Marknadsnyheter
PostNord storsatsar på snabba leveranser
ti, okt 03, 2017 09:37 CET
PostNord är redan idag en ledande leverantör inom expressleveranser i Sverige, med allt från expressbrev och paket till supersnabba budleveranser. Majoriteten av dessa leveranser sker idag mellan företag. Men nu ökar PostNord takten med att erbjuda extra snabba hemleveranser från detaljhandeln till slutkonsument.
PostNord har under de senaste åren arbetat intensivt med att stärka sina olika erbjudanden till detaljhandeln och deras kunder för att tillgodose de krav och önskemål som ställs. Svenska konsumenter handlar allt mer på nätet och har blivit mer mogna att handla varor som exempelvis möbler, byggvaror och mat. Den typ av varor som man gärna vill ha levererat hem, vilket innebär att efterfrågan på flexiblare hemleveranser kommer att öka. Konsumenterna vill ha sina varor snabbare och på kvällar och helger, likväl som man vill kunna få hämtning av returer och tyngre varor inburna i hemmet.
– Trots ett ökat behov av hemleveranser är det viktigt att komma ihåg att en klar majoritet av konsumenterna föredrar att få sina varor direkt hem till postlådan eller hämta dem hos sitt postombud. Samtidigt ser vi nya mönster inom vissa branscher där konsumenterna kräver flexibla, snabba och smidiga hemleveranser som de själva kan styra. Här är ett område där vi leverantörer måste bli vassare och därför ökar PostNord takten inom sammadagleveranser, säger Anders Holm, vd PostNord Sverige.
PostNord vill underlätta för både detaljhandeln och konsumenterna med extra snabba leveranser och returer. Bland annat kommer olika expresserbjudanden att tas fram, där konsumenterna kan få både leverans och retur inom några timmar, oavsett om de befinner sig hemma, på jobbet eller någon annanstans. Ett första steg i detta arbete är ett pilottest med snabba returer för Zalandos kunder, som pågått sedan i våras.
Om Zalandokunder vill göra en retur, kan de enkelt kan boka en upphämtning via Zalandos hemsida. Där får de två alternativ: Att beställa en expressupphämtning med hämtning inom en timme eller att välja upphämtning inom ett visst entimmesfönster någon gång under de kommande fyra dagarna. Returerna hämtas mellan klockan 7 och 21 måndag till fredag.
PostNords budverksamhet, som tidigare har funnits i Göteborg, Malmö och Stockholm, är det flexibla alternativet som löser behovet av snabba leveranser. Nu finns verksamheten på betydligt fler orter i landet som till exempel Borås, Halmstad, Eskilstuna, Jönköping, Karlstad, Lund, Norrköping, Skara, Västerås och Örebro.
Bea Andreasson är ny chef för budorganisationen i Sverige. Bea kommer närmast från rollen som chef för PostNords Air Ocean-verksamhet och innan dess var hon vd för PEX Bud. Samtidigt anställs Ulrica Phillips som ansvarig för att utveckla tjänsteområdet inom koncernens hemmamarknad Norden. Ulrica kommer närmast från tjänsten som landschef för Direct Link i Hong Kong. Ulrica har byggt upp och utvecklat verksamheten och varit ansvarig för bland annat snabba leveranser, fulfilment och utveckling av supporterande IT-system. Direct Link är ett dotterbolag till PostNord som erbjuder e-handelsföretag internationella logistiklösningar.
För ytterligare information kontakta:
PostNord Medierelationer, tel: 010-436 10 10, e-post:
press@postnord.com
Vi levererar!
PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2016 hade koncernen cirka 33 000 anställda och en omsättning på drygt 38 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på
www.postnord.com
Marknadsnyheter
SKF säkrar 430 miljoner euro för FoU kring hållbar teknik
Göteborg, 22 november 2024: SKF har beviljats finansiering från Europeiska investeringsbanken (EIB) på 430 miljoner euro med en löptid på upp till tio år. Finansieringen kommer att stödja SKFs forskning och utveckling (FoU) genom ett ökat fokus på segment med hög tillväxt och påskynda utvecklingen av framtidens teknik, i synnerhet för ökad hållbarhet och grön omställning.
”Vår strategi är att erbjuda betydande kundvärde på utvalda marknader genom kontinuerlig innovation, ökad effektivitet och flexibilitet. Med långsiktig finansiering från EIB kan vi fortsätta att investera i smarta och hållbara lösningar som stödjer omställningen till ett mer hållbart samhälle”, säger Rickard Gustafson, vd och koncernchef för SKF.
