Connect with us

Marknadsnyheter

H & M Hennes & Mauritz AB Niomånadersrapport 2024

Published

on

TREDJE KVARTALET (1 JUNI 2024 — 31 AUGUSTI 2024)

  • H&M-gruppens nettoomsättning i det tredje kvartalet uppgick till MSEK 59 011 (60 897). I lokala valutor var nettoomsättningen i nivå med föregående år.
  • Bruttoresultatet uppgick till MSEK 30 133 (31 015), vilket motsvarar en bruttomarginal om 51,1 procent (50,9).
  • Försäljnings- och administrationskostnaderna ökade med 1 procent till MSEK 26 602 (26 271). I lokala valutor var ökningen 4 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till MSEK 3 507 (4 739), motsvarande en rörelsemarginal om 5,9 procent (7,8). Exklusive valutaomräkningseffekter och avvecklingskostnader var rörelsemarginalen jämförbar med föregående år.
  • Resultatet efter skatt uppgick till MSEK 2 307 (3 319), motsvarande SEK 1,44 (2,04) per aktie. 
  • Omräknat till svenska kronor ökade varulagret med 3 procent till MSEK 41 738 (40 358). Varulagret har god sammansättning.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till MSEK 8 215 (12 257).

NIO MÅNADER (1 DECEMBER 2023 — 31 AUGUSTI 2024)

  • H&M-gruppens nettoomsättning under räkenskapsårets första nio månader uppgick till MSEK 172 285 (173 385). I lokala valutor var nettoomsättningen i nivå med föregående år.
  • Bruttoresultatet ökade till MSEK 91 357 (87 239), vilket motsvarar en bruttomarginal om 53,0 procent (50,3).
  • Försäljnings- och administrationskostnaderna ökade med 1 procent både i SEK och i lokala valutor.
  • Rörelseresultatet ökade till MSEK 12 682 (10 205), motsvarande en rörelsemarginal om 7,4 procent (5,9). 
  • Resultatet efter skatt ökade med 19 procent till MSEK 8 503 (7 147), motsvarande SEK 5,29 (4,39) per aktie. 
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till MSEK 24 782 (24 742).
  • Den finansiella nettokassan uppgick till MSEK 9 396 (13 555). Summan av likvida medel och outnyttjade kreditfaciliteter var MSEK 41 838 (43 918).
  • Höstkollektionen har fått ett mycket bra mottagande och försäljningen under september månad 2024 förväntas öka med 11 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande månad föregående år.
  • I september har en rad initiativ inletts, såsom uppgradering av fysiska butiker, utrullning av en ny digital upplevelse, lansering av höstkollektionen med varumärkesstärkande events och samarbeten som kommer pågå under hösten. 
  • Den första flaggskeppsbutiken för H&M Beauty i Sverige öppnades i september.
  • Under hösten öppnar H&M digitala butiker på Douyin och Pinduoduo, två av Kinas största e-handelsplattformar.
  • Första H&M-butiken i Brasilien kommer att öppna i São Paulo under slutet av 2025. 
  • Med stöd av årsstämmans bemyndigande har styrelsen beslutat om återköp av egna B-aktier om SEK 1 miljard som inleds den 26 september 2024 och pågår fram till senast den 26 november 2024.

”Trots en utmanande start summerar vi tredje kvartalet med en försäljning i lokal valuta i nivå med föregående år och med en fortsatt god kostnadskontroll. Vi stärker H&M-varumärket genom att investera i produkt, shoppingupplevelse och marknadsföring som vi redan nu ser börjar ge effekt och kommer att bidra till ökad försäljning och lönsamhet.” 
Daniel Ervér, vd.

Kommentar av Daniel Ervér, vd 

Vi har under kvartalet först och främst fokuserat på att skapa ett starkt sortiment som ger kunden bästa värde för pengarna samtidigt som vi uppgraderat både den fysiska och digitala butiksupplevelsen. Kvartalet inleddes med en svag försäljning i juni på grund av kallt väder på många av våra viktiga marknader i Europa. I juli och augusti såg vi en positiv försäljningsutveckling och september har utvecklats ännu starkare. Trots en utmanande start summerar vi kvartalet med en försäljning i lokal valuta i nivå med föregående år.
 
Kostnadskontrollen var fortsatt god men rörelseresultatet påverkades negativt av valutaomräkningseffekter och avvecklingskostnader. Bortser vi från dessa effekter var rörelsemarginalen i tredje kvartalet jämförbar med föregående år trots en signifikant ökning av marknadsföringskostnader i kvartalet. Dessa syftar till att långsiktigt stärka varumärket H&M från och med att höstkollektionen lanserades i september.
 
Höstkollektionen representerar det bästa av H&M: fantastiskt mode av god kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. Med en ännu bättre upplevelse i både vår digitala och många av våra fysiska butiker samt genom samarbeten och unika events har vi höjt nivån för H&M. Charli XCX är ansiktet utåt, stöttad av både globala och lokala artister och modeller. Höstens första kollektioner har fått ett mycket bra mottagande med god försäljning och ett starkt genomslag i sociala medier.
 
2024 är ett år då vi lägger grunden för framtida tillväxt. Vi håller ett högt tempo i arbetet med att förbättra vårt kunderbjudande och prioriterar bort det som inte stärker våra varumärken eller bidrar till vår försäljning och lönsamhet. Konsumenternas levnadskostnader har under året fortsatt att vara höga, samtidigt som vi fortsätter se turbulens i omvärlden. Externa faktorer har påverkat våra försäljningsintäkter och inköpskostnader mer än vi förväntade oss. I nuläget bedömer vi att årets rörelsemarginal blir lägre än 10 procent. Vi stärker H&M-varumärket genom att investera i produkt, shoppingupplevelse och marknadsföring och ser redan nu att de insatser vi påbörjat ger effekt. Vi är övertygade om att vår plan kommer bidra till en ökad försäljning och lönsamhet.

 
KOMMUNIKATION I SAMBAND MED NIOMÅNADERSRAPPORTEN
Niomånadersrapporten, 1 december 2023 – 31 augusti 2024, publiceras kl. 08.00 den 26 september 2024, följt av en telefonkonferens som hålls kl. 09.00 för finansmarknad och media där vd Daniel Ervér, finanschef Adam Karlsson och IR-chef Joseph Ahlberg medverkar. Telefonkonferensen hålls på engelska.

För inloggningsuppgifter till telefonkonferensen vänligen registrera er via länken: https://app.webinar.net/XoAgzndE9nm 

För bokning av intervjuer i samband med niomånadersrapporten den 26 september 2024, vänligen kontakta Anna Frosch Nordin, presschef, telefon 073-432 93 14, anna.froschnordin@hm.com.

KONTAKT

Joseph Ahlberg, IR-chef   073-465 93 92
Daniel Ervér, vd 08-796 55 00 (växel)
Adam Karlsson, finanschef 08-796 55 00 (växel)

H & M Hennes & Mauritz AB (publ)
106 38 Stockholm
Tel: 08-796 55 00, e-mail: info@hm.com
Styrelsens säte: Stockholm, org.nr. 556042-7220

 
För mer information om H&M-gruppen se hmgroup.com.

 

Informationen i denna delårsrapport är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg för offentliggörande den 26 september 2024 kl. 08.00 (CEST). Denna delårsrapport, liksom ytterligare information om H&M-gruppen, finns på hmgroup.com.
 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.