Connect with us

Marknadsnyheter

Lindex utvecklar unik AI-lösning för att stötta sina medarbetare i butik

Published

on

Lindex tar ett stort steg i sin digitala transformation genom att tillsammans med Microsoft och Xenit utveckla ”Lindex Copilot”, ett banbrytande AI-verktyg som kommer att revolutionera sättet modeföretaget stöttar medarbetare i butik. Genom att integrera ChatGPT i Lindex egna Azure-infrastruktur kan modeföretaget erbjuda omedelbar och personlig hjälp.

”Tillsammans med Microsoft och Xenit har vi tagit ett stort steg mot framtiden genom att utveckla en MVP av Lindex Copilot. På Lindex är entreprenörskap och engagemang en viktig drivkraft i vår digitala transformation, och det är just den drivkraften som har gjort det möjligt för oss att erbjuda våra medarbetare i butik en helt ny nivå av stöd. Vi är stolta över att ha nått vårt mål att visa att verktyget fungerar och vi ser nu fram emot att fortsätta driva utvecklingen framåt”, säger Annika Elfström, CIO på Lindex.

Lindex Copilot är speciellt utformat för att tränas på Lindex egen support-data, vilket gör verktyget till en expert på alla rutiner, processer och arbetsmetoder som ingår i att driva en Lindexbutik. Detta möjliggör för Lindex Copilot att kunna erbjuda kontextuellt relevant och personligt anpassad support, förstå deras roller och ansvar inom butiken och ge skräddarsydda råd och vägledning.

Lindex Copilot är ett exempel på hur AI kan användas för att förbättra verksamheter och optimera kundupplevelsen. Genom att dra nytta av AI:s kraft för att erbjuda bättre support till sina medarbetare, kan Lindex öka effektiviteten och förbättra kundservicen. I takt med att Lindex fortsätter att driva innovation och utveckling kommer Lindex Copilot att spela en avgörande roll för att säkerställa att modeföretaget fortsätter att vara en ledande aktör inom modebranschen.

”AI-utvecklingen som sker nu innebär nya möjligheter för hela samhället och jag ser AI som den perfekta förstärkaren som kan frigöra tid för mer kreativt och meningsfullt arbete på våra arbetsplatser.  En resurs för medarbetare att göra ett ännu bättre jobb. Lindex Copilot är ett lysande exempel på hur AI kan användas för att förbättra för såväl medarbetare som kunder”, säger Thomas Floberg, vice-vd och operativ chef på Microsoft Sverige.

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager
Telefon: +46 (0)31 739 50 70
E-mail: press@lindex.com

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 440 butiker på 18 marknader och försäljning online världen över genom tredjepartssamarbeten. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode och sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler, franchise och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex högre syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt, och Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Stockmann Oyj Abp. Ytterligare information finns på www.lindex.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Byggelement landar ny kund – och komplett stomme värd 25 miljoner

Published

on

By

Byggelement levererar hela stommen till ett nytt bostadskomplex med 150 lägenheter i Bandhagen söder om Stockholm.

Kunden är H2 Entreprenad AB, en ny kontakt för Byggelement, och affären är värd 25 miljoner kronor.

– Det här projektet har en uttalad miljöprofil i alla led, säger Christian Dower, projektledare på Byggelement. Det är väldigt roligt att vi är nummer ett för en helt ny kund.

Inom ramen för uppdraget byggs även två tunnlar från den nya byggnadens garage till två andra hus som H2 Entreprenad tidigare uppfört, ett arbete som redan startat. I övrigt påbörjas montaget i mitten av november och kommer att hålla på till i början av juni 2025.

Bostadshuset, med olika stora lägenheter, är hästskoformat och montaget sker i tre etapper på varje våningsplan.

– Varje etapp beräknas ta ungefär två veckor, säger Christian Dower.

Affären handlar bland annat om inner- och ytterväggar, bjälklag, balkonger och pelare – allt som ingår i en komplett stomme med undantag av trappor och stål- och betongbalkar.

Området är tättbebyggt och transporter till och från utgör en utmaning. De längsta lastbilsekipagen är inte tillåtna utan gränsen här är 18 meter inklusive släp. En annan utmaning är de speciella mått och lösningar som kunden efterfrågat, allt i så klimatvänligt utförande som möjligt.

– Det handlar bland annat om att ha så lite armering som det bara går, säger Christian Dower. Men vi är vana vid att möta kundernas miljökrav, så det blir inga problem.

K-System, Peab Byggsystems konstruktionsföretag, har upphandlats för ett utökat konstruktionsuppdrag för projektet i Bandhagen.

