Connect with us

Marknadsnyheter

AddLife upprepar sina finansiella mål och identifierar prioriterade tillväxtsegment

Published

on

Med början kl. 8.30 (CEST) i dag håller AddLife en kapitalmarknadsdag.

Evenemanget kan följas via denna länk: https://tv.streamfabriken.com/addlife-capital-markets-day-2023

Under kapitalmarknadsdagen kommer AddLife att presentera sin affärsmodell, det rådande affärsläget och prioriteringarna för verksamheten. En  genomgång av finanser och balansräkning kommer att hållas, vilken även inkluderar ambitioner och åtgärder för att minska skuldsättningen. Två av koncernens bolag kommer också att presenteras, följt av en genomgång av strategin. Strategin bygger på AddLifes etablerade affärsmodell, kultur och strategiska riktning, med nya strategiska initiativ baserade på aktuella marknadstrender samt koncernens ökade storlek och stärkta position.

Verksamhetens nuvarande position, marknadsutvecklingen och utsikterna gör att AddLife kan upprepa sina finansiella mål:

  • Resultattillväxten (mätt i EBITA) ska långsiktigt uppgå till 15 procent per år
  • Lönsamheten ska överstiga 45 procent, mätt som relationen mellan rörelseresultat och rörelsekapital (R/RK)
  • Utdelningspolicy: Styrelsen i AddLife har målsättningen att föreslå en utdelning motsvarande 30-50 procent av resultatet efter skatt. Vid fastställande av utdelningar tas hänsyn till investeringsbehov och andra faktorer som bolagets styrelse anser vara av betydelse.

AddLife har en decentraliserad affärsmodell med delegerat ansvar, vilket ger bolagen och deras ledningsgrupper stort självbestämmande. I linje med detta kommer följer presentationer från två bolag inom koncernen:

  • Karin Fischer och Mattias Bengtsson kommer att presentera Biolin, som varit en del av AddLife sedan 2016 och som levererar avancerade produkter och lösningar inom surface science.
  • Carlos Pinto kommer att presentera MBA, som varit en del av AddLife sedan 2022 och som levererar ett brett utbud av produkter inom kirurgi, anestesi och andra relaterade produkter. Bolaget är även marknadsledande med sin servicenivå och avancerade tjänster.

AddLife har en väl beprövad affärsmodell och en stark kultur och dess strategiska riktning grundar sig även fortsatt på marknadsledande positioner, operativ rörlighet och förvärv. Genom att vidareutveckla strategin och lansera sex specifika strategiska initiativ kommer AddLifes bolag att kunna dra nytta av koncernens ökade storlek och ta tillvara marknadsmöjligheter. De strategiska initiativen är följande: Europeisk marknadstäckning, digitala lösningar, värde- och produktivitetsförsäljning, tjänsteerbjudande, egna produkter och förvärv inom utvalda segment.
 

  • Europeisk marknadstäckning:  AddLife kommer att ytterligare stärka verksamheten och utöka produktportföljen genom att utnyttja sin unika och nyligen utvidgade europeiska marknadstäckning, något som gör AddLife-bolagen ännu mer attraktiva för sina partners.
  • Digitala lösningar: AddLife kommer att utöka sitt erbjudande inom digitala lösningar enskilt eller i kombination med andra produkter och tjänster i portföljen, samt använda digitala lösningar för att förbättra affärsverksamhetens effektivitet.
  • Värde- och produktivitetsförsäljning: AddLife strävar efter att identifiera fler produkt- och tjänsteerbjudanden som kan hjälpa vårdgivare att skapa mer effektiva processer och utföra fler ingrepp med tillgänglig personal, och på så sätt även bidra till att förkorta vårdköer samt väntetiden för patienterna.
  • Tjänsteerbjudande: AddLife strävar efter att öka tjänsteutbudet för att stärka kundrelationerna, samt öka sin differentiering och förmåga att sätta priser.
  • Egna produkter: AddLife ska tillvarata möjligheterna att sälja och marknadsföra befintliga och nya egna produkter genom interna marknadskanaler.
  • Förvärv inom utvalda segment: Koncernen fortsätter att aktivt leta efter förvärvskandidater inom utvalda segment och geografier, företrädesvis mindre och medelstora tilläggsförvärv eller fristående förvärv med attraktiva marginaler.