Som EU:s klimatbank finansierar EIB insatser som är förenliga med den europeiska gröna given, EU:s plan för att nå klimatneutralitet senast 2050. Finansieringen är en viktig del av SKFs övergripande finansieringsstrategi och bidrar till att komplettera och diversifiera koncernens finansieringskällor ytterligare.
”Den här finansieringen går helt i linje med vår strävan att skapa innovation för en grönare framtid. SKF, som legat i teknisk framkant i över ett århundrade, bedriver avancerad forskning på lager- och tätningsteknik som är avgörande för förnybar energi och elektrisk mobilitet. Detta är helt i linje med vår gemensamma vision om ett hållbart Europa”, säger Thomas Östros, Vicepresident för EIB.
Innovation och teknisk utveckling är centrala delar av SKFs verksamhet. Detta inbegriper utformning, utveckling och kommersialisering av tekniker som stödjer koncernens strategi att skapa lönsam tillväxt. 2023 lade SKF 3,3 miljarder kronor på FoU, vilket bidragit till en stark pipeline av produkter och tjänster som tillför betydande kundvärde och främjar lönsam tillväxt.
”EIB:s finansiering stärker våra pågående FoU-projekt inom viktiga teknikområden, bland annat grönt stål och rotation, uppkopplade tjänster, återvinning av industriella smörjmedel och additiv tillverkning. Genom teknik och innovation gör vi våra produkter mer tillförlitliga, hållbara och effektiva och fortsätter att tillhandahålla lösningar som hjälper kunderna att minimera friktionen och energiförlusterna i sina verksamheter och bidrar till den hållbara omställning vi behöver”, säger Annika Ölme, CTO och Senior Vice President, Technology Development, på SKF.
Aktiebolaget SKF
(publ)
För ytterligare information, kontakta:
PRESS: Carl Bjernstam, Presschef,
tel: 46 31-337 2517, mobile: 46 722-201 893, e-mail: carl.bjernstam@skf.com
INVESTOR RELATIONS: Sophie Arnius, Head of Investor Relations,
tel: 46 31-337 8072, mobile: 46 705-908 072, e-mail: sophie.arnius@skf.com
SKF är en världsledande leverantör av innovativa lösningar som hjälper industrin att bli mer konkurrenskraftig och hållbar. Genom att göra produkterna lättare, effektivare, hållbarare och reparerbara hjälper vi kunderna att förbättra prestandan på deras roterande utrustning och minska deras miljöpåverkan. Vårt erbjudande runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, tillståndsövervakning, och tjänster. SKF grundades 1907 och finns representerat i omkring 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2023 uppgick till 103 881 MSEK och antalet anställda var 40 396. www.skf.com
® SKF is a registered trademark of the SKF Group.
Taggar:
Marknadsnyheter
Aerowash har ställt ut på Air Expo i Abu Dhabi
Aerowash har i veckan ställt ut på Air Expo i Abu Dhabi. Mässan genomfördes tillsammmans med bolagets partners Air India SATS och Economic Group Holding.
”Vi har stor nytta av att kunna genomföra dessa evenemang tillsammans med våra partners. Under mässan skapade vi många värdefulla kontaker och stärkte vår position i marknaden.” säger Niklas Adler, VD för Aerowash.
Tel: 073-679 39 37
E-post: niklas.adler@aerowash.com
Aerowash erbjuder produkter, lösningar och tjänster för exteriör tvätt av flygplan. Bolaget har utvecklat en produktportfölj bestående av automatiserade tvättrobotar som förkortar tvättprocessen med upp till 60 procent i jämförelse med gängse manuell metod mätt i tidsåtgång vilket genererar besparingar för flygbolag och flygplatser.
Marknadsnyheter
BioStock: Xspray vill lansera bättre cancerläkemedel – vd berättar hur
Xspray Pharma utvecklar förbättrade versioner av redan etablerade cancerläkemedel. Bolaget avancerar nu mot marknadslansering av sin första produkt, Dasynoc och är aktuell med en kapitalanskaffning på totalt cirka 235 Mkr. BioStock har träffat bolagets vd Per Andersson.
Se hela intervjun på biostock.se:
https://www.biostock.se/2024/11/xspray-vill-lansera-battre-cancerlakemedel-vd-berattar-hur/
Detta är ett pressmeddelande från BioStock – Connecting Innovation & Capital. https://www.biostock.se
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke