Connect with us

Marknadsnyheter

Clas Ohlsons bokslutskommuniké 2022/23

Published

on

Förändringsarbetet ger resultat – väl rustade för hållbar och lönsam tillväxt

Fjärde kvartalet – 1 februari till 30 april

  • Försäljningen var oförändrad och uppgick till 1 776 Mkr (1 780), en organisk ökning om 2 procent
  • Försäljningen online var oförändrad och uppgick till 220 Mkr (221)
  • Rörelseresultatet uppgick till -7 Mkr (-10)
  • Rörelsemarginalen uppgick till -0,4 procent (-0,6)
  • Nettoskuld/EBITDA (12 mån) exkl IFRS 16 uppgick till 0,2 ggr (-0,5)
  • Resultat efter skatt uppgick till -23 Mkr (-16)
  • Vinst per aktie uppgick till -0,36 kr (-0,25)

Verksamhetsåret – 1 maj till 30 april

  • Försäljningen ökade med 3 procent till 9 024 Mkr (8 784), en organisk ökning om 1 procent
  • Försäljningen online ökade med 9 procent till 1 054 Mkr (971)
  • Rörelseresultatet uppgick till 305 Mkr (719). Exklusive tidigare kommunicerade engångskostnader och kostnader för avveckling av verksamheten i Storbritannien uppgick rörelseresultatet till 459 Mkr (695 Mkr exklusive engångsutbetalning från Fora)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 3,4 procent (8,2)
  • Resultat efter skatt uppgick till 181 Mkr (523)
  • Vinst per aktie uppgick till 2,85 kr (8,25)
  • Utdelningen föreslås till 1,50 kr per aktie

Händelser efter rapportperiodens slut

  • Försäljningen i maj ökade med 6 procent till 670 Mkr (630), en ökning om 8 procent organiskt och en ökning om 11 procent i jämförbara enheter
  • Försäljningen online i maj ökade med 18 procent till 96 Mkr (81)
  • Clas Ohlson vidtar åtgärder som beräknas ge kostnadsbesparingar och minskade avskrivningar om totalt cirka 100 Mkr på helårsbasis. Rationaliseringarna medför engångskostnader om cirka 180 Mkr varav cirka 165 Mkr förväntas redovisas under första kvartalet 2023/24 

Vd Kristofer Tonström kommenterar fjärde kvartalet/verksamhetsåret 2022/23:

Under det fjärde kvartalet har vi fortsatt kraftsamla kring kunderbjudandet och kundmötet. I ett mycket utmanande detaljhandelsklimat har vi mött kunderna med rätt produkter på hyllan och lyckats konvertera en bra kundtrafik både i butik och online till försäljning. Den organiska försäljningsökningen i kvartalet var två procent och en procent för helåret. Detta visar på organisationens förmåga att snabbt anpassa sig till nya förutsättningar, vilket blir minst lika viktigt när vi blickar framåt mot ett år där kunderna sannolikt kommer att ha fortsatt minskat konsumtionsutrymme och noggrant överväga sina köpbeslut. Verksamhetsåret har startat bra med en organisk försäljningsökning i maj om 8 procent jämfört med föregående år.

Rätt förutsättningar för tillväxt i en tuffare marknad

Kunderna fortsätter att uppskatta köpupplevelsen hos Clas Ohlson. Net Promoter Score (NPS) ökade till 58, medan produktomdömena ligger på fortsatt höga nivåer, 4,3 på en femgradig skala.  Försäljningen inom prioriterade produktkategorier som belysning och organisera/städa går fortsatt mycket bra och jag är optimistisk om att vårt metodiska arbetssätt kommer att göra oss lika starka i fler kategorier, året runt. Den underliggande utvecklingen i båda våra största marknader Sverige och Norge har varit bra. I Finland har vi tagit stora steg i rätt riktning genom att effektivisera butiksnätet, korta ledtider i e-handeln och visa en mycket stark medlemstillväxt i Club Clas. Lojalitetsprogrammet har som helhet utvecklats väl under det fjärde kvartalet med nya medlemmar och ökad försäljning per medlem. Försäljningen online, som är en viktig tillväxtdrivare, passerade med marginal en miljard kronor för helåret.     

