Connect with us

Marknadsnyheter

KVARTALSRAPPORT JANUARI-MARS 2024

Published

on

Väl positionerade inför trädgårdssäsongen

Första kvartalet 2024

  • Nettoomsättningen minskade med 14% till 14 719 Mkr (17 167). Valutakursförändringar hade en neutral påverkan.
  • Planerad avveckling av bensindriven verksamhet med låg marginal påverkade med -4% och organisk försäljning* minskade med 11%.
  • Gardena-divisionen uppnådde en organisk tillväxt om 2%.
  • Rörelseresultatet var 1 930 Mkr (2 364) och rörelsemarginalen var 13,1% (13,8). 
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 2,31 kr (2,90) och resultat per aktie efter utspädning uppgick till 2,31 kr (2,88).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten och investeringsverksamheten var -1 057 Mkr (588). Direkt operativt kassaflöde var -1 614 Mkr (-239), påverkat av den planerade minskningen av finansiering av kundfordringar. 
  • Husqvarna Group förvärvade ETwater och utökar därmed Gardena-divisionens bevattningserbjudande för den professionella marknaden i Nordamerika, se sidan 7. 

Väl positionerade inför trädgårdssäsongen

“Under det första kvartalet, som är en införsäljningsperiod, förbättrades försäljningen successivt. Vi gick från en avvaktande start bland våra återförsäljare till en mer gynnsam utveckling när trädgårdssäsongen nu startar. Koncernens organiska försäljning minskade med 11% under kvartalet, jämfört med ett rekordkvartal föregående år. Rörelseresultatet uppgick till 1 930 Mkr (2 364). Besparingsprogrammet löper enligt plan med realiserade besparingar om 185 Mkr under kvartalet.

Gardena-divisionen uppnådde organisk tillväxt, drivet av kategorierna för bevattning och handverktyg i Europa. Divisionen levererade ett förbättrat rörelseresultat och högre rörelsemarginal till följd av försäljningstillväxt och resultat av operationella effektiviseringsåtgärder. Dessutom bidrog goda framsteg i Nordamerika till ett förbättrat rörelseresultat. 

Inom Husqvarna Forest & Garden-divisionen var försäljningen av robotgräsklippare för den professionella marknaden och batteridrivna produkter stark. Försäljningen av bensindrivna hjulburna produkter fortsatte dock på en låg nivå, bland annat på grund av lägre efterfrågan och det faktum att vi proaktivt lämnar delar av detta segment i Nordamerika. 

Försäljningen minskade i Husqvarna Construction-divisionen, med en ökning på tillväxtmarknaderna medan försäljningen var lägre i Europa och Nordamerika. Rörelsemarginalen minskade till följd av lägre volymer.

Direkt operativt kassaflöde för koncernen uppgick till -1,6 Mdkr (-0,2), påverkat av den planerade minskningen av finansiering av kundfordringar. Vi fokuserar aktivt på våra lagernivåer som fortsatte att minska. 

Strategiska framsteg
Vi fortsätter att leverera på vår strategi. En viktig del i vår transformation är att expandera inom segment såsom robotgräsklippare, batteridrivna produkter, bevattning och lösningar för den professionella marknaden. Flera innovativa produkter inom dessa områden lanserades inför säsongen och uppnådde en stark tillväxt. Detta inkluderar nya robotgräsklippare både för konsumenter och professionella användare, motorsågsmodeller, bevattningsprodukter och ett utökat produktsortiment inom Husqvarna Construction-divisionen.

En annan strategisk aspekt är vårt engagemang för hållbarhet. Koncernens arbete med att minska koldioxidavtrycket utvecklas väl. Hittills har koldioxidutsläppen (Scope 1, 2 och 3) minskat med      -51% jämfört med basåret 2015. Detta drivs av elektrifieringen av vår bransch och lägre försäljning av bensindrivna produkter, främst hjulburna. Därmed har vi överträffat vårt mål om en minskning med -35% till 2025. 

Sammanfattningsvis har försäljningen haft en gradvis förbättrande trend under kvartalet, med tillväxt i Gardena-divisionen. Vi fortsätter att bygga en starkare koncern och leverera på vår strategiska transformation. Med ett starkt utbud av innovativa produkter har vi en gedigen plattform och är väl positionerade inför trädgårdssäsongen.” 

Pavel Hajman, VD
 

Webbsänd presentation och telefonkonferens
En webbsänd presentation av delårsrapporten för första kvartalet 
hålls kl.10.00 den 24 april 2024 med Pavel Hajman, VD och 
Terry Burke, CFO.

För att se presentationen använd länken:
husqvarnagroup.creo.se/891cd80d-8cee-477f-9645-78b81c459fa2

Nummer till telefonkonferensen (för möjlighet att ställa frågor): 
08-505 100 31 (Sverige) eller +44 (0) 207 107 06 13 (UK)

Datum för finansiella rapporter 2024
18 juli                 Delårsrapport januari-juni 2024 
23 oktober         Delårsrapport januari-september 2024

Kontakter
Terry Burke, CFO and Executive Vice President, Finance, IR & Communication 
08-738 90 00
 
Johan Andersson, Vice President, Investor Relations 
0702-100 451

Husqvarna AB (publ), Box 7454, 103 92 Stockholm
Regeringsgatan 28, 08-738 90 00, www.husqvarnagroup.com

Org. Nr: 556000-5331
NASDAQ OMX Stockholm: HUSQ A, HUSQ B

Denna rapport innehåller insiderinformation som Husqvarna AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 april 2024 kl. 07.00 CET.

Faktorer som påverkar framåtriktade uttalanden
Denna rapport innehåller framåtriktade uttalanden i den betydelse som avses i den amerikanska Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Sådana uttalanden omfattar bland annat finansiella mål, mål avseende framtida verksamhet och finansiella planer. Dessa uttalanden bygger på nuvarande förväntningar och är föremål för risker och osäkerheter som kan medföra att resultatutfallet avviker väsentligt beroende på̊ en mängd faktorer. Dessa faktorer omfattar bland annat: konsumentefterfrågan och marknadsförhållandena i de geografiska områden och branscher inom vilka Husqvarna är verksamt, effekterna av valutaförändringar, prispress till följd av konkurrenssituationen, en väsentlig nedgång i försäljning via stora återförsäljare, framgång inom utveckling av nya produkter och inom marknadsföring, utvecklingen inom rättsprocesser avseende produktansvar, framsteg i att uppnå̊ målen för produktivitet och effektiv kapitalanvändning, framgång i att identifiera tillväxtmöjligheter och förvärvsobjekt och i att integrera dessa med befintlig verksamhet samt  framsteg i att uppnå̊ målen för omstrukturering och effektivisering av leveranskedjan.

Continue Reading

Marknadsnyheter

En elektriker invald i LO:s ledning

Published

on

By

Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.

Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.

Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.

Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.

Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.

Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se

Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.