Connect with us

Marknadsnyheter

Teckningskursen för teckningsoptioner av serie TO4 i PEPTONIC medical AB har fastställts till 0,028 SEK och nyttjandeperioden inleds den 17 april 2024

Published

on

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, BELARUS, JAPAN, NYA ZEELAND, RYSSLAND, SYDAFRIKA, SYDKOREA, KANADA ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR DISTRIBUTION AV DETTA PRESSMEDDELANDE SKULLE VARA OLAGLIG ELLER KRÄVA YTTERLIGARE ÅTGÄRDER ÄN SÅDANA ÅTGÄRDER SOM FÖLJER AV SVENSK RÄTT.

PEPTONIC medical AB (”Peptonic” eller ”Bolaget”) slutförde en företrädesemission av units på Spotlight Stock Market i januari 2023. Varje teckningsoption av serie TO4 ger rätt att teckna en (1) ny aktie i Bolaget. Teckningskursen för teckningsoptionerna av serie TO4 har fastställts till 70 procent av den volymvägda genomsnittskursen i Bolagets aktie på Spotlight Stock Market under mätperioden, vilken löpte från och med den 2 april 2024 till och med den 15 april 2024, dock inte högre än 0,14 SEK och lägst kvotvärdet för Bolagets aktier. Den volymvägda genomsnittskursen i Bolagets aktie uppgick under mätperioden till cirka 0,040 SEK och således har teckningskursen fastställts till 0,028 SEK. Nyttjandeperioden för teckningsoptioner av serie TO4 löper under perioden från och med den 17 april 2024 till och med den 1 maj 2024.

Om samtliga teckningsoptioner av serie TO4 nyttjas kommer Bolaget att tillföras cirka 5,5 MSEK före emissionskostnader. För att teckningsoptionerna inte ska förfalla utan värde krävs att innehavaren aktivt tecknar aktier senast den 1 maj 2024, alternativt säljer teckningsoptionerna senast den 26 april 2024. Observera att vissa förvaltare kan komma att stänga sin anmälan tidigare än den 1 maj 2024.

Sammanfattade villkor för teckningsoptionerna av serie TO4:

Nyttjandeperiod: 17 april 2024 – 1 maj 2024.

Emissionsvolym: 196 370 600 teckningsoptioner av serie TO4 berättigar till teckning av 196 370 600 aktier. Vid fullt nyttjande tillförs Bolaget cirka 5,5 MSEK före emissionskostnader.

Teckningskurs: 0,028 SEK per aktie.

Sista dag för handel med teckningsoptioner av serie TO4: 1 maj 2024.

Aktiekapital och utspädning: Vid fullt nyttjande av teckningsoptioner ökar aktiekapitalet med 4 909 265,00 SEK, från cirka 38 371 139,91 SEK till cirka 43 280 404,91 SEK. Antalet aktier ökar vid fullt nyttjande med 196 370 600 aktier, från 1 534 845 596 aktier till 1 731 216 196 aktier. Utspädningen vid fullt nyttjande uppgår till cirka 11,34 procent av det befintliga antalet aktier och röster i Bolaget.

Observera: Investerat belopp avrundas uppåt till två decimaler

Vänligen notera att de teckningsoptioner som inte nyttjas senast den 1 maj 2024, alternativt avyttras senast den 26 april 2024, förfaller värdelösa. För att teckningsoptionerna inte ska förfalla krävs aktiv teckning av aktier alternativt avyttring av teckningsoptionerna.

Hur teckningsoptionerna nyttjas:

Förvaltarregistrerade teckningsoptioner (depå):

Teckning och betalning genom nyttjande av teckningsoptionen ska ske i enlighet med anvisningar från respektive förvaltare. Vänligen kontakta er förvaltare för ytterligare information.

Direktregistrerade teckningsoptioner (VP-konto):

Ingen emissionsredovisning eller inbetalningsinstruktion kommer att skickas ut. Teckning ska ske genom samtidig kontant betalning enligt instruktioner på anmälningssedeln. Teckningsoptionerna ersätts därefter med interimsaktier i väntan på registrering hos Bolagsverket.

Anmälningssedel med instruktion för betalning kommer att finnas tillgänglig på Bolagets hemsida www.peptonicmedical.se och på Mangold Fondkommission AB:s hemsida www.mangold.se.