Lägre kostnader för uthållig konkurrenskraft

Kostnader och lönsamhet har stått i fokus under hela verksamhetsåret. Under årets sista kvartal realiserades delar av de tidigare kommunicerade kostnadsbesparingarna och full effekt kommer att komma under 2023/24. I den löpande verksamheten har vi under kvartalet lyckats balansera produktmix och pris men, som tidigare, har höga inköps- och transportkostnader och en svag svensk krona påverkat bruttomarginalen negativt. En ny, för oss negativ, faktor är att den norska kronan försvagats avsevärt sedan årsskiftet. Rörelsemarginalen för kvartalet var något bättre jämfört med samma period föregående år men lägre för helåret. För att stärka konkurrenskraften framåt och försvara vår prisposition i en tid med kostnadsinflation i allt från löner till hyror reduceras nu tjänstemannaorganisationen med ytterligare 75 tjänster. Även utvärderingen av IT-system som påbörjades tidigare under verksamhetsåret har i allt väsentligt slutförts efter kvartalets utgång, med utfallet att det finns ytterligare möjligheter att konsolidera och fasa ut system som inte stärker affären framåt. Sammantaget beräknas åtgärderna ge kostnadsbesparingar och minskade avskrivningar om totalt cirka 100 Mkr. Åtgärderna medför också engångskostnader om cirka 180 Mkr varav cirka 165 Mkr förväntas redovisas i första kvartalet 2023/24.

Växa kärnverksamheten med lönsamhet

Med den unika styrkan i Clas Ohlson som varumärke tillsammans med en mer konkurrenskraftig kostnadsbas flyttar vi fram positionerna ytterligare. Vi kommer att fortsätta att prioritera arbetet med vårt sortiment för att vara relevanta för våra kunders hemmafix året runt. Vi ser ytterligare tillväxtpotential att med ett anpassat sortiment och ett utvecklat samspel mellan butik och online driva försäljning i båda kanalerna. Ett kvitto på att vi ligger i framkant på området var att vi i maj belönades med utmärkelsen ”Årets logistiklösning” i svenska Retail Awards för konceptet med e-handelslager i utvalda butiker.

Tillväxt med nya butiker

Vi utvärderar ständigt nya möjligheter att stärka Clas Ohlsons kärnaffär. Med en bra utveckling i jämförbara enheter och det positiva mottagandet av våra senaste butiksöppningar ser vi potential i att åter driva tillväxt med nya butiker. En mer konstruktiv dialog med fastighetsägarna och en mindre och mer effektiv tjänstemannaorganisation skapar också förutsättningar för rätt lönsamhet och attraktiva butikslägen på samtliga marknader. I skrivande stund har vi signerat två nya butikskontrakt och planerar för att öka butiksnätet med totalt cirka tio butiker netto under verksamhetsåret.

På rätt väg

Kort och gott gör vi många saker rätt i det vi själva kan påverka i det osäkra marknadsläget vi befinner oss. Hela verksamhetsåret har präglats av förflyttningar där mycket handlat om att skapa bästa möjliga förutsättningar för vår kärnaffär att utvecklas. En viktig del av detta är vårt hållbarhetsarbete som är av yttersta vikt för att vara relevanta i rådande marknadsläge. Förutom allt löpande förbättringsarbete anslöt sig Clas Ohlson under kvartalet till Science Based Targets Initiative.

Jag är stolt över hela organisationen som haft modet att testa nytt och prestigelöst anpassa sig till ständigt förändrade förutsättningar och är övertygad om att vi slagit in på rätt väg för att skapa kundvärde och aktieägarvärde över tid. Försäljningen i maj ger oss ytterligare självförtroende och jag ser med tillförsikt fram emot en sommar där kunderna väljer Clas Ohlson för alla sina hemmafixprojekt!

Webbsänd presentation idag kl. 09.00

Vd och koncernchef Kristofer Tonström och Ekonomi- och finansdirektör Pernilla Walfridsson kommenterar rapporten idag kl. 09.00 i en webbsänd presentation. Presentationen sker på engelska och följs av en frågestund.

Om du önskar delta via webcasten gå in på länken nedan. Via webcasten finns möjlighet att ställa skriftliga frågor. about.clasohlson.com/q4-2022-2023

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor. Länk telefonkonferens.

Efter presentationen kommer inspelad version finnas tillgänglig på about.clasohlson.com/rapporter.

För mer information, vänligen kontakta: 
Niklas Carlsson, kommunikationschef, 0247-444 29, niklas.carlsson@clasohlson.se

 

Detta är sådan information som Clas Ohlson AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 juni 2023 klockan 07:00.
 

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag är vi ett detaljhandelsbolag med kunder på tre marknader, cirka 4 900 medarbetare och en omsättning om cirka 9 miljarder kronor. Clas Ohlsons B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi vill hjälpa människor att fixa sina hem med praktiska och hållbara lösningar till attraktiva priser. Läs mer om hur vi gör hemmafixet tillgängligt, hållbart och roligt för alla på about.clasohlson.com/sv/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Justering av lämnad uppgift: Kommuniké från årsstämman den 8 maj 2024

Published

on

By

(An English version of the press release can be found below)

Vid publiceringen av kommunikén av årsstämman den 8 maj kl. 20:00 CET, angavs felaktiga uppgifter.  Vid stämman angavs 81,67% av aktierna vara närvarande motsvarande 63,80% av rösterna.
Justering av lämnad uppgift: Vid stämman var 63,80% av aktierna närvarande motsvarande 81,67% av rösterna.

