Connect with us

Marknadsnyheter

E4 ADT med ökad motståndskraft mot skador

Published

on

må, okt 09, 2017 10:13 CET

Nya MICHELIN X®TRA DEFEND är ett premium E4-däck med extra djupt däckmönster, som ger maximal motståndskraft mot skador och ökad livslängd, samtidigt som det innebär bättre TKPH
[1]
-kapacitet jämfört med konkurrerande premiumdäck. Däcket är utvecklat för ADT (Articulated Dump Trucks) med laster på 25-45 ton. Det är extra robust för att minimera skador och maskinstillestånd och livslängden är15% längre
[2]
för att optimera driftskostnaderna.

Nya MICHELIN X®TRA DEFEND är ett premium E4-däck med djupt däckmönster, som ger maximal motståndskraft mot skador och ökad livslängd, samtidigt som det innebär bättre TKPH
[3]
-kapacitet jämfört med konkurrerande premiumdäck. Däcket är utvecklat för ADT (Articulated Dump Trucks) med laster på 25-45 ton. Det är extra robust för att minimera skador och maskinstillestånd och livslängden är15 % längre
[4)
för att optimera driftskostnaderna.

Entreprenörer föredrar att använda ADT eftersom de är mångsidiga. Michelins nya produktsortiment uppfyller kraven och utmaningarna för alla de applikationer och förhållanden som ett E4 ADT-däck kommer att utsättas för. MICHELIN X®TRA DEFEND har utvecklats för att öka effektiviteten och produktiviteten i tuffa, aggressiva miljöer som gruvor och stenbrott, Men det fungerar också lika bra i snabba och intensiva arbetssituationer som på byggarbetsplatser och offentliga miljöer.
 

MICHELIN X®TRA DEFEND har fått sitt namn tack vare däckets extremt förbättrade egenskaper när det gäller robusthet och motståndskraft mot skador. Detta beror på 15 % tjockare sidoväggar och förbättrad motståndskraft mot inträngande föremål i däckstommen. Det innebär till exempel att MICHELIN X®TRA DEFEND klarar att en 172 mm lång spik tränger in i däcket utan att det punkteras – det är hela 16 mm mer än konkurrerande premiumdäck.
 

Tack vare ökad robusthet, starkare stomme och 15 % tjockare sidoväggar gör däckets ”skyddande sköld” att mönsterdjupet på däcket kan ökas. Däckmönstret på 29.5 R 25 X®TRA DEFEND är 65 mm djupt. 5 mm mer än X-Super TERRAIN+, och den totala gummivolymen som använts i mönstret har ökats med17 % jämfört med X-Super TERRAIN+. Båda dessa förbättringar har bidragit till 15 % längre livslängd för däcket. Trots dessa förbättringar av däcket har inte produktiviteten för ADT påverkats negativt – maximal hastighet och lastförmåga har inte försämrats. TKPH för det nya däcket är samma som för föregående generation, och högre än för konkurrerande modeller.
 

Michelins innovationskunnande och vårt engagemang för kundernas bästa gör att vi kontinuerligt utvecklar nya och bättre kvalitetsdäck. Ett bra exempel på detta är nya MICHELIN X®TRA DEFEND, som erbjuder ännu bättre livslängd och extremt bra motståndskraft mot skador.
 


MICHELIN X®TRA DEFEND
 

  • Premium E4-däck, speciellt utvecklat för ADT med last på 25-45 ton.
  • Förbättrad motståndskraft mot skador och ökad tillförlitlighet, tack vare förstärkt stålskydd i arbetslager samt 15 % kraftigare skydd i sidoväggar.
  • Har utvecklats för att öka effektiviteten och produktiviteten i tuffa, aggressiva miljöer som gruvor och stenbrott, men fungerar lika bra i snabba och intensiva miljöer som byggarbetsplatser och offentliga arbeten.
  • 15 % längre livslängd tack vare ökat mönsterdjup – 5 mm mer än X-Super TERRAIN+ för 29.5 R 25 – och en ökad total gummivolym som används i mönstret – 17 % jämfört med X-Super TERRAIN+.
  • Branschledande motståndskraft mot punktering – kan köras över en 172 mm lång spik utan att däcket punkteras.
  • Finns på eftermarknaden under Q4 2017, och för originalutrustningsspecifikationer från Q1 2018.
  • 26.5 R 25, 750/65 R 25 och 875/65 R 29 finns tillgängliga 2018.


[1]
Ton kilometer per timme, mäter produktiviteten och uttrycker mängden last och avstånd som kan presteras under en timme

[2]
Jämfört med dess föregångare MICHELIN X-Super TERRAIN+

[3]
Ton kilometer per timme

[4]
Jämfört med dess föregångare MICHELIN X-Super TERRAIN+

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE

Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin
är ett ledande däckföretag dedikerade att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av
däck
till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publiserar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 112 300 anställda, varav ca 300 i Norden, och 68 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsida
www.michelin.com
eller
www.michelin.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.