Rådgivare

Mangold Fondkommission AB är finansiell rådgivare till Peptonic i samband med nyttjandet av teckningsoptioner av serie TO4. Eversheds Sutherland Advokatbyrå AB är legal rådgivare till Bolaget i samband med nyttjandet av teckningsoptioner av serie TO4.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anna Linton, vd Peptonic Medical AB

Email: anna.linton@peptonicmedical.se

Telefon:  +46 70-244 92 07

Om PEPTONIC medical AB

Peptonic Medical AB (publ) är ett innovativt svenskt biomedicinskt företag som bedriver utveckling och försäljning av kliniskt bevisade egenvårdsbehandlingar och egendiagnostiska snabbtester inom intim kvinnohälsa. Portföljen säljs under varumärkena Vagivital och Vernivia. Bolagets vision är att lyfta intim egenvård till nya höjder genom att ge kvinnor verktygen och möjligheterna att själva diagnostisera, behandla och förebygga medicinska tillstånd i underlivet

Peptonic Medical avser kontinuerligt att bredda bolagets produktportfölj genom förvärv och utveckling av innovativa och konkurrenskraftiga produkter i egen regi. Bolagets mousse-baserade drug-delivery teknologi, Venerol, och gelbasen i VagiVital skapar goda förutsättningar att vidga portföljen. Centralt i tillväxtstrategin är geografisk expansion av VagiVital och Verniva via lokala partners.

Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, och har dotterbolagen Common Sense i USA och Peptonic Medical i Israel.  Peptonic Medical grundades 2009 och företagets aktier är sedan 2014 noterade på Spotlight Stock Market.

Viktig information

Publicering, offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag och personer i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner. Mottagaren av detta pressmeddelande ansvarar för att använda detta pressmeddelande och informationen häri i enlighet med tillämpliga regler i respektive jurisdiktion. Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om, eller inbjudan att, förvärva eller teckna några värdepapper i Peptonic i någon jurisdiktion, varken från Peptonic eller från någon annan.

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om eller inbjudan avseende att förvärva eller teckna värdepapper i USA. Värdepapperna som omnämns häri får inte säljas i USA utan registrering, eller utan tillämpning av ett undantag från registrering, enligt den vid var tid gällande U.S. Securities Act från 1933 (”Securities Act”), och får inte erbjudas eller säljas i USA utan att de registreras, omfattas av ett undantag från, eller i en transaktion som inte omfattas av registreringskraven enligt Securities Act. Det finns ingen avsikt att registrera några värdepapper som omnämns häri i USA eller att lämna ett offentligt erbjudande avseende sådana värdepapper i USA. Informationen i detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras, kopieras, reproduceras eller distribueras, direkt eller indirekt, helt eller delvis, i eller till Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Schweiz, Sydafrika, USA, Belarus, Ryssland eller någon annan jurisdiktion där sådant offentliggörande, publicering eller distribution av denna information skulle stå i strid med gällande regler eller där en sådan åtgärd är föremål för legala restriktioner eller skulle kräva ytterligare registrering eller andra åtgärder än vad som följer av svensk rätt. Åtgärder i strid med denna anvisning kan utgöra brott mot tillämplig värdepapperslagstiftning.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Alla barn har rätt till näringsrik mat

Published

on

By

GroGro lanserar nu en tredje havregröt, denna gång med persika, äpple, torkad aprikos, kokosmjölk och kanel.

Gröt är våra mest populära produkter och både föräldrar och barn uppskattar variation på smaker och ingredienser. En krämig smakbomb, som har blivit den nya favoriten hos dem som har smakat. Självklart ekologisk och utan mjölk och gluten, berättar Malin Bruset grundaren av GroGro.

GroGro är en ledande aktör inom ekologisk barnmat och har på kort tid expanderat från Norge till Sverige med imponerande tillväxt och stark efterfrågan. Företaget har som mål att förändra framtiden för barnmat genom att erbjuda högkvalitativ, färsk och ekologisk mat.

– Det var när jag själv fick barn som jag märkte hur litet utbudet av god, smakrik och riktigt bra barnmat det fanns. Jag vill genom GroGro erbjuda alla föräldrar och såklart barn, ett gott, ekologiskt alternativ till hemlagad mat, säger Malin Bruset.