H2 Entreprenad beställer också 14 000 kvadratmeter plattbärlag till projektet Kista ängar, ett flerbostadshus i Kista, nordväst om Stockholm.

– Det känns som en väldigt bra start med en ny kund, säger Christian Dower. Vi ska förstås göra vårt yttersta så att samarbetet kan fortsätta i andra uppdrag.

 

För mer information, kontakta Linus Dunér Axelsson, pressansvarig Byggelement på linus.axelsson@peab.se eller 073-8485679.

Byggelement startades 2003 och är en av Sveriges ledande leverantörer av kompletta, klimatförbättrade stomsystem i betong och prefabricerade betongelement. Bolaget producerar och levererar projektanpassade stommar och element direkt till byggarbetsplatsen, färdiga för montage.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Synsam Groups Q3-rapport 2024

Published

on

By

Fortsatt organisk tillväxt genom konsekvent genomförande av strategin

1 juli – 30 september 2024

• Nettoomsättningen ökade till 1 559 MSEK (1 450), en ökning med 7,6 procent.
Organisk tillväxt uppgick till 9,5 procent (7,0)

• Nettoomsättning från glasögonabonnemang ökade med 11,0 procent (13,7)

• Bruttomarginalen uppgick till 73,9 procent (74,9)

• EBITDA ökade till 381 MSEK (373) och EBITDA-marginalen uppgick till 24,1 procent (25,2)

• EBITA uppgick till 220 MSEK (222) och EBITA-marginalen uppgick till 13,9 procent (15,0)

• EBIT ökade till 187 MSEK (184) och EBIT-marginalen uppgick till 11,8 procent (12,4)

• Kassaflöde från den löpande verksamheten ökade till 238 MSEK (104)

• Nettoskulden uppgick till 2 733 MSEK (2 953) vid periodens utgång, jämfört med 2 720 MSEK vid årsskiftet 2023

• Resultat efter skatt uppgick till 66 MSEK (90)

• Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 0,44 SEK (0,61)

1 januari – 30 september 2024

• Nettoomsättningen ökade till 4 804 MSEK (4 427), en ökning med 8,5 procent.
Organisk tillväxt uppgick till 8,9 procent (11,4)

• Nettoomsättning från glasögonabonnemang ökade med 12,6 procent (18,1)

• Bruttomarginalen uppgick till 74,6 procent (75,1)

• EBITDA ökade till 1 208 MSEK (1 092) och EBITDA-marginalen ökade till 24,9 procent (24,3)

• EBITA ökade till 738 MSEK (650) och EBITA-marginalen ökade till 15,2 procent (14,5)

• EBIT ökade till 633 MSEK (535) och EBIT-marginalen ökade till 13,0 procent (11,9)

• Kassaflöde från den löpande verksamheten ökade till 890 MSEK (746)

• Resultat efter skatt ökade till 290 MSEK (249)

• Resultat per aktie, före och efter utspädning, ökade till 1,96 SEK (1,67)

Vd och koncernchef Håkan Lundstedt kommenterar:
”De senaste åren har hushållens köpkraft försämrats avsevärt, och även om konsumenterna nu ser något mer positivt på framtiden präglas deras köpbeteenden fortfarande av en stor försiktighet. Vi ser dessutom att konkurrensen om konsumenterna generellt sett är mer utmanande samtidigt som marknaden för optik och ögonhälsa i Norden fortsätter att vara konkurrensutsatt och kampanjdriven.

I denna utmanande marknad, genomför vi konsekvent vår strategi och gör taktiska val, också vad gäller etableringstakt, för att driva tillväxt. I det här kvartalet har våra taktiska val påverkat bruttomarginalen negativt och även omkostnader kortsiktigt, med negativ påverkan på EBITDA-marginalen. Men vår stärkta marknadsposition och vår växande kundbas kommer framöver att ge positiva effekter.

Tack vare vår strategi och aktiviteter så nådde Synsam en organisk tillväxt på 9,5 procent i det tredje kvartalet, trots det rådande marknadsläget, och därmed en fortsatt positiv kundtillströmning. I denna marknad har pris varit en viktig faktor för kunden och kampanjer för att driva tillväxt har reducerat bruttomarginalen i kvartalet. EBITDA ökade till 381 MSEK (373) i kvartalet och EBITDA-marginalen uppgick till 24,1 procent (25,2) och där högre etableringstakt har påverkat marginalen. För niomånadersperioden ökade EBITDA till 1 208 MSEK (1 092) och EBITDA-marginalen ökade till 24,9 procent (24,3).