Det stod även att styrelsen beslutade att ordförande i revisionsutskottet erhåller 80 000 SEK och övriga ledamöter 40 000 SEK.
Justering av lämnad uppgift: Stämman beslutade att ordförande i revisionsutskottet erhåller 80 000 SEK och övriga ledamöter 40 000 SEK.

För mer information kontakta:
Fredrik Berghel, verkställande direktör Inission AB
fredrik.berghel@inission.com
+46 732 02 22 10

Om Inission
Inission är en totalleverantör av skräddarsydda tillverkningstjänster och produkter inom avancerad industriell elektronik och mekanik. Våra tjänster täcker hela produktens livscykel, från utveckling och design till industrialisering, volymproduktion och eftermarknadstjänster. Inission har verksamheter i Sverige, Norge, Finland, Estland, Italien, USA och Tunisien. Inission har en stark värdedriven företagskultur av entreprenörskap och passion vilket 2023 har resulterat i en omsättning på cirka 2,2 miljarder kronor med i snitt 1 100 anställda. Inission är noterat på Nasdaq First North Growth Market med Nordic Certified Adviser AB som certifierad rådgivare. Inissions erbjudande är uppdelat i två affärsområden; Kontraktstillverkning av elektroniska och mekaniska produkter under varumärket Inission och Kraftelektronik och system under varumärket Enedo. Rapporter arkiveras på https://www.inission.com/investor/.

Inission AB, Lantvärnsgatan 4, 652 21 Karlstad
Org.nr. 556747–1890

Informationen lämnades för offentliggörande den 8 maj 2024 kl. 22:50 CET.

—————————————————————————-
English version of the press release:

Adjustment of submitted information: Communiqué from the annual general meeting on 8 May 2024

At the publication of the communique of the annual general meeting on May 8 at 20:00 CET, incorrect information was provided. At the meeting, 81.67% of the shares were stated to be present, corresponding to 63.80% of the votes.
Adjustment of submitted information: At the meeting, 63.80% of the shares were present, corresponding to 81.67% of the votes.

It also stated that the board decided that the chairman of the audit committee receives SEK 80,000 and other members SEK 40,000.
Adjustment of submitted information: The meeting decided that the chairman of the audit committee receives SEK 80,000 and other members SEK 40,000.

For more information:
Fredrik Berghel, CEO Inission AB
fredrik.berghel@inission.com
+46 732 02 22 10

About Inission
Inission is a total supplier of customized manufacturing services and products in advanced industrial electronics and mechanics. Our services cover the entire product life cycle, from development and design to industrialization, volume production and aftermarket services. Inission has operations in Sweden, Norway, Finland, Estonia, Italy, the USA, and Tunisia. Inission has a strong value-driven corporate culture of entrepreneurship and passion, which has 2023 resulted in a turnover of approx. SEK 2,2 billion with approx. 1 100 employees. Inission is listed on Nasdaq First North Growth Market. Inission’s offer is divided into two business areas; Contract manufacturing of electronic and mechanical products under the brand Inission and Power electronics and systems under the brand Enedo. Reports are archived at www.inission.com/en.

Inission AB, Lantvärnsgatan 4, 652 21 Karlstad
company registration number 556747–1890

The information was submitted for publication on May 8, 2024 at 22:50 CET.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

First Camp lanserar två nya undervarumärken

Published

on

By

Inför den kommande sommarsäsongen lanserar First Camp två nya undervarumärken, First Camp Easy och First Camp Resort. Detta är ett viktigt steg för att uppnå målet att göra det enklare för gästen att hitta sin favoritcampingplats.

Med nära 70 destinationer runt om i Sverige, Danmark och Norge är det viktigt för Skandinaviens största campingkedja First Camp att på bästa sätt presentera bredden av de många destinationerna och göra det enklare för gästerna att hitta och boka den perfekta destinationen för dem. Efter ett omfattande varumärkesförnyelseprojekt lanserar First Camp därför två nya undervarumärken, First Camp Easy och First Camp Resort.

Ingela Lundkvist, kommersiell chef på First Camp, delar sin entusiasm för de nya undervarumärkena: ”Med First Camp Easy och First Camp Resort kan vi bättre möta gästernas förväntningar och göra deras upplevelse hos oss ännu mer minnesvärd. Vi är glada över att kunna göra det ännu enklare för våra nya och befintliga gäster när de planerar sin semester och hittar den helt rätta campingupplevelsen.”

