30 november 2023 tillkännagav GRANGEX AB (publ) (“Grangex”) att man hade ingått ett villkorat försäljnings- och köpeavtal (“SPA”) with OMF Fund II H Ltd (“Orion”) för förvärv av Sydvaranger Mining AS (“Sydvaranger”).

Efter detta tillkännagivande har bolaget ingått ett ytterligare förlängningsavtal med Orion, varigenom Long Stop Date (det datum då förvärvet måste vara slutfört) har förlängts till den 6 maj 2024.

Kontaktperson

Christer Lindqvist, VD, +46 70 591 04 83

Om GRANGEX AB (publ)

GRANGEX är ett svenskt mineralutvecklingsbolag med visionen att aktivt bidra till ett hållbart samhälle inom
Europa. Bolaget strävar efter att bli den främsta mineralutvecklingskoncernen i Europa, som utvecklar och bedriver
ansvarsfull utvinning och återvinning av mineraler, främst järnmalmsprodukter och andra kritiska mineraler för den
gröna omställningen. Inom ramen för denna verksamhet skall GRANGEX ha en minimal klimatpåverkan.

Bolagets aktie (kortnamn GRANGX) är föremål för handel på NGM Nordic SME.
ISIN: SE0018014243
FISN: GRANGEX/SH Instrument-ID: 9XX
Legal Entity Identifier (LEI) nummer: 549300MZ7HL7X6AXMC13.
För mer information www.grangex.se/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Halverat koldioxidutsläpp i unik markanvisningstävling

Published

on

By

Den 5 april var sista dagen för inlämning av bidrag till Nackas markanvisningstävling för Henriksdalsbacken etapp 1 i utvecklingen av Henriksdal. Ett stort antal bidrag har kommit in. Redan nu är det klart att projektet genom denna satsning kommer att minska koldioxidutsläppen med 50 procent under produktionsskedet, jämfört med ett traditionellt byggprojekt.

Markanvisningstävlingen Henriksdalsbacken är ovanlig för att kriterierna här helt och hållet baseras på låg klimatpåverkan och energianvändning.

– Det är glädjande att den här markanvisningstävlingen rönt ett så pass stort intresse ifrån branschen. Tolv anbud i rådande lågkonjunktur är ett styrkebesked och visar att det trots allt finns en optimism och framtidstro bland företagen och en vilja att på allvar bidra till klimatomställningen. Det här upplägget är ett bra exempel på hur samarbetet mellan den styrande alliansen och miljöpartiet i Nacka ger konkret klimatnytta, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande i Nacka kommun.

– Få kommuner har vågat prova att helt och hållet fokusera på något av hållbarhetskriterierna för en markanvisning. För Henriksdalsbacken ligger fokus helt på klimatförbättrande åtgärder för byggnadens hela livscykel. Eftersom detta är något av oprövad mark och att marknadsläget är osäkert, visste vi inte hur stor intresset skulle bli, säger Johan Rapping ansvarig projektledare från Nacka kommun.

Bidrag med hög kvalitet

Nu har tolv bidrag, alla med mycket hög kvalitet, lämnats in till tävlingen. Den 30 april kunde utvärderingsgruppen som gått igenom inkomna anbud gå ut till de fem anbudsgivare som nu går vidare till nästa omgång.

– Först har vi tittat på anbudsgivarnas förmåga och erfarenhet av att arbeta med klimatsmarta lösningar generellt, men också specifikt för Henriksdalsbacken. Anbudsgivarna har fått ange hur de vill arbeta med material, transport, byggspill och energikrävande aktiviteter. Risker har belysts av anbudsgivarna kopplat till materialen och lösningarna för att bedöma erfarenheten och genomförandeförmågan.  Vi har även tittat på anbudsgivarnas ekonomiska förmåga. Vi kan redan nu, i den här första fasen, konstatera att vi kommer minska koldioxidutsläppen till hälften under produktionsskedet, jämfört med ett konventionellt byggprojekt, avslutar Johan Rapping

I fas två fördjupar sig anbudsgivarna i bidragens klimatpåverkan men också med förslag till åtgärder för den gemensamma mobilitetsanläggningen för hela området, som kommer att ingå i kvarteret.

Tävlingskvarteret i Henriksdalsbacken är beläget inom Nacka stad som just nu genomgår en spännande utveckling med en blandad stadsmiljö med nya bostäder, arbetsplatser och service. Tunnelbanan som beräknas vara utbyggd år 2030 ligger nära området som har närhet till såväl Stockholms innerstad som Sickla och Kvarnholmen.

Tävlingen beräknas vara klar i september 2024, då vinnande bidrag utses. Planerad byggstart för tävlingskvarteret beräknas till 2028 med inflyttning år 2031.

Faktaruta

Huvudkriterier i markanvisningstävlingens första fas har varit:

  • anbudsgivaren ambitionsnivå avseende klimatpåverkan för en byggnad på 8.000 kvm BTA bostäder, 1.000 kvm BTA lokaler och 5.000 kvm BTA mobilitetsanläggning
  • att anbudsgivaren har en god genomförandeförmåga

Anbud har inkommit från följande tolv deltagare (utan inbördes ordning): Inkluderande holding, Klövern, Folkhem Trä, Sveafastigheter, Hemvist, Resona, Selvaag, Alfa Development, JM, Borätt/Seniorgården, Bonnier, Hines

Johan Rapping
Projektledare
070-431 83 97
johan.rapping@nacka.se

Helene Andersson
Pressansvarig
08-7189234
helene.andersson@nacka.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.