Connect with us

Marknadsnyheter

När företagsekonomi blev en vetenskap: Historien om handelshögskolan

Published

on

Företagsekonomi är idag högskolans största ämne men det har inte alltid haft en självklar plats bland de högre utbildningarna. I en ny bok undersöker Henrik Björck, professor i idéhistoria vid Göteborgs universitet, spänningen mellan vetenskap och affärer i diskussionerna som fördes kring handelshögskolans framväxt.

Handelshögskolan i Göteborg firar 100 år i år. Att ett världsligt ämne som ekonomi skulle få en plats bland högre utbildningar och vetenskap mötte från början motstånd. I boken Vetenskap och affärer studerar idéhistoriker Henrik Björck de aktörer och drivkrafter som låg bakom ekonomiutbildningens akademisering.

– Historiskt har universiteten velat dra en gräns mot undervisningsområden som vård, skola och affärer då det ansetts finnas en motsättning mellan så världsliga ting och vetenskap. När företagsekonomi skulle introduceras vid universitetet på 1950-talet föreslogs det till och med att ämnet skulle döpas om till ”företagsvetenskap”, säger Henrik Björck.

Hans bok tar sin början kring sekelskiftet 1900. Vid denna tid fanns det en stor skillnad i status mellan statliga ämbetsmän och handelsmän. Detta var särskilt tydligt bland huvudstadens departement, statliga förvaltningar och dess riddarhus. När Stockholm år 1909 får en handelshögskola finns det tydliga professionella intressen bakom.

– En av handelshögskolans betydande donatorer, Knut Wallenberg, sägs ha uttryckt att ”det spelar ingen roll vad de lär sig, huvudsaken är att de får en högre utbildning”. Han menade att det var bristen på högre utbildning, hyfs och vetande som var orsaken till att statliga ämbetsmän och jurister såg ner på affärsmän och näringsidkare.

”I Göteborg skriver man fakturor men inga dikter”
I Sveriges handelsstad Göteborg fanns tidigt initiativ till en högre utbildningsanstalt för handel. Också här var det viktigt att höja anseendet med hjälp av bildning.

– Det fanns aktörer som motsatte sig talesättet att ”I Göteborg skriver man fakturor men inga dikter”. Dessa ville få bort stämpeln på Göteborg som ”krämarstad” genom högre utbildning. Men när de första initiativen togs till det som kom att bli Göteborgs högskola 1891 var det tal om en högre utbildningsanstalt för handel, säger Henrik Björck.

På grund av intressemotsättningar kom det att dröja till 1923 innan Göteborg startade en egen handelshögskola. Då med hjälp av flera stora donatorer.

– I Göteborg fanns det aktörer vid Chalmers och på andra håll som drev ett slags triangeldrama. Man spelade ut staden, staten och donatorerna mot varandra. De kunde få en donator att skänka en massa pengar på villkor att stadsfullmäktige stod för driften. Donationen räckte till ett bygge och då kunde stadsfullmäktige påta sig driften på villkor att riksdagen fattade beslut om att också gå in och stödja.

Både handelshögskolan i Stockholm och den i Göteborg hämtade sin förebild från de tyska Handelshochschulen. Under sent 1800-tal var Tyskland det vetenskapliga föregångslandet och de nystartade Handelshochschulen fick stor popularitet.

– Det blev en modefluga och man pratade om en handelshögskolrörelse. Även de mer sentida handelshögskolorna i Stockholm och Göteborg drabbades relativt snabbt av ett översökningsproblem, säger Henrik Björck.

Det verkliga erkännandet kom när de båda svenska handelshögskolorna tilldelades disputationsrätt och doktorsgrad år 1946 respektive 1950.

– Det var som att få en stämpel på att ”nu är ni vetenskapliga och riktiga högskolor”. Under 1900-talets andra hälft kom sedan ämnet företagsekonomi att mer och mer inkorporeras i de traditionella universiteten.

Genom att studera mer eller mindre avslutade processer i historien tror Henrik Björck att man kan få perspektiv på dagens oavslutade processer och mönster.

– Att förena ekonomi och humaniora är inte så vanligt men under mina undersökningar har jag träffat civilekonomer som varit så uppmuntrande nyfikna på att få perspektiv på sin egen verksamhet och sitt ämne. Historien är ett sätt att ta ett halvt steg tillbaka från allt som händer här och nu, att se vad det här ingår i för mönster och större sammanhang.

Kontakt:
Henrik Björck, tel: 031-786 19 29, e-post: henrik.bjorck@lir.gu.se

Johanna Hillgren
Kommunikatör, Humanistiska fakulteten, Göteborgs universitet
Telefon: 076–618 10 68
E-post: johanna.hillgren@gu.se

Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 53 800 studenter och 6 700 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om. www.gu.se.  Följ oss på Twitter. Gilla oss på Facebook. Följ oss på Instagram.

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.