Att introducera barn till måltider är inte bara en fråga om näring, det är en resa som engagerar alla sinnen och formar deras framtidiga relation med mat. Det är den centrala tanken bakom vår nya förståelse för barns matupplevelser och dess koppling till hälsa.

Mat för vuxna är socialt, njutbart och engagerar alla sinnen. För barn är det inte annorlunda. Redan från första smaken bör de få möjligheten att utforska mat genom alla sina fem sinnen, inklusive känseln. Tyvärr erbjuder dagens marknad ofta produkter som är kraftigt värmebehandlade, vilket tar bort doft, färg, smak och ljud – avgörande element för barn mitt i sin utvecklingsfas.

Barnets tarmflora är nyckeln till deras långsiktiga hälsa. Från födelsekanalen till amning och introduktionen av fast föda, varje steg formar deras mikrobiota. Naturligt fiberrik mat, som grönsaker, frukt och bär, är avgörande för att upprätthålla en mångfaldig och stark tarmflora som främjar hälsa och förebygger sjukdomar.

Barns smakutveckling börjar redan innan födseln och fortsätter genom amning och introduktion av fast föda. Att introducera olika smaker tidigt är viktigt för att främja en varierad kost. Föräldrar uppmanas att ha tålamod under barnets neofobi-fas, en naturlig rädsla för nya smaker, och fortsätta erbjuda varierad mat för att bygga upp en mångsidig smakrepertoar.

– Målet med GroGro är att kunna erbjuda barn utsökt mat, full av näring för att hjälpa dem att växa och gro. Detta utan att beröva dem matglädjen och en mångsidig smakutveckling. Det är något vi tycker att alla barn förtjänar! Fortsätter Malin.

I dagens moderna samhälle, där målet är en varierad kost, är det avgörande att erbjuda barnet smaker utöver det söta och värmebehandlad mat. Smakträning med naturliga råvaror är nyckeln till att forma hälsosamma matvanor för livet.

Priset för den färska gröten är 29,90 kr och den kommer att säljas i utvalda butiker till att börja med.

För ytterligare information och produktprover, vänligen kontakta:

EKPR & Kommunikation │Telefon: 08-667 22 06 │E-mail: info@ekpr.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Skatteåterbäring 2024: De flesta sparar pengarna

Published

on

By

Svenskarna får i år ta del av en extra stor skatteåterbäring, tack vare högre räntekostnader som resulterade i högre ränteavdrag. I år kommer 34 miljarder kronor återbetalas till 3,3 miljoner skattebetalare. Det extra tillskottet kommer primärt gå till sparande. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.

Undersökningen finns bifogad*

Enligt en undersökning av Länsförsäkringar, genomförd av Infostat, planerar 4 av 10 att spara pengarna som de får tillbaka på skatten i år.

– Det är på många sätt ett klokt val att fylla på sparandet och den ekonomiska buffert som är till för oväntade händelser. Vi kan se att många har tagit pengar från sparbössan och i vissa fall dragit ner på sparbeloppen, för att hantera de höga kostnaderna. Och då är det rimligt att lägga undan lite pengar nu när tillfälle ges, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar.

Den grupp där flest anger att de kommer spara pengarna från skatteåterbäringen är de som uppger att de har en mycket god ekonomi (48 procent). De som har en mycket dålig ekonomi kommer däremot i mindre utsträckning spara pengarna och i stället, i större utsträckning, lägga pengarna på att unna sig eller familjen något extra eller på andra saker.

– Många har genomlevt en jobbig period och om bufferten är på plats kan det vara trevligt att unna sig något roligt, som en resa eller något extra för familjen. Samtidigt är det många som sannolikt kommer lägga pengarna på hushållsutgifter som fortsatt ligger på höga nivåer, säger Stefan Westerberg, och fortsätter.

– I den mån man varit tvungen att ta ett privatlån under de senaste två åren kan det vara bra att använda skatteåterbäringen till att betala av lånen. Räntorna på lån utan säkerhet är ofta höga och kan därför bli kostsamma i långa loppet.

Undersökningen visar också att många väljer att lägga pengarna på semesterkassan. Särskilt svenskar mellan 30 – 49 år uppger att de helst vill resa eller semestra för pengarna.

