Connect with us

Marknadsnyheter

Axfood växlar upp och fasar ut fossilt bränsle på två år

Published

on

Att reduktionsplikten sänktes vid årsskiftet innebär att de klimatpåverkande utsläppen från transporter ökar kraftigt. Axfood väljer därför att skruva upp tempot för utfasning av fossila drivmedel. Under en tvåårsperiod ska både bolagets egna och inhyrda transporter mellan lager och butiker övergå till att köras på förnyelsebart drivmedel eller el – fem år tidigare än planerat. Satsningen leder till att utsläpp motsvarande drygt 37 000 ton CO2e per år* förhindras.

– Miljöpolitiken försvårar just nu näringslivets hållbara omställning. Att reduktionsplikten sänkts gör att de klimatpåverkande utsläppen från transporter ökar, samtidigt som det fördyrar verksamheten för alla företag som har siktet inställt på att ställa om för att gynna såväl klimatet som den egna konkurrenskraften, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

För att minska de klimatpåverkande utsläppen från transporter har Dagab, Axfoods inköps- och logistikbolag, under de senaste åren successivt minskat andelen fossila drivmedel med mål om nettonollutsläpp till 2030. Nu ökas utfasningstakten av fossila bränslen rejält till förmån för mer förnyelsebara drivmedel såsom biogas, RME och HVO, samtidigt som en större del av fordonsflottan elektrifieras.

– Vi var tidigt ute med satsningar på utveckling av fordonsflottan, men även för att tillsammans med andra aktörer driva på för en utvecklad infrastruktur för elektrifiering. Vår utökade investering i förnyelsebart och el är därför en tydlig signal till marknaden om att vi växlar upp hållbarhetsarbetet ytterligare, säger Hans Bax, vd för Dagab.

286 tunga och lätta lastbilar ingår idag i Dagabs fordonsflotta. Ungefär hälften av transporterna mellan koncernens lager och butiker, såsom Willys och Hemköp, sker dock med inhyrda transporter. Dessa transporter är idag en av de allra största utsläppsposterna och ett omfattande omställningsarbete pågår tillsammans med åkerierna.

– I stället för att vänta, skyndar vi nu på användningen av förnyelsebara drivmedel och el för såväl egna som inhyrda transporter. Det kommer att kraftig påverka vår utsläppskurva redan under det här året genom minskad klimatpåverkan, säger Åsa Domeij.

För att sprida risker och möjligheter på en snabbt föränderlig marknad har Dagab under flera år valt att investera i en diversifierad fordonsflotta med olika typer av lastbilar och drivmedel. På så sätt har fordonsinvesteringarna även kunnat bidra till nya och innovativa fordonstyper, produktion av hållbara drivmedel och infrastruktur som driver på mot en grön omställning.

En ambitiös satsning görs även på att i snabb takt elektrifiera delar av fordonsflottan. 2021 togs den första helelektriska tunga lastbilen i drift och året efter utökades flottan med ett 64-ton tungt ellastbilsekipage. Idag finns totalt tre tunga ellastbilar i lastbilsflottan, som successivt ska utökas med fler elfordon.

– Vi gör en satsning på elektrifierade varutransporter under de närmaste åren. Det är ett viktigt led i strävan efter mer hållbara transporter och en verksamhet med nettonollutsläpp, säger Hans Bax.

*De klimatpåverkande utsläppen från egna och lejda transporter mellan Axfoods lager och butiker motsvarade 37 336 CO2e under 2023.

 

För mer information, kontakta:
Magnus Törnblom, presschef Axfood, magnus.tornblom@axfood.se, 070-266 27 12

Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash, City Gross och Mathem. Tillsammans har koncernen mer än 13 000 medarbetare och en omsättning om ungefär 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Infranord tilldelas basunderhåll Kust till kust-banan Väst

Published

on

By

Trafikverket har tilldelat Infranord uppdraget att utföra basunderhåll av järnvägsanläggningen Kust till kust-banan Väst som omfattar sträckorna Borås till Almedal, Borås till Värnamo samt Borås till Herrljunga. Anbudssumman uppgick till 498 MSEK.

Infranord har idag det pågående uppdraget att utföra basunderhåll av järnvägsanläggningen Kust till kust-banan Väst. Det nya uppdraget gäller från och med 1 april 2026 och löper i sex år med möjlighet till ytterligare ett optionsår.

– Vi är stolta och glada över det förnyade förtroendet för underhållet av Kust till kust-banan Väst. Tilldelningen stärker och befäster Infranords ställning i regionen och vi ser fram emot att fortsätta vårt viktiga uppdrag att se till att person- och godstransporter kan ske tryggt och effektivt, säger Henrik Cederqvist, regionchef Syd på Infranord.

Tilldelningsbesluten kan överprövas inom tio (10) dagar från det att tilldelning meddelats.