Fortsatt positiv utveckling för abonnemang
Nettoomsättningen från glasögonabonnemang, Synsam Lifestyle, ökade i kvartalet med 11 procent till 809 MSEK (729). Churn har varit fortsatt stabil och uppgick till 2,60 procent, att jämföras med 2,51 procent föregående kvartal och antalet Lifestyle-kunder uppgick i slutet av kvartalet till cirka 683 000 (cirka 595 000). Totala antalet abonnemangskunder, det vill säga kunder som antingen har ett Lifestyle abonnemang eller som har ett linsabonnemang uppgick per den sista september 2024 till cirka 817 000, nettoomsättningen från kontantaffären ökade i kvartalet med 4 procent till 750 MSEK (721).

Hög etableringstakt. Planen för 2024-2026 står fast
Målsättningen för åren 2024–2026 är att etablera 90 nya butiker och Synsam har under de första nio månaderna 2024 etablerat 32 nya butiker, varav 10 nya butiker i kvartalet. I det fjärde kvartalet kommer mellan 14 och 16 nya butiker att etableras, vilket innebär att under 2024 kommer mellan 46 och 48 nya butiker att ha etablerats, vilket gör att vi medvetet ligger före plan. Lågkonjunkturen har öppnat upp för fler etableringsmöjligheter som vi har agerat på i 2024. Våra nya butiker når snabbt lönsamhet tack vare våra starka koncept och välutvecklade analys och metod för etableringar. Med vårt fokus att i högre grad etablera oss på mindre orter, uppnår vi också en stark efterfrågan direkt samt drar fördel av lägre hyror.

Vårt arbete med uppgraderingar och flyttningar är dessutom en väsentlig del av vår etableringsstrategi, där vi exempelvis i det tredje kvartalet har invigt Sveriges första glasögoncenter i Westfield Mall of Scandinavia i Solna utanför Stockholm. Butiken är en destination för ögonhälsa med full tillgång till kliniska tjänster från tidig morgon till sent på kvällen. Butiken är först i Sverige med att erbjuda synundersökningar fram till klockan 21.

Bra utveckling i Danmark. Svagare resultatutveckling i Sverige. Stabil organisk tillväxt i Norge och Finland
Danmark fortsätter att påvisa en positiv utveckling och hade i kvartalet en organisk tillväxt på 5,6 procent och en stärkt bruttomarginal och EBITDA-marginal. Åtgärderna som har vidtagits har påverkat Danmark positivt.

Sverige har i kvartalet en något lägre organisk tillväxt än tidigare kvartal, men har ytterligare stärkt marknadsandelarna, och Norge har i jämförelse en högre tillväxt. I både Sverige och Norge har abonnemangsaffären varit den viktigaste tillväxtdrivaren. Finland har en fortsatt stark organisk tillväxt i en hårt konkurrensutsatt marknad.

EBITDA-marginalen i samtliga länder utom Danmark har påverkats negativt av reducerad bruttomarginal som en följd av planerade kampanjer för att driva tillväxt, påverkan av nyetableringar, samt kostnader för utrullning av Synsam EyeView i Sverige och Norge.

Fortsatt kostnadsfokus
Kostnadsprogrammen som pågått sedan 2023 har givit positiv effekt och ett tredje kostnadsprogram lanseras nu, med målsättningen att minska kostnadsbasen för de operativa kostnaderna och med syfte att motverka eventuellt inflationsdrivna kostnadsökningar. Total årlig effekt uppgår till 75 MSEK, varav huvuddelen skall vara realiserat under 2025.

Strategin står stadigt
Vår strategi, med rätt typ av etableringar, fokus på Synsam Lifestyle, en effektiv organisation med kostnadsfokus, hög innovationskraft och ett starkt serviceerbjudande har stärkt Synsams position. Under kvartalet har vi fortsatt våra investeringar i nyetableringar, utrullning av Synsam EyeView och träningsprogram samt tagit beslut om fortsatt kostnadsprogram för att säkra våra marginaler för framtiden.

Vi ser också att såväl Synsam som vår bransch kommer att påverkas positivt av kommande räntesänkningar, vilket leder till att konsumenter i högre grad kommer att välja högre prispunkter.

Förutom att vi blir äldre och lever längre, ser vi också en tydlig trend där synfel blir allt vanligare bland yngre människor. Vi har därför en viktig roll att stödja och förbättra ögonhälsan, inte bara för att säkerställa att människor kan se bra, utan också se bra ut.

Med Synsams strategi, som fokuserar på att öka tillgängligheten genom våra butiker och att integrera tekniska hjälpmedel, är vi väl rustade för att möta dessa utmaningar. Vår strävan är att öka medvetenheten om ögonhälsa och att erbjuda lösningar som förbättrar livskvaliteten för alla, oavsett ålder. Genom att göra det enklare för människor att få tillgång till ögonvård och kvalitetsprodukter, säkerställer vi en lönsam tillväxt för många år framöver. Synsams resa har bara börjat.