När kommer skatteåterbäringen?
De som godkände deklarationen digitalt, utan ändringar, senast den 3 april fick pengarna utbetalade någon gång mellan den 9 och 12 april.

De som lämnade in deklarationen senast den 2 maj får skatteåterbäringen mellan den 4 och 7 juni.

Det man i första hand gör med pengarna från skatteåterbäringen

1. Spara: 39 procent

2. Lägga i semesterkassan: 17 procent

3. Unna mig/familjen något extra: 13 procent

4. Jag brukar inte få skatteåterbäring: 9 procent

5. Annat: 5 procent

6. Vet ej: 4 procent

Om undersökningen

Undersökning genomförd av Infostat. Datainsamlingen har gjorts med hjälp av en slumpmässigt rekryterad webbpanel med 1 500 svarande. Urvalet har kvoterats med avseende på kön, ålder och geografi. Resultatet har därefter vägts på kön, ålder, utbildning och politiskt parti för att korrigera för eventuella kvarvarande skevheter i urvalet. Fältperiod: 11 mars till 20 mars 2024.

För ytterligare information kontakta:
Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar. Tel. 073 – 968 30 44. Stefan.Westerberg@lansforsakringar.se

Lena Bivner, pressansvarig, Länsförsäkringar. Tel. 08 – 588 40 000. lena.bivner@lansforsakringar.se

Länsförsäkringars pressjour, telefon 08–588 418 50, press@lansforsakringar.se

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Skanska utsedd till klimatledare i Europa av Financial Times

Published

on

By

Skanska har för tredje året i rad utsetts till ”Klimatledare i Europa” i en prestigefylld ranking sammanställd av Financial Times och datainsiktsföretaget Statista.

Skanskas VD Anders Danielsson säger att erkännandet av Skanska som en europeisk ledare inom klimat är ett bevis på att bolaget är på rätt väg.

– Detta är ett erkännande av hur vi skapar och implementerar transformativa klimatlösningar, driver vår verksamhet framåt och ger våra kunder möjlighet att lyckas med att uppnå sina hållbarhetsmål, säger han.

– Vi gör detta genom att leverera lösningar som bidrar till minskade koldioxidutsläpp, är cirkulära, smarta samt hållbara. Vårt mål är att nå klimatneutralitet i hela värdekedjan senast 2045. Att skala upp dessa lösningar kommer att vara avgörande för övergången av vår bransch och den byggda miljön.

Lena Hök, EVP Hållbarhet och Innovation, lägger till:

– Våra fokusområden är material, energi och smart design som driver effektivitet. Inom dessa områden ser vi stor potential när vi är involverade i de tidiga faserna av ett projekt och kan påverka design och planering. Genom att använda vårt team av globala hållbarhetsexperter samt smarta system är det möjligt att väsentligt öka resurs- och energieffektiviteten i både bygg- och driftsfaserna.

– Vi förväntar oss att efterfrågan på hållbara och klimatsmarta lösningar och produkter för den byggda miljön kommer att fortsätta öka. Vi ser också möjligheter i att främja vår digitala omvandling. Framåt har generativ AI och maskininlärning potential att göra stora mängder data tillgängliga för förbättrat beslutsfattande och ökad effektivitet, säger Lena Hök, EVP Hållbarhet och Innovation.

Skanska rapporterar årligen koldioxidutsläpp i sin års- och hållbarhetsrapport samt nyckeltal i kvartalsrapporten.

Klimatledarlistan i år innehåller 600 företag, vilket är en fördubbling av de 300 företag som inkluderades när listan introducerades första gången 2021. Dessa företag valdes ut från en ursprunglig pool på cirka 2 000 kandidater.

Metodiken och fokuset för granskningen beskrivs på länken nedan (på engelska).

Europe’s Climate Leaders 2024: interactive listing (ft.com)

För ytterligare information kontakta:

Jacob Birkeland, Head of Media Relations and Public Affairs Skanska AB, tel 010 449 04 94

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99                                                                                                           

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska använder sin kunskap och framtidsinsikt för att bidra till hur människor lever, arbetar och samverkar. Vi är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 157 miljarder kronor under 2023. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos cirka 27 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.