För mer information:
Henrik Cederqvist, regionchef Syd, 0708-42 75 60
henrik.cederqvist@infranord.se

Emma Riblom, Kommunikationschef, 010-121 32 00
emma.riblom@infranord.se

Infranord bygger och underhåller järnväg för samhällets bästa. Infranord är marknadsledande i Sverige och en betydande aktör i Norge med en omsättning om 5 miljarder kronor och cirka 1 600 medarbetare. Verksamheten kännetecknas av gedigen järnvägskunskap, hög säkerhet, tydlig ansvarsfördelning och omfattande satsningar på att vara branschens mest uppskattade arbetsgivare. Mer information finns på Infranord.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lokala leveranser med eldrivna lastbilar från SSAB Hämeenlinna har startat

Published

on

By

SSAB Europe och Kuljettava Oy (tidigare VR Transpoint väglogistik) pågår ett gemensamt projekt för att elektrifiera tunga industritransporter. SSAB i Hämeenlinna har installerat laddstationer för tunga fordon och Kuljettava Oy har investerat i två helelektriska trailerkombinationer från Scania. Den 9 januari 2025 började den första trailerkombinationen leverera stålprodukter till SSABs kunder inom en radie på upp till 100 kilometer från Hämeenlinna.

SSABs första leverans med ellastbil i Finland lämnade SSABs anläggning i Hämeenlinna den 9 januari 2025 i riktning mot BE Group i Lahtis.

”Det är fantastiskt att de första ellastbilstransporterna till finska kunder från Hämeenlinna nu har startat. Detta stödjer våra egna mål för att minska utsläppen från transporter och uppfyller kundernas önskemål. Kunderna har länge varit intresserade av transporter med lägre utsläpp och nu kan vi möta efterfrågan”, säger Lotta Ruottinen, försäljningschef för Finland och Baltikum på SSAB Europe.

”Vi är stolta över att ha börjat trafikera och tagit det första steget mot utsläppsfria tunga vägtransporter med el. I linje med vår gemensamma strategi fortsätter vi att minska transportutsläppen tillsammans med SSAB. Det är fint att se vad el som drivkraft ger möjlighet till redan nu. I fortsättningen kommer det att möjliggöra skalning i större utsträckning som en del av våra lösningar för att minska utsläppen från tung trafik”, säger verkställande direktör Tommi Välimäki, Kuljettava Oy.

Lotta Ruottinen, försäljningschef för Finland och Baltikum på SSAB Europe och Jussi Saukkonen och Antti Häkkinen från Kuljettava Oy.

SSAB har som mål att till stor del eliminera koldioxidutsläppen från den egna verksamheten runt 2030. Även våra kunders mål är att minska koldioxidutsläppen från sin egen verksamhet.

De eldrivna lastbilarna representerar den senaste tekniken och minskar även bullerstörningarna eftersom elmotorn i sig inte avger något buller. Dessa helt eldrivna lastbilar är bland de största i fråga om totalvikt för regelbundna kundleveranser i Finland.

SSABs och Kuljettava Oys gemensamma projekt lanserades med en förstudie i maj 2023 och pågår till september 2025. Projektets huvudsyfte är att undersöka genomförbarheten av elektrifiering av transporter inom närtrafiken inom tung industri på ett kommersiellt hållbart sätt för att minska utsläppen.

Under projektets gång samlas en mängd olika data in, bland annat prestandadata och praktiska erfarenheter av laddningstider och räckvidd när eldrivna lastbilar används för kortdistansleveranser av stålprodukter.

Transport- och kommunikationsverket Traficom har gett stöd för ett projekt som syftar till att möjliggöra utsläppsfria tunga industritransporter. De insamlade uppgifterna kommer att användas i Tampere universitets och VTT Tekniska Forskningscentrums projekt Six Hove, vars mål är att främja elektrifieringen av tung trafik och minska utsläppen med hjälp av en genomförbarhetsstudie.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Addtech förvärvar Coel Motori S.r.l.

Published

on

By

Addtech Industrial Solutions, ett affärsområde inom Addtechkoncernen, har idag tecknat avtal om förvärv av 100 % av aktierna i Coel Motori S.r.l. (”Coel”).

Coel är en producent och leverantör av elektriska bromsmotorer och patenterade bromsmoduler till industriella applikationer på den europeiska marknaden. Coel har 24 anställda och omsätter cirka 8 miljoner EUR med huvudkontor i Milano, Italien.

Coel blir en del av och kompletterar väl befintlig verksamhet inom elektriska drivsystem i affärsenheten Material Processing.

Tillträde sker idag. Förvärvet bedöms ha en marginellt positiv påverkan på Addtechs resultat per aktie under innevarande räkenskapsår.

Stockholm den 15 januari 2025

Addtech AB (publ)
 

För ytterligare information kontakta
Niklas Stenberg, VD, Addtech AB, +46 470 49 00
Daniel Prelevic, Affärsområdeschef, Addtech Industrial Solutions, +46 70 309 93 29

Addtech är en tekniklösningskoncern som tillför både tekniskt och ekonomiskt mervärde i länken mellan tillverkare och kund. Addtech verkar inom valda nischer på marknaden för högteknologiska produkter och lösningar. Kunderna finns främst inom tillverkande industri och infrastruktur. Addtech har cirka 4 000 anställda i drygt 150 dotterbolag som drivs under egna varumärken. Koncernen omsätter drygt 20 miljarder SEK. Addtechaktien är noterad på Nasdaq Stockholm.

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 15 januari 2025 kl. 13:30 (CET).

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.