Livesänd frågestund med VD och CFO på svenska

  • Datum och tid: Den 19 november 2024, kl. 09.30.
  • Plats: Webbsändning.
  • Talare: Vd och koncernchef Håkan Lundstedt samt CFO Per Hedblom.

Livesänd frågestund på engelska

  • Datum och tid: Den 19 november 2024, kl. 10.30.
  • Plats: Webbsändning.
  • Länk för deltagande i frågestund: SynsamGroup Q3
     

Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på hemsidan kl. 07.30 idag.
www.synsamgroup.com/investor-relations/

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Per Hedblom, CFO Synsam Group
E-post: per.hedblom@synsam.com
Tel: 08-619 28 60
Hemsida: 
www.synsamgroup.com

 

Denna information är sådan information som Synsam AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 november 2024 klockan 07.30.

Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden med ett brett och prisvärt abonnemangserbjudande. Synsam Group erbjuder ett brett sortiment av produkter och tjänster för ögonhälsa och ögonmode utifrån kundens olika livsstilar och behov. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare, en omsättning på cirka 6,3 miljarder SEK (rullande 12 månader till september 2024) och har cirka 500 butiker i Norden som drivs under varumärkena Synsam, Synsam Outlet samt Profil Optik i Danmark. Genom digitalisering, abonnemangserbjudanden och andra innovativa koncept är Synsam Group en stark innovatör på den nordiska optikmarknaden inom flera områden, inklusive kundresa, produkterbjudande och ESG. Synsam Groups aktie handlas på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

EVIA levererar Koljern-grund till ytterligare en ny förskola i Göteborg

Published

on

By

En ny förskola om ca 700m2 skall byggas i Göteborg med byggstart under december. Med en trästomme och Koljern-grund kan kommunen minska klimatavtrycket väsentligt mot konventionella byggmetoder.

 

EVIA har tecknat avtal med ABCD bygg om leverans av ytterligare en grundkonstruktion till byggnationen av en ny förskola i Göteborg, denna gång på Persiljegatan. Leveransen avser EVIAs grundsystem, en betongfri platta-på-mark i Koljern-tekmik bestående av Foamglas-isolering.

Koljern-tekniken används allt oftare som grundkonstruktion av kommuner i och med striktare krav på minskad klimatbelastning från nybyggnation. Koljern-grunden lämpar sig mycket väl till samhällsfastigheter med trästomme, såsom skolor, förskolor, gruppboende och liknande.

Byggentreprenören är företaget ABCD Bygg som i samarbete med Göteborgs Stadsfastighetsförvaltning utvecklat helhetskoncept för de två projekten Tellusgatan och Persiljegatan, som är i linje med kommunens klimatmål och säkerställer långsiktig kvalitet.

EVIA och ABCD bygg har arbetat tillsammans sedan tidig projektering för att båda förskoleprojekten skall uppnå en så rationell byggprocess som möjligt. I och med detta projekt kommer det finnas tre förskolor i Göteborg som står på EVIAs betongfria grundsystem.

 

I detta projekt medverkar följande aktörer;

Beställare: Göteborgs Stads Stadsfastighetsförvaltning
Arkitekt – Semrén & Månsson
Huvudkonstruktör – Göteborgs Konstruktionsbyrå
Akustik- och bullerkonsult – Acouwood
Byggentreprenör – ABCD Bygg

Läs mer om hur EVIA kan stötta ditt hållbara samhällsbyggande här

Om Koljern-tekniken – lägre klimatbelastning & cirkulärt byggande

Koljern är ett patenterat grundsystem av bärande, isolerande byggdelar av Foamglas – ett isoleringsmaterial av huvudsakligen återvunnet glas. Syftet med tekniken är att skapa en långsiktig lösning som skyddar byggnaden mot fukt, brand och skadedjur med en livslängd på över 100 år. Lösningen mö jliggör också lägre miljö- och klimatpåverkan.

De största delarna av en byggnad, stomme och grund, står också för den största klimatbelastningen. Genom att byta ut betong och cellplast mot EVIAs grund med Koljern-teknik kan utsläppet av koldioxid minskas med 50-70% under byggnadens livslängd. Ta del av EPD på EVIAs grundsystem.

Grunden är också cirkulär i sitt kretslopp då den är tillverkad av återvunnen råvara samt designad för att kunna demonteras, återanvändas och återvinnas. Läs mer om beståndsdelarna på BASTAs hemsida.

Det prefabricerade systemet medför snabb montering och sparar tid i byggnadens färdigställande då ingen torktid krävs. Se monteringsfilmen på Youtube.

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.