De flesta destinationerna förblir vanliga First Camp-destinationer. Sex utvalda destinationer kommer dock att ingå i nya ”First Camp Resort”. Dessa destinationer erbjuder en campingupplevelse med mer aktiviteter under sommaren; strandnära lägen och faciliteter som pooler, restauranger, butiker och aktivitetsprogram för hela familjen – för att nämna några. First Camps populära aktivitetsproram med bland annat Yessi-barnklubben ingår i priset för gästerna.

För gäster som söker en enklare och mer avslappnad campingupplevelse kommer elva destinationer att ingå i nya ”First Camp Easy”. Dessa destinationer lovar enkelhet och avkoppling med enklare standarder och färre faciliteter – utan att kompromissa med läget eller de praktiska behoven som campinggästen har, såsom tillgång till ett servicehus och möjlighet att tömma och fylla tanken.

Johan Söör, VD på First Camp, betonar vikten av att förstå och uppfylla gästernas behov allteftersom kedjan växer: ”I takt med att vårt utbud av destinationer fortsätter att växa är det avgörande för oss att förbli fokuserade på att göra det enkelt för våra gäster att hitta den perfekta campingupplevelsen. Med Easy och Resort gör vi det tydligare vilka typer av destinationer vi erbjuder. Som vanligt kan allt bokas på First Camps hemsida är Skandinaviens största bokningskanal för camping och stugboende .

För mer information om vilka destinationer som ingår samt vad du som gäst kan förvänta dig, besök First Camps hemsida på www.firstcamp.se

För mer information vänligen kontakta:

Ingela Lundkvist
Kommersiell Chef, First Camp
+46 722 42 40 37
ingela.lundkvist@firstcamp.se

Om First Camp  

First Camp är Skandinaviens ledande campingkedja för att våra gäster har valt att spendera sin värdefulla tid hos oss. Som Skandinaviens största campingkedja har vi både kunskap och finansiella resurser att utveckla och underhålla de finaste destinationerna på de vackraste platserna. Bland våra destinationer finns både större och mindre pärlor för stora och små, familjer, kompisgänget eller dig som bara vill njuta av det bästa campinglivet.

Idag finns First Camp på över 70 destinationer i Sverige, Norge och Danmark. Vi erbjuder tusentals campingtomter, stugor och massor av glädje. Vårt hjärta klappar för dig som älskar att bo i stuga, husvagn, husbil eller tält. Vi delar din kärlek till vår underbara natur och uppskattar den gemenskap som finns mellan oss som campar.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Simon Blomqvist föreslås som ny styrelseledamot i Fantasma Games AB (publ)

Published

on

By

Aktieägare i Fantasma Games AB (publ), org.nr 559074-0881 (”Bolaget”), föreslår inför årsstämman den 22 maj 2024 att Simon Blomqvist väljs in som ny ledamot i styrelsen. Därtill föreslås omval av styrelseledamöterna Eric Holmberg, Martin Fagerlund, Antonia Svensson, Johan Styren och Johan Königslehner samt att Eric Holmberg omväljs till styrelsens ordförande.

Om Simon Blomqvist, född 1990

Simon har en M.Sc. inom finans från Handelshögskolan i Göteborg och har flera års erfarenhet inom finansiell analys, investeringar och bolagsfinansiering. Simon arbetar idag som investeringsanalytiker på Knutsson Holdings Family Office och har tidigare arbetat som finansiell analytiker på Volvo Treasury AB.

Simon äger 5 500 aktier i Bolaget och är oberoende i förhållande till Bolaget och bolagsledningen samt Bolagets större aktieägare.

Närmare detaljer beträffande övriga förslag till årsstämman framgår av kallelsen till årsstämman och de fullständiga förslagen till beslut som har publicerats på Bolagets webbplats: www.fantasmagames.com.

För ytterligare information kontakta:

Fredrik Johansson, VD, Fantasma Games AB (publ)

E-mail: fredrik@fantasmagames.com

Tel: +46 (0)73 023 23 29

Om Fantasma Games AB (publ)

Fantasma Games, listat på Nasdaq First North, är en spelstudio baserad i Stockholm som grundades 2016. Företaget har som mål att utveckla högkvalitativa spel och bär en vision om att skapa ”slots beyond gambling”. Den kontinuerligt växande spelportfölj inkluderar bland annat spel som Promethues: Titan of Fire, Fortune Llama, Heroes Hunt Megaways™, Hades: River of Souls och Medallion, vilka alla har blivit mycket uppskattade av spelare världen över. Idag är våra spel tillgängliga via över 250 operatörer, inklusive välkända namn som BetMGM, DraftKings, LeoVegas, Paddy Power och Betsson.

Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.