För perioden 2021–2025 förväntas Medtech-marknaden ha en genomsnittlig årlig tillväxttakt (CAGR) på 5 procent, enligt statistik från Medtech Europe och AddLifes analyser. Motsvarande siffra för Labtech, där marknaden för in-vitro diagnostik kan vara vägledande, är 2–3 procent.

Koncernen har också identifierat och kommer att presentera prioriterade tillväxtsegment i alla sina affärsenheter. Segmenten omfattar bland annat mikrobiologi inom affärsenheten Diagnostics, avancerade instrument för laboratorieanalys inom affärsenheten Biomedical & Research, ortopedisk kirurgi inom affärsenheten Hospital samt välfärdsteknologi inom affärsenheten Homecare. De prioriterade segmenten har en högre tillväxt än den genomsnittliga marknaden och en attraktiv lönsamhetsprofil.

AddLifes VD Fredrik Dalborg kommenterar strategin så här: ”Utgångspunkten för vår strategi är vår etablerade och beprövade vision, affärsmodell och strategiska riktning. I och med vår ökade storlek och stärkta närvaro i Europa har vi ytterligare möjligheter att expandera vår verksamhet. Vi kommer att utnyttja dessa möjligheter med våra nya strategiska initiativ. Vi har också identifierat prioriterade segment som kommer att öka vår tillväxt och ytterligare förbättra vår lönsamhet.”
 
Fredrik Dalborg fortsätter: ”AddLifes tillväxtplan fungerar. Tillväxten under covid följdes av en betydande förvärvad tillväxt och nu ser vi en stark organisk tillväxt baserad på väl valda marknadspositioner som gynnas av marknadstrender. Samtidigt vidtar vi åtgärder för att förbättra vårt resultat i enlighet med våra prioriteringar: bibehålla och öka vinsten, organisk tillväxt, kassaflöde och förvärv. Detta kommer att bidra till att vår  ambition att minska skuldsättningen.”

Översikt över dagordningen för kapitalmarknadsdagen

  • AddLifes affärsmodell – Fredrik Dalborg, VD AddLife
  • Finansiell information – Christina Rubenhag, CFO AddLife
  • Lönsamhetsutveckling – Peter Simonsbacka, CCO AddLife
  • Fallstudie: Biolin Scientific – Karin Fischer VD Biolin Scientific, Mattias Bengtsson Affärsenhetschef Biomedical & Research, AddLife
  • Paneldiskussion: AddLife som ägare
  • Fallstudie: MBA – Carlos Pinto, VD MBA
  • Strategi och sammanfattning – Fredrik Dalborg, VD AddLife

Dessutom kommer frågestunder arrangeras och möjlighet ges att titta på produkter och interagera med AddLifes teammedlemmar.

För ytterligare information kontakta
Fredrik Dalborg, CEO, fredrik.dalborg@add.life, +46 70 516 09 01
Christina Rubenhag, CFO, christina.rubenhag@add.life, +46 70 546 72 22
www.add.life

AddLife är en europeisk oberoende aktör inom Life Science som erbjuder högkvalitativa produkter, tjänster och rådgivning till både privat och offentlig sektor. AddLife har cirka 2 300 anställda i ett 85-tal operativa dotterbolag som drivs under egna varumärken. Koncernen omsätter cirka 9 miljarder SEK. AddLife aktien är noterad på NASDAQ Stockholm.

Denna information är sådan information som AddLife AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 september 2023 kl. 08:15 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.